Εκατοντάδες χιλιάδες τουριστών, ακόμα και από τις πιο μακρινές περιοχές του πλανήτη, κατακλύζουν κάθε χρόνο από άκρη σε άκρη την Κρήτη, κατατάσσοντάς την έτσι στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας αλλά και της Μεσογείου γενικότερα. Ένα νησί σημείο αναφοράς στις αναμνήσεις των επισκεπτών του, αποτελεί δημοφιλή επιλογή όχι μόνο για τον ήλιο και τις πολυφωτογραφημένες παραλίες του, αλλά και για την κουλτούρα του, τις παραδόσεις του, τις μυρωδιές του. Μυρωδιές από δίκταμο, φασκόμηλο και θυμάρι, από μέλι και ρακί, αφήνουν το αποτύπωμά τους στις μνήμες των περιηγητών, οι οποίοι φεύγοντας θέλουν να κρατήσουν ένα κομμάτι της θύμησής τους από το νησί ζωντανό. Βότανα και αφεψήματα της πλούσιας χλωρίδας της «Αμάλθεια γης», με ευεργετικές για την υγεία ιδιότητες, καλλυντικά και έλαια με βάση τα άγρια αυτοφυή ή καλλιεργούμενα βότανα, τα οποία παρασκευάζονται από πολλές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κρήτη, λάδι και μέλι, συμπεριλαμβάνονται στις αποσκευές τους, μεταφέροντας ανά τον κόσμο κομμάτι της κουλτούρας και ενισχύοντας ταυτόχρονα τόσο τους τοπικούς παραγωγούς όσο και τις επιχειρήσεις που εμπορεύονται τα ντόπια αυτά παραδοσιακά προϊόντα.
Καλά κατατοπισμένοι και ενήμεροι για τα παραδοσιακά προϊόντα, για τις ιδιότητές τους και τις ευεργετικές συνέπειες που έχει η κατανάλωση πολλών από αυτά για τον ανθρώπινο οργανισμό, οι επισκέπτες του Ρεθύμνου ξαφνιάζουν πολλές φορές και τους ίδιους τους καταστηματάρχες με τις στοχευόμενες ερωτήσεις τους. «Οι τουρίστες γνωρίζουν πάρα πολλά πράγματα για τα κρητικά παραδοσιακά προϊόντα και για τα βότανα του νησιού, πολλές φορές πιο πολλά πράγματα και από εμάς, μας κάνουν ερωτήσεις που θέλουν ψάξιμο για να τους απαντήσουμε σωστά» σχολίασε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η κυρία Ρούλα Κιμιωνή, η οποία διατηρεί κατάστημα παραδοσιακών προϊόντων στην παλιά πόλη.
Βότανα, μέλι, ρακί, ελαιόλαδο, ελιές, μπαχάρια, καλλυντικά και σαπούνια από ελαιόλαδο, όλα παραγωγής ντόπιων παραγωγών, υποστηρίζοντας έτσι την τοπική ανάπτυξη, εμπορεύεται η κυρία Κιμιωνή. «Όλα τα κρητικά παραδοσιακά προϊόντα είναι εξαιρετικής ποιότητας, έχουν ευεργετικές ιδιότητες και ξεχωριστή γεύση, για αυτό οι τουρίστες τα προτιμούν και τους αρέσουν πολύ. Είναι κάτι που δεν έχουν συνηθίσει να βρίσκουν αλλού και όταν έρχονται για διακοπές στην Κρήτη εκμεταλλεύονται την ευκαιρία και προμηθεύονται πολλά από αυτά, αν και φέτος είναι λίγο δύσκολά τα πράγματα λόγω της δυσάρεστης οικονομικής κατάστασης» επεσήμανε.
Αναφερόμενη στις γνώσεις των τουριστών για την παράδοση και τα προϊόντα της Κρήτης, η κυρία Κιμιωνή υποστήριξε πως φτάνουν στην Κρήτη καλά προετοιμασμένοι, ψάχνοντας να βρουν προϊόντα που θα ανταποκρίνονται στα όσα έχουν προηγουμένως διαβάσει, ενώ ο κυριότερος τομέας ενδιαφέροντός τους είναι τα βότανα και η σημασία τους για τη διατήρηση και ανάταση του ανοσοποιητικού συστήματος. «Οι ξένοι τουρίστες έχουν διαβάσει για την Κρήτη πριν την επισκεφτούν και ξέρουν πάρα πολλά πράγματα και σε σχέση με τα αξιοθέατα και την ιστορία της αλλά και για τα παραδοσιακά προϊόντα της, κάποιες φορές πολλά περισσότερα και από τους Έλληνες τουρίστες. Ειδικά αυτοί που έχουν έρθει πολλές φορές είναι αξιοθαύμαστο το πόσα πράγματα γνωρίζουν. Δεν στέκονται μόνο στον ήλιο και τη θάλασσα, τους αρέσει γενικά η φιλοσοφία και η κουλτούρα. Γνωρίζουν πολλά πράγματα, ιδιαίτερα για τα βότανα και τις ευεργετικές ιδιότητές τους. Με ρωτάνε κυρίως για το δίκταμο για την επίδρασή του, πού μπορεί να ωφελήσει, διαβάζουν πάρα πολύ, ψάχνουν στο ίντερνετ και ξέρουν πραγματικά πολλές πληροφορίες. Έρχονται γνωρίζοντας τι θέλουν να αγοράσουν και ειλικρινά με εντυπωσιάζει το ενδιαφέρον τους. Ειδικότερα στους Ευρωπαίους έχουν μεγάλη απήχηση τα κάθε λογής βότανα αλλά και το λάδι και τα διάφορα άλλα παραδοσιακά προϊόντα. Ενώ οι Ρώσοι ενδιαφέρονται περισσότερο για τα καλλυντικά από φυσικές πρώτες ύλες. Γενικά έχουμε και πολλούς επαναλαμβανόμενους πελάτες που έρχονται και αγοράζουν και πολλά δώρα για τους δικούς τους στην πατρίδα τους. Είναι τόσο μεγάλος ο βαθμός ικανοποίησής τους που κάποιες φορές, αφού τους τελειώσουν τα προϊόντα που είχαν πάρει μαζί τους φεύγοντας, επικοινωνούν μαζί μας και παραγγέλνουν βότανα, τσάι και καλλυντικά προκειμένου να τους τα στείλουμε εμείς».
Το έντονο ενδιαφέρον των τουριστών για τα κρητικά βότανα, είτε στη φυσική τους μορφή είτε ως δευτερογενή προϊόντα περιποίησης, βασισμένα στη φυτική αυτή πρώτη ύλη, υπογράμμισε μιλώντας στην εφημερίδα και η κυρία Δέσποινα, ιδιοκτήτρια καταστήματος με παραδοσιακά προϊόντα και φυτικά καλλυντικά. «Οι περισσότεροι από τους τουρίστες επικεντρώνονται στα βότανα και στις ιδιότητές τους. Τους κάνει μεγάλη εντύπωση ότι μπορούν να συμβάλλουν στην καλύτερη υγεία και μάλιστα χρησιμοποιούνταν από την αρχαιότητα με αυτό τον σκοπό. Διαβάζουν τις ιδιότητες που συνήθως αναγράφονται στις συσκευασίες και θέλουν να μάθουν περισσότερα. Κυρίως για το δίκταμο, ρωτάνε με μεγάλη περιέργεια για τα πλεονεκτήματά του και τις επιδράσεις του. Ορισμένοι από αυτούς έχουν έρθει διαβασμένοι από πριν με έτοιμες τις ερωτήσεις τους, έχουν ακούσει πράγματα, έχουν ενημερωθεί και ζητάνε παραπάνω επεξηγήσεις, αυτοί συνήθως είναι οι μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι που μας λένε ότι θέλουν να βάλουν τα βότανα στην καθημερινότητά τους για να μειώσουν και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Ιδιαίτερα τα καλλυντικά μας που έχουν ως βάση το δίκταμο και το ελαιόλαδο, βρίσκουν μεγάλη απήχηση στους τουρίστες που μας λένε ότι προτιμάνε ένα ποιοτικό-φυσικό καλλυντικό από ένα καλλυντικό με βάση τις χημικές ουσίες. Πέρα όμως από τα βότανα και τα φυτικά καλλυντικά, τους αρέσει το λάδι, η ρακή και γενικά όλες οι παραδοσιακές γεύσεις. Γι’ αυτό αγοράζουν και μπαχαρικά που χρησιμοποιούνται στην ελληνική κουζίνα, για να μπορούν και στα σπίτια τους να ετοιμάζουν φαγητά με ελληνικό χαρακτήρα» υπογράμμισε.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η κυρία Αιμιλία Τζωρτζινάκη, η οποία τόνισε το θετικό πρόσημο που δημιουργείται από τη ζήτηση για τη διάθεση της τοπικής παραγωγής και την τόνωση της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας. Οι τουρίστες που προτιμούν τα παραδοσιακά προϊόντα είναι, όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε, ουσιαστικοί υποστηριχτές των ντόπιων παραγωγών και στηρίγματα της οικονομίας του νησιού γενικότερα. «Όλα τα παραδοσιακά προϊόντα όπως το λάδι, μέλι, ούζο, τα παραδοσιακά γλυκά, πολλά βότανα και μπαχαρικά αλλά και γενικότερα ότι θυμίζει Ελλάδα, ενδιαφέρουν πολύ τους τουρίστες. Γενικά, αν και λίγο συγκρατημένοι τη φετινή περίοδο, ανταποκρίνονται θετικά στα εμπορεύματά μας και στην προσπάθειά μας να προωθήσουμε την τοπική παραγωγή. Προτιμάνε τα βότανα και όλα τα τοπικά παραγόμενα προϊόντα όπως το ρακόμελο, το ούζο και τα μπαχαρικά. Είναι πολύ ενημερωμένοι, δοκιμάζουν γεύσεις στα εστιατόρια και μετά έρχονται και ζητάνε τα τοπικά προϊόντα που θα τους επιτρέψουν και στις χώρες τους να δημιουργήσουν κάτι αντίστοιχο. Ξέρουν συγκεκριμένα τι ζητάνε, παίρνουν και δωράκια και έτσι κινείται η αγορά, ενώ το θετικό είναι ότι πέραν των καταστημάτων κινούνται και οι τοπικοί παραγωγοί που βρίσκουν να διαθέσουν τα προϊόντα τους» δήλωσε ειδικότερα στα «Ρ.Ν.» η κυρία Τζωρτζινάκη.