Ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στον δήμο Ρεθύμνου η μελέτη που ανέθεσε σε μελετητή το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο για την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, καθώς και τμημάτων του ΕΛΜΕΠΑ στην περιοχή του Γάλλου. Η συνεργασία των δυο πλευρών είναι αγαστή με στόχο την υλοποίηση του σχεδιασμού που θα ανακουφίσει τη σχολική αλλά και την πανεπιστημιακή κοινότητα του Ρεθύμνου. Ήδη ο δήμος έχει και συνεχίζει να είναι σε επαφή και διαρκή επικοινωνία με τον γενικό γραμματέα των προγραμμάτων ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) προκειμένου μετά την ολοκλήρωση της μελέτης και της τεχνικής έκθεσης του μεγάλου έργου να γίνει η οικονομική μελέτη ώστε στη συνέχεια το έργο να προωθηθεί προς έγκριση στη διυπουργική επιτροπή που θα κληθεί να δώσει και το πράσινο φως για τη χρηματοδότηση του.
Την επόμενη εβδομάδα μάλιστα στο Ρέθυμνο θα βρεθεί ο γενικός γραμματέας των έργων ΣΔΙΤ Ορέστης Καβαλάκης, όπου θα έχει συνάντηση με τοπικούς φορείς για τον σχεδιασμό όλων των έργων της αρμοδιότητας του. Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Καβαλάκης θα κάνει αυτοψία και στο σχεδιαζόμενο έργο ανέγερσης των νέων φοιτητικών κατοικιών και του αμφιθεάτρου στου Γάλλου.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνης, Γιώργης Μαρινάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», έκανε λόγο για ένα φιλόδοξο σχεδιασμό, ο οποίος είναι σε εξέλιξη με αγαστή συνεργασία του δήμου Ρεθύμνης με το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο. Ειδικότερα ανέφερε: «Είναι ένας σχεδιασμός του δήμου Ρεθύμνου που από κοινού με το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο. Θέλουμε να απαντήσουμε σε δυο πολύ μεγάλα προβλήματα που έχουμε στο ζήτημα της σχολικής στέγης. Μιλάμε για την επίλυση του θέματος σχολικής στέγης στο πειραματικό σχολείο από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο, του μουσικού γυμνασίου και παράλληλα επιδιώκουμε να στεγαστεί σε αξιοπρεπή οικήματα το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο. Όλα αυτά γινόταν στον χώρο των 60 στρεμμάτων στην περιοχή που είναι οι δεξαμενές του Γάλλου, χώρος που είναι προορισμένος και χωροθετημένος για εκπαιδευτικούς λόγους. Έχει ολοκληρωθεί το αρχικό μάστερ πλαν του όλου έργου, κάναμε επαφή με τον κ. Καβαλάκη, τον γενικό γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) του υπουργείου Ανάπτυξης, να μας κάνουν με τους ειδικούς τους συμβούλους την οικονομική μελέτη για να μπορέσει μετά το έργο να εισαχτεί στο υπουργικό συμβούλιο και να αποτελέσει ένα ακόμα έργο ΣΔΙΤ, όπως ακριβώς έγινε με τις φοιτητικές εστίες και το μεγάλο αμφιθέατρο. Είναι ένας φιλόδοξος σχεδιασμός αλλά νομίζω υπάρχει θέληση να γίνει και εμείς έχουμε τη διάθεση μαζί με το ΕΛΜΕΠΑ να τον προχωρήσουμε μέχρι τέλος τον σχεδιασμό αυτό. Είναι ένα έργο που το έχει αγκαλιάσει η γενική γραμματεία του ΣΔΙΤ, αξιολογώντας ότι είναι ένα από τα έργα που πρέπει να προχωρήσει. Στο τέλος του μήνα θα επισκεφτεί το Ρέθυμνο ο κ. Καβαλάκης και όλα τα θέματα των έργων ΣΔΙΤ θα τεθούν επί τάπητος».
Τι περιλαμβάνει το μάστερ πλαν του έργου
Όπως αναφέρεται στην τεχνική έκθεση που ετοίμασε για λογαριασμό του ΕΛΜΕΠΑ που πλήρωσε και τη μελέτη, ο κ. Ανδρέας Σωμαράς η προτεινόμενη πρόταση δίνει λύση στο πρόβλημα των εκπαιδευτικών δομών του δήμου, καθώς και των παλιών και διάσπαρτων δομών του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. στο Ρέθυμνο. Όσον αφορά στο ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. θα λειτουργήσουν στον χώρο τα 2 τμήματα των Α) Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής και Β) Μουσικών σπουδών που είναι καινοτόμα τόσο για την Κρήτη όσο και για την υπόλοιπη Ελλάδα. Ειδικά για το τμήμα Μουσικών Σπουδών υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς υπάρχει έντονη μουσική παράδοση στην Κρήτη με τη χρήση πολλών και παραδοσιακών οργάνων και τα τμήματα μουσικών σπουδών στην Ελλάδα είναι περιορισμένα. Το τμήμα Μουσικής τεχνολογίας και Ακουστικής είναι μοναδικό στο είδος του στην Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα και έρχεται να καλύψει τις όλο και αυξανόμενες ανάγκες σε ειδικευμένους μηχανικούς στο χώρο του ήχου, της Μουσικής Τεχνολογίας και της Ακουστικής. Απόφοιτοι του στελεχώνουν εδώ και χρόνια με μεγάλη επιτυχία τους κλάδους Ήχου, Ειδικών Εφέ (Special Effects) και τεχνικών εργαστηρίων τόσο στη Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Το τμήμα του γεωτεμαχίου που εξετάζεται έχει συνολική επιφάνεια 63.425 τ.μ. Η συνολική δόμηση είναι 22.198,75 τ.μ. η κάλυψη 12.685 τ.μ. και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος 10,50 μ σε 3 ορόφους
- Διθέσιο νηπιαγωγείο 30 νηπίων, έκταση γηπέδου 1.300 τ.μ.
Δόμηση 400τ.μ. Κάλυψη 400 τ.μ.
- Εξαθέσιο δημοτικό 180 μαθητών έκταση γηπέδου 3.500 τ.μ.
Δόμηση 2.000 τ.μ. Κάλυψη 1.250 τ.μ.
- Εννιαθέσιο γυμνάσιο 315 μαθητών έκταση γηπέδου 4.200 τ.μ.
Δόμηση 2.500 τ.μ. Κάλυψη 1.250 τ.μ.
- Εννιαθέσιο λύκειο 315 μαθητών έκταση γηπέδου 4.200 τ.μ.
Δόμηση 2.500 τ.μ. Κάλυψη 1.250 τ.μ.
- Μουσικό σχολείο 220 μαθητών έκταση γηπέδου 5.000 τ.μ.
Δόμηση 2.500 τ.μ. Κάλυψη 1.300 τ.μ.
- Θέατρο χωρητικότητας 450 θεατών έκταση γηπέδου 6.000 τ.μ.
Δόμηση 1.700τ.μ. Κάλυψη 1.200 τ.μ.
- Πειραματικό ΕΠΑ.Λ. έκταση γηπέδου 4.200 τ.μ.
Δόμηση 2.000 Κάλυψη 1.000
Σύμφωνα με τα παραπάνω μεγέθη το συνολικό μέγεθος των δομημένων χώρων είναι 13.600 τ.μ. με κάλυψη 7.650 τ.μ.. Σύμφωνα με τον Ν.Ο.Κ. Ν.4067/12 δεν υπολογίζονται στον συντελεστή δόμησης δομημένοι χώροι όπως υπερυψωμένα υπόγεια, με φυσικό φωτισμό και αερισμό για χρήση εργαστηρίων και αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, εσωτερικοί εξώστες κ.α. καθώς επίσης κεντρικά κλιμακοστάσια με προδιαγραφές για ΑΜΕΑ. Επίσης στον συντελεστή δόμησης δεν υπολογίζεται η επιφάνεια της θερμομόνωσης, στο κέλυφος των κτιρίων που αποτελεί το 1/3 αυτής
Το υπόλοιπο της δόμησης θα χρησιμοποιηθεί από το ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ για τις κτιριακές εγκαταστάσεις των δύο τμημάτων του και των λοιπών υποστηρικτικών δομών για τη λειτουργία του, με συνολικό εμβαδόν που μετράει στο συντελεστή δόμησης: 22.198,75 – 9.792 = 12.406,75 τ.μ. με μέγιστη κάλυψη 5.035 τ.μ. Ομοίως όπως παραπάνω και σύμφωνα με τον Ν.Ο.Κ. Ν.4067/12 η μέγιστη δόμηση χρησιμοποιώντας χώρους που δεν μετράνε στο συντελεστή δόμησης, μπορεί να ανέλθει τουλάχιστον σε 17.231,60 τ.μ., με την ίδια προσέγγιση που χρησιμοποιήθηκε και για τα κτίρια Α/Βάθμιας και Β/Βάθμιας εκπαίδευσης.
Ενδεικτικά Αναφέρεται για τα κτίρια του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. η κάλυψη και η δόμηση που έχουν χρησιμοποιηθεί στην παρούσα πρόταση:
- Κτίριο 1 κάλυψη 1250 τ.μ., δόμηση 4500 τ.μ.
- Κτίριο 2 κάλυψη 1500 τ.μ., δόμηση 5000 τ.μ.
- Κτίριο 3 κάλυψη 1250 τ.μ., δόμηση 4500 τ.μ.
- Κτίριο 4 κάλυψη 1000 τ.μ., δόμηση 3230 τ.μ.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι σε σχέση με τα κτίρια των σχολικών συγκροτημάτων που έχουν δεδομένες προδιαγραφές, στα κτίρια του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία κατά τον σχεδιασμό τους, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί εύκολα να αλλάξουν οι όγκοι και τα μεγέθη τους αν αυτό κριθεί απαραίτητο κατά την αναλυτική αρχιτεκτονική μελέτη που θα κατατεθεί για έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Βασική συνέργεια ήταν να δημιουργηθεί μια κοιτίδα πολιτισμού που θα κάνει την όλη έκταση να έχει τη δυνατότητα να ανοίξει τις πύλες τις και προς το ευρύτερο κοινό και όχι μόνο την εκπαιδευτική κοινότητα. Αυτό, όπως αναφέρεται στην τεχνική έκθεση γίνεται με την κατασκευή ενός θεάτρου 450 θέσεων με όλες τις απαραίτητες υποδομές για την ανεξαρτησία του. Το εν λόγω θέατρο θα χρησιμοποιείται κατά βάση και καθημερινά από το μουσικό σχολείο και το τμήμα μουσικών σπουδών του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. Εδώ προτείνουμε την απόλυτη διάκριση των χρηστών με χρονικό διαχωρισμό, ενδεικτικά μέχρι την πρώτη μεσημβρινή από το μουσικό σχολείο και έπειτα από το ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. Επίσης θα μπορεί σε συνεννόηση με τους ανωτέρω αναφερόμενους χρήστες να χρησιμοποιηθεί και για ανεξάρτητες παραγωγές
Επίσης, όπως τονίζεται στη μελέτη, σημαντική συνέργεια είναι από μόνη της η ύπαρξη του Πανεπιστημίου Κρήτης ουσιαστικά στον ίδιο ζωτικό χώρο. Σημαντική εξέλιξη είναι και η κατασκευή και τεχνική διαχείριση νέων φοιτητικών εστιών στο Ρέθυμνο καθώς και η ολοκλήρωση του υφιστάμενου αμφιθεάτρου της πανεπιστημιούπολης του Ρεθύμνου, έργο που έχει ενταχθεί σε ΣΔΙΤ από 21/05/2019 και έχει ολοκληρωθεί η προεπιλογή των υποψηφίων για το έργο..
Δεδομένης της τάσης για συνέργειες και συνεργασίες μεταξύ των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και όλων των εμπλεκόμενων φορέων, υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες συνεργασίας, όπως για παράδειγμα η παροχή φοιτητικής στέγης και για τους φοιτητές του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. στην προαναφερθείσα κατασκευή φοιτητικών
κατοικιών.
Σημαντικό ρόλο παίζει και η ύπαρξη του σταδίου στον ίδιο ζωτικό χώρο που μετά την ανάπτυξη της έκτασης θα δίνει επιτέλους την εικόνα που έχουμε από όλα τα σύγχρονα πανεπιστημιακά campus που ενσωματώνουν ή συμπληρώνονται από σοβαρές αθλητικές υποδομές.
Η μέση τιμή δημοπράτησης κτιρίων εκπαίδευσης ανέρχεται στο ποσό των 2.200€/τ.μ. (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 24 %), με το «κλειδί στο χέρι». Δηλαδή, πλήρως αποπερατωμένο, περιλαμβάνονται ΟΙΚ και ΗΜ κατασκευές, έπιπλα και εξοπλισμός (ο συνήθης γραφειακός εξοπλισμός, όχι ειδικός εργαστηριακός), καθώς και η συνήθης διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου. Η πληροφορία αντλήθηκε από την τεχνική υπηρεσία του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. Σύμφωνα με τα προηγούμενα ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε τουλάχιστον εξήντα πέντε εκατομμύρια ευρώ (65.000.000€), για πραγματοποιούμενη δόμηση περίπου 30000 τμ. Η τελική τιμή διαμορφώνεται αν η προκήρυξη γίνει με δημόσιο διαγωνισμό μετά την έκπτωση των υποψήφιων αναδόχων.
Η κυκλοφοριακή σύνδεση εντός του οικοπέδου, είχε ως κεντρική ιδέα έναν άξονα που θα ενώνει και παράλληλα θα χωρίζει το βόρειο τμήμα του γεωτεμαχίου που περιλαμβάνει τα κτίρια της Α/Βάθμιας και Β/Βάθμιας εκπαίδευσης και του θεάτρου των 450 θέσεων, με το νότιο τμήμα που περιλαμβάνει τις δομές του ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. Έτσι δημιουργήθηκε μια κεντρική αρτηρία διπλής κατεύθυνσης 15 μ πλάτους κατά μήκος της οποίας θα αναπτύσσονται οι πύλες εισόδου της κάθε δομής, οι τρείς κύριοι κυκλικοί κόμβοι θα συμβάλλουν στην διέλευση των οχημάτων ανά κατεύθυνση και προορισμό: Ο πρώτος κόμβος θα βρίσκεται δυτικά του γεωτεμαχίου επί της επαρχιακής οδού Ρεθύμνου – Γάλλου και θα αποτελεί την είσοδο και έξοδο από και προς το γεωτεμάχιο, ο δεύτερος στο μέσο της κεντρικής αρτηρίας με σκοπό την αλλαγή κατεύθυνσης και την ομαλή είσοδο και έξοδο από και προς το ανοιχτό πάρκινγκ του θεάτρου, και ο τρίτος στο τέλος της κεντρικής αρτηρίας στο σημείο που συναντάται με την οδό που οδηγεί προς το στάδιο. Ξεχωριστή είσοδος-έξοδος έχει προβλεφθεί για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο στο βορειοδυτικό τμήμα του οικοπέδου με σκοπό τα αυτοκίνητα να σταθμεύουν με ασφάλεια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα χωρίς να εμπλέκονται στον κεντρικό οδικό άξονα.