Τον παραλογισμό της άκριτης φορολόγησης των Δήμων με κριτήρια μεγαλοεισοδηματιών εκμετάλλευσης ακινήτων, καταγγέλλει ο δήμαρχος Ρεθύμνης με επιστολή του προς τη ΚΕΔΕ.
Συγκεκριμένα, με την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 4172/2013 για πρώτη φορά στη φορολογική χρήση έτους 2014, ο φόρος εισοδήματος που καλείται να πληρώσει ο Δήμος Ρεθύμνης όχι μόνο για τα έσοδά του από μισθώσεις δημοτικών ακινήτων, αλλά και για τα έσοδα από μισθώσεις αιγιαλού που παραχωρούνται από το κεντρικό κράτος στους Δήμους, ανέρχεται σε ποσοστό 26% επί των εσόδων αυτών. Επιπλέον, οφείλει να προκαταβάλλει το φόρο κερδών για την τρέχουσα φορολογική χρήση σε ποσοστό 55% επί του φόρου της προηγούμενης φορολογικής χρήσης.
Τα δεδομένα αυτά σε συνδυασμό με τις περικοπές των νομοθετημένων πόρων, οδηγούν σε πλήρη οικονομική κατάρρευση τους Δήμους, επισημαίνει ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργος Μαρινάκης.
Για τον λόγο αυτό έστειλε επιστολή στον θεσμικά αρμόδιο πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών των ΟΤΑ της ΚΕΔΕ κ. Αλέξη Καστρινό με κοινοποίηση στον πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Γεώργιο Πατούλη, προτείνοντάς τους να κάνουν στην κυβέρνηση σαφή της αντίδραση των ΟΤΑ και να ζητήσουν την ανάκληση της ρύθμισης.
Στην επιστολή του, ο κ. Μαρινάκης αναφέρει:
«Αξιότιμοι κύριοι,
Όπως γνωρίζετε με την εφαρμογή της ανωτέρω νομοθεσίας επικρατεί ο παραλογισμός, ενώ οι Δήμοι λειτουργούν στα όρια της κατάρρευσης τόσο σε επίπεδο κρατικών επιχορηγήσεων όσο και σε στελεχιακό δυναμικό, με ΚΑΠ που υπολείπεται κατά πολύ της μισθοδοσίας του προσωπικού που απασχολούν (π.χ. για τον Δήμο Ρεθύμνης το ποσό της ΚΑΠ υπολείπεται κατά 2.000.000,00 ετησίως του ποσού της μισθοδοσίας του προσωπικού του) στην προσπάθειά τους να αξιοποιήσουν την ακίνητη περιουσία τους με μισθώσεις ακινήτων, προκειμένου να καλύψουν τις στοιχειώδεις ανάγκες λειτουργίας τους και κυρίως την ασφαλή μισθοδοσία των υπαλλήλων τoυς, από τις διατάξεις των αρ. 44, 45 και 46 του ν. 4172/2013 που εφαρμόζονται για πρώτη φορά στη φορολογική χρήση έτους 2014, απορρέει ότι οι Δήμοι:
1. Φορολογούνται αυτοτελώς στα εισοδήματά τους από μισθώσεις της ακίνητης περιουσίας τους με συντελεστή 26 %.
2. Οφείλουν να προκαταβάλλουν φόρο κερδών για την τρέχουσα φορολογική χρήση σε ποσοστό 55% επί του φόρου της προηγούμενης φορολογικής χρήσης. Δηλαδή είμαστε υποχρεωμένοι για το έτος 2015 να προϋπολογίσουμε και να αφαιρέσουμε από τα έσοδά μας τον αναλογούντα φόρο και την προκαταβολή του επόμενου έτους.
Αυτό έχει ως συνέπεια άλλη μια αναγκαστική τροποποίηση του προϋπολογισμού μας με δυσμενέστερες προβλέψεις, περικοπές έργων αλλά και διακινδύνευση της τακτικής μισθοδοσίας των υπαλλήλων μας.
Επίσης, επισημαίνουμε το άτοπο, ότι ενώ το κεντρικό κράτος παραχωρεί το δικαίωμα χρήσης αιγιαλού στους Δήμους εξασφαλίζοντας έτσι χωρίς κόπο και έξοδα τα εισοδήματα του (σε ποσοστό 30% για συμβάσεις έως 30/5 και σε ποσοστό 50% για συμβάσεις μετά την 30/5) και ταυτόχρονα οι Δήμοι έχουν κάθε αστική και ποινική ευθύνη από την όλη διαδικασία της εκμετάλλευσης του αιγιαλού, συγκαταλέγει και αυτές τις μισθώσεις στα έσοδα των δήμων και τα υποβάλλει στο παραπάνω καθεστώς φορολόγησης. Αποτέλεσμα αυτών είναι η ακόμα μεγαλύτερη μείωση των πενιχρών εσόδων των Δήμων σε τέτοιο βαθμό που να εκλείπει πλέον κάθε ενδιαφέρον για τη διαδικασία παραχώρησης και εκμετάλλευσης του αιγιαλού με τρομακτικές συνέπειες για την ασφάλεια των λουομένων και την εικόνα των παραλιών.
Οφείλουμε λοιπόν, ως Ο.Τ.Α. να αντικρύσουμε τη γενική θεώρηση του φορολογικού συστήματος που εκλαμβάνει τους Δήμους ως ιδιώτες εισοδηματίες εκμετάλλευσης ακινήτων χωρίς να συνυπολογίζονται τα ελλείμματα της μισθοδοσίας τους και η περικοπή των νομοθετημένων πόρων τους, και να καταστήσουμε σαφές ότι είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι θα οδηγηθούν σε κατάρρευση, αν δεν ανακληθούν τέτοιες ρυθμίσεις».