Χρηματοδότηση συνολικού ύψους 2.2 εκ. ευρώ διεκδικεί το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου από το πρόγραμμα «Φιλόδημος» του υπουργείου Εσωτερικών, που αφορά την εκπόνηση μελετών για θέματα λιμενικών υποδομών. Ειδικότερα, η πρόταση του Λιμενικού Ταμείου αφορά τους δήμους Ρεθύμνου, Αγίου Βασιλείου και Μυλοποτάμου και στόχο έχει να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες για να δρομολογηθούν σημαντικά έργα υποδομής που θα συμβάλλουν στην ανάδειξη των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Σε ό,τι αφορά τον μητροπολιτικό δήμο του Ρεθύμνου βασική προτεραιότητα είναι η ασφάλεια και ανάδειξη του αιγυπτιακού φάρου, που αποτελεί το σήμα κατατεθέν όχι μόνο του ενετικού λιμανιού, αλλά ολόκληρης της πόλης. Στην πρόταση που έχει καταθέσει για την μελέτη στατικότητας του φάρου και των τειχών ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 147.617 ευρώ. Η ανάδειξη του Αιγυπτιακού φάρου στο Ενετικό λιμάνι του Ρεθύμνου με την εξασφάλιση αρχικά της στατικότητάς του και στη συνέχεια με φωτισμό και ό,τι άλλες παρεμβάσεις αρμόζουν στο μνημείο, ώστε αυτό να φωτιστεί, να αναβαθμιστεί και να είναι ασφαλές και επισκέψιμο αποτελεί εδώ και χρόνια μεγάλο ζητούμενο για να αποκτήσει το ιστορικό μνημείο την χαμένη του αίγλη.
Παράλληλα, το Λιμενικό Ταμείο διεκδικεί χρήματα για την εκπόνηση μελέτης αξιοποίησης του χώρου του τελωνείου και του παλιού λιμεναρχείου προκειμένου τα κτίρια αυτά να αναδειχτούν, συνολικού ύψους 696.669 ευρώ. Η μελέτη βιοκλιματικής ανάπλασης της περιοχής Κιουλούμπαση, μια περιοχή υποβαθμισμένη, για την οποία τα παράπονα είναι πολλά, συμπεριλαμβάνεται στο φάκελο που κατατέθηκε με συνολικό προϋπολογισμό 147.617 ευρώ. «Η περιοχή Κιουλούμπαση έχει τα στέγαστρα των καταστημάτων, τα οποία όμως δεν έχουν καμία ομοιομορφία. Άρα, θα πρέπει να γίνει μια μελέτη και για τα στέγαστρα, σύμφωνα με τις επιταγές και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Επίσης, επειδή είναι πολυσύχναστος και ο δρόμος από τον οποίο διέρχονται καθημερινά φορτηγά και λεωφορεία, θα πρέπει να γίνει μια μελέτη και για την βιοκλιματική ανάπτυξη του δρόμου, δηλαδή να μην παραμείνει αυτή η άσφαλτος που προσελκύει και την ακτινοβολία και επιβαρύνει γενικότερα. Θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν υλικά φιλικά προς το περιβάλλον και βιοκλιματικά» τονίζει η κ. Κουτσαλεδάκη.
Επίσης περιλαμβάνει μια πρόταση που αφορά την μελέτη για τις υποδομές κρουαζιέρας συνολικού ύψους 542.629 ευρώ, η οποία αφορά, σύμφωνα με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, την οριστική μελέτη -αφού ήδη με χρήματα της περιφέρειας υλοποιείται σχετική προμελέτη για τις αναγκαίες υποδομές πρόσδεσης κρουαζερορόπλοιων. Τέλος στο φάκελο που αφορά τις μελέτες έργων του μητροπολιτικού δήμου περιλαμβάνεται και η εκπόνηση μελέτης για την διεύρυνση χωροθέτησης λιμενικών υποδομών διακίνησης οχληρών φορτίων συνολικού ύψους 70.343 ευρώ.
Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.», η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Ρένα Κουτσαλεδάκη, ανέφερε: «στα πλαίσια αυτής της πρότασης μόνο για σύνταξη και επικαιροποίηση σχεδίων και μελετών, καταθέσαμε μελέτη για την ανάδειξη και αξιοποίηση του κτιρίου του Τελωνείου στο ενετικό μας λιμάνι, καθώς και τον περιβάλλοντα χώρο, δηλαδή για το φάρο, το καρνάγιο, αλλά και πρόταση για μελέτη έργων εγκατάστασης πρόσβασης κρουαζιεροπλοίου λιμένος Ρεθύμνου, δηλαδή την οριστική μελέτη της κρουαζιέρας, που αφορά τις υποδομές της κρουαζιέρας.
Επίσης, προβλέψαμε και βάλαμε μελέτη βιοκλιματικής ανάπλασης περιοχής Κιουλούμπαση εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένος Ρεθύμνου, δηλαδή να φτιαχτεί, να ξεκινήσει μία μελέτη, όπου θα προβλέπει κατασκευές που αρμόζουν στην περιοχή της Κιουλούμπαση που μέχρι τώρα έχουμε μόνο μεμονωμένες θεωρήσεις αρχιτεκτονικών σχεδίων και κατασκευές που όλοι ξέρουμε στο κομμάτι αυτό της Κιουλούμπαση, σε συνεργασία, βέβαια, και με την Αρχαιολογική Υπηρεσία αυτά. Επίσης, σε αυτό έχουμε βάλει και τη μελέτη αποκατάστασης του αιγυπτιακού μας φάρου από πλευράς στατικότητας τόσο όσο και ανάδειξης με φωτισμό· και το καρνάγιο. Τέλος, σ’ αυτή τη μελέτη, σ’ αυτό το πακέτο των μελετών έχει ενταχθεί μελέτη χωροθέτησης λιμενικών υποδομών για τη διακίνηση οχληρών φορτίων, είναι, δηλαδή, μια μελέτη, θα ξεκινήσει και αφορά το κομμάτι της διερεύνησης, σε ποιο σημείο του Ρεθύμνου, έξω από το Ρέθυμνο και δε μιλάμε για την περιοχή του Κουμπέ αλλά έξω από την περιοχή της τουριστικής ζώνης της περιοχής του Ρεθύμνου, αλλά άμεσα συνδεδεμένη με την Εθνική, να γίνει, να ξεκινήσει μια μελέτη διερεύνησης του πού θα μπορεί να μεταστεγαστεί και να δραστηριοποιηθεί το εμπορικό μας κομμάτι του λιμανιού. Αυτό είναι μια μελέτη η οποία χρήζει, βέβαια, πολλών χρόνων. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει, δηλαδή, για τουλάχιστον πέντε χρόνια οι μελετητές να αφουγκραστούν τον κυματισμό, τους ανέμους, εμπειρία ανθρώπων που έχουν ζήσει το κομμάτι του κυματισμού, δηλαδή έχουν ζήσει τη θάλασσα, να πουν εμπειρίες για το συγκεκριμένο τμήμα και κάποια ομάδα μελετητών που θα το αναλάβει θα πρέπει να υπευθυνότητα να πει αν υπάρχει δυνατότητα να δημιουργηθεί εκατέρωθεν του Ρεθύμνου και πιο πολύ από τη μεριά που είναι».
Σε ό,τι αφορά τον δήμο Αγίου Βασιλείου η πρόταση που κατατέθηκε αφορά στην βελτίωση των λιμενικών υποδομών στο λιμάνι της Αγίας Γαλήνης, συνολικού ύψους 294.429 ευρώ, ενώ για τον δήμο Μυλοποτάμου αφορά τους λιμενίσκους Σισσών, Μπαλίου και Πανόρμου και ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 349.637 ευρώ.