Ωρίμανση μελετών και ετοιμότητα ζήτησε από την Αντιπεριφέρεια και τους δημάρχους του Ρεθύμνου ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου, όπως είπε, να εξασφαλιστούν κονδύλια τόσο από το ΠΔΕ του 2021 του ΥΕΝ όσο και από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ο Γιάννης Πλακιωτάκης συνοδευόμενος χθες από τον υφυπουργό Υποδομών, Γιάννη Κεφαλογιάννη και την γενική γραμματέα του υπουργείου Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Χριστιάνα Καλογήρου, βρέθηκε στο Ρέθυμνο, όπου επισκέφτηκε το Λιμεναρχείο και στη συνέχεια προέδρευσε σε σύσκεψη στην Αντιπεριφέρεια παρουσία των δημάρχων του νομού. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Πλακιωτάκης στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου του, το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση και όπως ανέφερε χαρακτηριστικά θα περιλαμβάνει σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία για τις λιμενικές υποδομές της χώρας, αλλά και για την ενίσχυση των νησιωτικών επιχειρήσεων.
Τόσο η αντιπεριφερειάρχης όσο και οι δήμαρχοι και η πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου εξέθεσαν στον υπουργό τις ανάγκες έργων που έχουν οι περιοχές τους διεκδικώντας τα σχετικά κονδύλια. Για την πόλη του Ρεθύμνου έργο καθοριστικής σημασίας με έτοιμη και ώριμη μελέτη είναι αυτό της θωράκισης του προσήνεμου μόλου με προϋπολογισμό περί τα 14 εκ. ευρώ, για το οποίο ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι θα βρεθεί το χρηματοδοτικό εργαλείο για την υλοποίησή του.
Παράλληλα, όπως ανέφερε, ήδη έχει ενταχθεί με προϋπολογισμό 4.781,933,80 ευρώ το έργο κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου Σκαλέτας στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Αλιεία – Θάλασσα 2014 – 2020» του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Βρίσκεται σε στάδιο ολοκλήρωσης τευχών δημοπράτησης κατασκευής των έργων. Έχει γίνει προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια Κρήτης για τη δημοπράτηση και εκτέλεση του έργου. Στο αμέσως επόμενο διάστημα θα γίνει η δημοπράτηση. Είναι ένα έργο που σε όλα τα προηγούμενα στάδια η ταχύτητα που επέδειξε το υπουργείο Ναυτιλίας συνέβαλε καθοριστικά. Σε ό,τι αφορά τον Δήμο Μυλοποτάμου, όπως τόνισε ο υπουργός, κατόπιν έγκρισης του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, βρίσκονται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης προς έγκριση, οι αποφάσεις καθορισμού χερσαίων ζωνών λιμένων Πανόρμου, Μπαλί και Σισσών που εμπίπτουν στη δημοτική περιφέρεια Μυλοποτάμου. Η εξέλιξη αυτή δίδει τη δυνατότητα περαιτέρω αξιοποίησης των λιμένων αυτών, αποδοχή πολύ σημαντικών χρηματοδοτήσεων για την τοπική οικονομία και κυρίως ανάπτυξη του δικτύου λιμένων του βορρά στο Νομό Ρεθύμνου, προς ενίσχυση ναυτιλιακού τουρισμού. Επίσης, ήδη έχουν ενταχθεί στο ΠΔΕ του 2020 δυο σημαντικά έργα για το Ρέθυμνο. Πρόκειται για την «Προμήθεια και τοποθέτηση πλωτής προβλήτας στο Λιμένα Ρεθύμνου» με προϋπολογισμό 120.000 ευρώ και το έργο «Επισκευή – συντήρηση Λιμενικού Σταθμού Αγ. Γαλήνης», με προϋπολογισμό 100.000 ευρώ.
Για το ΠΔΕ του 2021 δρομολογείται η ένταξη του έργου Βελτίωση Υποδομών Λιμενικής Εγκατάστασης Ρεθύμνου με προϋπολογισμό 291.500,00, καθώς και ο εκσυγχρονισμός και συντήρηση κτιριακών υποδομών με προϋπολογισμό 80.507,1. Επίσης, υπεβλήθη πολύ πρόσφατα Τεχνικό Δελτίο στο ΠΔΕ 2021 προς χρηματοδότηση με τίτλο: «Έργο αποκατάστασης και συμπλήρωσης των δικτύων παροχής ρεύματος και νερού στο λιμάνι Αγίας Γαλήνης», προϋπολογισμού 138.666,21€ που κρίνεται πολύ σημαντικό για την εξυπηρέτηση των ελλιμενιζομένων σε αυτό σκαφών, κυρίως εφόσον πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια του νότου της Κρήτης και έως τώρα δεν υπάρχει η δυνατότητα εξυπηρέτησης αυξημένων αναγκών που συχνά απαιτούνται (αλιευτικά σκάφη ξένων χωρών, κατασχεμένα ή εγκαταλελειμμένα σκάφη, θαλαμηγά σκάφη κλπ.). Έχει υποβληθεί προς έγκριση των τευχών δημοπράτησης στο υπουργείο Ναυτιλίας το έργο της ολικής αποκατάστασης λειτουργικών βαθών λιμένα Ρεθύμνου και αναμένεται έγκρισή του. Πρόκειται για απομάκρυνση ποσότητας άμμου 369.741 m3, ώστε να επανέλθουν τα λειτουργικά βάθη στα -9 μέτρα που προβλέπει η μελέτη κατασκευής του λιμανιού, προϋπολογισμού 1.700.000,00 ευρώ. Το έργο κρίνεται κατεπείγον λόγω του πολύ μεγάλου αριθμού εμπορικών πλοίων που εξυπηρετούνται στο λιμάνι Ρεθύμνου. Θα τεθεί από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου ζήτημα χρηματοδότησης της εκτέλεσης του έργου.
Προϋπόθεση η ετοιμότητα των μελετών για τη χρηματοδότηση έργων τονίζει ο Γ. Πλακιωτάκης
Την πολιτική βούληση για την ενίσχυση των λιμενικών υποδομών και των νησιωτικών επιχειρήσεων επεσήμανε σε δηλώσεις του ο Γιάννης Πλακιωτάκης αναφερόμενος στο νέο νομοσχέδιο για την νησιωτική πολιτική, τονίζοντας χαρακτηριστικά:
«Τις επόμενες ημέρες θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο που θα καταθέσει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτική Πολιτικής και αφορά την ολοκληρωμένη θαλάσσια νησιωτική πολιτική. Είναι ένα νομοσχέδιο πλαίσιο που για πρώτη φορά η χώρα θα αποκτήσει ολοκληρωμένο σχεδιασμό και στρατηγική για τα θέματα της νησιωτικότητας και το πιο σημαντικό όμως από όλα είναι ότι θα περιλαμβάνει συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία αυτού του πλαισίου. Θα περιλαμβάνει χρηματοδοτήσεις για λιμενικές υποδομές, για ενίσχυση των νησιωτικών επιχειρήσεων σε συνεργασία με την Αναπτυξιακή Τράπεζα και τέλος ειδικό ταμείο για την θαλάσσια οικονομία όπου θα στηρίξουμε την έννοια της γαλάζιας ανάπτυξης αλλά και των γαλάζιων επαγγελμάτων».
Αναφερόμενος στα έργα του Ρεθύμνου υποστήριξε ότι αναγνωρίζει τις τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού και μεταξύ άλλων είπε: «Για το Ρέθυμνο ήδη το υπουργείο μας έχει χρηματοδοτήσει την πλωτή προβλήτα στο λιμάνι του Ρεθύμνου, το λιμενικό σταθμό στην Αγία Γαλήνη, ενώ εξετάζουμε και περαιτέρω χρηματοδοτήσεις για επέκταση των δικτύων άρδευσης και του νερού, ενώ πολύ σημαντική ήταν η παρέμβασή μας για την έγκριση της χερσαίας ζώνης του Δήμου Μυλοποτάμου στο Πάνορμο, τις Σίσσες και το Μπαλί. Το σημαντικό είναι ότι πρέπει να ολοκληρωθούν οι μελέτες από τον Φιλόδημο, έτσι ώστε να είμαστε ώριμοι να χρηματοδοτήσουμε παρεμβάσεις και για την περιοχή του Δήμου Μυλοπόταμου. Το λιμάνι του Ρέθυμνου είναι κομβικής και εθνικής σημασίας λιμάνι. Εμείς στοχεύουμε σε συνεργασία με τον δήμαρχο, με την πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου που έχουμε εξαιρετική συνεργασία μέσα από την έγκριση του μάστερ πλαν, η οποία αναμένεται, θέλουμε να σχεδιάσουμε μία ολιστική προσέγγιση για το πώς βλέπουμε την ανάπτυξη του λιμανιού του Ρεθύμνου, τα επόμενα χρόνια. Το Ρέθυμνο είναι μια σημαντική περιοχή με τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης κυρίως στον τομέα του θαλασσίου τουρισμού, είναι μία πρωτοπόρος περιοχή στον τουριστικό τομέα και εμείς ως υπουργείο θα στηρίξουμε τις πρωτοβουλίες του διαδημοτικού λιμενικού ταμείου που οφείλω να ομολογήσω ότι και ετοιμότητα προτάσεων διαθέτει και βεβαίως εμείς ετοιμάζουμε τα ανάλογα χρηματοδοτικά προγράμματα έτσι ώστε να στηρίξουμε τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Σε ό,τι αφορά το έργο της θωράκιση του προσήνεμου μόλου είναι ένα ζήτημα που σαφώς θα οχυρώσει την ασφάλεια του λιμανιού όμως το σημαντικό είναι ότι εφόσον υπάρχει ετοιμότητα μελέτης, να είστε βέβαιοι ότι χρηματοδοτικά προγράμματα θα βρεθούν».
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών και βουλευτής Ρεθύμνου, Γιάννης Κεφαλογιάννης, αναφέρθηκε στην αγαστή συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας που φέρνει αποτελέσματα με χρησμοδοτήσεις σημαντικών έργων σε πολλές περιοχές του νομού:
«Τον ευχαρίστησα δημοσίως για το γεγονός ότι το υπουργείο συνεισέφερε στον χαρακτηρισμό των χερσαίων ζωνών στους λιμένες σε Μπαλί, Σίσσες και Πάνορμο. Μία τακτοποίηση των χρήσεων γης. Στο ΠΔΕ 2020 ήδη αυτή τη στιγμή έχουν δρομολογηθεί έργα όσον αφορά το Λιμεναρχείο της Αγίας Γαλήνης όσο και οι εργασίες στην πλωτή προβλήτα του λιμένα Ρεθύμνης. Επίσης για το γεγονός ότι υπηρεσίες του υπουργείου προχώρησαν γρήγορα τις διαδικασίες, έτσι ώστε ένα εμβληματικό έργο όπως είναι το αλιευτικό καταφύγιο στην Σκαλέτα ύψους 4.800.000 ευρώ να μπορέσει να προχωρήσει και αυτή τη στιγμή να έχει γίνει προγραμματική σύμβαση μεταξύ Περιφέρειας και Λιμενικού Ταμείου. Είναι επίσης σημαντικό ότι στη σύσκεψη σήμερα ο υπουργός εξήγγειλε ότι στο ΠΔΕ 2021 θα μπορούν να ενταχθούν άλλα 3 έργα που αφορούν το Ρέθυμνο (Αγία Γαλήνη, σύστημα άρδευσης και άλλα δύο τεχνικά δελτία που έχουν κατατεθεί) συνολικού ύψους 500.000 ευρώ. Όσον αφορά τα μεγάλα λιμενικά έργα της χώρας το υπ. Υποδομών και το υπ. Ναυτιλίας βρίσκονται σε μία αγαστή συνεργασία και θα ήθελα να τον ευχαριστήσω για τη συνεργασία που έχουμε» ανέφερε.
Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαρία Λιονή, στη διάρκεια της σύσκεψης αναφέρθηκε στις δυο μελέτες που χρησμοδότησε η Περιφέρεια και αφορούν στην θωράκιση του λιμανιού αλλά και στην ασφαλή πρόσδεση κρουαζερορόπλοιων τονίζοντας την ανάγκη τα συγκεκριμένα έργα να χρηματοδοτηθούν: «Υποδεχτήκαμε τον υπουργό Ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής, τον συμπατριώτη μας Κρητικό κ. Πλακιωτάκη με τη γ.γ. την κα Καλογήρου. Τέθηκαν όλα τα ζητήματα που αφορούν τα λιμάνια του Ρεθύμνου, τόσο το κεντρικό λιμάνι όσο και τα λιμάνια των άλλων δήμων βορρά και νότου. Η Περιφέρεια είχε χρηματοδοτήσει με ένα ύψος 800.000 ευρώ μελέτες του Λιμενικού Ταμείου, που αφορούν στην προστασία του προσήνεμου μόλου, καθώς επίσης και στις εγκαταστάσεις για κρουαζιέρα. Αυτές έχουν τελειώσει και συμπεριλαμβάνονται μέσα στο μάστερ πλαν. Ευελπιστούμε να βρεθεί ένα χρηματοδοτικό εργαλείο είτε μέσα από το επόμενο ΕΣΠΑ, είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης, έτσι ώστε μεγάλα τμήματα του λιμανιού που ήδη έχουν ώριμες μελέτες να μπορούν να μετουσιωθούν σε έργα. Το Ρέθυμνο αυτή τη στιγμή δεν έχει ως πύλη εισόδου το λιμάνι, το οποίο όμως αποτελεί τον μεγαλύτερο εμπορικό λιμένα της Κρήτης. Ευελπιστούμε να γίνουν σημαντικά έργα που θα δώσουν αναπτυξιακή πνοή σε όλο το νομό» ανέφερε.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου στην σύντομη τοποθέτησή του ζήτησε από τον υπουργό Ναυτιλίας τη συνδρομή του για να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα ασφάλειας του λιμανιού.
Η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Ρένα Κουτσαλεδάκη, αναφέρθηκε στις μελέτες που υλοποιούνται για έργα λιμενικών υποδομών με χρηματοδότηση από το «Φιλόδημο» αλλά και στο μάστερ πλαν επισημαίνοντας πως: «Θίξαμε τα προβλήματα του Ρεθύμνου που ξεκινάνε από τον σχεδιασμό του μάστερ πλαν που τώρα θα ευοδώσει. Θέλουμε δηλαδή γρήγορες κινήσεις ελέγχου τώρα που θα ανέβει η μελέτη Αθήνα. Θίξαμε επίσης το θέμα του «Φιλόδημου 2». Έχουμε πάρει χρήματα για μελέτες που τώρα βρισκόμαστε σε διαγωνιστικές διαδικασίες και ζητούμε γρήγορα αυτά να ενταχθούν σε άξονες προγραμμάτων. Παράλληλα σε ό,τι αφορά το έργο της θωράκισης και αποάμμωσης το λιμανιού έχουμε έτοιμες και ώριμες μελέτες, έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Μεταφορών και θεωρούμε ότι θα χρηματοδοτηθούν από κάποιο άξονα. Ζητήσαμε για το θέμα αυτό μία νομοθετική ρύθμιση που πρέπει να αναπτυχθεί οικολογικά και να επικυροποιηθεί».