Σε αντίθεση με τον προφορικό λόγο οι δημοσκοπήσεις και γενικά οι έρευνες, εξαιτίας των αριθμών, ανήκουν στην κατηγορία του «scripta manent».
Με αφορμή λοιπόν τη φράση του πρωθυπουργού ότι «πάντα πίσω ήμασταν στις δημοσκοπήσεις, αλλά τις εκλογές τις κερδίζαμε», χρήσιμο είναι για την ιστορία και μόνο να ανατρέξουμε στο πολύ κοντινό παρελθόν και να ελέγξουμε προσεκτικά αν η παραπάνω φράση του κ. Τσίπρα επαληθεύεται.
Η δημοσκοπική αναδρομή αφορά στην περίοδο από τον Ιανουάριο του 2014, μέχρι και την πρώτη νίκη του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. σε βουλευτικές εκλογές τον Ιανουάριο του 2015, και από τα τέλει Ιανουαρίου του 2015 μέχρι και τη δεύτερη εκλογική νίκη του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. το Σεπτέμβριο του 2015.
Από τις αρχές του 2014, συγκεκριμένα από τις 4 Γενάρη του 2014 μέχρι και τις 23 Γενάρη του 2015, πραγματοποιήθηκαν 121 δημοσκοπήσεις από 16 εταιρείες μελετών και ερευνών. Από αυτές, στις 114 ήταν μπροστά ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., στις 5 βρέθηκε πίσω και στις 2 ήταν ισόπαλος με τη Νέα Δημοκρατία. Από τις 31 Γενάρη του 2015 έως και τις 18 Σεπτεμβρίου του 2015, από τις 73 δημοσκοπήσεις που έγιναν, στις 64 ήταν μπροστά ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., στις 5 πίσω και στις 4 παρουσίαζε τα ίδια ποσοστά με τη Νέα Δημοκρατία. Προσεγγίζοντας το ποσοστιαία το 91.7% των δημοσκοπήσεων τον έδινε μπροστά από τη Νέα Δημοκρατία, το 5% πίσω και 3.3% ισόπαλο με το κόμμα της σημερινής αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Είναι ίσως από τις λίγες περιπτώσεις, που αν θα πούμε ότι οι αριθμοί λένε την αλήθεια, δε θα βρεθούμε στο επίκεντρο μιας παρεξήγησης. Και το ισχυριζόμαστε αυτό γιατί οι συγκεκριμένοι αριθμοί δεν εμπεριέχουν διφορούμενες επεξηγήσεις και πολύμορφες προσεγγίσεις, είναι απλά μαθηματικά. Οι 194 έρευνες συνέθεσαν ένα πορτρέτο, με εμπνευστή τους πολίτες που απάντησαν στα ερωτηματολόγια των εταιρειών, το οποίο εμφανίζει μια εικόνα εκ διαμέτρου αντίθετη από αυτή που παρουσιάζει ο πρωθυπουργός. Απλά για μια ακόμη φορά γινόμαστε μάρτυρες της ίδιας ιστορίας, μέσα στην οποία χρήσιμα επιστημονικά εργαλεία, αντί για να τους προσδίδεται η αξία που τους αναλογεί, απαξιώνονται και μετατρέπονται σε αντικείμενο άκομψης επικοινωνιακής χρήσης.
* Φραγκίσκος Γεωργιλάς πολιτικός επιστήμων/ερευνητής