Είναι από τους νέους καλλιτέχνες που επιβεβαιώνει ότι το φυτώριο των μεγάλων δημιουργών της Δημοτικής Φιλαρμονικής δεν σταματά στους Νίκο Μαμαγκάκη, Μπάμπη Πραματευτάκη, Γιώργο Κουμεντάκη.
Είναι από τους μουσικούς που παράλληλα με τον Αντώνη Ζαχαράκη στη σύνθεση και τον Αντώνη Μαυράκη σε σπουδαίες πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση της μουσικής παιδείας παράγει πολιτισμό και καταθέτει προτάσεις που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κέντρου. Έτσι χάρις στο Γιάννη Παπατζανή το Ρέθυμνο πρωτοτυπεί, προκαλώντας το άστυ να ενδιαφερθεί για τις δράσεις της περιφέρειας και να τις υιοθετήσει.
Ο δικός μας Γιάννης Παπατζανής που θυμόμαστε πάντα σαν ένα ευγενικό παιδί, χαμηλών τόνων, καύχημα της εξαιρετικής του οικογένειας, συνεχίζει να μας κάνει περήφανους με τις πρωτοβουλίες του που έχουν προ πολλού περάσει τα σύνορα, αφού έχει συνεργαστεί με μουσικούς από το Ρατζαστάν, το Ιράν, τη Βουλγαρία, την Τουρκία, την Αρμενία, την Ανδαλουσία και το Αζαρμπαιτζάν. Είναι επίσης στενός συνεργάτης με τους κορυφαίους Ross Daly, Γιώργο Ξυλούρη, Βασίλη Σταυρακάκη, Ψαραντώνη, Ζαχαρία Σπυριδάκη, Δημήτρη Σγουρό, Αχιλλέα Περσίδη καιHaigYazdjian, τα τελευταία 25 χρόνια παίζοντας κρουστά και τραγουδώντας. Η βάση του τραγουδιστικού ρεπερτορίου του είναι η κρητική μουσική, αλλά επίσης προσεγγίζει και μουσικά ιδιώματα από την υπόλοιπη Ελλάδα. Παράλληλα, εξελίσσει τις τεχνικές του αιγαιακού παραδοσιακού κρουστού (τουμπάκι/νταουλάκι), ενώ χρησιμοποιεί κρουστά και από άλλες παραδόσεις (περσικό tombak, αφρικανικό udu με τεχνική από το ινδικό ghatam, frame drums από τη Μέση Ανατολή και ισπανικό cajon). Έχει συνθέσει πρωτότυπη μουσική για το θέατρο, τον κινηματογράφο, για χοροθέατρο, ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικές παραγωγές.
Αφορμή για να τον αναζητήσουμε και να τον προκαλέσουμε για συζήτηση που βγάζει ειδήσεις, είναι ο δεύτερος κύκλος σεμιναρίου που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 6 Νοεμβρίου, στο Ξενία, ένα ερευνητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα γνωριμίας με την τέχνη του ρυθμού. Ένα τομέα που έδωσε πολλές ευκαιρίες στο Γιάννη Παπατζανή να ανοίξει τα φτερά του και σε άλλο στερέωμα επιτυγχάνοντας το σχετικά ακατόρθωτο. Να προτείνει η Περιφέρεια πλέον στο Άστυ καινοτόμες δράσεις αντί να τις αντιγράφει από αυτό.
Στην προσπάθεια αυτή του Γιάννη Παπατζανή που έχει το ρόλο του κεντρικού εισηγητή πλαισιώνουν ως επιστημονικός υπεύθυνος ο επίκουρος καθηγητής Θεατρολογίας του τμήματος Φιλολογίας στον τομέα Θεατρολογίας – Μουσικολογίας κ. Μανώλης Σειραγάκης, σε συνεργασία με το εργαστήρι Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Ψυχολογίας στο Παιδαγωγικό τμήμα της σχολής κ. Ηλία Κουρκούτα και το εργαστήριο Κοινωνικής και Οπτικής Ανθρωπολογίας με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής κ. Γεώργιο Νικολακάκη.
Ο Γιάννης Παπατζανής με προθυμία δέχτηκε την πρότασή μας να ενημερωθούμε περισσότερο για το πρόγραμμα και να το γνωρίσουμε καλύτερα οι αναγνώστες μας.
Πρόγραμμα με πολλούς αποδέκτες
– Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, μας είπε απαντώντας στην πρώτη μας ερώτηση, απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης και φοιτητές όλων των τμημάτων του Πανεπιστημίου Κρήτης χωρίς να αποκλείει ενδιαφερόμενους από άλλους κλάδους.
– Ποιος είναι ο στόχος του προγράμματος;
Απώτερος παιδαγωγικός στόχος του προγράμματος είναι η ολιστική, βιωματική έκφραση του ρυθμού να εμπλουτίσει την παρουσίαση των μαθησιακών αντικειμένων όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, την επικοινωνία και τη δημιουργικότητα στην παιδαγωγική πρακτική, την ποιότητα των σχέσεων μαθητή – δασκάλου – γονιού, θεραπευτή – θεραπευόμενου, σε μια προσπάθεια μετασχηματισμού της κοινωνίας σε μια ζωντανή και με ταυτότητα κοινότητα δημιουργίας, προσωπικής έκφρασης και επικοινωνίας με τον εαυτό μας και τους άλλους και τελικό ζητούμενο την ανάπτυξη και τη συνοχή της.
– Ποιοι συνεργάζονται στην υλοποίηση του προγράμματος;
Για την υλοποίηση του προγράμματος συνεργάζονται Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Κρήτης, τμήμα Φιλολογίας, τομέας Θεατρολογίας – Μουσικολογίας, Εργαστήριο Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής του ΠΤΔΕ, Εργαστήριο Κοινωνικής και Οπτικής Ανθρωπολογίας του τμήματος Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, με την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης.
– Αναφερόμαστε στον δεύτερο κύκλο του σεμιναρίου. Θα ήθελες να μας κάνεις ένα σύντομο απολογισμό του πρώτου κύκλου;
– Ναι και παρουσιάζει ενδιαφέρον. Αυτός ο απολογισμός μας ενθάρρυνε για τη συνέχεια.
Πεντακόσιοι τριάντα (530) συμμετέχοντες και συμμετέχουσες από τις τρεις Περιφερειακές Ενότητες, στην πλειονότητά τους εκπαιδευτικοί Γενικής και Ειδικής Αγωγής όλων των ειδικοτήτων, φοιτητές και φοιτήτριες του Πανεπιστημίου Κρήτης σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο και του Πολυτεχνείου Κρήτης στα Χανιά καθώς και επαγγελματίες υγείας, ανέπτυξαν προσωπικές, κοινωνικές και επαγγελματικές δεξιότητες διευρύνοντας την σχέση τους με τον ρυθμό, τη μουσική και τα κρουστά.
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και συγκεκριμένα με το εργαστήρι Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Ψυχολογίας στο Παιδαγωγικό τμήμα κ. Ηλία Κουρκούτα, το εργαστήρι Κοινωνικής και Οπτικής Ανθρωπολογίας με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών κ. Γεώργιο Νικολακάκη και το τμήμα Φιλολογίας με επιστημονικό υπεύθυνο τον Επίκουρο Καθηγητή Θεατρολογίας του τμήματος Φιλολογίας κ. Μανώλη Σειραγάκη.
«Επένδυση στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού»
– Ποια είναι τα οφέλη του προγράμματος στην εκπαίδευση;
Η πραγματοποίηση ενός κύκλου σεμιναρίων ρυθμού και κρουστών αποτελεί ξεκάθαρα μια επένδυση στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, η οποία προσδοκάται να αποφέρει περαιτέρω σημαντικά οφέλη στην ποιότητα της διδασκαλίας και στη σχέση εκπαιδευτικού και μαθητή. Όπως διαπιστώθηκε κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του πρώτου κύκλου, αφενός συμβάλλει στη δημιουργία ισχυρών κινήτρων για ενεργή συμμετοχή των μαθητών – εκπαιδευτικών στη μαθησιακή διαδικασία, αφετέρου ενδυναμώνει την αυτεπάρκεια (αίσθημα ικανότητας των εκπαιδευτικών ως προς την αντιλαμβανόμενή τους επάρκεια στη μουσική), έτσι ώστε να θελήσουν να μεταφέρουν την εμπειρία που αποκόμισαν και στους μαθητές τους, χρησιμοποιώντας την ως εναλλακτική διαθεματική μέθοδο διδασκαλίας και ενίσχυσης των παιδιών με μαθησιακά/κοινωνικό-συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα.
– Πόσο σημαντική ήταν η συνεργασία με το Εργαστήρι Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής;
Ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνετε γιατί είναι σημαντικό να αναφερθεί η εξέχουσας σημασίας συνεργασία σε ερευνητικό και συμβουλευτικό πλαίσιο με το εργαστήρι Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Ψυχολογίας στο Παιδαγωγικό τμήμα της σχολής κ. Ηλία Κουρκούτα για την συμβουλευτική / επιστημονική καθοδήγησή του.
– Ποιοι είναι οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος;
Η πολυπολιτισμική διάσταση και η χρήση της μεθόδου αυτής για το άνοιγμα σε νέες «κουλτούρες» (ενίσχυση του πολυπολιτισμικού πνεύματος της εκπαίδευσης) και η προαγωγή της κοινωνικής – παιδαγωγικής ένταξης των ήδη υπαρχόντων αλλοδαπών αλλά και των νέων μεταναστών μαθητών.
– Με ποια στήριξη;
Γίνεται σε συνέργεια με το εργαστήριο Κοινωνικής και Οπτικής Ανθρωπολογίας με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Γεώργιο Νικολακάκη.
– Ξεκινάς από το Ρέθυμνο τον δεύτερο κύκλο; Μετά;
Μετά έχουν σειρά αρκετές πόλεις στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Έχουμε ενδιαφέρουσες προτάσεις -πρόσφατα είναι και μια από Σουηδία- που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε.
Συμμετοχή δωρεάν
Όσοι πιστοί λοιπόν του ρυθμού ας προσέλθουν την Τρίτη 6 Νοεμβρίου στο Ξενία (Νικολάου Ψαρρού 46) στις 16.30.
Η συμμετοχή είναι δωρεάν και χορηγείται βεβαίωση παρακολούθησης για κάθε νόμιμη χρήση. Το μόνο που απαιτείται είναι συνέπεια και απαραίτητη δήλωση συμμετοχής στο rythmoskrousta@gmail.com (όνομα, επώνυμο, ιδιότητα και τηλέφωνο επικοινωνίας).
Μπορείτε επίσης να ενημερωθείτε και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης Facebook: Σεμινάριο ρυθμού και κρουστών Instagram: rythmoskrousta Youtube: rythmoskrousta.
Να συγχαρούμε το Γιάννη Παπατζανή για την νέα του αυτή πρωτοβουλία και να ευχηθούμε καλή συνέχεια που σίγουρα θα προκαλέσει ξανά το δημοσιογραφικό μας ενδιαφέρον.