Την αντίθεσή τους στην λειτουργία Μονάδας Παραγωγής έτοιμου Σκυροδέματος στη θέση Χαλέπα των οικισμών Αρμένων-Αγίου Γεωργίου δηλώνουν οι κάτοικοι της περιοχής επισημαίνοντας ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα επιβαρύνει την περιοχή και προκαλεί σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα. Επικαλούνται την αρνητική γνωμοδότηση του Τμήματος Περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης, που όπως αναφέρουν αναδεικνύει μια σειρά από παραλείψεις, εσκεμμένες αποκρύψεις σοβαρών ζητημάτων που αφορούν την προτεινόμενη επένδυση και απορούν για ποιο λόγο το Δημοτικό Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά.
Με έγγραφό του ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αρμένων, το οποίο υπογράφεται από την πρόεδρό του Αντιγόνη Σκουλούδη, απευθύνεται για το θέμα στο Τμήμα Περιβάλλοντος της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, στο Τμήμα Συλλογικών Οργάνων Περιφέρειας Κρήτης και στο Τμήμα Περιβάλλοντος Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης, ζητώντας να μην δημιουργηθεί η μονάδα και επισημαίνουν πως με κάθε τρόπο θα αγωνιστούν για να αποτρέψουν την λειτουργία της.
Ειδικότερα, στο έγγραφο του Πολιτιστικού Συλλόγου, αναφέρονται τα εξής:
«Σας γνωρίζουμε ότι ύστερα από συνελεύσεις των κατοίκων, με την παρουσία και στήριξη του Τοπικού Συμβουλίου, των Πολιτιστικών Συλλόγων και κάτοικων των οικισμών Αρμένων – Αγίου Γεωργίου, Σωματά και Φωτεινού σας παραθέτουμε τα κάτωθι:
1. Η συγκεκριμένη εταιρία δραστηριοποιήθηκε επί μία τριακοπενταετία στην συγκεκριμένη περιοχή και σταμάτησε οριστικά και αμετάκλητα το σύνολο των δραστηριοτήτων της το 2010.
2. Έχει προκαλέσει κατά το παρελθόν εντονότατες διαμαρτυρίες των κατοίκων αλλά και των φορέων του χωριού που ζητούσαν επίμονα την παύση λειτουργίας. Με πρόσχημα την αποκατάσταση περιβάλλοντος (δεν έγινε ποτέ), αλλά και το κίνδυνο ανεργίας των τότε εργαζομένων είχε συμφωνηθεί ολιγόχρονη παράταση, η οποία έληξε οριστικώς και αμετακλήτως το 2010.
3. Ο χώρος εγκατάστασης ο οποίος βρίσκεται εντός της οικιστικής ζώνης των 800 μέτρων του οικισμού Αγ. Γεωργίου – Αρμένων έχει θέματα προς ρύθμιση, όμως δεν έχει καταργηθεί όπως σκόπιμα και εσφαλμένα ισχυρίζεται η εταιρία. Η απόσταση από τον όμορο οικισμό των Αρμένων είναι μικρότερη των 500 μέτρων και δίπλα σε υφιστάμενα δομημένα σπίτια.
4. Έχει ήδη προκαλέσει ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή στο όμορο φαράγγι της Κορακιάς και η συνέχιση λειτουργίας θα το εξαφανίσει τελείως, αφού η κεκαλυμμένη εξόρυξη της μελέτης θα γίνεται σε αυτό το χώρο. Αποκρύφτηκε κατά το παρελθόν και καταστράφηκε μεγάλο σπήλαιο εντός της εξόρυξης, γεγονός που αυξάνει της πιθανότητες ύπαρξης και άλλου, λόγω και της υφιστάμενης γεωλογίας της περιοχής.
5. Το αρχαιολογικό στολίδι της περιοχής (υστερομινωϊκό νεκροταφείο Αρμένων), το διεθνές μονοπάτι Ε4, το γήπεδο Αρμένων, ο παραδοσιακός οικισμός Αρμένων, βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη του χιλιομέτρου. Η λειτουργία τέτοιων μονάδων υποβαθμίζει την περιοχή και αποτελεί τροχοπέδη αγροτουριστικής ανάπτυξης.
Δυστυχώς παρά τις αντιρρήσεις των φορέων, και των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, αλλά και την αρνητική γνωμοδότηση του τμήματος περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης, το Δημοτικό συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά. Παρότι κατανοούμε την ανάγκη ίδρυσης μονάδων ανακύκλωσης (Α.Ε.Κ.Κ), δεν κατανοούμε την προσπάθεια εγκατάστασης στην συγκεκριμένη θέση, που δεν πληροί τις νόμιμες προδιαγραφές, εμποδίζει την οικιστική ανάπτυξη της περιοχής, και υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο το ήδη κακοποιημένο περιβάλλον.
Η έκθεση-γνωμοδότηση του τμήματος περιβάλλοντος αναδεικνύει μια σειρά από παραλείψεις, εσκεμμένες αποκρύψεις σοβαρών ζητημάτων που αφορούν την προτεινόμενη επένδυση. Η μονάδα Α.Ε.Κ.Κ., ισχυρίζονται στη μελέτη, δεν χρειάζεται νέα άδεια, αφού υπάρχει ο παλαιός σπαστήρας αδρανών του λατομείου, και θα έχουμε τροποποίηση-εκσυγχρονισμό. Αντέχει στη κοινή λογική ο ισχυρισμός ότι μια μονάδα μεσαίας όχλησης, όπως η προτεινόμενη με εντελώς διαφορετικό αντικείμενο, μπορεί να στηθεί γύρω από ένα παλαιό μηχάνημα λατομείου και αυτό αποτελεί εκσυγχρονισμό που δεν απαιτεί αδειοδότηση:
Συνοψίζοντας τι επικαλείται η μελέτη:
-Υπάρχει χωροταξική απαγόρευση, αλλά εμείς διαθέτουμε παλιά άδεια και δικαιούμαστε 12χρονη παράταση (άρθρο 7 παρ. 1 Ν. 3325/2005)
– Είναι για την εταιρία επέκταση – εκσυγχρονισμός αφού έχει ένα μηχάνημα (σπαστήρας), και πάνω του θα «κτιστεί» η μονάδα ΑΕΚΚ μεσαίας όχλησης.
– Παραβλέπει εσκεμμένα βέβαια ότι ακόμη κι αν γίνουν αποδεκτά τα παραπάνω είναι υποχρεωμένη σε άδεια εγκατάστασης (παρ. 2 άρθρο 7 Ν. 3325) όπου λαμβάνονται υποχρεωτικά υπόψη τα κριτήρια της παρ. 2 άρθρου 6 του ίδιου Νόμου (βλέπε παρακάτω).
((α) Για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης για δραστηριότητες που υπάγονται στον παρόντα νόμο σε περιοχές, όπου δεν έχει καθορισθεί από τις πολεοδομικές διατάξεις συγκεκριμένη χρήση γης ή σε περιοχές, όπου η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι συμβατή με τις χρήσεις που υπάρχουν, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη:
αα) Οι διατάξεις του Ν.1650/1986 όπως ισχύει, καθώς και τυχόν περιορισμοί που ισχύουν με βάση τις κείμενες διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος.
ββ) Οι αναγκαίες γνώμες ή εγκρίσεις άλλων υπηρεσιών ή αρχών, όπως αυτές ορίζονται στην υπουργική απόφαση της παραγράφου 3
β) Τα κριτήρια, με βάση τα οποία χορηγείται η άδεια εγκατάστασης στις δραστηριότητες του παρόντος νόμου, είναι τα εξής:
αα ) Η αρτιότητα και η τεχνολογική στάθμη του μηχανολογικού εξοπλισμού.
ββ) Η φυσιογνωμία της περιοχής και οι επιπτώσεις της δραστηριότητας στο περιβάλλον.
γγ) Η ασφάλεια των εργαζομένων στην εγκατάσταση, καθώς και των περιοίκων.
δδ) Οι υφιστάμενες συνθήκες γειτνίασης του γηπέδου ή του χώρου εγκατάστασης της δραστηριότητας.
εε) Η επάρκεια και η καταλληλότητα των κτιρίων που πρόκειται να ανεγερθούν. Στην περίπτωση υφιστάμενων κτιρίων εφαρμόζονται οι διατάξεις των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 4.))
Εύλογα δημιουργούνται τα παρακάτω ερωτήματα:
– Άραγε ποια από τα κριτήρια του άρθρου αυτού είναι συμβατά με την υφιστάμενη θέση εγκατάστασης της επένδυσης;
– Είναι δυνατόν να δεχτεί κανείς ότι λόγω της υφιστάμενης άδειας μπορεί να εγκατασταθεί έντεχνα μονάδα μεσαίας όχλησης; Στο άρθρο 6 παρ. 1 Ν.3325 ορίζεται ότι σε οικισμούς πριν τις 16/08/1923 σύμφωνα με το Π.Δ. 2/13.3.1981 (ΦΕΚ 138 Δ’) επιτρέπεται μονάδα χαμηλής όχλησης σε απόσταση μεγαλύτερη των 500m;
Πόσο απέχει από τον παραδοσιακό οικισμό των Αρμένων η προτεινόμενη επένδυση μεσαίας όχλησης; Βρίσκεται εντός της ζώνης των 800μ. του οικισμού Αγ. Γεώργιος Αρμένων;
– Τα επικίνδυνα απόβλητα από τις δραστηριότητες (αμίαντος, γύψος, πίσσα), όπως ομολογεί, βάσει της μελέτης, η υπηρεσία σας δεν καθορίζεται σαφώς πως θα διαχειρίζονται.
Μήπως θα καταλήξουν μέσω του υδροφόρου ορίζοντα στις γεωτρήσεις της περιοχής απ’ όπου υδρεύονται τόσα χωριά και μελλοντικά μέρος της πόλης του Ρεθύμνου;
– Η πιθανότητα εύρεσης, λόγω του μη συνεκτικού υπεδάφους, αξιόλογου σπηλαίου δεν θα έπρεπε να ληφθεί, βάσει του άρθρου 6 παρ. 2 Νόμου 3325, υποχρεωτικά υπόψη;
– Η έλλειψη κυκλοφοριακής σύνδεσης με την μονάδα η οποία βρίσκεται δίπλα στο πολιτιστικό, αθλητικό κέντρο των Αρμένων δεν απασχολεί κανένα;
– Οι μικροί μαθητές του πολυθέσιου δημοτικού σχολείου Αρμένων, που βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη των 800μ., δεν θα έχουν προβλήματα ασφάλειας και υγείας;
Μήπως πρέπει να προβληματιστούμε σοβαρά για όλα τα παραπάνω και να αποδεχτούμε την αγωνία των κατοίκων της περιοχής, που θα πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο, σε ζητήματα ανάπτυξης, ασφάλειας, και υγείας. Είμαστε αποφασισμένοι να παλέψουμε με κάθε πρόσφορο μέσο, για την αποτροπή αποφάσεων που υποβαθμίζουν την περιοχή μας, και δεν λαμβάνουν υπόψη την αντίθετη άποψη των κατοίκων».