15 °C Rethymno, GR
09/12/2021

Προβλήματα του πολυδιαφημισμένου οδικού έργου Αρμένοι-Παλέ

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΤΙΣΤΑΚΗ

Όπως λέει κι ο σοφός λαός «Απρίλης Μάης κοντά το θέρος» και τότε θα φανούν τα αποτελέσματα του συγκεκριμένου έργου, ως εργαλείου ανάπτυξης.

Προσωπικά διαφώνησα από την αρχή του σχεδιασμού του, (εσκεμμένα λάθος;) μέχρι και σήμερα. Η προσφορά του στη μείωση του χρόνου διαδρομής θα είναι μηδαμινή, και αποδείχτηκε δυσανάλογα χρονοβόρο με αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Επίσης δεν λήφθηκαν, κατά την άποψή μου, υπόψη άλλοι σημαντικοί παράγοντες και στη συνέχεια να γίνει επιλογή μέσα από την κατάρτιση μοντέλων πολυκρητιριακής ανάλυσης.

Εδώ και 40 χρόνια που μετακινούμαι καθημερινά στη διαδρομή Αρμένοι – Ρέθυμνο, ιδιαίτερη χρονική επιβάρυνση στην διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη δεν δημιουργείται στο πέρασμα μέσα από τον οικισμό των Αρμένων. Η ροή είναι συνεχής με ελάχιστη καθυστέρηση. Τα πιο σημαντικά προβλήματα από το Ρέθυμνο μέχρι τους Αρμένους είναι:

  • Η συνεχόμενη ανηφόρα ή κατηφόρα
  • Τα ελάχιστα σημεία που επιτρέπεται η προσπέραση λόγω διπλής διαχωριστικής γραμμής
  • Η αυξημένη συγκέντρωση όγκου οχημάτων (πύλη εισόδου-εξόδου της πόλης) και η ανάπτυξη της περιοχής των Τριών Μοναστηριών.
  • Ο πολλαπλασιασμός της κίνησης τους καλοκαιρινούς μήνες
  • Η διέλευση βαρέων οχημάτων

Λόγω των παραπάνω προβλημάτων, δημιουργείται τις ώρες αιχμής συνεχόμενη ροή οχημάτων με τεράστια χρονική καθυστέρηση και επικίνδυνες προσπεράσεις. Αυτό οφείλεται συνήθως στα προπορευόμενα βαρέα οχήματα ή στη χαμηλή ταχύτητα επιβατικών (30 ή 40 κλμ/ώρα) και η άρνηση των επόμενων να πάρουν το ((ρίσκο)) προσπέρασης.

Κατά την άποψή μου, θα έπρεπε να γίνει σύγκριση ανάμεσα στο σημερινό έργο και σε μία δεύτερη επιλογή, με στόχο την δημιουργία τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας στο κομμάτι Κόμβος ΒΟΑΚ στο Μασταμπά, μέχρι τουλάχιστον το ύψος του Προφήτη Ηλία, στα Τρία Μοναστήρια.

Κατά τη φάση σχεδιασμού της παράκαμψης υπήρξε αντίδραση από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Αρμένων, του οποίου είχα την τιμή να είμαι πρόεδρος, σε δύο σημεία:

  • Την επιλογή της διαδρομής
  • Τους κόμβους εισόδου – εξόδου Αρμένων.

  1. Επιλογή διαδρομής

Εναλλακτικά προτείναμε τη διαδρομή Νεκροταφείο Σωματά – Ρίζα Βρύσινα – μέχρι το ύψος των Αγίων Αναργύρων και στο υπόλοιπο κομμάτι την σημερινή χάραξη. Η προτεινόμενη πορεία δεν επηρέαζε λόγγους, χείμαρρους, δεν είχε δύσκολα σημεία, όπως της εφαρμοζόμενης , στο ύψος της ταβέρνας Α-Α.

Όπως ομολογήθηκε, ήταν εντός επιτρεπόμενων κλίσεων για επαρχιακούς, ακολουθούσε ήδη χαραγμένη διαδρομή και ήταν με γυμνό οφθαλμό κατά πολύ οικονομικότερη.

Δυστυχώς κατά δήλωση του μελετητή, σε ερώτημα μας στο Δασαρχείο Ρεθύμνης, το οποίο σημειωτέον αρνήθηκε να την εγκρίνει, μας απάντησε ότι θα μπορούσε να ακολουθήσει την πρότασής μας αλλά δεν πήρε ποτέ τέτοια εντολή!

 

  1. Κόμβοι εισόδου-εξόδου Αρμένων

Ζητήσαμε ανισόπεδους κόμβους εισόδου – εξόδου για λόγους ασφαλείας, έλλειψη εμποδίων εισόδου στην περιοχή αφού το ανάγλυφο της περιοχής και το ευνοούσε και το επέβαλε.

Δυστυχώς με επίκληση του κυκλοφοριακού φόρτου, που δεν ήταν κατ’ εκτίμησή τους τόσο ψηλός που να επιτρέπει ανισόπεδους, σχεδίασαν τετρασκελείς ισόπεδους κόμβους.

Δεν ξέρω πότε μετρήθηκαν οι ροές αυτοκινήτων και πάνω από ποιο ύψος επιβάλλεται η δημιουργία ανισόπεδων, όμως μπορεί κάποιος να μας πει γιατί π.χ. ο κόμβος εξόδου (διακλάδωση Καρέ) δεν μετατοπίστηκε 150μ. βόρεια, όπου η ήδη κατασκευασμένη γέφυρα κάλλιστα θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ανισόπεδος; Γιατί αφού το ανάγλυφο το επιτρέπει δεν έγινε γέφυρα για τις ανάγκες κόμβου στο ύψος του Υστερομινωικού Νεκροταφείου;

Τι είναι πιο σημαντικό το μέγεθος των ροών ή η ασφάλεια διέλευσης και αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων με ορατό τον κίνδυνο απώλειας ανθρώπινων ζωών; Δεν θέλουμε να γίνουμε μάντεις κακών ειδήσεων αλλά εκτιμούμε ότι μόνο από θαύμα δεν θα θρηνήσουμε θύματα στους τετρασκελείς ισόπεδους κόμβους.

Η περιοχή των Αρμένων θα βρεθεί σε αγεωγράφητα νερά, αφού τα εμπόδια εισόδου λόγω των ισόπεδων κόμβων, αλλάζουν τα δεδομένα ανάπτυξης της περιοχής. Εδώ μπαίνει άλλος ένας σημαντικός παράγοντας που δεν λήφθηκε υπόψη. Πως και με ποια έργα θα υποστηριχθεί μία περιοχή που έχει στηρίξει την ανάπτυξη της στο διερχόμενο επισκέπτη;

Ποιο παράλληλο μεγάλο έργο στήριξης μπορεί να κατασκευαστεί για να υποστηρίξει τη μεγάλη αυτή αλλαγή;

Προβλήματα υπάρχουν και στο υπόλοιπο κομμάτι του έργου, (ύψος ταβέρνας Πύργος) τα οποία ανάγκασαν σε πρόσθετες μελέτες και χρηματοδοτήσεις.

Παρ’ όλες τις βελτιώσεις το έργο συνεχίζει να δημιουργεί προβληματισμούς ασφαλούς λειτουργίας και έχει ανεπανόρθωτα υποβαθμίσει το περιβάλλον της περιοχής. Ο προϋπολογισμός του έργου εκτινάχθηκε στα ύψη χωρίς λόγο και αιτία.

Το συνολικό έργο θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί με μικρότερο κόστος, χωρίς περιβαλλοντικές καταστροφές και πιο ασφαλές αποτέλεσμα στην κυκλοφορία.

Δυστυχώς τα παρατράγουδα του έργου με την παράδοση του στην κυκλοφορία θα φανούν. Προς το παρόν ξεκίνησαν παράλληλα έργα για την αποφυγή άλλων δυσάρεστων εξελίξεων. Στην είσοδο των Αρμένων ήδη εκτελείται έργο για την κατασκευή μεγαλύτερων τεχνικών απορροής των νερών της βροχής. Η παράκαμψη πολλαπλασίασε τον όγκο νερού (περιοχή λαγγού) με αποτέλεσμα, στο συγκεκριμένο σημείο να κινδυνεύουν με πλημμύρες οι όμορες επιχειρήσεις. Τι θα γίνει όμως στο σημείο που τα νερά της παράκαμψης θα συναντηθούν με τον κεντρικό αύλακα απορροής του κάμπου των Αρμένων; Θα πλημμυρίσουν οι όμορες ιδιοκτησίες και οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις.

Δυστυχώς για μία ακόμη φορά αποδεικνύεται περίτρανα ότι δεν υπάρχει λογοδοσία για τα πεπραγμένα στα δημόσια έργα. Είναι όμως αναγκαίο να συμβεί επιτέλους για δύο λόγους.

Αφού οι οικονομικοί πόροι δεν είναι απεριόριστοι θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, η άποψη των ανθρώπων που ζουν στη περιοχή και γνωρίζουν τα προβλήματα. Δεν μπορεί όπου κι αν, έχει δίκιο ο πολίτης να νιώθει ότι ισχύει η ρήση «παρ’ το αυγό και κούρευτο».

Δεν μπορεί να μπαίνουν άλλες προτεραιότητες (οικονομικές), να μην εξασφαλίζεται η ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής σε συνδυασμό με την ανάπτυξη και στο τέλος να σχεδιάζεται ένα έργο με πολλαπλάσιο κόστος και χωρίς τις παραπάνω δικλίδες ασφαλείας.

 

Αρμένοι 18/10/2021