Η υποστελέχωση και η υποχρηματοδότηση στις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού έχουν οδηγήσει σε οριακή λειτουργία την πλειοψηφία των δημοτικών και των νηπιαγωγείων ενώ κλειστά λόγω έλλειψης προσωπικού παραμένουν δεκατέσσερα σχολεία, δώδεκα νηπιαγωγεία και δυο δημοτικά. Ο αριθμός των κενών θέσεων των εκπαιδευτικών ξεπερνά τις τετρακόσιες ενώ σε επίπεδο χώρας οι ελλείψεις φτάνουν τις 12.884. Τη ζοφερή αυτή εικόνα που επικρατεί στον νομό περιέγραψαν χθες στη διάρκεια συνέντευξης τύπου οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι έκαναν λόγο για τραγικές ελλείψεις, ιδίως στα περιφερειακά σχολεία, οι οποίες όπως υποστήριξαν θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των μαθητών.
Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά υπάρχουν σχολεία όπως αυτό των Ζωνιανών, του Πλακιά και των Λειβαδιών, όπου υπάρχουν τρεις εκπαιδευτικοί για 110 παιδιά. Επεσήμαναν χαρακτηριστικά πως το πρωινό πρόγραμμα δεν μπορεί να καλυφθεί ενώ τεράστιο είναι το πρόβλημα και με τα σχολεία Ενιαίου Αναμορφωμένου Προγράμματος (ΕΑΕΠ), τα οποία επίσης υπολειτουργούν λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών ειδικοτήτων.
Οι δάσκαλοι επιρρίπτουν ευθύνες στο αρμόδο υπουργείο Παιδείας κατηγορώντας το για έλλειψη προγραμματισμού και για σοβαρές κωλυσιεργίες, φέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τις προσλήψεις των αναπληρωτών, οι οποίες όπως σημείωσαν δεν πρόκειται να ολοκληρωθούν πριν τις 21 Σεπτεμβρίου. Οι ίδιοι καταγγέλλουν την πρακτική που ακολουθείται από την τοπική διεύθυνση να μην εκτελεί τις αποσπάσεις -στέλνοντας όπως λένε τους εκπαιδευτικούς σε συγκεκριμένα σχολεία προκειμένου αυτά να ανοίξουν. Οι ίδιοι ζητούν άμεσα μαζικούς διορισμούς ενώ για σήμερα θα συμμετέχουν στην παγκρήτια παράσταση διαμαρτυρίας στην περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Γιώργος Σαϊτάκης, ανέφερε: «Για άλλη μια χρονιά ζούμε πραγματικά τραγικές καταστάσεις στον χώρο της εκπαίδευσης. Το βασικότερο ζήτημα αυτών των ημερών είναι τα κλειστά σχολεία που έχουμε λόγω των ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Θεωρούμε ότι αρμόδιος και υπαίτιος γι’ αυτήν την κατάσταση είναι ξεκάθαρα το υπουργείο Παιδείας, όπου με την ολιγωρία του και την προχειρότητα που επέδειξε, για άλλη μια χρονιά, έφτασε στο σημείο να ξεκινήσουν, για άλλη μια χρονιά τα σχολεία, χωρίς το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό.
Οι αιτήσεις των αναπληρωτών, που χρειάστηκε να ξαναγίνουν λόγω έλλειψης οργάνωσης του υπουργείου, τελείωσαν την Παρασκευή. Αυτό σημαίνει ότι, με βάση το χρονοδιάγραμμα που ξέρουμε, θα υπάρξουν κάποιες μέρες ενστάσεων και οι τελικοί πίνακες πιθανότατα θα ανακοινωθούν μετά τις εκλογές οπότε αυτό μάς πάει σε μια ημερομηνία μετά τις 25 όπου θα παρουσιαστούν στα κατά τόπους ΠΥΣΠΕ και να αναλάβουν υπηρεσία, για να τοποθετηθούν στα σχολεία, και φαντάζεστε τι προβλήματα δημιουργούνται. Πέρα από τα κλειστά σχολεία, έχουμε πάρα πολλά σχολεία τα οποία υπολειτουργούν και που πέρα από το γνωστικό κομμάτι, το οποίο φαίνεται ότι για τους κρατούντες έχει πάει σε δεύτερη μοίρα, τίθεται πλέον και σοβαρό ζήτημα ασφάλειας. Ζητάμε να δοθεί άμεση λύση στην πρόσληψη αναπληρωτών και την κάλυψη όλων των κενών.
Θεωρούμε βέβαια ότι το πρόβλημα δεν μπορεί να λύνεται κάθε χρόνο με τέτοιου είδους μπαλώματα και διαχειριστικά τερτίπια, ότι η μόνη λύση είναι μαζικοί και μόνιμοι διορισμοί. Φανταστείτε ότι τα τελευταία έξι χρόνια είχαμε στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση περίπου 11.000 παραιτήσεις εκπαιδευτικών, λόγω συνταξιοδότησης και οι διορισμοί που έχουμε από το 2011 και μετά ανέρχονται στους 227. Δεν τηρήθηκε ούτε κατά διάνοια αυτό που έλεγαν ένα προς πέντε οι προσλήψεις στους μόνιμους διορισμούς σε παιδεία και υγεία αλλά ούτε καν το ένα προς δέκα. Είναι το ένα πεντηκοστό».
Αναφερόμενος στο πρόβλημα των αποσπάσεων ο κ. Σαϊτάκης τόνισε: «Αυτό γίνεται με μια διαχειριστική λογική. Θέλοντας να μην αφήσουν σχολεία κλειστά πήραν την ευθύνη, το ΠΥΣΠΕ Ρεθύμνου, με τις ψήφους της διοίκησης-οι αιρετοί το καταψήφισαν- και έστειλαν όσους ήταν αποσπασμένοι από άλλα ΠΥΣΠΕ να ανοίξουν κλειστά σχολεία και σε δεύτερη φάση δεν άφησαν κανέναν από όσους πήραν απόσπαση να πάει στο σχολείο του -δεν εκτελούνται δηλαδή οι αποσπάσεις τους- πριν την αντικατάσταση τους από αναπληρωτές».
Από την πλευρά του ο
Γιάννης Μαρινάτος, μέλος του Δ.Σ του Συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ρεθύμνου και
Αν. Αιρετός, εκπρόσωπος στο ΠΥΣΠΕ υποστήριξε: «
Οι τραγικές ολιγωρίες, οι παροιμιώδεις ανεπάρκειες, οι ερασιτεχνισμοί και οι πειραματισμοί της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου παιδείας έφεραν σε δεινή θέση τη λειτουργία των σχολικών μονάδων και στο Ρέθυμνο. Για να λειτουργήσουν εύρυθμα οι σχολικές μας μονάδες απαιτείται η άμεση τοποθέτηση 402 εκπαιδευτικών.
Πρώτη φορά αριστερά. Πρώτη φορά τόσα σχολεία κλειστά. Πρώτη φορά αριστερά. Πρώτη φορά τόσα ψέματα για την παιδεία ξανά και ξανά. Να υπενθυμίσω στον κ.Τερζάκη, περιφερειακό διευθυντή εκπαίδευσης Κρήτης ότι εκτός από την τρέχουσα προεκλογική δραστηριότητα του ΣΥΡΙΖΑ υπάρχουν και τα προβλήματα στα σχολεία μας με τα οποία οφείλει επιτέλους να ασχοληθεί.
Δεν μάς φτάνει η υποχρηματοδότηση της παιδείας, τα κλειστά σχολεία και η τραγική έλλειψη σε εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής, τώρα έχουμε να αντιμετωπίσουμε και την εκδικητική και τιμωρητική τους μανία. Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός ότι την ίδια στιγμή που το υπουργείο προχωράει στη δεύτερη φάση απόσπασης εκπαιδευτικών από περιοχή σε περιοχή, στο Ρέθυμνο τους εκπαιδευτικούς που αποσπάστηκαν εντός πόλης δεν τους αφήνουν να μετακινηθούν! αφήνουν αναίτια τους μαθητές της πόλης δίχως δασκάλους, τα σχολεία υποστελεχωμένα… η κίνησή τους αυτή είναι αντίθετη με τις αρχές του ορθού λόγου, είναι παράλογη και έχει τιμωρητικό χαρακτήρα…».
Σε σχέση με την υποχρηματοδότηση στα σχολεία ο κ. Σαϊτάκης αναφέρθηκε στην τριμηνιαία επιχορήγηση του κράτους προς τον δήμο για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων και των δυο βαθμίδων εκπαίδευσης η οποία ανέρχεται σε 90.000 ευρώ: «
Με αυτά τα χρήματα πρέπει να πληρώσουν πετρέλαιο, καθαρίστριες, σχολικούς τροχονόμους, οποιαδήποτε παρέμβαση γίνεται στα σχολεία από τον δήμο σε θέματα κτιριακά και φυσικά όλα τα αναλώσιμα που χρειάζονται τα σχολεία. Η τρίτη δόση του 2015 δεν έχει ακόμη έρθει και όταν έρθει, και λόγω των capital controls, θα αργήσει να εκταμιευθεί. Άρα όπως μάς ενημέρωσε ο κ. Γεωργαλής μέχρι τον Νοέμβριο ουσιαστικά, δεν θα μπορούν παρά ελάχιστα να χρηματοδοτήσουν τα σχολεία.
Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι αυτό το κόστος, χρόνο με τον χρόνο, μετακυλάει όλο και πιο πολύ στους γονείς, στις οικογένειες των μαθητών, οι οποίοι αναγκάζονται πολλές φορές να συνεισφέρουν ακόμη και στα βασικά αγοράζοντας, πέρα από τα πράγματα τα οποία αγόραζαν κάθε χρόνο, δηλαδή τσάντες, κασετίνες, μολύβια κ.λπ., πολλές φορές αναγκάζονται να αγοράζουν ακόμα και χαρτί για το φωτοτυπικό, χαρτί κουζίνας και γενικότερα να συμβάλλουν, χρόνο με τον χρόνο, όλο και περισσότερο στη λειτουργία του σχολείου. Καθώς, όπως βλέπουμε, η έννοια πλέον της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης χάνεται, τείνει να εκλείψει, και αυτό το κόστος να μετακυλάει σιγά-σιγά στους γονείς, οδεύοντας προς την ιδιωτικοποίηση
».
Συνεχίζεται η συλλογή σχολικών ειδών
Με πρωτοβουλία του συλλόγου εκπαιδευτικών συνεχίζεται η συγκέντρωση σχολικών ειδών για οικονομικά αδύναμους μαθητές που έχουν ανάγκη. Όπως ανέφερε χθες στη διάρκεια συνέντευξης τύπου η κ. Κατερίνα Γιαβρίδη, μέλος του συλλόγου και υπεύθυνη των πολιτιστικών δράσεων, η ανταπόκριση του κόσμου είναι πολύ μεγάλη. Η ίδια μεταξύ άλλων είπε σε: «Ως αναπληρώτρια πηγαίνω μετά από έναν μήνα στα σχολεία και ήδη οι γονείς έχουν δώσει πάρα πολλά χρήματα για τα σχολικά είδη. Είχα προσπαθήσει με άπειρους τρόπους να βρίσκω φτηνές λύσεις και πολύ συχνά βλέπω ότι ακόμη κι αυτές δυσκολεύουν σε κάποιες περιόδους κάποιους γονείς. Οπότε σκέφτηκα να κάνουμε αυτό που κάνουμε τα Χριστούγεννα στα σούπερ μάρκετ και μαζεύουμε τρόφιμα για κάποιους ανθρώπους αλλά αυτή τη φορά να γίνει στα βιβλιοχαρτοπωλεία και να μαζέψουμε τα σχολικά των παιδιών. Ήδη η ανταπόκριση του κόσμου είναι μεγάλη έχουν μέχρι στιγμής συγκεντρωθούν αρκετά και θέλουμε και εμείς να συμβάλλουμε, όσο μπορούμε ώστε να γλιτώσουν τουλάχιστον κάποιο έξοδο φέτος οι γονείς. Βλέπουμε τον κόσμο, τους ρεθεμνιώτες να έχουν ενθουσιαστεί και είμαστε πολύ ικανοποιημένοι».
Προβλήματα και στα νηπιαγωγεία
Στη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης τύπου οι εκπαιδευτικοί αναφέρθηκαν και σε ζητήματα σχολικής στέγης. Τόνισαν ότι το νεοαναγειρόμενο δημοτικό σχολείο Γερανίου θα παραδοθεί τον Οκτώβριο ενώ σημείωσαν ότι γίνονται προσπάθειες -μετά και τη σχετική ενημέρωση που είχαν από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Παιδείας -για την αγορά οικοπέδου στα Τρία Μοναστήρια προκειμένου εκεί μακροπρόθεσμα να αναγερθεί το 16ο δημοτικό σχολείο. Σε ό,τι αφορά το 2ο δημοτικό σχολείο Ατσιποπούλου η ενημέρωση που είχαν είναι ότι θα ανεγερθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια από το νοε ΕΣΠΑ. Σ’ ότι αφορά τα νηπιαγωγεία ο κ. Σαϊτάκης ανέφερε: «Έχουμε τα νηπιαγωγεία του Σταυρωμένου και της Γωνιάς, τα οποία αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα και τίθεται ακόμη και ζήτημα για την ασφάλεια των μαθητών. Είχαμε ενημέρωση από τον κ. Γεωργαλή ότι μετά τα Χριστούγεννα θα ασχοληθούμε με αυτά. Η μεταφορά του νηπιαγωγείου του Τσεσμέ σε μισθωμένο κτίριο από τον δήμο μάς είπε ότι θα γίνει τους επόμενους μήνες και το 14ο νηπιαγωγείο το οποίο είναι στα Περιβόλια θα μεταστεγαστεί στο ΙΕΚ που βρίσκεται από πάνω, το οποίο θα φύγει από εκεί και έτσι κάπως θα αποσυμφορηθεί η κατάσταση στα συγκεκριμένα κτίρια».
Από την πλευρά της η
Νάντια Γεωργαλάκη, μέλος του συλλόγου νηπιαγωγών, στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου αναφέρθηκε στα προβλήματα των νηπιαγωγείων και μεταξύ άλλων είπε: «Η προσχολική εκπαίδευση στα χρόνια του μνημονίου φαίνεται να απαξιώνεται. Πολλά προνήπια μένουν εκτός αφού δεν είναι υποχρεωτική η δίχρονη εκπαίδευση και σε πολλές περιπτώσεις η φοίτηση τους είναι θέμα τύχης αφού η επιλογή τους γίνεται με διαδικασία κλήρωσης.
Υπάρχει παράλληλα πρόβλημα με το ωράριο των νηπιαγωγών και συγκεκριμένα των προϊσταμένων των νηπιαγωγείων καθώς εκτελούν πέρα από τα διδακτικά τους καθήκοντα και διοικητικά, χωρίς να υπάρχει μείωση του πρακτικού τους ωραρίου, πράγμα το οποίο δημιουργεί πρόβλημα στην εκπαιδευτική τάξη. Την ίδια ώρα τα παιδιά της ειδικής αγωγής δίδουν τον δικό τους αγώνα μαζί με τους γονείς τους και κάθε χρόνο ξεκινούν την εκπαιδευτική τους πορεία χωρίς να υπάρχουν εκπαιδευτικοί που να έχουν επιμορφωθεί σε θέματα ειδικής εκπαίδευσης. Επίσης υπάρχει πρόβλημα με τις κτιριακές εγκαταστάσεις των νηπιαγωγείων».