Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής τους, μέσα από δράσεις και παρεμβάσεις, που θα στοχεύουν στην ευταξία, στη διευκόλυνση των μετακινήσεων, στην «απελευθέρωση» των κοινοχρήστων χώρων, στην καθαριότητα και την άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση του δήμου στις ανάγκες των πολιτών βρίσκονται στις προτεραιότητες του αρμόδιου αντιδημάρχου για θέματα καθημερινότητας πόλης Θωμά Κρεβετζάκη.
Η εύρυθμη λειτουργία της πόλης, σύμφωνα με τον ίδιο, μπορεί να εξασφαλιστεί με συνεργασίες αιρετών, πολιτών, επιχειρηματιών, πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, σωστή οργάνωση αλλά και τη χρήση αυτοματοποιημένων μέσων που θα συνδράμουν στην προσπάθεια της δημοτικής αρχής. Καθοριστικός ωστόσο, όπως επισημαίνει, πρέπει να είναι κι ο ρόλος της ΕΛ.ΑΣ για την εποπτεία και την αστυνόμευση.
Ήδη, σύμφωνα με τον κ. Κρεβετζάκη, ετοιμάζονται νέες κανονιστικές σε παλιά και νέα πόλη, οι οποίες θα δώσουν λύσεις σε ζητήματα που μέχρι σήμερα παραμένουν άλυτα, καθώς θα μπουν κανόνες και όρια στις λειτουργίες της πόλης σε θέματα που έχουν να κάνουν με τις μετακινήσεις, το κυκλοφοριακό, την καθαριότητα και τις καταλήψεις. Ήδη, όπως είπε, θα ξεκινήσει ενημέρωση από πλευράς δήμου στα παραπάνω ζητήματα σε κατοίκους και επιχειρηματίες που συστηματικά, όπως είπε, παραβατούν, προκειμένου να συνετιστούν με τα όσα ο νόμος προβλέπει, ενώ το επόμενο βήμα, σύμφωνα με τον ίδιο, θα είναι η επιβολή προστίμων. Η ενεργοποίηση των καμερών για την παρακολούθηση του δακτυλίου αποτελεί για τον ίδιο, όπως ανέφερε, προσωπικό στοίχημα και εκτιμά ότι θα μπορέσει να είναι εφικτή η λειτουργία τους έως του χρόνου.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην αναπροσαρμογή του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων σε παλιά και νέα πόλη, αλλά και την οριοθέτηση συγκεκριμένων χώρων, όπου αυτές θα πραγματοποιούνται καθώς σε μεγάλο βαθμό μέχρι σήμερα παρεμποδίζουν την απρόσκοπτη κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη. Ο κ. Κρεβετζάκης επεσήμανε πως είναι απαραίτητη η λειτουργία της δημοτικής αστυνομίας, προκειμένου να συνδράμει το έργο της ΕΛ.ΑΣ με την οποία είχε συνεργασία ο δήμος για την εποπτεία της πόλης, τόσο σε κυκλοφοριακά θέματα όσο και σε θέματα καταλήψεων και ηχορρύπανσης.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο Θωμάς Κρεβετζάκης ανέφερε: «Οι βασικές προτεραιότητες μου σαν αντιδήμαρχος, είναι η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη, τόσο σε ότι αφορά τις μετακινήσεις του όσο και τις συνδιαλλαγές του με την υπηρεσία. Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τη δική μου αντιδημαρχία αλλά είμαι σε συνεργασία τόσο με τον αντιδήμαρχο τεχνικών έργων και υπεύθυνο για τα κυκλοφοριακά Άγγελο Μαλά, όσο και με τον κ. Γεωργαλή, εντεταλμένο δημοτικό σύμβουλο στο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού του δήμου. Αντίστοιχα απαραίτητη είναι η συνεργασία με τον Δημήτρη Λελεδάκη, ως υπεύθυνου καθαριότητας σε όλον τον δήμο. Προσπαθούμε να βρούμε επίσης με ποιο τρόπο το σύστημα υποδοχής όλων των αιτημάτων των πολιτών θα γένει πιο λειτουργικό και πιο ανταποδοτικό, δηλαδή με ποια σειρά προτεραιότητας θα μπαίνουν, ώστε να έχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα τόσο σε ταχύτητα όσο και ποιότητα. Αυτό χρειάζεται μια συνεργασία στις αντιδημαρχίες που έχουν σχέση με τεχνικά κομμάτια».
Και συμπλήρωσε πως για να εξασφαλιστεί η ευταξία απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συνεργασία των κατοίκων, επιχειρηματιών αλλά και της ΕΛ.ΑΣ, η οποία έχει την εποπτεία για την περιφρούρηση του ιστορικού κέντρου.
«Επιλέχτηκε σε πρώτη φάση να γίνουν ενημερωτικές συναντήσεις με κατοίκους και επιχειρηματίες παλιάς και νέας πόλης, που αποδεδειγμένα είτε καταλαμβάνουν παράνομα δημόσιο χώρο ή δεν ακολουθούν το σύστημα αποκομιδής της παλιάς πόλης, είτε παραβιάζουν συνεχώς τον δακτύλιο. Τους περισσότερους από αυτούς τους ξέρουμε γιατί διαχρονικά επαναλαμβάνουν το ίδιο πράγμα. Οπότε θα γίνει μια πρώτη προσέγγιση και αν δεν συμμορφωθούν θα ακολουθήσει η επιβολή προστίμων. Δεν θα ξαναμπούμε στη λογική να συζητάμε τα ίδια και τα ίδια. Εναπόκειται επίσης να γίνει επαναπροσδιορισμός των ζωνών βάσει των οποίων ενοικιάζονται οι χώροι οι εξωτερικοί γιατί από το 1999 δεν έχει γίνει τροποποίηση με αποτέλεσμα οι εμπορικές ζώνες να έχουν αλλάξει τα τελευταία 20 χρόνια. Με τις νέες κανονιστικές θα εφαρμόζονται όσα προβλέπονται. Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε μια αδράνεια σε ότι αφορά την αστυνόμευση της παλιάς πόλης. Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι εμείς όλους τους επαγγελματίες τους θεωρούμε συνεργάτες του δήμου. Ξεχωριστά από τις πιέσεις που θα ασκηθούν για την εφαρμογή των κανονιστικών θα αναζητηθούν και αντίστοιχα χρηματοδοτικά εργαλεία για να σχεδιαστεί περαιτέρω ανάπτυξη και αναβάθμιση του ιστορικού κέντρου στο σύνολο του. Είναι ένα στοίχημα που πρέπει να γίνει αν θέλουμε σταδιακά να προσεγγίσουμε καλύτερους τουρίστες και να επαναπροσδιορίσουμε το brand name του Ρεθύμνου».
Οριοθέτηση χώρων και ωραρίου φορτοεκφορτώσεων και τροφοδοσιών καταστημάτων
Η κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του ιστορικού κέντρου αλλά και του κέντρου της πόλης αποτελεί για τον δήμο ένα μεγάλο στοίχημα, μια ανοιχτή πληγή που καλείται να επιχειρήσει να κλείσει.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Κρεβετζάκης, από τη μια οι νέες κανονιστικές που θα προβλέπουν αυστηρά πρόστιμα στους παραβάτες και από την άλλη η οριοθέτηση νέων χωρών και ωραρίου για τις φορτοεκφορτώσεις και τροφοδοσίες των καταστημάτων σε συνδυασμό με την αστυνόμευση των παραπάνω μέτρων θα αποφέρουν ένα πολύ ικανοποιητικό αποτέλεσμα.
Ειδικότερα είπε: «Έχουμε συζητήσει με τον Άγγελο Μαλά κάποιες θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης που καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου είναι δεσμευμένες παρανόμως, αυτές να αποδεσμευτούν και να αποδοθούν στους πολίτες. Ήδη, γίνεται μια προσπάθεια σύνταξης μιας νέας κανονιστικής που θα οριοθετεί τους χώρους και τις ώρες της φορτοεκφόρτωσης, τόσο στα πλαίσια της βιώσιμης κινητικότητας όσο και στη διαχείριση της καθημερινότητας. Μέχρι σήμερα οι φορτοεκφορτώσεις γίνονται ανεξέλεγκτα στη μέση του δρόμου παρεμποδίζοντας την κυκλοφορία. Η νέα κανονιστική στην παλιά πόλη θα περιορίζει τον χρόνο που θα έχουν τη δυνατότητα να μπαίνουν οι μεταφορείς και οι τροφοδοσίες στο ιστορικό κέντρο. Επίσης, σύμφωνα και με τις εντολές που έχουν δοθεί από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη στις αστυνομικές διευθύνσεις, περιμένουμε τη συνδρομή της τροχαίας όσον αφορά τη διασφάλιση της ομαλής κίνησης στους δρόμους της πόλης, ιδίως μάλιστα τις μέρες και τις ώρες που ο κυκλοφοριακός φόρτος είναι έντονος».
Ο αντιδήμαρχος καθημερινότητας εκτιμά ότι η επανασύσταση της δημοτικής αστυνομίας θα ήταν ουσιαστική στο κομμάτι της εποπτείας των κανονιστικών αποφάσεων του δήμου και χαρακτηριστικά ανέφερε: «Η επιθυμία μας είναι να επανασυσταθεί η δημοτική αστυνομία. Όμως αν δεν έχεις τα απαραίτητα μέσα για να εποπτεύσεις τις κανονιστικές αποφάσεις είναι δύσκολο να τις εφαρμόσεις. Δηλαδή η δημοτική αστυνομία θα ήταν ένα χρήσιμο εργαλείο στην πολιτική που θέλει να εφαρμόσει ο δήμος τόσο για τη βιώσιμη κινητικότητα τόσο και στις κανονιστικές της παλιάς πόλης σε συνεργασία με την αστυνομία».
Στοίχημα η αποτελεσματική εφαρμογή του δακτυλίου
Η αποτελεσματική εφαρμογή του μέτρου του δακτυλίου αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για τον κ. Κρεβετζάκη, ο οποίος τόνισε ότι ο στόχος του είναι τέτοια περίοδο την επομένη χρονιά το θέμα να έχει αντιμετωπιστεί. Η ενεργοποίηση των καμερών παρακολούθησης και η συμμόρφωση των κατοίκων και επιχειρηματιών με το μέτρο, σε συνδυασμό με την αστυνόμευση του θα μπορούν, όπως είπε, να αποδώσουν. Όλα αυτά θα συμπεριληφθούν στη νέα κανονιστική της παλιάς πόλης όπου θα τεθεί και το θέμα επέκτασης του δακτυλίου όλο τον χρόνο ενδεχομένως με διαφορετικό ωράριο: «Σε ότι αφορά τον δακτύλιο τελούμε σε αναμονή για τη λειτουργία του συστήματος καταγραφής παραβάσεων με τις κάμερες. Αυτό είναι ένα προσωπικό στοίχημα του χρόνου τέτοια εποχή να μην συζητάμε για τις αντίστοιχες παθογένειες του δακτυλίου και ενός μεγάλου κομματιού των προβλημάτων της παλιάς πόλης.
Επίσης θα πρέπει να βάλουν οι κάτοικοι της παλιάς πόλης έναν προγραμματισμό στην καθημερινότητα τους σε ότι αφορά τη χρήση αυτοκίνητου με βάση το τους χρόνους και τον φόρτο που έχει η λειτουργία της παλιάς πόλης. Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι στην παλιά πόλη απαγορεύεται η στάθμευση καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Τον χρόνο επέκτασης εφαρμογής του μέτρου του δακτυλίου θα το δούμε κατά την υλοποίηση της κανονιστικής της παλιάς πόλης, αφού γίνουν όλες οι απαραίτητες συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους».
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Κρεβετζάκης στη νοοτροπία των δημοτών, η οποία ωστόσο υπογράμμισε ξεκινά από την κυκλοφοριακή παιδεία. «Η νοοτροπία μας ξεκινά από την κυκλοφοριακή εκπαίδευση και αγωγή και από τη φερεγγυότητα του συστήματος. Εάν κάνουμε ένα σύστημα αξιόπιστο και φερέγγυο ο πολίτης το ακολουθεί. Αν το συνδυάσουμε και με μια προσπάθεια στα πλαίσια της βιώσιμης κινητικότητας να εκπαιδεύσουμε από τις μικρές ηλικίες από το δημοτικό τότε θα έχουμε αποτέλεσμα. Το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει να δουλεύεται σε σχέση με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ώστε σε μια 15ετία να έχουμε πολίτες οι οποίοι συνειδητά θα εφαρμόζουν αυτά τα οποία προσπαθούμε και προτείνουμε».
Ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα της καθαριότητας
Το κομμάτι της καθαριότητας στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου και η συμμόρφωση του συνόλου των πολιτών, κατοίκων και επιχειρηματιών με αυτό είναι σε προτεραιότητα, ώστε να μπει οριστικό τέλος στις εικόνες που καταγράφονται σε διάφορα σημεία του ιστορικού κέντρου. Ήδη τη Δευτέρα θα μοιραστούν εκ νέου ενημερωτικές-συστατικές επιστολές. Ο κ. Κρεβετζάκης είπε συγκεκριμένα: «Το πρόγραμμα αποκομιδής απορριμμάτων με πράσινους και μπλε κάδους έχει αποδώσει πάρα πολύ στην παλιά πόλη. Παρ’ όλα αυτά κατά περιόδους παρατηρούνται μετακινήσεις πληθυσμού και οι πολίτες δεν ενημερώνονται με αποτέλεσμα να δημιουργούνται χωματερές για παράδειγμα στην οδό Καστρινογιαννάκη μπροστά από το κτίριο της πρώην εμπορικής τράπεζας. Τη Δευτέρα θα μοιραστούν επιστολές στους κατοίκους της περιοχής που θα τους ενημερώνουν για το σύστημα αποκομιδής. Η υπηρεσία καθαριότητας έχει προβλέψει αγορά νέων κάδων. Επίσης θα γίνουν συστάσεις συμμόρφωσης καταστηματαρχών όπου προβλέπεται στο εσωτερικό του καταστήματος να ακολουθούν το πρόγραμμα με οργανικά και ανακύκλωση με δικούς τους κάδους, δηλαδή στην Αρκαδίου και σε άλλους δρόμους όπου καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος εναποθέτουν τα απορρίμματα τους σε σακούλες, αυτό το φαινόμενο πρέπει να περιοριστεί. Επίσης ένα μεγάλο θέμα είναι και η αφισορρύπανση που αφορά όχι μόνο την παλιά αλλά και τη νέα πόλη όπου εκεί παραδόξως το μεγαλύτερο πρόβλημα του δημιουργούν οι πολιτιστικοί σύλλογοι που αναρτούν τη μια αφίσα με την άλλη και δεν φροντίζουν για την απομάκρυνση και αφαίρεση τους».
Συνεργασία με τα ακαδημαϊκά ιδρύματα
Καθοριστική θα είναι, σύμφωνα με τον κ. Κρεβετζάκη, η συνεργασία με τα πανεπιστήμια της Κρήτης τα οποία χαρακτήρισε εξαιρετικό συνεργάτη του δήμου. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο θέμα της ηχορρύπανσης για το οποίο σημείωσε τη συνεργασία που θα έχει με το τμήμα μουσικής ακουστικής και τεχνολογίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου και τον αντιπρύτανη Νεκτάριο Παπαδογιάννη: «Για το ζήτημα της ηχορρύπανσης θα γίνουν συστάσεις. Το πρόβλημα στην παλιά πόλη έχει περιοριστεί. Παραμένει οξύ όμως στην παραλία. Έχουμε ξεκινήσει μια κουβέντα ώστε με την ολοκλήρωση της ανάπλασης της Μελισσινού, μέσα από τη δράση «ανοικτού κέντρου εμπορίου» σε συνεργασία με το τμήμα Μουσικής Ακουστικής Τεχνολογίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου για την εγκατάσταση αυτόματου συστήματος καταγραφής της έντασης του ήχου. Πρόθεση μου είναι να δημιουργηθούν κανονιστικές που θα προβλέπουν την ένταση και το ωράριο χρήσης των κοινοχρήστων χώρων σε περίπτωση συναυλιών και άλλων χώρων. Για παράδειγμα η παραχώρηση χρήσης της Πλατείας Μικρασιατών για εκδηλώσεις που διαταράσσουν όλη τη λειτουργία της παλιάς πόλης τα παράπονα που έχουμε καθ’ όλη τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν με Φορτέτσα σε συνεργασία με τον κ. Παπαδογιάννη θεωρώ ότι μπορούμε να βρούμε λύσεις για να περιοριστεί η όχληση από τους θορύβους. Εγώ νομίζω ότι τα ακαδημαϊκά ιδρύματα της Κρήτης μπορούν να αποτελέσουν ένα εξαιρετικό συνεργάτη του δήμου».