Ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο κύκλος σεμιναρίων με τίτλο «Η συμβολή της τέχνης του ρυθμού στην εκπαίδευση και στην ψυχαγωγία της πρώτης και της τρίτης ηλικίας», που υλοποιήθηκε στις δομές της Κοινωνικής Υπηρεσίας του δήμου Ρεθύμνου, έχοντας ως στόχο να συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε ωφελούμενους των κοινωνικών δομών.
Με «όχημα» τη μουσική και το ρυθμό, εργαζόμενοι των Κοινωνικών Δομών του δήμου Ρεθύμνης, είχαν την ευκαιρία να ψυχαγωγηθούν και να ενισχύσουν την ψυχική και σωματική τους υγεία, να αναπτύξουν τη συνεργασία και να αλληλεπιδράσουν μέσα από καινοτόμες και εναλλακτικές δράσεις. Χθες στο κτίριο του Ξενία, έγινε η απονομή των πιστοποιητικών στους εργαζόμενους του δήμου που συμμετείχαν στο σεμινάριο, εμπνευστής και διαχειριστής του οποίου ήταν ο μουσικός Γιάννης Παπατζανής.
Το σεμινάριο αυτό, αφορούσε σε μια πρωτοπόρο εκπαιδευτική διαδικασία μέσω της μουσικής διαπαιδαγώγησης, η οποία θέτοντας ως βάση τους εργαζομένους των δομών, προσπάθησε να λειτουργήσει σταδιακά και πολλαπλασιαστικά ως μέσο ποιοτικής αναβάθμισης, για όλους τους ωφελούμενους των κοινωνικών δομών του δήμου Ρεθύμνης.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο κ. Παπατζανής μιλώντας στα «Ρ.Ν.», στο σεμινάριο, στο οποίο συμμετείχαν συνολικά περισσότεροι από 60 εργαζόμενοι των κοινωνικών υπηρεσιών του δήμου, πραγματοποιούνταν βιωματικά εργαστήρια με στόχο, αρχικά, την απόκτηση δεξιοτήτων και ευημερίας και μετέπειτα την εφαρμογή των όσων έμαθαν στους τελικούς ωφελούμενους των δομών. «Το σεμινάριο αποτελεί την εξέλιξη του κύριου προγράμματος με τίτλο η τέχνη του ρυθμού στην εκπαίδευση. Ξεκίνησε την άνοιξη του 2020 και παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε λόγω της πανδημίας, συνεχίστηκε διαδικτυακά και ολοκληρώθηκε με τελευταία συνάντηση στην απονομή των πιστοποιητικών σε όσους συμμετείχαν σε αυτό».
Όπως εξήγησε ο ίδιος, τα πρωτογενή οφέλη του σεμιναρίου αφορούν τους ίδιους τους επαγγελματίες, αφού βοηθιούνται στο να αποκτήσουν ψυχική ανθεκτικότητα, να αποκτήσουν ερεθίσματα για να κάνουν ποιοτικότερα στη δουλειά τους και τέλος να έχουν ευημερία στη ζωή τους. Τα μαθήματα έχουν 14 διαφορετικούς άξονες, μεταξύ των οποίων η τέχνη της αφήγησης, της μουσικής, του ρυθμού, της κίνησης, ενώ δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκπαίδευση των κρουστών οργάνων. «Μέσα από το σεμινάριο οι εργαζόμενοι μπόρεσαν να μάθουν νέους τρόπους και ιδέες, τους οποίους μπορούν πλέον να εφαρμόσουν και στους ωφελούμενους. Για παράδειγμα, μέσα από μουσικά τεστ και ρυθμικά παιχνίδια για ενδυνάμωση της μνήμης και της κίνησης των ηλικιωμένων, ή μέσα από αντίστοιχα παιχνίδια με μουσικές από όλον τον κόσμο, για εξάλειψη φαινομένων ρατσισμού και ξενοφοβίας σε παιδιά. Μέσω της μουσικής μπορεί κάποιος να αποκτήσει απ’ όλο το φάσμα δυσκολιών, είτε αυτισμού είτε κοινωνικών προβλημάτων, ενσυναίσθηση και ευμάρεια», επεσήμανε ο κ. Παπατζανής, προσθέτοντας ότι όσοι συμμετείχαν εξεπλάγησαν από τις ικανότητές τους.
Παρόλο που πρωταρχικός στόχος του σεμιναρίου ήταν η απόκτηση ψυχικής ανθεκτικότητας στους εργαζόμενους των κοινωνικών δομών του δήμου Ρεθύμνης, ωστόσο, επιτεύχθηκε αναπόφευκτα και το δέσιμο και η συνοχή μεταξύ των ίδιων των εργαζομένων, οι οποίοι βρέθηκαν να συναναστρέφονται σε ένα πλαίσιο εκτός δουλειάς. «Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της κατάρτισης και πλέον μπορούν οι εργαζόμενοι να μεταβούν στην πρακτική διαδικασία των όσων έμαθαν. Η τέχνη έχει ρόλο και μας ενδιαφέρει η διάχυση της μέσα στην κοινωνία», τόνισε κλείνοντας ο κ. Παπατζανής.
Από την πλευρά της, η αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας του δήμου Ρεθύμνης, Άννα Ελευθεριάδου Γκίκα, εξήγησε ότι σαν δημοτική υπηρεσία επενδύουν πολύ στην επιμόρφωση του προσωπικού, καθώς με αυτόν τον τρόπο μπορούν να προσφέρονται συνεχώς αναβαθμισμένες υπηρεσίες στο δημότη. «Σε αυτό το πλαίσιο αποφασίσαμε να πάρουμε την πρωτοβουλία να βάλουμε αυτό το πρόγραμμα που ο κ. Παπατζανής εφαρμόζει εδώ και χρόνια και έχει πάρει διαστάσεις εκτός Κρήτης και εκτός Ελλάδας και να το εισάγουμε στις κοινωνικές μας δομές. Ο στόχος ήταν αρχικά να επιμορφωθούν οι εργαζόμενοι και στη συνέχεια να μπορέσουν να εφαρμόσουν τις πρακτικές αυτές, μέσα στις δομές, στους παιδικούς σταθμούς, στα ΚΑΠΗ, στα ΚΗΦΗ κ.λπ.».
Σύμφωνα με την ίδια, τα κέρδη του σεμιναρίου είναι πολλά, αφού οι εργαζόμενοι είχαν την ευκαιρία να αποφορτιστούν, εξαιτίας του γεγονότος ότι δουλεύουν καθημερινά με δύσκολες και ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και είναι ψυχικά και σωματικά κουρασμένοι. «Αυτό λοιπόν, τους βοηθάει να εκτονωθούν τόσο φυσικά, όσο και πνευματικά. Επιπλέον, αποτέλεσε έναν τρόπο να χρησιμοποιήσουν το σώμα τους και τον ρυθμό, σαν εργαλείο έκφρασης και δημιουργικότητας, περνώντας παράλληλα και μηνύματα, μέσω της εφαρμογής όσων έμαθαν στους ωφελούμενους».
Η συμμετοχή στο σεμινάριο ήταν μεγάλη, καθώς σε αυτό έλαβαν μέρος κοινωνικοί λειτουργοί, νοσηλευτές, κοινωνιολόγοι, βρεφονηπιοκόμοι, ψυχολόγοι, φυσικοθεραπευτές και νηπιαγωγοί.
Το πρόγραμμα έγινε υπό την εποπτεία και σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Κρήτης, ενώ σημαντική ήταν και η προσφορά του πολυτεχνείου Κρήτης, το οποίο παρείχε την πλατφόρμα μέσω της οποίας έγιναν τα ηλεκτρονικά μαθήματα τις περιόδους της καραντίνας.