Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος λόγω της ακρίβειας, που έχει ως αποτέλεσμα οι τιμές των οικοδομικών και άλλων υλικών να καταγράφουν διαρκώς τεράστια άνοδο, έχει τεράστιες επιπτώσεις στην πορεία των έργων που είναι σε εξέλιξη. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του έργου του αγιοβασιλειώτικου δρόμου, το οποίο βρίσκεται στην τελική φάση για να περατωθεί, όμως λόγω του προβλήματος που υπάρχει, κάνεις δεν μπορεί να προσδιορίσει με ακρίβεια τον χρόνο που αυτό θα γίνει. Αυτό επισήμανε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η προϊσταμένη της διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνου Ελένη Ρανουτσάκη, τονίζοντας ωστόσο ότι η παράταση που έχει δοθεί στον εργολάβο λήγει στο τέλος Μαΐου.
Όπως εξήγησε η κ. Ρανουτσάκη, υπάρχουν εκκρεμότητες τόσο από πλευράς εργολάβου στο τμήμα Α – στην περιοχή του Σωματά – όσο και από πλευράς ΔΕΥΑΡ, η οποία οφείλει να προχωρήσει σε εργασίες κατασκευής δικτύων.
Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο, ότι ήδη από το Σάββατο άνοιξε ο δρόμος που ήταν κλειστός στην παράκαμψη του «Πύργου» και δόθηκε σε κυκλοφορία. Χθες μάλιστα έγιναν και οι απαραίτητες διαγραμμίσεις στον δρόμο.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η αντιπεριφερειάρχης Μαρία Λιονή η Περιφέρεια Κρήτης δίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στο έργο αυτό, με μοναδικό γνώμονα την αρτιότητα του έργου και κυρίως την ασφάλεια του αυτοκινητόδρομου. Για τον λόγο αυτό όπως σημειώνει η Περιφέρεια, με ίδιους πόρους συνολικού ύψους 600.000 ευρώ αντιμετώπισε καθιζήσεις που παρουσιάστηκαν στο οδόστρωμα, με την κατασκευή τοιχίου για να θωρακίσει το οδόστρωμα. Σε σχετικές δηλώσεις της η κ. Λιονή, ανέφερε ότι η Περιφέρεια παρακολουθεί από κοντά το έργο, καθώς καταγράφονται απρόοπτα προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζονται μεν, ωστόσο απαιτείται επιπλέον χρόνος. Ειδικότερα, είπε: «Η παράταση που έχει δοθεί στον εργολάβο για να ολοκληρώσει και να παραδώσει το έργο, λήγει στο τέλος του Μαΐου. Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα με τις ανατιμήσεις των υλικών και υπάρχει ένα «φρενάρισμα» γενικότερα στα δημόσια έργα. Παρότι είναι έργο ΕΣΠΑ, δόθηκε με μεγάλη έκπτωση και υπάρχει ένα φρένο. Αυτό είναι μια πραγματικότητα. Το έργο ωστόσο, δουλεύεται, αλλά όχι όμως με τη δυναμική που θα έπρεπε. Παράλληλα παρουσιάστηκε μια καθίζηση στο οδόστρωμα. Καλέσαμε τον μελετητή και έγινε επιτόπιος έλεγχος και αποφασίστηκε ότι θα κατασκευαστεί ένα τοιχίο αντιστήριξης στο ύψος του «Πύργου». Αυτό είναι ένα επιπρόσθετο έργο. Δυστυχώς στο συγκεκριμένο έργο έχουμε πολλά απρόοπτα, καθώς τα εδάφη είναι παράξενα. Έχουμε πολλές καθιζήσεις που δεν μπορούσαμε να τις προβλέψουμε. Όμως τα παρακολουθούμε με πολλή μεγάλη προσοχή και κάθε φορά που παρατηρείται καθίζηση, κάνουμε αμέσως γεώτρηση και στη συνέχεια προχωράμε στην κατασκευή τοιχίου. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να παραδώσουμε έναν ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Παράλληλα η διάνοιξη του βουνού στο τμήμα Α δεν γίνεται με φουρνέλα, αλλά με μηχανήματα σύμφωνα με τις υποδείξεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας (λόγω της ύπαρξης του Υστερομινωικού Νεκροταφείου) που αυτό σημαίνει επιπλέον χρόνους».
Σημειώνεται ότι το οδικό έργο Αρμένοι – Παλέ αποτελεί το πρώτο τμήμα του νότιου οδικού άξονα Κρήτης που έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ συνολικού ύψους 14, εκ. ευρώ.
Το έργο χωρίζεται σε δύο τμήματα:
Στο τμήμα Α (παράκαμψη Αρμένων) προβλέπεται η κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη. Η αρχή του τμήματος ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού, λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται, επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου, καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι.
Στο τμήμα αυτό εκκρεμούν οι περισσότερες εργασίες που πρέπει να γίνουν ακόμα, ενώ στο τμήμα Β, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. περίπου. Η αρχή του τμήματος Β ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού 300 μέτρα πριν τη δεύτερη συμβολή προς τον οικισμό Αμπελάκι και το τέλος λίγο πριν τον κόμβο της Παλέ.
Το έργο αναμένεται να λύσει τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα.
Έτοιμες και άλλες μελέτες του ΝΟΑΚ
Παράλληλα αξίζει να σημειωθεί ότι έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες των τμημάτων του Ν.Ο.Α.Κ. στον νομό Ρεθύμνου.
1οΤμήμα: Παλέ – Σπήλι μήκους 8,30 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 29.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
2οΤμήμα: Σπήλι – Ακούμια μήκους 8.50 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
3οΤμήμα: Ακούμια – Άγιος Δημήτριος μήκους 8.90 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
Προτεραιότητα για δημοπράτηση έχει το οδικό τμήμα Σπήλι – Ακούμια, το οποίο κρίθηκε ως το έργο με τη μεγαλύτερη ανάγκη προς βελτίωση. Παράλληλα εκπονούνται μελέτες, που αφορούν στο υποστηρικτικό δίκτυο του Νότιου οδικού άξονα Κρήτης, συνολικού μήκους 42 χιλιομέτρων υποστηρικτικού δικτύου του Νότιου Οδικού άξονα Κρήτης. «Η περιφέρεια εκπονεί και ολοκληρώνει τις μελέτες για το υποστηρικτικό δίκτυο του ΝΟΑΚ και μόλις ολοκληρωθούν θα αναζητήσουμε πηγές χρηματοδότησης για να το κατασκευάσουμε. Παράλληλα το επόμενο τμήμα του αγιοβασιλειώτικου που θα εντάξουμε προς χρηματοδότηση είναι το τμήμα Σπήλι-Άγιος Δημήτριος» ανέφερε η κ. Λιονή.