Θα παρουσιαστεί στο Δημοτικό Θέατρο Λυκόβρυσης- Πεύκης στις 6 Δεκεμβρίου
Ήταν Ιούλιος του 2023 όταν ο Μπάμπης Πραματευτάκης ο επιφανής συνθέτης μας πραγματοποιώντας το καθιερωμένο προσκύνημα στον τόπο του με την αιώνια μούσα του, τη Βάγια του, επισκέφθηκε και το Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ.κ. Πρόδρομο.
Κι εκεί μεταξύ καφέ και συζήτησης έκανε ο Σεβασμιότατος την πρόταση στον μαέστρο μας για την δημιουργία ενός έργου αφιερωμένου στους 4 Μάρτυρες.
Ενήμερος για τα πάντα ο προκαθήμενος της Εκκλησίας μας είχε υπόψη του το εμβατήριο που παιανίζει η μπάντα της δημοτικής Φιλαρμονικής στην περιφορά των λειψάνων των Αγίων που γίνεται την ημέρα της μνήμης τους. Μια ανάπτυξη του θέματος επομένως θα πρόσθετε στις εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από το μαρτύριο των Αγίων μια ακόμα που αντιπροσωπεύει τη συμφωνική μουσική.
Και ο κ. Πραματευτάκης δέχτηκε με χαρά.
Δεν πέρασε πολύς καιρός και είχαμε ολοκληρωμένο το αποτέλεσμα με ένα συμφωνικό έργο πραγματικά θεόπνευστο.
Ο εκλεκτός Πανεπιστημιακός κ. Νίκος Παπαδογιαννάκης ανταποκρίθηκε αμέσως στην πρόσκληση να συμβάλει στο λιμπρέτο με δυο ποιήματά του που ξεχωρίζουν.
Ενδεικτικά παραθέτω το πρώτο που χαρακτηρίζεται από όλα εκείνα τα στοιχεία που κάνουν ένα στιχούργημα έργο τέχνης:
Τῆς Κρήτης βλαστήματα, τοὺς Νεομάρτυρας,
λαμπρὰν τετρακτύν, σεμνοπρεπῶς
νῦν ἀνευφημήσωμεν,
Νικόλαον, Μανουήλ, Ἀγγελῆ καὶ Γεώργιον.
Οὗτοι γὰρ τοῦ τυράννου κατεφρόνησαν ὅλως
ὀφρῦν στυγερὰν καὶ θαρσαλέως
πίστιν Χριστοῦ οὐκ ἠρνήσαντο.
Διὸ, τὴν τῶν μαρτύρων ἐνδυθέντες πορφύραν,
πρεσβεύουσι στεῤῥῶς ὑπὲρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν
Σε μια πρόσφατη επίσκεψή μου στο χώρο που δημιουργεί ο κ. Πραματευτάκης στην Αθήνα, για τη νέα μας συνεργασία, επωφελήθηκα από ένα διάλειμμα να τον παρατηρώ ενώ διόρθωνε μια πάρτη. Και σκεπτόμουν πόσο ευλογημένος θα πρέπει να είναι αυτός ο άνθρωπος που με τη στάση ζωής του μας δίδαξε πάνω από όλα αξιοπρέπεια.
Θα μπορούσε να βαδίσει πάνω σε ροδοπέταλα ξεκινώντας τη ζωή του Εκείνος όμως προτίμησε να βγάζει τ’ αγκάθια που συναντούσε λόγω δημοκρατικών φρονημάτων της οικογένειας, λόγω οικονομικής στενότητας και όλων των προβλημάτων που έκαναν δύσκολες τις μέρες της γενιάς του.
Θα μου μείνει αξέχαστη εκείνη η συνάντησή του με το Βαρδή Βαρδινογιάννη που μου έκαναν την τιμή να μείνω και να παρακολουθώ τους δυο συμμαθητές και καρδιακούς φίλους να μοιράζονται μνήμες από το παρελθόν που η νοσταλγία γλύκαινε όσο να πεις.
Κι αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι πως και οι δυο αυτοί κορυφαίοι στον τομέα του καθένας ξεκίνησαν από τόσο χαμηλά και παλεύοντας κατάκτησαν τη θέση που κατέχουν στη συνείδησή μας.
Έργα μεγάλης έμπνευσης
Στη διάρκεια της μακρόχρονης δημιουργικής πορείας του ο Μπάμπης Πραματευτάκης που ανέδειξε με τη μουσική του όλες τις μεγάλες στιγμές της ιστορίας μας (Θερμοπύλες, Λάκα Σούλι, Μάχη της Κρήτης, Οδύνη της Αφροδίτης, Ενώσεως Κλέος, Σπονδή στο Μεγαλώνυμο Αρκάδι, Κέντρους Εγκώμιον, Αντιστάσεως Έπος, Χαίρε 21 πατρίδος το θαύμα, Συναξάρι της Ιωνίας και τόσα άλλα), είχε και στιγμές που τον ενδιέφερε να ασχοληθεί με θέματα εκκλησιαστικά.
Για παράδειγμα, όταν με προτροπή του μακαριστού Μητροπολίτη μας κυρού Θεοδώρου θέλησε να αναπτύξει το τροπάριο της Κασσιανής, προέκυψε το μνημειώδες ορατόριο «Ο Θεός αγάπη εστί».
Η πρώτη παρουσίαση του έργου στη Φορτέτζα με τη χορωδία του Άρη Λεμεσού, χαρακτηρίστηκε ως καλλιτεχνικό γεγονός. Και μπορεί να το διαπιστώσει όποιος επισκέπτεται το κανάλι μου με ελεύθερη πρόσβαση.
Θυμάμαι επίσης με πόση προθυμία δέχτηκε την πρόταση του Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτη Λάμπης Συβρίτου και Σφακίων κ.κ. Ειρηναίου να αποδώσει με δυτικό μέλος το απολυτίκιο των Αγίων Ραφαήλ Ειρήνης και Νικολάου. Ήταν με την ευκαιρία των εγκαινίων του ομώνυμου ναού στο Σπήλι και συμμετείχε με επιτυχία η τότε χορωδία του Συνδέσμου για τη Διάδοση Καλών Τεχνών.
Έχουμε επίσης τα εμβατήριά του για την Αγία Βαρβάρα και τον Αρχάγγελο Μιχαήλ που εντυπωσιάζουν με την επιβλητικότητά τους.
Στο έργο όμως που θα μας παρουσιάσει στην Αθήνα, 6 Δεκεμβρίου, στο δημοτικό θέατρο Λυκόβρυσης -Πεύκης, έχει ξεπεράσει κάθε προσδοκία.
Δημιούργησε ένα ορατόριο με τη ΡΙΘΥΜΝΑ να αφηγείται τις μεγάλες στιγμές των Αγίων και όλα αυτά να συνδέονται με αποσπάσματα από λαϊκή μούσα και άλλες φωτισμένες γραφές. Όπως συνηθίζεται, εγώ κάλυψα κενά με την ταπεινή μου γραφίδα έτσι όπως διευκόλυνε τη μουσική του κ. Πραματευτάκη καταλήγοντας με το δοξαστικό:
Υμνούμεν Μελάμπων υπέρτατον καύχημα
Υμνούμεν βλαστούς της πίστεως άρτημα
Υμνούμεν κρουνούς του Χριστού ευωδίας
Υμνούμεν τους φθόγγους δεινής μελωδίας
Υμνούμεν αλυσσων δουλείας τα πλήγματα
Υμνούμεν κραταιά των αγώνων ορύγματα
Υμνούμεν αμνούς αφορήτου θυσίας
Υμνούμεν τα πρότυπα εθνικής παρρησίας
Όταν ρώτησα τον κ. Πραματευτάκη, για τις εντυπώσεις του μετά την ολοκλήρωση του έργου, μου είπε με τη γνωστή του σεμνότητα ότι δεν έκανε τίποτα περισσότερο από μια προσευχή με το δικό του τρόπο. Αν ακούγοντας την ακολουθήσουν και άλλοι προσευχόμενοι αυτό θα είναι η επιτυχία του έργου. Γιατί γράφτηκε για τους Αγίους 4 Μάρτυρες και σε αυτούς ανήκει.
Το ορατόριο του Μπάμπη Πραματευτάκη «τους τετραρίθμους νεομάρτυρας ανευφημήσωμεν» σε λιμπρέτο Εύας Λαδιά, θα παρουσιάσει την Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 8.30 μ.μ στο Δημοτικό Θέατρο Λυκόβρυσης -Πεύκης , η χορωδία ΜΕΛΩΔΟΙ με διευθυντή τον Γιώργο Ζιάκα.
Συμπράττει η Sinfonietta Αθηνών με σολίστ τους Μαρία Λαντζουράκη, Έλενα Μαραγκού, Ανδρέα Καραούλη, Ρωμανό Σκουμπουρδή και Φερενίκη Βαλαρή.
Αφηγήτρια η Δανάη Καλοχώρα.
Τα μουσικά σχήματα διευθύνει ο Γιώργος Αραβίδης. Είσοδος: ελεύθερη.