Η διευθύντρια του ΣΔΕ Ρεθύμνου Ειρήνη Αντωνίου, ΠΕ04 και ΠΕ78, και ο εκπαιδευτικός πληροφορικού και κοινωνικού γραμματισμού Νικόλαος Παπαχριστοδούλου εκπροσώπησαν το σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Ρεθύμνου στην Πράγα σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ με θέμα «Προσεγγίζοντας θέματα πολυπολιτισμικότητας σε ετερογενές εκπαιδευτικό περιβάλλον», στις 26-30 Απριλίου 2018.
Το πρώτο στάδιο της συμμετοχής μας ήταν η ανταπόκριση του ΣΔΕ Ρεθύμνου στην πανελλήνια πρόσκληση του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) για συμμετοχή στα προγράμματα Erasmus+, σχέδιο KA1, τομέας εκπαίδευσης ενηλίκων τον Φεβρουάριο του 2017. Μετά από μια εμπεριστατωμένη και συνεκτική πρόταση, η οποία έγινε δεκτή από το ΙΚΥ, ξεκίνησε ο σχεδιασμός και η προετοιμασία για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών του ΣΔΕ στο πρόγραμμα.
Το Erasmus+ 2014-2020 είναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα με σκοπό τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης μέσω της κινητικότητας εκπαιδευτικών σε Ευρωπαϊκές χώρες και τη συμμετοχή σε σεμινάρια για σύγχρονα εκπαιδευτικά θέματα, ενισχύοντας παράλληλα τις γνώσεις και τις δεξιότητες των εκπαιδευτικών.
Ο οργανισμός που φιλοξένησε το πρόγραμμα ήταν ο ITC International, ο οποίος εδρεύει στην Πράγα της Τσεχίας. Ο συγκεκριμένος οργανισμός κατέχει μεγάλη εμπειρία σε ευρωπαϊκά προγράμματα και εκπαιδευτικά σεμινάρια, αφού πραγματοποιεί ετησίως πάνω από 40 εκπαιδευτικά προγράμματα για εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές ενηλίκων.
Οι συμμετέχοντες ήταν εκπαιδευτές ενηλίκων και εκπαιδευτικοί από Ιταλία (4 άτομα), Γαλλία (3 άτομα), Φινλανδία (1 άτομο), Κροατία (1 άτομο), Ουγγαρία (2 άτομα) και Ελλάδα (2 άτομα). Στην αλληλεπίδρασή μας με τους Ευρωπαίους εκπαιδευτικούς συζητήσαμε για το ρόλο του ΣΔΕ Ρεθύμνου στην τοπική κοινωνία και κάναμε γνωστό τον εκπαιδευτικό ρόλο του σχολείου μας. Παράλληλα συζητήσαμε και για το ρόλο και τη θέση της εκπαίδευσης ενηλίκων στις χώρες τους. Το κλίμα κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου ήταν ευχάριστο, δημιουργικό και άκρως συνεργατικό.
Μέσα στο πλαίσιο του προγράμματος, χρησιμοποιήθηκαν ομαδοσυνεργατικές μέθοδοι εργασίας με στόχο τη βιωματική συμμετοχή των εκπαιδευτικών. Αρχικά, αναστοχαστήκαμε πάνω στις δεξιότητες που πρέπει να κατέχει ο πολίτης τον 21 αιώνα, συζητήσαμε τους εκπαιδευτικούς στόχους που πρέπει να θέτει ένας εκπαιδευτής ενηλίκων, ενώ τέλος αναζητήσαμε τρόπους ενίσχυσης της δημιουργικής μάθησης των εκπαιδευομένων μέσα από την ενεργοποίηση των δημιουργικών ικανοτήτων τους.
Παράλληλα, μέρος του προγράμματος αφιερώθηκε σε καινοτόμα εργαλεία ένταξης εκπαιδευομένων μέσα στην εκπαιδευτική ομάδα – κοινότητα. Στο κομμάτι αυτό χρησιμοποιήθηκαν βιωματικά εργαλεία, τα οποία μπορούν να φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα κατά την «κρίσιμη» περίοδο της υποδοχής και ένταξης των εκπαιδευομένων στην κοινότητα του ΣΔΕ Ρεθύμνου, στην αρχή της χρονιάς. Παραδείγματα τέτοιων εργαλείων, τα οποία χρησιμοποιήσαμε βιωματικά, ήταν η Ladybird (πασχαλίτσα) ή οι όχθες του ποταμού (Riverbanks).
Στο τρίτο μέρος του προγράμματος πραγματοποιήθηκε χρήση ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων, μέσω των οποίων οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να ενισχυθούν θετικά μέσα από ένα σύστημα επιβραβεύσεων, αλλά και να ενισχυθεί το παιγνιώδες στοιχείο στη μάθηση, το ομαδο-συνεργατικό κλίμα, αλλά και ο ευγενής ανταγωνισμός.
Στις παράλληλες εκδηλώσεις του προγράμματος συμπεριλήφθηκε η πολιτιστική επίσκεψη με ξεναγό στην πόλη της Πράγας, όπου μάθαμε στοιχεία για την ιστορία και τον πολιτισμό της Τσεχίας, μέσα από μια βόλτα στον ποταμό Μολδόβα, την παλιά πόλη, τη γέφυρα του Καρόλου αλλά και το κάστρο της πόλης.
Ανά την επιστροφή μας στην εκπαιδευτική διαδικασία εφαρμόσαμε ορισμένα εργαλεία στην τάξη. Έτσι η ανασκόπηση του πληροφορικού και κοινωνικού γραμματισμού πραγματοποιήθηκε μέσα από την χρήση του εργαλείου δημιουργία ψηφιακών κουίζ, Kahoo.it. Οι εκπαιδευόμενοι απόλαυσαν τη διαδικασία, ενώ παράλληλα θυμήθηκαν τους βασικούς σταθμούς της πορείας των γραμματισμών.
Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση με τους υπόλοιπους εκπαιδευτές του ΣΔΕ, ως προς τα εργαλεία πάνω στα οποία πραγματοποιήθηκε η εκπαίδευσή μας και έγινε παρουσίαση του προγράμματός μας στην ημερίδα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινωνίας που διοργάνωσε το ΣΔΕ Ρεθύμνου στις 29 Ιουνίου.
Τέλος, μελλοντικός στόχος μας είναι η χρήση των εργαλείων ένταξης στην προσεχή περίοδο υποδοχής των νέων εκπαιδευόμενών μας, η περαιτέρω χρήση των εργαλείων δημιουργικής σκέψης και η περαιτέρω ενσωμάτωση των εργαλείων ψηφιακής τάξης στην καθημερινότητα των γραμματισμών του ΣΔΕ Ρεθύμνου.
Νίκος Παπαχριστοδούλου
Εκπαιδευτικός στο ΣΔΕ Ρεθύμνου