Ένα από τα κρίσιμα ζητήματα που, ανάμεσα σε πολλά άλλα, έχουν αναδειχθεί τα χρόνια της κρίσης αφορά στην απαξίωση των πολιτικών και της πολιτικής, ειδικότερα λόγω των ποικίλων σκανδάλων, του αποδεδειγμένου πλέον χρηματισμού κορυφαίων πολιτικών, αλλά και της διαπλοκής μεγάλων ντόπιων και ξένων επιχειρήσεων με τα κόμματα της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ, που κυβέρνησαν για δεκαετίες τον τόπο μας. Δυστυχώς, όμως, η διαπλοκή και τα φαινόμενα της διαφθοράς δεν αφορούν μόνο τις κορυφές του πολιτικού μας συστήματος.
Όπως επισημαίνει σε πρόσφατη έκθεσή του προς τη Βουλή των Ελλήνων το Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔ), «οι ΟΤΑ Α’ βαθμού εμφανίζουν παραβατικότητα μεγαλύτερη του γενικού δείκτη». Σε παρόμοια συμπεράσματα καταλήγουν και εκθέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη ήδη από το 2000. Για το λόγο αυτό, μεριμνώντας για το δημόσιο έλεγχο των διοικήσεων στους Δήμους, ο Νόμος 3852/2010 (ΦΕΚ 87, 7 Ιουνίου 2010) στο άρθρο 61, που αφορά στις «υποχρεώσεις δημάρχου, αντιδημάρχου και μελών επιτροπών», προβλέπει ανάμεσα σε άλλα: α) την κατάρτιση κωδίκων δεοντολογίας για τους αιρετούς εκπροσώπους, τη διανομή αυτών των κωδίκων σε όλους τους αιρετούς και τη δημοσιοποίησή τους στους κατοίκους των Δήμων και β) «ο δήμαρχος, ο αντιδήμαρχος και τα μέλη της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν την ετήσια δήλωση για την περιουσιακή τους κατάσταση σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και να τη δημοσιοποιούν με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του δήμου».
Αναζητώντας τα παραπάνω δεδομένα στην ιστοσελίδα του Δήμου Ρεθύμνου με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι ο Δήμος μας δεν διαθέτει κανένα κώδικα ή κανονισμό δεοντολογίας για τους εκλεγμένους στο Δημοτικό Συμβούλιο. Με άλλα λόγια, οι εκλεγμένοι σ’ αυτό δεν δεσμεύονται από κανένα κείμενο ως προς την ύπαρξη ασυμβιβάστων ή άλλους κανόνες που αφορούν στην ηθική, τη βιοηθική και το ευρύτερο αξιακό πλαίσιο, στο οποίο θα όφειλαν να συμμορφώνονται. Ίσως έτσι μπορούν να εξηγηθούν πρακτικές προώθησης αποφάσεων και κανονιστικών διατάξεων με τη συμμετοχή στις εν λόγω διαδικασίες άμεσα ή έμμεσα ενδιαφερόμενων συμβούλων ή οι παραλείψεις ως προς την εφαρμογή τους σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Όμως, περισσότερο προβληματική είναι η μη εφαρμογή του νόμου στο εδάφιο σχετικά με το «πόθεν έσχες» των δημάρχων, των αντιδημάρχων και των μελών της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής. Πώς είναι δυνατόν η Νέα Αντίληψη να μην έχει αντιληφθεί αυτήν την από το νόμο υποχρέωση; Πώς είναι δυνατόν επί τρία ολόκληρα χρόνια, οι κατά τα άλλα νομικολογούντες εντός του Δημαρχείου, οι πάντοτε γνώστες των ορθών νομικών διαδικασιών να μην έχουν προσαρμοστεί στην ανάγκη και στο δημόσιο αίτημα για διαφάνεια και λογοδοσία ως προς το πόθεν έσχες; Επιπλέον, εκπλήσσει το γεγονός ότι στα τρία προγράμματα που έχει δημοσιοποιήσει από το 2006 η Νέα Αντίληψη καθόλου δεν θεματοποιείται το ζήτημα της διαφάνειας. Ζητούμε άμεσα την ανάρτηση του πόθεν έσχες του δημάρχου, των αντιδημάρχων και των μελών των επιτροπών που αναφέρονται στον νόμο ή έστω κάποια πειστική απάντηση για αυτή τους την «παράλειψη».
Ο συνδυασμός «Ρέθυμνο Αλληλεγγύη Ανατροπή», με την έναρξη λειτουργίας της νέας δημοτικής αρχής που θα προκύψει από τις εκλογές, άμεσα θα προτείνει την υιοθέτηση κώδικα δεοντολογίας για τη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου και των εκλεγμένων σε αυτό, όπως επίσης και την έστω εκ των υστέρων δημοσίευση στην ιστοσελίδα του Δήμου μας του «πόθεν έσχες» των μελών της απερχόμενης διοίκησης. Με νέους κανόνες, που θα προκύψουν από τον ουσιαστικό διάλογο εντός της τοπικής κοινωνίας, μπορούμε να διασφαλίσουμε την ουσιαστική ισότητα των πολιτών και την απρόσκοπτη πρόσβασή τους στο τοπικό κέντρο λήψης αποφάσεων.