(βάσει σχετικού ερωτηματολογίου, στην Επιτροπή Τουριστικής Προβολής του δήμου Ρεθύμνου)
Θέλουμε ένα Δήμο που αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της ζωής των πολιτών. Με έλεγχο αλλά και εφαρμογή δεσμεύσεων οργανωμένων με όποιο κόστος πολιτικό μιας και μιλάμε για εφαρμογή καλών πρακτικών για ένα δήμο πρότυπο. Η ευθύνη ανήκει σε εμάς. Ο Τουρισμός και ο Πολιτισμός συνδέονται ως ένα ισχυρό πεδίο αλληλεπίδρασης. Το Ρέθυμνο είναι πολιτισμός. Είναι ένας τομέας που πρέπει να στηριχθεί ουσιαστικά. Η περιοχή διαθέτει σημαντικούς πολιτιστικούς πόρους, υλικούς και άυλους που αξιοποιεί σε μικρότερο βαθμό από ότι θα μπορούσε. Ούτε το Αρκάδι, ούτε η Ελεύθερνα ούτε κανένας επισκέψιμος χώρος δεν έχει ενταχθεί σε ένα ενιαίο πλέγμα μουσείων, μνημείων και επισκέψιμών χώρων. Αποσπασματικές λύσεις ακόμα και εμπόδια όπως με την περίπτωση του νέου μουσείου που ο Δήμος καθυστέρησε τις σχετικές διαδικασίες. Επιπρόσθετα, είναι επιβεβλημένη η προώθηση μιας πιο συστηματικής αλληλεπίδρασης με τις πολιτιστικές ομάδες που σχετίζονται με τον τόπο μας με στόχο τη δημιουργία ενός ενιαίου πολιτιστικού προγράμματος για όλο το χρόνο. Από μόνες τους κάνουν εξαιρετική δουλειά και διαθέτουν υψηλό επίπεδο, αλλά πρέπει επιτέλους ο Δήμος να σταθεί δίπλα τους. Συνολικά, το νέο αυτό τουριστικό μείγμα για την περιοχή οφείλει να υποστηριχθεί και να προωθηθεί με την εκπόνηση ενός εξειδικευμένου Στρατηγικού Σχεδίου Τουριστικής Ανάπτυξης, το σχεδιασμό και τη διαμόρφωση υλοποίηση μιας νέας ταυτότητας πόλης-προορισμού (city-destination branding) και ενός ολοκληρωμένου σχεδίου προώθησης της πόλης-δήμου-περιοχής (city marketing).
Με βάση τα παραπάνω και ως προς το ερωτηματολόγιο τονίζονται τα εξής:
1. Τι νομίζετε ότι λείπει από το Ρέθυμνο για να αναπτυχθεί με βιώσιμο τρόπο;
-Ανάπτυξη περιφερειακού δρόμου Πόλης Ρεθύμνου
-Δημιουργία κόμβων συνδετηρίων στις εισόδους της πόλης .Διανοίξεις δρόμων που τονώνουν το κυκλοφοριακό και ενισχύουν την ασφάλεια των πολιτών ως προς την πολιτική προστασία σε περιπτώσεις πυρκαγιάς ,πλημμύρας.
-Οργάνωση χώρων στάθμευσης στις εισόδους της πόλης με ταυτόχρονη ενίσχυση δρομολογίων δημόσιας συγκοινωνίας .Βελτίωση της αστικής συγκοινωνίας με στήριξη του ΚΤΕΛ για αντικατάσταση του υφιστάμενου στόλου με μικρότερα, σύγχρονα λεωφορεία για την κάλυψη όλων των περιοχών και της αποσυμφόρησης της πόλης.
-Ευαισθητοποίηση των Συλλόγων Εστίασης ,Τεχνικού κ Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου ,Ξενοδόχων ,ξεναγών, κοινωνικών ομάδων για την αυστηρή τήρηση δεσμεύσεων από όλους του κάθε κλάδου δραστηριότητας.
-Oργανωμένο Νοσοκομείο και κέντρα υγείας στις επιμέρους Δημοτικές Ενότητες
-Εξέλιξη των υποδομών σε λιμένα ,yachting,δημόσια συγκοινωνία ,αναπτυγμένου ποδηλατοδρόμου κατά μήκος των 14 χιλιόμετρων παραλίας και οικισμών .
-Αποκλεισμού του αυτοκίνητου στην Παλιά Πόλη
-Έλεγχος και παραχώρηση κοινοχρήστων χώρων, ενίσχυση των χώρων πρασίνου σε γειτονιές και κέντρο
-. Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, ο γαστρονομικός τουρισμός, ο αγροτουρισμός, ο τουρισμός εμπειρίας ,ο περιπατητικός ,ο φοιτητικός τουρισμός ,ο συνεδριακός τουρισμός με δημιουργία συνεδριακού κέντρου, ο θαλάσσιος τουρισμός –yachting .
-Περιορισμός της ηχορύπανσης ,έλεγχος των παραχωρήσεων σε καταστήματα εστίασης και ομπρελοκαθισμάτων παραλίας . Έλεγχος –πιστοποίηση ποιότητας φαγητών ,προώθηση πρωτογενούς τομές –αλιείας . Η κυκλική οικονομία και η ενίσχυση των τοπικών επιχειρήσεων, οδηγός οικονομικής ανάπτυξης και αυτάρκειας τόπου .
-Έλεγχος άγρας πελατών
-Μεταφορά της λαϊκής αγοράς σε τμηματικές υπαίθριες ανά γειτονιά. Δημιουργία κλειστής αγοράς λειτουργίας όλο το χρόνο-δημιουργία ιχθυαγοράς.
-Μέριμνα των ξενοδοχειακών μονάδων στην ανακύκλωση και την πιστοποίηση μηδενικών απόβλητων .
-Λελογισμένη χρήση νερού .Διαχείριση των υδάτινων πόρων, με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών με σοβαρές υποδομές .
-Διαφήμιση του πολιτισμού και των μνημείων πόλης και οικισμών.
-Πλήρης υπογειοποίηση των ηλεκτρικών δικτύων.
-Δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων στο σύνολο της έκτασης του δήμου ,πόλης και οικισμών. Μη μόνιμες αθλητικές εγκαταστάσεις στα 14 χιλ παραλία οργανωμένα με τουαλέτες και αποδυτήρια. Εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων γηπέδων και εξέλιξη αυτών .
-Η οργάνωση ,η προώθηση μέσω επαγγελματιών στο marketing τουρισμού ,η διασύνδεση του πανεπιστήμιου με το τμήμα τουρισμού του δήμου πιο ενεργά.
-Η επεξεργασία σχεδίου κρίσεων στον τουρισμό, στην ενέργεια ,την υγεία ,την κλιματική αλλαγή, καταγράφοντας την υφιστάμενη κατάσταση σε ένα δυναμικά εξελίξιμο στρατηγικό σχεδιασμό τουριστικού προορισμού .Ανάπτυξη τεχνικών υποστήριξης για τόνωση αυτών των καταστάσεων σε ένα κόσμο ρευστότητας και εύπλαστης καθημερινότητας .
2. Είσαστε ικανοποιημένοι από την εστίαση στην προβολή του Ρεθύμνου ως τουριστικό προορισμό; Φυσικά και όχι. Πρέπει να κάνουμε πολλά ακόμα γιατί το αξίζει και η διατροφή που πρεσβεύουμε και τα προϊόντα μας και οι επιχειρήσεις που μοχθούν και νιώθουν ότι παλεύουν μόνοι τους. .
–Η κατάσταση του all inclusive στα μεγάλα ξενοδοχεία είναι δελεαστική για αρκετό όγκο επισκεπτών και σε ένα βαθμό αναγκαία βάση του ανταγωνισμού ωστόσο δεσμεύει αρκετούς επισκέπτες μας με αποτέλεσμα να μην επισκέπτονται την πόλη και τα εστιατόρια. Αρά χρειάζεται υποβοήθηση της προώθησης της κρητικής διατροφής, συνεργασίες και κίνητρα.
-Η πάταξη της άγρας πελατών που καλά κρατεί
–Τα ντόπια προϊόντα μη πιστοποιημένα δεν τροφοδοτούν τα ξενοδοχεία και τις ιδιωτικές τουριστικές υποδομές και καταλύματα. Η ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ των προϊόντων του Ρεθύμνου (κρέας ,ψάρι ,κρασί, ελαιόλαδο, αρτοποιήματα κλπ.) είναι επιβεβλημένη με τον έλεγχο της Περιφέρειας αλλά και με την προετοιμασία και τη στήριξη του Δήμου μας που δεν μπορεί πια να αρκείται σε μια γιορτή κρητική διατροφής μόνο.
-Η παρουσία και προώθηση του γαστρονομικού τουρισμού στις διεθνείς αγορές στις εκθέσεις με υποστήριξη του Δήμου ,της Περιφέρειας, του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου.
3. Εσείς, τι θα θέλατε από έναν ΟΔΠΠ;
-Ανάδειξη της ταυτότητας προορισμού με βάσει τις εποχές του χρόνου ,τα τοπικά προϊόντα τις δράσεις πολιτισμού, θρησκείας και ιστορίας του τόπου μας με την προτεινόμενη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου που επιζητούμε.
-Οργάνωσης των υφιστάμενων ,στρατηγικό σχεδιασμό των μελλοντικών υποδομών που ενισχύουν τον τόπο κάνοντας τον ελκυστικό αλλά παράλληλα και προστατεύοντας τον από τον υπερτονισμό .Τώρα έχουμε τη δυνατότητα αυτή να θέσουμε όρια στο τί θέλουμε να κάνουμε και πού να φτάσουμε.
-Συνεργασία με το Εμποροβιομηχανικό και Τεχνικό Επιμελητήριο, τους Συλλόγους Εστίασης ,Εμπορικό Σύλλογο , κοινωνικές ομάδες.
-Εκστρατείες Μάρκετινγκ και προβολής από αναγνωρισμένου κύρους συνεργάτες που γνωρίζουν αυτά που έρχονται και δρομολογούν εξέλιξη και οργάνωση με ψηφιακή Παρουσία. Τα παλιά μοντέλα ανάπτυξης χρειάζονται ενημέρωση και ανανέωση .Η διεκδίκηση πελατών θεματικού θαλασσιού τουρισμού χρειάζεται προώθηση μέσω ειδικών του είδους , με παράλληλη ανάπτυξη υποδομών και σχεδιασμού και αδειοδότηση μαρίνας κτλπ
-Αναζήτηση νέων αγορών και ομάδων στόχων, συνεργασία ντόπιων , κρατικών και ιδιωτικών φορέων και επιχειρήσεων τής περιοχής. Aς μην ξεχνάμε και τους εγχώριους κατοίκους της Ελλάδας μας οπού έρχονται για διακοπές κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, Αποκριών και Πάσχα. Ως νέες ομάδες αγορές, ομάδες και στόχοι μπορούν να θεωρηθούν οι παρακάτω:
– Μαθητικό και φοιτητικό δίκτυο προώθησης ,συνεδριακό τουρισμό με προωθητικές ενέργειες σε συνεδριακούς πελάτες και ψηφιακή παρουσία. Στόχευση με καμπάνιες σε επισκέπτες που θέλουμε να επισκέπτονται τον τόπο μας σε περιόδους που χαμηλό ενδιαφέρον ζήτησης.
-Απόφαση σχετικά με το τι ποιότητας τουρισμό θέλουμε και ποιες ηλικίες επιδιώκουμε να προσελκύσουμε .Το νέο αεροδρόμιο δεν είναι χρονικά μακριά και από τώρα θα πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός προώθησης .
-Αθλητικός Τουρισμός και προώθηση αυτού με την προϋπόθεση να υπάρξουν υποδομές τόσο στην παραλία όσο και σε νέες ή αναβάθμιση υφιστάμενων.
4. Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι θα μπορούσε να συνεργαστεί ο ΟΔΠΠΡ με το Γραφείου Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνου και με άλλους φορείς και εμπλεκόμενους.
-Με συνεργασία Πανεπιστήμιου και τμημάτων Οικονομικών Σπουδών
-Με την συνέχιση και δραστηριοποίηση της σχολής ξεναγών που στέκει ακόμα ανενεργή .Το τμήμα τουρισμού του Δήμου ,οι τοπικοί βουλευτές ,το εμποροβιομηχανικό επιμελητήριου σύλλογος ξενοδόχων να εντείνουν την προσπάθεια λειτουργίας της .
-Με αξιολόγηση στατιστικών στοιχείων στο από ξενοδοχεία ,βίλλες και άλλες μορφές τουριστικών δραστηριοτήτων από το φθινόπωρο κιόλας και αξιολόγηση αυτών με ανάλυση από ειδικούς .Με επεξεργασία των παραπόνων των ξένων επισκεπτών για τη διόρθωση λαθών και παραλείψεων ,δυσλειτουργιών .
-Με ενημέρωση και διαφήμιση στη συμβολή τουριστικών καταλυμάτων για μετρά απέναντι στον υπερτονισμό με υποστήριξη των κατάλληλων υποδομών του , την πράσινη ενέργεια ,ανακύκλωση ,τη σωστή διαχείριση νερού .Καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κόσμου του τουρισμού.
-Με συνεργασία με το Εμποροβιομηχανικό και Τεχνικό Επιμελητήριο, τους Συλλόγους Εστίασης ,Εμπορικό Σύλλογο, πολιτιστικούς συλλόγους και δημοτικές ενότητες ξεχωριστά αλλά και στο σύνολο.
-Με προώθηση Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού που μέχρι τώρα δεν έχουν παρουσιαστεί .
-Με παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε απολογιστικά οφέλη ενεργειών και αποτίμηση αυτών είτε αφορά δράσεις ,συμμέτοχη σε εκθέσεις .
Ως Δημοτική Παράταξη υποστηρίζουμε την ολιστική και συνάμα εξελικτική πορεία του τουριστικού προϊόντος μέσα πάντα από την ήπια ανάπτυξη ,την ιστορία του τόπου και τις παραδόσεις του .Παράλληλα επιθυμούμε την αναβάθμιση του, δια μέσου στρατηγικού σχεδιασμού για τον τουρισμό. Παλαιότερα επιχειρήθηκε η δημιουργία DMO που ναυάγησε σε τρωτά .Τώρα ο ΟΔΠΠΡ έρχεται με στόχο να υπάρξει η προώθηση του τουριστικού προϊόντος και η οργάνωση του, χωρίς τις αγκυλώσεις του χθες. Όμως θα πρέπει να ανοίξει προοπτικές για τον τόπο και μόνο και όχι να απλά να απασχολήσει στελέχη που γνωρίζουν επί του θέματος σαν ένα ακόμα όργανο συμβουλευτικό με παραγωγικές αδυναμίες.