Η ραγδαία αύξηση της τιμής των καυσίμων έχει εκτοξεύσει στα ύψη το κόστος του μεταφορικού έργου των μαθητών. Ένα κόστος που αναλαμβάνει να καλύψει η Περιφέρεια Κρήτης με ίδιους πόρους και κρατικά κονδύλια που λαμβάνει για τον σκοπό αυτό. Ωστόσο, η φετινή χρονιά φαίνεται πως θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη για τα ταμεία της Περιφέρειας αφού οι ανατιμήσεις στα καύσιμα δεν έχουν προηγούμενο και η όποια κρατική επιχορήγηση ακόμα και εκείνη η πρόσθετη της τάξεως του 1,6 εκ. ευρώ που δόθηκε για το έτος 2023 από το κράτος για το σύνολο της Περιφέρειας του νησιού δεν επαρκεί για να καλύψει τα αυξημένα κόστη. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι η τιμή του πετρελαίου ήταν στο 1.20 ευρώ το λίτρο (τιμή με την οποία είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις), ενώ φέτος φτάνει τα δύο ευρώ το λίτρο. Την ίδια στιγμή οι τροποποιήσεις που έγιναν στο μεταφορικό έργο με υπουργική απόφαση σύμφωνα με την οποία μειώθηκαν οι χιλιομετρικές αποστάσεις των μαθητών γυμνασίων που δικαιούνται δωρεάν μεταφοράς από τις περιφέρειες ανεβάζουν επίσης το κόστος κατά πολύ. Ειδικότερα, η απόσταση για τους δικαιούχους δωρεάν μεταφοράς μαθητές γυμνασίου που μέχρι πέρυσι ήταν 4 χλμ. πλέον είναι στα 2,5 χλμ. όπως και για τους μαθητές των λυκείων. Για τους μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης τα χιλιομετρικά όρια παραμένουν ίδια στα 1,2 χλμ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ ετησίως το μεταφορικό κόστος για τους μαθητές του Ρεθύμνου έφτανε τα 4,7 εκ. ευρώ φέτος αναμένεται να ξεπεράσει τα 5,8 εκ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τριετής διαγωνισμός που αφορούσε σύμβαση της Περιφέρειας με το ΚΤΕΛ έχει λήξει και την τελευταία διετία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και των περιοριστικών μέτρων που ήταν σε ισχύ, είχε δοθεί στις περιφέρειες η δυνατότητα παράτασης των συμβάσεων. Πλέον όπως εξήγησε η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου για τη νέα σχολική χρονιά είναι σε εξέλιξη μια διαπραγμάτευση της Αντιπεριφέρειας με το ΚΤΕΛ, προκειμένου να καταλήξουν σε οικονομική συμφωνία, λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές τιμές των καύσιμων αλλά και τα νέα δρομολόγια όπως αυτά διαμορφώνονται με βάση τις ανάγκες των μαθητών και έχουν υποδειχτεί από τις αρμόδιες διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευσης αντίστοιχα. Διευκρίνισε ωστόσο η κ. Λιονή πως ήδη από τη Δευτέρα τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ για την μεταφορά των μαθητών ξεκίνησαν και θα συνεχιστούν κανονικά με βάση τον προγραμματισμό και στην πορεία εφόσον υπάρξουν αυξημένες ανάγκες αυτές θα ικανοποιηθούν με την τροποποίησή τους. Αυτό που συζητείται μεταξύ Αντιπεριφέρειας και ΚΤΕΛ αφορά στην οικονομική συμφωνία προκειμένου στη συνέχεια το ποσό που θα καταλήξουν να εγκριθεί από την Οικονομική επιτροπή της Περιφέρειας Κρήτης για να προχωρήσει η σύναψη σύμβασης.
Μ. Λιονή: Στόχος μας η διατήρηση υψηλού επιπέδου παροχής υπηρεσιών στο μεταφορικό έργο των μαθητών
Τα δεδομένα για το Ρέθυμνο είναι διαφορετικά σε σχέση με άλλους νομούς του νησιού, σημειώνει η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαρία Λιονή υποστηρίζοντας ότι η μεταφορά των μαθητών αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και ευαισθησία και καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να καλυφθούν στο σύνολό τους οι μαθητικές ανάγκες. Η συνεργασία με το ΚΤΕΛ όπως πρόσθεσε είναι και θα παραμείνει αγαστή προς όφελος της μαθητικής κοινότητας. Συμπλήρωσε επίσης ότι σε τοπικό επίπεδο το κόστος είναι υψηλό, γιατί πολλοί μαθητές από την ενδοχώρα του νομού επιλέγουν σχολεία της πόλης ειδικά όταν πρόκειται για ειδικές δομές εκπαίδευσης, για Μουσικά, Πειραματικά σχολεία ή Επαγγελματικά λύκεια. Παράλληλα, όπως είπε το ΚΤΕΛ με ειδικά μέσα μεταφοράς εξυπηρετεί και μαθητές με κινητικά ή άλλα προβλήματα που χρήζουν μετακίνησης με συγκεκριμένες προϋποθέσεις και προδιαγραφές.
«Το κόστος για το μεταφορικό έργο των μαθητών είναι υψηλό καθώς ξεπερνά ημερησίως τις 29.000 ευρώ. Ετησίως δηλαδή από τα 4,7 εκ. ευρώ που δίναμε μέχρι τώρα μπορεί να φτάσει τα 5,8 εκ. ευρώ μαζί με τα ειδικά μαθητικά δρομολόγια. Φέτος επίσης τα δρομολόγια είναι αυξημένα, σίγουρα ωστόσο ακόμα υπάρχουν τροποποιήσεις. Βέβαια οι αυξήσεις στα καύσιμα είναι αυτές που εκτοξεύουν στα ύψη τα κόστη. Είμαστε σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με το ΚΤΕΛ, ωστόσο κανονικά ξεκίνησαν οι μεταφορές των μαθητών. Τα δρομολόγια έχουν τροποποιηθεί φέτος και έχουν αυξηθεί και την ίδια στιγμή το κόστος των καυσίμων έχει αυξηθεί με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί το κόστος της μεταφοράς. Την τελική απόφαση για το ποσόν της μεταφοράς θα τη λάβει η Οικονομική επιτροπή. Το μεταφορικό κόστος είναι ένα θέμα που αφορά όλους τους νομούς του νησιού, ωστόσο στο Ρέθυμνο οι ανάγκες μας είναι μεγαλύτερες. Μεταφέρουμε μαθητές από όλο τον νομό στα Ειδικά σχολειά, στο Μουσικό γυμνάσιο – λύκειο και στα ΕΠΑΛ. Το μεταφορικό κόστος εξαρτάται από τα κάθε δρομολόγιο, καθώς υπάρχουν και άλλοι παράμετροι που προσμετρώνται (αν είναι ορεινό αν έχει ανηφόρες, κατηφόρες κ.τλ.)» ανέφερε η κ. Λιονή και κατέληξε λέγοντας:
«Πάντα οι συναντήσεις μας με το ΚΤΕΛ γίνονται σε πνεύμα καλής συνεργασίας. Σε καμιά περίπτωση δεν επιθυμούμε να υποβαθμιστεί το υψηλό επίπεδο παροχής υπηρεσίας στους μαθητές του νομού μας. Εμείς θέλουμε τα παιδιά μας να πηγαίνουν και να επιστρέφουν από τα σχολεία με ασφάλεια και με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες και πάνω σε αυτό το πλαίσιο συνεργαζόμαστε».
Στη διάρκεια της συζήτησης τέθηκε και το θέμα της μεταφοράς των μαθητών από και προς το γυμνάσιο – λύκειο Ατσιποπούλου για το οποίο τα τελευταία χρόνια υπάρχουν διαμαρτυρίες από γονείς μαθητών αλλά και μια αλληλογραφία μεταξύ ΚΤΕΛ – δήμου και Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης προκειμένου να διαπιστωθεί αν τηρούνται οι προϋποθέσεις οδικής ασφάλειας για να διασχίζει το λεωφορείο του ΚΤΕΛ τον δρόμο μέσα από αριστερή στροφή.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Παιδείας δήμου Ρεθύμνου Γιώργο Γεωργαλή, ο δήμος έχει κάνει τη σχετική μελέτη οδικής ασφάλειας και έχει πάρει την έγκριση για την αριστερή στροφή τόσο από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης όσο και από την Περιφέρεια «Εμείς έχουμε λάβει τις εγκρίσεις που χρειάζονταν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης και από την Περιφέρεια, για την ασφάλεια της αριστερής στροφής και έχουμε αποστείλει τη σχετική απόφαση στην Περιφέρεια, ενώ ταυτόχρονα ο δήμος έχει προχωρήσει σε διαμόρφωση του οδοστρώματος με βάση τις υποδείξεις που έγιναν ώστε να διευκολύνουμε τη διέλευση του λεωφορείου. Η ΚΥΑ λέει ότι αν ο δήμος έχει λεωφορεία μπορεί να τα χρησιμοποιήσει για τέτοιες γραμμές, όμως εμείς δεν έχουμε τέτοιο λεωφορείο άρα πλέον η μεταφορά των μαθητών ανήκει στην αρμοδιότητα της Αντιπεριφέρειας» ανέφερε ο κ. Γεωργαλής.
Εν τω μεταξύ συνάντηση με τις διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας για το θέμα τόσο της μεταφοράς των μαθητών όσο και την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των δυο διευθύνσεων πραγματοποιήθηκε χθες στα γραφεία της Αντιπεριφέρειας.