Την έντονη διαμαρτυρία της εκφράζει η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου για την απόφαση του υπουργείου να παύσει την παραχώρηση του διατηρητέου ακινήτου της οδού Ερμού 134-136, στο οποίο ο ΣΕΑ στεγάζει τα γραφεία του από το 1982, με αφορμή μια ανοιχτή εκδήλωση του συλλόγου για το ναυάγιο της Πύλου τον Ιούλιο. Στην ανακοίνωση της η ΕΛΜΕΡ αναφέρει:
«Μόνο έκπληξη δεν προκαλεί σε κάθε εχέφρονα και δημοκρατικό άνθρωπο η εκδικητική ενέργεια της υπουργού Πολιτισμού να προχωρήσει στην ανάκληση χρήσης από τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (Σ.Ε.Α.) του νεοκλασικού στην Ερμού 134-136. Χρήση που υπερβαίνει την 40ετία (με αρχική απόφαση της Μελίνας Μερκούρη το 1982 και κατοπινή του Στ. Μπένου το 1996) κι έχει καθιερωθεί στη συνείδηση του κοινού ως λαμπρό υπόδειγμα αξιοποίησης κτιρίου προς όφελος του νεοελληνικού πολιτισμού.
Ασφαλώς, τα έργα και οι ημέρες της υπουργού είναι γνωστά τοις πάσι από την προηγούμενη τετραετία και το… πολιτιστικό τους αποτύπωμα βαρύ. Ενδεικτικά: Τσιμέντωμα της Ακρόπολης, τεμαχισμός και καταστροφή των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου (Θεσσαλονίκη), όλεθρος για τον αρχαιολογικό χώρο Μυκηνών, εκπληκτικές επιλογές στελεχών που …προήγαγαν τον πολιτισμό, μαζική περιφρόνηση ηθοποιών και μουσικών τον καιρό της καραντίνας, προκλητική απαξίωση των σπουδών των τεχνών θεάματος κ.ά.
Κοινός παρονομαστής των παραπάνω υπήρξε η αχαλίνωτη αλαζονεία, ο απύθμενος αυταρχισμός, η βαθιά αμορφωσιά και άγνοια του αντικειμένου, η πρόκριση επιλογών που ευνοούσε εταιρικά συμφέροντα, ο επιδεικτικός χλευασμός όσων – καταξιωμένων στον χώρο – προσπαθούσαν να υποδείξουν στην υπουργό ότι «μπορεί να κάνει και κάποιο λάθος»… Ο συνολικός απολογισμός της υπουργικής θητείας της κυρίας Μενδώνη μαρτυρούσε σχέση όχι με Πολιτισμό, αλλά με πολιτισμικό Χουλιγκανισμό!
Η απουσία έκπληξης όμως, που πηγάζει από την επίγνωση, δεν συνεπάγεται σε καμία περίπτωση και απουσία οργής, που πηγάζει από την απο-γνωση για το ήθος και το ύφος των ταγών της εξουσίας. Κάθε φορέας που σχετίζεται με την παιδεία και τον πολιτισμό αυτού του τόπου οφείλει να αρθρώσει ένα «Ως εδώ και μη παρέκει!» σε «τσαμπουκάδες» και απειλές, ιδίως όταν αυτές καθυπαγορεύονται από έμμισθους αυλοκόλακες. (Επί τη ευκαιρία, θυμίζουμε πως θρυαλλίδα της απόφασης έξωσης υπήρξε δημοσίευμα εφημερίδας που στοχοποιούσε τον Σ.Ε.Α. για την… ενοχλητική εκδήλωση που διοργάνωσε σε σχέση με το ναυάγιο – έγκλημα στην Πύλο).
Όσοι λοιπόν κατέχουμε και την παραμικρή θέση θεσμικής ευθύνης στην Παιδεία και τον Πολιτισμό υποχρεούμαστε διπλά, στα δύσκολα και σε καιρούς ζοφερούς, να σταθούμε δίπλα σε φορείς ουσιαστικού πολιτισμού που υπήρξαν όαση και υπόδειγμα δράσης επί δεκαετίες, συντήρησαν πολύτιμες φωλιές νερού μέσα στη γενικότερη ξηρασία, ξαναθύμισαν ότι ο ευσυνείδητος επιστήμονας δε νοείται να ξεχωρίζει από τον ενεργό πολίτη, αναβάπτισαν στην πράξη τη στενή σχέση Πολιτισμού και Πολιτικής, με την πιο υγιή και ολοκληρωμένη σημασία των εννοιών. Και πράγματι, ο Σ.Ε.Α. υπήρξε πρωτοπόρος σε αυτήν την προσέγγιση (με μέλη του να δέχονται ακόμα και σωματικές επιθέσεις όπως ο Μ. Ψαρρός στη Μύκονο), συγκεντρώνοντας αναπόφευκτα τελικά την οργή ενός καθεστώτος, όπως του Μητσοτάκη και της Μενδώνη.
Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου:
- Εκφράζει την αμέριστη στήριξη και συμπαράστασή της στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων για την πρωτοφανή και βαθιά αντιδημοκρατική επίθεση που δέχεται.
- Ενώνει τη φωνή της με όσους απαιτούν την άμεση ανάκληση αυτής της απολύτως προσβλητικής για όλους μας απόφασης του ΥΠΠΟ και ζητάει να παραμείνει στη διάθεση και αποκλειστική χρήση του Σ.Ε.Α. το κτίριο με το οποίο ιστορικά ταυτίστηκε και μέσω του οποίου δίνει καθημερινά μαθήματα πολιτισμού και δημοκρατίας!
- Δηλώνει πως θα σταθεί στο πλευρό του Σ.Ε.Α. σε κάθε δράση που αυτός θα επιλέξει, προκειμένου να συμβάλει έμπρακτα στην ανατροπή της αισχρής αυτής απόφασης!
- Καλεί την ΟΛΜΕ, πρωτοβάθμια σωματεία, συνδικαλιστικές ενώσεις, πανεπιστημιακά ιδρύματα να εκφράσουν την αντίθεσή τους στην απόφαση έξωσης και να σταθούν δίπλα στον Σ.Ε.Α.
Είναι καιρός για όλους/-ες μας να δείξουμε και να αποδείξουμε με έργα πως δε θα ανεχτούμε άλλη μια τετραετία παρόμοιας διακυβέρνησης με την προηγούμενη! Αρκετά!»