Το Πανεπιστήμιο Κρήτης ενισχύει την ακαδημαϊκή του εξωστρέφεια και κερδίζει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας με το πρωτοποριακό ξενόγλωσσο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ψυχική Ανθεκτικότητα σε Εκπαιδευτικά Πλαίσια»
Τον Φεβρουάριο υποδέχεται 20 ξένους φοιτητές στο Ρέθυμνο
«Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στοχεύουμε στην εφαρμογή του θεωρητικού πλαισίου και των θεωριών στην παιδαγωγική πράξη» τόνισε ο κ. Ματσόπουλος
Περισσότερες από 600 αιτήσεις, έλαβε το Πανεπιστήμιο Κρήτης για το ξενόγλωσσο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ψυχική Ανθεκτικότητα σε Εκπαιδευτικά Πλαίσια» (Erasmus Mundus Joint Master Degree Resilience in Educational Contexts Flourish Programme), το οποίο υλοποιεί από το 2024 η Μονάδα Σχολικής Ψυχολογίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Μάλτας, το Πανεπιστήμιο της Λισσαβόνας και το Πανεπιστήμιο Stefan Cel Mare, Suceava, στη Ρουμανία. Το πρωτοποριακό πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και θα υλοποιείται μέχρι το 2028, έχοντας ήδη τριπλασιάσει μετά την πρώτη χρονιά λειτουργίας του, το ενδιαφέρον της παγκόσμιας ακαδημαϊκής κοινότητας και καταγράφοντας σταδιακά βήματα προόδου. Μέσα στον Φεβρουάριο, το Πανεπιστήμιο Κρήτης υποδέχεται στο Ρέθυμνο, στην Πανεπιστημιούπολη του Γάλλου, τους 20 ξένους φοιτητές, μεταξύ των οποίων και μία Ελληνίδα, που προέρχονται κυρίως από χώρες εκτός Ευρώπης και έρχονται να φοιτήσουν για το εαρινό εξάμηνο στην Κρήτη. Το Πανεπιστήμιο παρέχει υποτροφίες στους 16 από αυτούς, δίνοντας προτεραιότητα στους φοιτητές, που κατάγονται από Ηπείρους εκτός Ευρώπης.
Το παραπάνω μεταπτυχιακό πρόγραμμα ενισχύει σημαντικά την εξωστρέφεια του Πανεπιστημίου Κρήτης και βελτιώνει τις αξιολογήσεις του στις διεθνείς ακαδημαϊκές κλίμακες, δημιουργώντας ένα ισχυρό «brand name» και ανοίγοντας το δρόμο για περισσότερα ξενόγλωσσα προγράμματα, τα οποία θα χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και θα αποφέρουν ενδεχομένως σημαντικά έσοδα σε αυτό. Το παγκοσμίως καινοτόμο γνωστικό αντικείμενο του προγράμματος, αλλά και η δυνατότητα πρακτικών εφαρμογών των θεωρητικών προσεγγίσεων σε εκπαιδευτικά πλαίσια προσελκύουν το ενδιαφέρον σπουδαστών με υψηλό ακαδημαϊκό προφίλ, την ώρα που το πρόγραμμα υποστηρίζεται επίσης από διεθνείς συνεργάτες και καθηγητές άλλων Πανεπιστημίων της Ελλάδας και του εξωτερικού.
«Φοιτητές με υψηλές επιδόσεις και πολύ καλό ακαδημαϊκό προφίλ»
Ο Φεβρουάριος είναι ο μήνας αφετηρίας του προγράμματος για το 2025, για το Πανεπιστήμιο Κρήτης, με τους φοιτητές να σπουδάζουν συνολικά τρία εξάμηνα σε διαφορετικά Πανεπιστήμια, προτού ξεκινήσουν να συγγράφουν τη διπλωματική τους εργασία, σύμφωνα με όσα ανέφερε, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο Αναστάσιος Ματσόπουλος, διευθυντής στη Μονάδα Σχολικής Ψυχολογίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και διδάσκων του προγράμματος. «Το πρόγραμμα ξεκινάει επίσημα αυτό το εαρινό εξάμηνο. Οι φοιτητές ξεκινούν πάντα στο Πανεπιστήμιο Μάλτας στο πρώτο εξάμηνο και αφού το ολοκληρώσουν έρχονται στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, που για εμάς τυχαίνει να είναι το εαρινό εξάμηνο, όπως και πέρυσι οι φοιτητές ξεκίνησαν τον Οκτώβριο στη Μάλτα και ήρθαν τον Φεβρουάριο σε εμάς. Τα μαθήματα ξεκινούν στις 17 Φεβρουαρίου και θα πάνε μέχρι τέλος Μαΐου».
Συνολικά τέσσερις φουρνιές φοιτητών αναμένεται να έχει υποδεχθεί το Πανεπιστήμιο μέχρι το 2028, όταν και είναι η καταληκτική ημερομηνία του ξενόγλωσσου μεταπτυχιακού, με το πρόγραμμα σπουδών να παραμένει ίδιο κάθε χρόνο, αλλά με τους ξένους φοιτητές να ενθαρρύνονται να παρακολουθήσουν μαθήματα ελληνικών, προκειμένου να έρθουν σε επαφή ευκολότερα με την τοπική κουλτούρα και την πόλη, όπως ανέφερε ο κ. Ματσόπουλος. «Φέτος είχαμε 600 αιτήσεις από όλο τον κόσμο και επιλέχθηκαν 20 φοιτητές, εκ των οποίων στους 16 έχει δοθεί υποτροφία, ενώ οι τέσσερις χρηματοδοτούν μόνοι τους τις σπουδές τους. Πρόκειται για εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, με υψηλές επιδόσεις και πολύ καλό ακαδημαϊκό προφίλ, άνθρωποι με εμπειρία στο πεδίο, που προέρχονται από την Ινδονησία, την Αυστραλία, το Νεπάλ, τη Βραζιλία, τη Γουατεμάλα και από πολλές άλλες χώρες. Υπάρχουν λίγες υποτροφίες για Ευρωπαίους, αλλά οι περισσότερες στοχεύουν στο να ενθαρρύνουν ξένους φοιτητές από άλλες Ηπείρους, να έρθουν στην Ευρώπη και να απορροφηθούν στα πρωτοποριακά εκπαιδευτικά προγράμματα της Ευρώπης».
«Η ψυχική ανθεκτικότητα είναι γνωστικό αντικείμενο παγκόσμιας πρωτοτυπίας»
Η ψυχική ανθεκτικότητα σε σχολικά πλαίσια που πραγματεύεται το ξενόγλωσσο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Κρήτης είναι ένα γνωστικό αντικείμενο το οποίο αποτελεί μία νέα εκπαιδευτική και ερευνητική προσέγγιση, σύμφωνα με τον κ. Ματσόπουλο. «Το γνωστικό αντικείμενο είναι πολύ σημαντικό και πρωτότυπο. Η ψυχική ανθεκτικότητα και τα προληπτικά προγράμματα συζητώνται διεθνώς, οπότε είναι το μόνο μεταπτυχιακό που έχει αυτή τη στόχευση σε παγκόσμιο επίπεδο και με αυτήν την έννοια είναι κάτι τελείως καινούργιο για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ψυχική ανθεκτικότητα σε σχολικά πλαίσια είναι μία τελείως νέα περιοχή εκπαίδευσης και έρευνας, οπότε αυτό τραβάει τους φοιτητές, είναι κάτι πολύ μοντέρνο και πολύ καινοτόμο».
Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι να διδαχθούν οι φοιτητές τους τρόπους και τις μεθόδους ψυχικής ενδυνάμωσης παιδιών, εκπαιδευτικών και γονέων, με το Πανεπιστήμιο να δίνει έμφαση στις πρακτικές εφαρμογές. Ο κ. Ματσόπουλος ανέφερε: «Εμείς δίνουμε έμφαση στο πώς η ψυχική ανθεκτικότητα έχει εφαρμογές στο πεδίο και ένα πολύ σημαντικό πεδίο είναι το σχολείο, οπότε εξετάζουμε το πώς μπορούμε να ενδυναμώσουμε τους εκπαιδευτικούς να διδάσκουν με τρόπο που προάγει την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών και πώς θα ενδυναμώσουμε τη δική τους ψυχική ανθεκτικότητα. Υπάρχει επίσης ένα μάθημα μέσω του οποίου διδάσκουμε την υποστήριξη των γονιών όσον αφορά την ψυχική ανθεκτικότητα, με διάφορες στρατηγικές, γιατί αυτό επηρεάζει τα παιδιά. Άρα παίρνουμε μία συστημική προσέγγιση, κοιτάμε το σχολείο, την οικογένεια, την κοινότητα, ως διαφορετικά συστήματα που μπορούν να προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα και τα μαθήματα στοχεύουν εκεί. Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στοχεύουμε στην εφαρμογή του θεωρητικού πλαισίου και των θεωριών στην παιδαγωγική πράξη».
«Οφείλουμε να είμαστε στο διεθνές ακαδημαϊκό πεδίο»
Η δυνατότητα παροχής υποτροφιών παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο ενδιαφέρον που προσελκύει το πρόγραμμα από υποψήφιους σπουδαστές από χώρες ακόμα και εκτός Ευρώπης, οι οποίοι κρίνουν ως μία αρκετά ελκυστική επιλογή τις σπουδές σε ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια υψηλού επιπέδου. Από Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική προέρχονται οι περισσότερες αιτήσεις, σύμφωνα με τον κ. Ματσόπουλο. «Το Πανεπιστήμιο αποκτά πολύ καλή φήμη, μέσα από τη συμμετοχή του σε ένα διεθνές μεταπτυχιακό και προβάλλεται σε τόσους ανθρώπους ανά τον κόσμο που έχουν εντοπίσει το πρόγραμμα και κάνουν αιτήσεις. Αυτό γνωστοποιεί το Πανεπιστήμιο στα πέρατα της γης και γίνεται γνωστό ως ένα πρωτοποριακό μεταπτυχιακό και ως ένα πρωτοποριακό Πανεπιστήμιο».
Το μεταπτυχιακό αποτελεί μία σημαντική δράση εξωστρέφειας για το Πανεπιστήμιο, ωστόσο απώτερος στόχος είναι η δυνατότητα να μπορεί να υποστηρίζει τέτοιου είδους ξενόγλωσσα προγράμματα με δική του πρωτοβουλία και χρηματοδότηση, γεγονός που μακροπρόθεσμα θα αποφέρει σημαντικά έσοδα, όπως επεσήμανε στα «Ρ.Ν.», ο κ. Ματσόπουλος. «Το Πανεπιστήμιο Κρήτης ανεβαίνει και στις αξιολογήσεις των Πανεπιστημίων μέσα από τέτοια προγράμματα. Τα ξενόγλωσσα προγράμματα εμφανίζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια, οπότε είναι μία κατεύθυνση που υπάρχει ενδιαφέρον και από τη διοίκηση του Πανεπιστημίου για να δημιουργήσουμε περισσότερα, να τα στηρίξουμε και να μπορούν να λειτουργούν στο μέλλον σε σταθερή βάση, και όχι να τα εκπονούμε μόνο μία φορά. Ο στόχος είναι τα Πανεπιστήμια να μπορούν να στηρίξουν αυτόνομα τέτοιου είδους προγράμματα, ενδεχομένως με δίδακτρα που θα πληρώνουν οι φοιτητές, γεγονός που σημαίνει ότι θα έρχονται και έσοδα στα Πανεπιστήμια. Οφείλουμε να είμαστε στο διεθνές ακαδημαϊκό πεδίο, δεν μπορούμε να είμαστε μόνο εντός της Ελλάδας».
Καθηγητές από πανεπιστήμια του εξωτερικού και διεθνείς συνεργάτες που διδάσκουν στο μεταπτυχιακό, συμβάλλουν επίσης στη διεθνοποίηση και την εξωστρέφεια του Πανεπιστημίου Κρήτης, το οποίο χτίζει σημαντικούς δεσμούς με σπουδαίους ανθρώπους του ακαδημαϊκού και του ερευνητικού χώρου. Ο κ. Ματσόπουλος συμπλήρωσε: «Το πρόγραμμα, εκτός από τους καθηγητές που διδάσκουν στα τέσσερα πανεπιστήμια που συμμετέχουν, έχει και διεθνείς συνεργάτες, οι οποίοι είναι πολύ μεγάλα ονόματα στην έρευνα, στην ψυχική ανθεκτικότητα και στην πρόληψη και οι οποίοι εμβόλιμα και αρκετοί εξ αποστάσεως διδάσκουν κομμάτια μαθημάτων. Σε ένα δικό μου μάθημα, συμμετέχει και ένας καθηγητής από τον Καναδά για μερικές ώρες, σε ένα άλλο μάθημα διδάσκει μία καθηγήτρια από τη Νότια Αφρική, οπότε έχουμε πολύ σημαντικούς associate partners, συνεργάτες – εταίρους, πέρα από το διδακτικό προσωπικό των τεσσάρων Πανεπιστημίων».