Η τέταρτη φετινή συνάντηση του κύκλου ομιλιών «Το Πανεπιστήμιο στην Κοινωνία» θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα, 15 Απριλίου 2024, ώρα 18:30, στο Σπίτι του Πολιτισμού, στο Ρέθυμνο, με θέμα «Εκφοβισμός και παραβατικές συμπεριφορές στη σχολική κοινότητα».
Ομιλητές
Κωνσταντίνος Κόκκινος, Καθηγητής Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Στέφανος Πλεξουσάκης, Κλινικός ψυχολόγος PhD και Ψυχαναλυτικός Ψυχοθεραπευτής.
Συντονισμός-Σχολιασμός:
Λάμπρος Καρβούνης, Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου.
Περίληψη ομιλίας κ. Κ. Κόκκινου:
Πολλαπλές Όψεις της Αλληλεπίδρασης: Αποσαφηνίζοντας τα όρια του εκφοβισμού
Στην ομιλία θα επιχειρηθεί μια κριτική ανάλυση του ορισμού του εκφοβισμού στη βάση των καθορισμένων κριτηρίων που αξιολογούνται ώστε να θεωρηθεί μια συμπεριφορά ως εκφοβιστική. Θα γίνει αναφορά σε συμπεριφορές που είτε δεν πληρούν ή πληρούν οριακά τα τυποποιημένα κριτήρια του ορισμού, καθώς και σε συμπεριφορές που μπορεί να μετεξελιχθούν σε εκφοβισμό αν δεν δοθεί απαραίτητη προσοχή. Ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στα πειράγματα, ως επικοινωνιακές πράξεις, στις συγκρούσεις, καθώς και στην αγενή/απρεπή συμπεριφορά. Τέλος, έμφαση θα δοθεί στον τρόπο που μπορούμε να κατανοήσουμε τις υποκειμενικές αντιλήψεις των εμπλεκομένων για το τι συνιστά και τι όχι εκφοβισμό.
Περίληψη ομιλίας κ. Στ. Πλεξουσάκη
Παραβατικότητα στα παιδιά και τους εφήβους: Από το Ατομικό στο Συλλογικό τραύμα
Στη διάλεξη θα γίνει μια προσπάθεια κατανόησης και εννοιολογικής αποσαφήνισης του φαινομένου της παραβατικότητας υπό το πρίσμα της νεανικής επιθετικότητας και των φαινομένων εκφοβισμού στα παιδιά και τους εφήβους καθώς και των επιδραστικών κοινωνικών φαινομένων που πιέζουν την σύγχρονη οικογένεια. Η ανασκόπηση των ερευνών αναδεικνύει το ρόλο των εσωτερικευμένων και εξωτερικευμένων συμπτωμάτων τα οποία χρήζουν αντιμετώπιση και τα οποία, σε συνδυασμό με λαθεμένες γονικές πρακτικές, μπορούν να οδηγήσουν ένα παιδί ή έναν έφηβο σε πράξεις βίας και παραβατικότητας. Η διάλεξη θα αναδείξει την αναγκαιότητα για τη δημιουργία προγραμμάτων που θα βασιστούν στα αναδυόμενα τραύματα του θύτη και του θύματος κάτω από μια ολιστική προσέγγιση μελέτης της ψυχικής κατάστασης στρες όλων των εμπλεκομένων.
Βιογραφικό κ. Κ. Κόκκινου
Ο Κωνσταντίνος Μ. Κόκκινος είναι καθηγητής Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές του σπουδές στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Manchester του Ηνωμένου Βασιλείου με υποτροφία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Λίλιαν Βουδούρη. Έχει εργαστεί στην Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου καθώς και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου ως επιμορφωτής εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων. Έχει διδάξει ως επισκέπτης καθηγητής σε Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια. Ασχολήθηκε ερευνητικά με τη μελέτη της ψυχικής υγείας των εκπαιδευτικών και της επιρροής της στη συμπεριφορά των μαθητών. Κυρίως όμως μελετά την επιθετική συμπεριφορά παιδιών και εφήβων, ενώ την τελευταία 5ετία ερευνά τον αλληλεπιδραστικό ρόλο των ατομικών χαρακτηριστικών (προσωπικότητα, κοινωνική νόηση), της γονικότητας, των φιλικών σχέσεων και των κοινωνικών στόχων στην εκδήλωση της επιθετικότητας σχέσεων. Έχει προσκληθεί για να παρουσιάσει την έρευνα του σε διεθνή και εθνικά συνέδρια και έχει δημοσιεύσει, ατομικά ή με την ερευνητική του ομάδα, 95 άρθρα σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με δείκτη απήχησης. Τα 4 τελευταία έτη (2019 – 2023) συμπεριλαμβάνεται στη λίστα του Πανεπιστημίου του Stanford με το 2% των πιο καταξιωμένων επιστημόνων παγκοσμίως με βάση τον αντίκτυπο του δημοσιευμένου έργου τους ως ο μόνος κοινωνικός επιστήμονας από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Βιογραφικό κ. Στ. Πλεξουσάκη
Ο Στέφανος Πλεξουσάκης είναι Κλινικός Ψυχολόγος (μέλος της ΕΛΨΕ) και Ψυχαναλυτικός Ψυχοθεραπευτής (Ιδρυτικό μέλος του “Ψυχαναλυτικού Χώρου Winnicott” Ελλάδος). Σπούδασε ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και στη συνέχεια ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην Συμβουλευτική και Ψυχοθεραπεία στο Πανεπιστήμιο του Greenwich στο Λονδίνο. Εργάστηκε σε διαφορετικές δομές του Βρετανικού συστήματος υγείας για περίοδο οκτώ ετών και εκπόνησε το διδακτορικό του στο Ψυχικό Τραύμα από τον Σχολικό Εκφοβισμό, στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Επί σειρά ετών έχει εργαστεί σε Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Διαγνωστικά Κέντρα του Υπουργείου Παιδείας. Την παρούσα στιγμή διδάσκει Ψυχοπαθολογία σε Ακαδημαϊκά Μεταπτυχιακά Προγράμματα Ειδικής Αγωγής και ταυτόχρονα διατηρεί κλινική πρακτική για παιδιά και εφήβους με συναισθηματικές, συμπεριφορές και αναπτυξιακές δυσκολίες καθώς και ενηλίκους με άγχος, κατάθλιψη και διαταραχή του μετατραυματικού στρες. Έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα σχετικά με συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες παιδιών, εφήβων και ενηλίκων, αναπτυξιακές διαταραχές καθώς και στο ψυχικό τραύμα.
Ο Κύκλος Ομιλιών για το ευρύ κοινό «Το Πανεπιστήμιο στην Κοινωνία» συνδιοργανώνεται από τη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, τα ενταγμένα στο Κ.Ε.ΜΕ. (Κέντρο Ερευνών & Μελετών) εργαστήριά της, την Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου και τον Δήμο Ρεθύμνης. Η φετινή χρονιά είναι αφιερωμένη στη θεματική ενότητα «Εκπαίδευση και δεξιότητες στην ψηφιακή εποχή» και διοργανώνεται σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου.