Ενθαρρυντικά είναι τα πρώτα μηνύματα για την επόμενη τουριστική περίοδο στο Ρέθυμνο, αφού οι προκρατήσεις καταγράφουν μια σημαντική για την εποχή δυναμική και το ενδιαφέρον δείχνει να είναι υψηλό. Ωστόσο όπως εξηγούν οι επιχειρηματίες του τουρισμού είναι πολύ νωρίς για συμπεράσματα με δεδομένη την ευαλωτότητα του κλάδου, αλλά και την αβεβαιότητα που κυριαρχεί κυρίως λόγω των οικονομικών συνθηκών αλλά και λόγω της πανδημίας. Οι πιο αισιόδοξοι μιλούν για μια χρονιά αντίστοιχη της φετινής από πλευράς αφίξεων, ωστόσο υπάρχουν και εκείνοι που εκτιμούν πως η ενεργειακή κρίση που έχει περιορίσει σημαντικά το διαθέσιμο εισόδημα των Ευρωπαίων θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στον κλάδο. Σχεδόν βέβαιο θεωρείται ότι η χρονιά θα κινηθεί με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής (last minute) εξαιτίας της οικονομικής συγκυρίας και της ανασφάλειας, καθώς όπως λένε έμπειροι παράγοντες του κλάδου αυτή την περίοδο οι προκρατήσεις που γίνονται, αφορούν ένα μικρο ποσοστό επισκεπτών που είναι απολυτά βέβαιοι για τα οικονομικά τους και δεν ανησυχούν για το κόστος των διακοπών τους.
Ειδικότερα, αυξημένες κατά 15-20% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο είναι οι προκρατήσεις από τη δεύτερη μεγαλύτερη τουριστική αγορά του Ρεθύμνου, αυτή της Βρετανίας όπως φάνηκε από τα αποτελέσματα της διεθνούς τουριστικής έκθεσης που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ήμερες στο Λονδίνο. Το περίπτερο της περιφέρειας Κρήτης έγινε πόλος έλξης εκατοντάδων Βρετανών που έδειξαν την αδυναμία τους στο νησί, ενώ αυτό αποτυπώνεται και από τα στοιχεία των τour operators «Η επισκεψιμότητα του ελληνικού περιπτέρου ήταν η μεγαλύτερη όλων. Η Ελλάδα φαίνεται πως εξαργυρώνει την άψογη συμπεριφορά των εμπλεκομένων στον τουρισμό έναντι του covid 19, αλλά και τον επαγγελματισμό των ανθρώπων του τουρισμού, καθώς και τη φυσική ομορφιά της και όλα αυτά που την κάνουν να είναι πρώτη στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων τουριστών. Αυτό όμως δεν σημαίνει και πολλά πράγματα γιατί τα στοιχεία αφορούν μόνο τη βρετανική αγορά» τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του συλλόγου ξενοδόχων Μανόλης Τσακαλάκης, επισημαίνοντας ότι τα μηνύματα αυτή τη στιγμή σε επίπεδο προκρατήσεων είναι θετικά «Τα νούμερα είναι θετικά σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι για τις προκρατήσεις καταγράφοντας αύξηση κατά 15-20% σε σχέση με το 2022. Όμως από τις υπόλοιπες αγορές δεν έχουμε ακόμα στοιχεία. Θεωρώ ότι αυτή την περίοδο εκείνοι που κλείνουν τις διακοπές τους είναι αυτοί που έχουν χρήματα και αποτελούν ένα ποσοστό της τάξης του 20% της συνολικής μας πελατείας και σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί και να φτάνει 35-40%. Αυτοί μάλιστα που προγραμματίζουν από τώρα τις διακοπές τους, επωφελούνται από τις εκπτώσεις που δίδονται στο πλαίσιο του early booking έως το τέλος Δεκεμβρίου. Οι υπόλοιποι είναι προβληματισμένοι, από πλευράς κόστους και ακρίβειας. Άρα θα περιμένουν να δουν πως θα κυλίσει ο χειμώνας και εν συνεχεία θα επιλέξουν τουριστικό πακέτο διακοπών. Οπότε δεν πρέπει να μας διαφεύγουν οι αρνητικοί παράγοντες που υφίστανται αυτή τη στιγμή όπως ότι το 23 είναι ακόμα μία χρονιά πανδημίας, ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Δύσης καλά κρατεί και το μάρμαρο το πληρώνουν οι Ευρωπαίοι και όλα θα δείχνουν ότι το 2023 θα είναι οπωσδήποτε μία χρόνια last minute».
Όπως εξήγησε μπορεί το ενδιαφέρον και η ζήτηση να είναι υψηλή τη δεδομένη χρονική στιγμή, ωστόσο η αύξηση του κόστους τόσο στις τιμές των ξενοδοχείων όσο και των αεροπορικών εισιτηρίων σε συνδυασμό με τη μείωση της αγοραστικής δυναμικής των πολιτών, θα φέρουν όπως όλα δείχνουν πολλές κρατήσεις τελευταίας στιγμής, ενώ παράλληλα ο τρόπος που θα επιλέξουν να ταξιδέψουν, είτε με τις αερομεταφορές, είτε οδικώς θα είναι η κρίσιμη παράμετρος για τον τουρισμό. «Ο στόχος μας για τη σεζόν του 2023 είναι να διατηρήσουμε τα νούμερα του 2022. όμως δυστυχώς δεν το βλέπω και πολύ πιθανό. Εμείς θα εντείνουμε τις προσπάθειές μας σε κάθε κατεύθυνση. Οι αυξήσεις που έχουν δοθεί μεσοσταθμικά για τα ξενοδοχεία κυμαίνονται από 7-10%, ενώ αυξήσεις έχουν γίνει και από τις αεροπορικές εταιρίες. Ένα μέρος της αύξησης απορροφήθηκε από τους ξενοδόχους και ένα άλλο από τους τουρ οπερεϊτορς και το αποτέλεσμα είναι τα τουριστικά πακέτα να είναι ακριβότερα κατά 10%. Αν σε αυτό προστεθεί και ένα ποσοστό 10% μικρότερης αγοραστικής δύναμης από πλευράς των εν δυνάμει επισκεπτών, η ψαλίδα ανοίγει κατά 20 έως 25%. Οπότε εκτιμούμε ότι θα έχουμε απώλειες σε σχέση με πέρυσι. Μην ξεχνάμε και την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία που είναι σε εξέλιξη. Εκτιμώ ότι θα φτάσει Μάρτιος για να έχουμε ασφαλή εικόνα για την πορεία της σεζόν» κατέληξε ο κ. Τσακαλάκης.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Ρεθύμνου Στράτος Μπερέτης, τόνισε: «Έχουμε συγκρατημένη αισιοδοξία. Το κλίμα στο Λονδίνο ήταν θετικό και ανακοινώθηκε μεγαλύτερος προγραμματισμός πτήσεων για του χρόνου, και γενικότερα βλέπουμε ότι υπάρχει μια καλή τάση. Εκτιμούμε ότι και η επόμενη σεζόν θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με τις αγορές που είχαμε και φέτος, δηλαδή Σκανδιναβία, Αγγλία, Γερμανία, Ολλανδία, Γαλλία, Πολωνία, Ισραήλ. Το τουριστικό πακέτο έχει αυξηθεί, αλλά μέχρι στιγμής τουλάχιστον τα μηνύματα είναι θετικά. Οι έρευνες δείχνουν ότι τον χειμώνα θα μειώσουν οι καταναλωτές τις διακοπές τους, αλλά το καλοκαίρι φαίνεται να μην επηρεάζεται. Είναι νωρίς ακόμα για να έχουμε ξεκάθαρη εικόνα. Τα πράγματα θα ξεκαθαρίσουν τον Γενάρη. Φέτος θεωρώ ότι θα πάει πιο πολύ «last minute». Υπό φυσιολογικές συνθήκες μέχρι τον Φλεβάρη, Μάρτη έχουμε το 45% των κρατήσεων, τώρα πιστεύω ότι θα τραβήξει λίγο πιο πίσω, θα δουλέψουμε «last minute». Προς το παρόν, οι κρατήσεις για την εποχή είναι παραπάνω από πέρυσι. Εάν αποκλιμακωθούν τα πράγματα, φαίνεται ότι ο πληθωρισμός πέφτει, αισιοδοξούμε να πάει καλά».