«Βαρύς» αναμένεται να είναι ο φετινός χειμώνας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις με δεδομένη τη ραγδαία άνοδο του πληθωρισμού στο 12% την εκρηκτική αύξηση στις τιμές της ενέργειας και τις συνεχείς ανατιμήσεις των πρώτων υλών.
Η τουριστική περίοδος που ολοκληρώνεται αποτελεί μια καλή «ανάσα» για το σύνολο της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε τοπικό επίπεδο, καθώς η αυξημένη κίνηση έφερε έσοδα στα ταμεία των καταστημάτων. Ωστόσο αυτά σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν για να καλυφθούν οι ανάγκες εν όψει χειμώνα.
Το τέλος της τουριστικής περιόδου παρά το θετικό της αποτύπωμα συνεπάγεται με το σημαντικό περιορισμό των εισπράξεων των καταστημάτων και αυτό γιατί οι ντόπιοι λόγω της κατάστασης έχουν περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τις αγορές τους, οι οποίες πλέον περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, μετά και το πέρας των απαραίτητων αγορών για τη νέα σχολική χρονιά καταγράφεται μία συνολική καθίζηση ακόμα και σε κατηγορίες προϊόντων που συνήθως διατηρούν σταθερή ζήτηση ανεξαρτήτως του οικονομικού κλίματος, όπως τα παιδικά ρούχα ή η αθλητική ένδυση και υπόδηση. Η καταναλωτική συμπεριφορά, εξάλλου, όπως καταγράφει και έρευνα του ΙΕΛΚΑ έχει στραφεί πλέον ξεκάθαρα στο κόστος αγοράς, γεγονός που επηρεάζει ακόμα και τις αγορές βασικών αγαθών από τα σούπερ μάρκετ υπό το βάρος των διαρκών ανατιμήσεων και της ακρίβειας.
Στην τοπική αγορά του Ρεθύμνου είναι χαρακτηριστικό το λουκέτο που έβαλαν καταστήματα σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους όπως στην Αρκαδίου και την Τσουδερών. Καταστήματα που μετά από μια σειρά ετών κατέβασαν ρολά, ενδεικτικό της δύσκολης οικονομικής κατάστασης που επικρατεί. Και μπορεί σύμφωνα με την πρόεδρο του Εμπορικού συλλόγου να πρόκειται για καταστήματα που οι ιδιοκτήτες τους αποφάσισαν την αλλαγή αντικειμένου και την αξιοποίησή τους ως καταστήματα διαφορετικού είδους από αυτό που ήταν πριν, ωστόσο είναι δεδομένο ότι η τεράστια αύξηση του λειτουργικού κόστους και η περιορισμένη εισπραξιμότητα οδηγούν στην αναζήτηση λύσεων για να μπορέσει ο ντόπιος επιχειρηματίας να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις τους και να διατηρήσει την επιχείρηση του βιώσιμη.
Η χειμερινή περίοδος θα είναι αναμφίβολα δύσκολη και για το επιχειρείν: «Για κάποιον λόγο αποφασίζουν οι ιδιοκτήτες να κλείσουν τα καταστήματα τους. Σίγουρα ένας σημαντικός λόγος είναι ότι η ζωή των χρημάτων δεν είναι αντάξια των ωρών και των εξόδων του καταστήματος. Το επιχειρείν στο Ρέθυμνο περισσότερο βασίζεται στο ότι οι επιχειρηματίες αλλάζουν αντικείμενο. Συνεχίζουν την επιχειρηματικότητά τους σε άλλο κλάδο, δηλαδή δεν είναι από τα καταστήματα εκείνα που έκλειναν λόγω covid, που έκλεισαν και δεν ξανά άνοιξαν γιατί δεν είχε ζωή το αντικείμενο που ασχολούνταν, είτε επειδή είχαν χρέη, είτε το οτιδήποτε. Τώρα βλέπουμε να κλείνουν καταστήματα και να αλλάζουν κλάδο. Μένουν όμως στο επιχειρείν, οι ιδιοκτήτες τους. Όταν κάνεις ένα μαγαζί και μένεις 18 ώρες είναι λογικό να θέλεις η δουλειά σου να έχει την ανάλογη αξία. Οι συνάδελφοί μου αλλάζουν αντικείμενο για να μπορούν να ανταπεξέλθουν. Το κλείσιμο καταστημάτων δεν με ανησυχεί, καθώς προσωπικά έχω μιλήσει και ξέρω για ποιόν λόγο έκλεισαν. Δεν έκλεισαν λόγω αναδουλειάς, αυτό σαφώς θα με ανησυχούσε γιατί θα ήταν μια αλυσίδα, σήμερα κλείνουν τρία αύριο θα κλείσουν άλλα τρία, πάμε στα έξι. Από την στιγμή, λοιπόν, που τα συγκεκριμένα καταστήματα ήταν η επιλογή τους να κλείσουν δεν με ανησυχεί. Κανείς μας δεν γνωρίζει τίποτα για τα μελλοντικά λουκέτα, η δική μου η ευχή είναι αυτά που έκλεισαν να ανοίξουν άμεσα για να κουμπώσει πάλι η εικόνα της αγοράς και να κρατηθούμε στην αρένα για να ξανά απολαύσουμε μια όμορφη καλοκαιρινή περίοδο. Όλοι η Κρήτη δουλεύει πια εννέα μήνες τον χρόνο, από Απρίλιο μέχρι τέλη Οκτωβρίου, εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Περιμένουμε να τελειώσει η σεζόν, να λήξει όμορφα, με θετικό πρόσημο και να δούμε τι έχουμε βάλει κάτω από το χαλί. Είναι η επόμενη κίνηση που θα πρέπει να κάνουμε και ως Εμπορικός σύλλογος και όλοι μαζί οι επιχειρηματίες, να δούμε αυτά που είναι κάτω από το χαλί αν είναι διαχειρίσιμα, όπως θέματα σχετικά με την ενέργεια, αύξηση των πρώτων υλών, πως θα πάει το πελατολόγιο τον χειμώνα και ανάλογα με τα χρήματα και τις καιρικές συνθήκες πως θα δουλέψει η αγορά, όλα αυτά τώρα είναι μπροστά μας» σχολίασε η πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου Αθηνά Τσικιντίκου.
Τεράστια η αύξηση του λειτουργικού κόστους
Η πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου αναφέρθηκε στη σημαντική αύξηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας η οποία εκτοξεύει στα ύψη τα λειτουργικά κόστη για τις εμπορικές επιχειρήσεις: «Θεωρώ ότι ο χειμώνας θα είναι σαφώς χαμηλότερος ταμειακά, αλλά νομίζω ότι θα μπορέσουμε να συντηρηθούμε μέχρι το επόμενο καλοκαίρι.
Από τον Απρίλιο η αύξηση της ΔΕΗ είναι τουλάχιστον 50% με 60% πάνω. Εάν δεν βρεθεί λύση σε αυτό, γιατί ούτως ή αλλιώς η κυβέρνηση προωθεί την ανάπτυξη, θα πρέπει να δώσει και τους όρους εκείνους για να δημιουργηθεί η ανάπτυξη και να πάμε παρά κάτω».
.
Ο επιχειρηματικός κόσμος ζητά ουσιαστικά μέτρα στήριξης που θα στοχεύουν στην τόνωση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας.
Όπως αναφέρουν τα μέτρα αυτά θα πρέπει να στοχεύουν στη μείωση των τιμών και της ενέργειας και γενικότερα προϊόντων και υπηρεσιών και παράλληλα στην ενίσχυση των επιχειρήσεων μας, ώστε επιβιώνοντας σήμερα, να έχουν προοπτικές ανάπτυξης αύριο. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων ο επιχειρηματικός κόσμος θεωρεί απαραίτητο να επιβληθεί πλαφόν στην τιμή της ενέργειας. Να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα,
να μειωθεί ο ΦΠΑ σε βασικά αγαθά από το 13% στο 6% και να θεσπιστούν 120 δόσεις για το σύνολο των οφειλών, ώστε να αποφευχθεί ένα μαζικό κύμα χρεοκοπιών για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.