Στο πρόγραμμα συμμετέχουν μαζί με το ΑΕΙ του νησιού το πανεπιστήμιο Μάλτας, Ρουμανίας και Πορτογαλίας
Ένα καινοτόμο ξενόγλωσσο μεταπτυχιακό πρόγραμμα υλοποιεί φέτος το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης και η Μονάδα Σχολικής Ψυχολογίας του Εργαστηρίου Ψυχολογικής Έρευνας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Πρόκειται για ένα μεταπτυχιακό στο πλαίσιο του προγράμματος «Εrαsmus Mundus Joint Master Degree Resillence in Educational Contexts», με θέμα την Ψυχική Ανθεκτικότητα σε Εκπαιδευτικά Πλαίσια.
Η εκδήλωση παρουσίασης του προγράμματος πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης στην πανεπιστημιούπολη Γάλλου παρουσία του πρύτανη και των αντιπρυτάνεων, καθώς και ακαδημαϊκών και φοιτητών.
Στην εκδήλωση συνδέθηκαν διαδικτυακά ακαδημαϊκοί από Μάλτα, Πορτογαλία και Ρουμανία, που είναι οι τρεις άλλοι εταίροι του μεταπτυχιακού προγράμματος, που μαζί με το πανεπιστήμιο Κρήτης θα υλοποιήσουν το πρόγραμμα σπουδών.
Όπως εξήγησε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο Αναστάσιος Ματσόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής σχολικής ψυχολογίας στο τμήμα προσχολικής εκπαίδευσης του πανεπιστημίου Κρήτης, πρόκειται για ένα διαφορετικό πρόγραμμα Erasmus, καθώς κάθε ένα από τα τέσσερα πανεπιστήμια που συμμετέχουν θα διδάξει στους φοιτητές το δικό του πρόγραμμα σπουδών. Αυτό σημαίνει ότι φοιτητές, που να σημειωθεί μόλις δυο είναι από την Ευρώπη, θα έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους αλλά και με καθηγητές διαφορετικών πανεπιστημίων:
«Τέσσερα πανεπιστήμια λοιπόν κάνουν το εξής: θα διδάξει το καθένα κομμάτια σπουδών. Οι φοιτητές θα ξεκινήσουν σε λίγες μέρες στη Μάλτα, θα τελειώσουν τον Φεβρουάριο, όπου θα έρθουν εδώ και όλοι οι φοιτητές θα κάτσουν μέχρι τον Ιούνιο στην Κρήτη, και μετά θα μοιραστούν και θα πάνε μισοί στη Ρουμανία και μισοί στην Πορτογαλία για το τρίτο εξάμηνο. Στο τέταρτο θα πρέπει να κάνουν την διπλωματική τους εργασία και εκεί μπορεί να πάνε στις χώρες τους να κάνουν την έρευνα τους ή όπου αλλού θέλουν. Είναι κάτι καινοτόμο, γιατί οι φοιτητές μετακινούνται και διαπολιτισμικά μαθαίνουν και τη μία και την άλλη χώρα και διδάσκονται από διαφορετικούς καθηγητές. Οπότε υπάρχει μια συνέργεια, μια διεπιστημονικότητα και να σκεφτείτε ότι αυτό γίνεται με φοιτητές που είναι εκτός Ε.Ε. δηλαδή η Ε.Ε. χρηματοδοτεί αυτά τα προγράμματα για φοιτητές που είναι εκτός Ευρώπης, δηλαδή αυτή τη στιγμή θα μας έρθουν 18 φοιτητές και οι δύο είναι από την Ευρώπη, οι υπόλοιποι 16 είναι από Λατινική Αμερική, Ασία, Αμερική, Αυστραλία. Όπως είπε ο κ. Ματσόπουλος για το συγκεκριμένο πρόγραμμα έγιναν συνολικά 200 αιτήσεις, από αυτές επιλέχθηκαν 80, έγινε συνέντευξη σε 40 και τελικά εγκρίθηκαν 18 φοιτητές. Η διάρκεια του προγράμματος είναι δυο έτη και για το Πανεπιστήμιο Κρήτης αποτελεί μια σημαντική δράση εξωστρέφειας και μάλιστα πάνω σε ένα αντικείμενο επίκαιρο που αφορά στην ψυχική ανθεκτικότητα και την ενδυνάμωση των φοιτητών.
«Είναι λοιπόν μια νέα ιδέα και μας αρέσει πολύ γιατί η Ευρώπη ανοίγεται να ανταγωνιστεί την Αμερική, γιατί η Αμερική έχοντας άλλα δεδομένα τραβούσε πολλούς διεθνείς φοιτητές. Εμείς λοιπόν με αυτό το κομμάτι δίνουμε μία έμφαση και σε αυτό το θέμα της ψυχικής ανθεκτικότητας που είναι θέμα αιχμής και άρα μπορούμε και διαπολιτισμικά να το εξελίξουμε κάνοντας έρευνα, και το έχουμε και ανάγκη. Δηλαδή με αυτές τις πολλαπλές κρίσεις που περνάμε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια το θέμα της ανθεκτικότητας είναι πολύ βασικό. Πρώτη φορά γίνεται κάτι τέτοιο στις κοινωνικές επιστήμες, έχουμε ακόμη ένα στο τμήμα βιολογίας που ο κ. Παυλίδης είναι συντονιστής, αυτό είναι το πρώτο στο Ρέθυμνο και είμαστε πολύ χαρούμενοι ότι το κερδίσαμε, φυσικά πρέπει να εργαστούμε για να το πετύχουμε σωστά, αλλά δίνει και ένα στίγμα γιατί από εδώ και πέρα το Πανεπιστήμιο Κρήτης σε αυτή τη θεματική θα είναι σημείο αναφοράς.
Για την ψυχική ανθεκτικότητα, ο στόχος μας είναι να διδάξουμε στους φοιτητές και οι ίδιοι να ενδυναμωθούν ως φοιτητές και αργότερα επαγγελματίες, και να κάνουν το ίδιο και για τα παιδιά. Άρα έχουμε σχεδιασμένα προγράμματα ψυχικής ανθεκτικότητας να τα υλοποιούνε στα σχολεία, και όχι μόνο. Άρα ο στόχος μας για το ελληνικό σύστημα είναι αυτός, τώρα κάνοντας αυτό το πράγμα οι φοιτητές θα πάρουνε και θα διδαχτούν και από άλλα μέλη ΔΕΠ, τα οποία είναι από άλλες χώρες. Και το ωραίο είναι ότι έχουμε κάνει μία σύμπραξη και θα διδάξουν φοιτητές οι οποίοι θα διδάξουν είτε on line είτε θα έρθουν εδώ στην Κρήτη, π.χ. Την άνοιξη θα έρθει από τον Καναδά ένας τοπ ερευνητής για να διδάξει ένα κομμάτι του μαθήματος σε ένα που θα διδάσκω εγώ το βασικό, θα συμπληρώνει. Και για τον φοιτητή αυτό είναι μοναδικό, μαθαίνει τι συμβαίνει στον κόσμο από τους καλύτερους».
Γ. Κοντάκης: Ένα ακόμα εξαιρετικό βήμα για την προβολή του πανεπιστημίου Κρήτης
Ο πρύτανης του πανεπιστημίου Κρήτης, Γιώργος Κοντάκης, έκανε λόγο για μια ακόμα επιτυχία του ΑΕΙ του νησιού, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι: «Είναι το δεύτερο μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν τρία άλλα ιδρύματα. Είναι από τα πανεπιστήμια με υψηλό κύρος και αυτό αποτελεί εξαιρετικά σημαντικό βήμα για την προβολή του ιδρύματός μας η σύμπραξη με φορείς του εξωτερικού, το επίπεδο σπουδών αναβαθμίζεται και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για ανταλλαγή τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών. Επίσης μας εντάσσει ως ίδρυμα σε καλύτερες θέσεις στις ταξινομήσεις. Το νέο πρόγραμμα που ξεκινάει στο τμήμα προσχολικής εκπαίδευσης, εστιάζει στην εκπαίδευση των παιδαγωγών προκειμένου να αποκτήσουν την ικανότητα και δεξιότητες για να σταθούν κοντά στα παιδιά και στους νέους που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες, να τους υποστηρίξουν για την βελτίωση της ψυχικής τους αντοχής. Οι παρεμβάσεις αυτές θα συμβάλλουν στο να μπορούν οι νέοι και οι οικογένειές τους να αντιμετωπίσουν με τρόπο αποτελεσματικό τυχόν φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού και περιθωριοποίησης. Μέσα από το πρόγραμμα αναμένεται να δημιουργηθούν προοπτικές για την αναθεώρηση πρακτικών και αποτελεσμάτων των ερευνών με σκοπό κοινωνικές παρεμβάσεις. Το πανεπιστήμιο Κρήτης έχει αποδείξει την ευαισθησία του σε κοινωνικά ζητήματα, συμμετέχει ενεργά σε διάφορες δράσεις και συνεχίζει στο να δουλεύει στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ιδρυμάτων της χώρας».
Σημαντικές δράσεις εξωστρέφειας του Πανεπιστημίου Κρήτης
O Γιώργος Κοσιώρης, αντιπρύτανης ακαδημαϊκών υποθέσεων, διεθνών σχέσεων και εξωστρέφειας είπε:
«Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό μεταπτυχιακό που έχουμε εδώ, γιατί έχει μεταπτυχιακές υποτροφίες, χρηματοδοτείται αποκλειστικά από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα έχει γύρω στα 30 παιδιά κάθε χρονιά, οι οποίοι θα εγγράφονται και ένα εξάμηνο θα το περνάνε στο Ρέθυμνο κάθε χρονιά. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, θα έχουμε και εξωστρέφεια, αλλά και θα υπάρχει αυτή η ώσμωση με τους δικούς μας φοιτητές, οι οποίοι φυσικά μετά θα μπορούν να παρακολουθήσουν κι αυτοί το μεταπτυχιακό εάν θελήσουν».
Ο αντιπρύτανης Έρευνας και Ανάπτυξης, Μιχαήλ Παυλίδης, στο χαιρετισμό του συνεχάρη τον κ. Ματσόπουλο και τους συνεργάτες του και μίλησε για τη σημασία του προγράμματος όσον αφορά τη διεθνοποίησή του καθώς όπως είπε: «ενισχύει τις ενέργειες που ήδη υπάρχουν όσον αφορά ξενόγλωσσα και διεθνή μεταπτυχιακά, αλλά κυρίως και το νέο ξενόγλωσσο πρόγραμμα της ιατρικής για μεταπτυχιακούς φοιτητές που ξεκίνησε από φέτος. Πάνω από όλα τα προγράμματα αυτά είναι για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες όχι για μας, και πιστέψτε με η χαρά που θα πάρετε έχοντας εδώ φοιτητές από όλο τον κόσμο που έρχονται εδώ από διαφορετικό υπόβαθρο, κουλτούρες, εκπαιδευτικά συστήματα κι έχουν κάθε εξάμηνο να πάνε σε ένα διαφορετικό πανεπιστήμιο, είναι το πιο πολύτιμο».
Ο Θεόδωρος Ελευθεράκης, πρόεδρος του παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής εκπαίδευσης στο χαιρετισμό του, αφού συνεχάρη τους συναδέλφους του τόνισε:
«η διεθνής αυτή πανεπιστημιακή συνεργασία δίνει τη δυνατότητα μιας διεθνούς συνεργασίας ενός επιστημονικού διαλόγου που μπορεί να πετύχει τα βέλτιστα αποτελέσματα αρκεί να τεθεί και έχει τεθεί, σε υγιή δημοκρατική βάση. Και δεύτερο το ίδιο το θέμα του μεταπτυχιακού, ψυχική ανθεκτικότητα, είναι πολύ σημαντικό στις μέρες μας που οι πολλαπλοί κοινωνικοί ρόλοι της σύγχρονης καπιταλιστικής κοινωνίας συγκρούονται και δημιουργούν παρενέργειες, νευρώσεις, διαταραχές άγχους κλπ. Ακριβώς για τη σημαντικότητα αυτού του θέματος είναι αναγκαία και η πανεπιστημιακή συνεργασία, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα του σύγχρονου ατόμου, μαθητή και της σχολικής του τάξης. Άρα σε αυτό το πρόγραμμα χρειάζεται και ευσυνείδητα η διεπιστημονικότητα από τουλάχιστον τέσσερις κύριες επιστήμες, την ψυχολογία, την κοινωνιολογία, την παιδαγωγική και τη διδακτική μεθοδολογία. Εύχομαι καλή επιτυχία».
Ο γενικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέας Ζώρας, σε χαιρετισμό του μέσω του διαδικτύου ανέφερε:
«Είναι ένα πρόγραμμα σημαντικό που μας φέρνει πιο κοντά στο διεθνές γίγνεσθαι και προφανώς το υπουργείο Παιδείας θα υποστηρίξει οποιαδήποτε προσπάθεια εξωστρέφειας που τελείται στα πανεπιστήμια. Η εξωστρέφεια ήταν πάντα στο πνεύμα του υπουργείου Παιδείας, έχει ενισχυθεί αυτό με τον υπάρχοντα νόμο και τα πανεπιστήμια του εξωτερικού έρχονται πιο κοντά στην Κρήτη και έτσι νομίζω ότι θα συμπορευτούμε μαζί με το Π.Κ. όπως πάντα, και από τον χώρο του υπουργείου».