Η λύση που παρουσιάστηκε προ ημερών από τον υπουργό Υποδομών για τον ΒΟΑΚ συνάντησε αμέσως αδικαιολόγητη κατά τη γνώμη μου κριτική. Προφανώς η κλίμακα στην οποία παρουσιάστηκε η βασική προτεινόμενη λύση δεν προσφέρεται για μια στοιχειώδη μελέτη της πρότασης και οι μηχανικοί τουλάχιστον θα έπρεπε και για λόγους δεοντολογίας να είναι πιο επιφυλακτικοί.
Θυμίζω ότι η επεξεργασία που έγινε από το υπουργείο δεν ξεκίνησε από το μηδέν, αλλά βασίστηκε στη μελέτη που επεξεργάστηκε ο ΟΑΚ. Η μελέτη αυτή παρουσιάστηκε αρκετές φορές στους φορείς της Κρήτης και συνάντησε ευρεία αποδοχή από το περιφερειακό συμβούλιο και τον περιφερειάρχη Κρήτης. Η μελέτη αυτή διαβιβάστηκε τον Μάρτιο του 2018 στο υπουργείο, το οποίο ανέλαβε την περαιτέρω διαδικασία ωρίμανσης και δημοπράτησης του έργου, η οποία ήδη βρίσκεται σε προχωρημένο σημείο.
Σε μια πρώτη ματιά και χωρίς να διαθέτουμε πλήρη τα στοιχεία, που περιγράφουν την αρχική αναγνωριστική μελέτη θεωρούμε ότι, η λύση του υπουργείου αποτελεί βελτιωμένη εκδοχή της λύσης του ΟΑΚ. Ενσωματώνει σε μεγάλο βαθμό τις εναλλακτικές προτάσεις που περιλάμβανε και η μελέτη του ΟΑΚ.
Υπενθυμίζουμε ότι προχωρώντας την εκπόνηση της μελέτης πάνω στην πρόταση αυτή θα υποβάλλουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού που έχουμε ήδη εισέλθει τις δεσμευτικές προσφορές τους οι διαγωνιζόμενοι. Προφανώς και η νέα λύση θα παρουσιαστεί αναλυτικά στην φάση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων.
Συνοπτικά:
Υιοθετεί ελάχιστη οριζοντιογραφική ακτίνα τα 500 μ. ενώ η λύση του ΟΑΚ έφθανε μέχρι 280 μ. Αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερη ταχύτητα μελέτης (120 χλμ/ω). Υιοθετεί την αυτή διατομή δρόμου 22,25 μ.
Εμφανίζει με τις νέες χαράξεις στην περιοχή Γεωργιούπολης-Επισκοπής και την πιθανή παράκαμψη του Εσταυρωμένου, μεγαλύτερο συνολικό μήκος.
Η πρόταση του υπουργείου περιλαμβάνει 20 νέους ανισόπεδους κόμβους – γέφυρες συνολικού μήκους 18,8 Km μονού κλάδου, σήραγγες συνολικού μήκους 24,5 Km μονού κλάδου, Cut &Cover μήκους 8,3 Km μονού κλάδου.
Η λύση του ΟΑΚ περιλαμβάνει 40 γέφυρες συνολικού μήκους 9,55 χλμ μονού κλάδου, 14 σήραγγες συνολικού μήκους 18,18 χλμ. μονού κλάδου και 7 Cut & Cover συνολικού μήκους 1,88 χλμ μονού κλάδου.
Με βάση την παραπάνω συνοπτική εικόνα που θα φροντίσουμε να αναπτύξουμε διεξοδικά μόλις θα είναι διαθέσιμα τα αναλυτικά στοιχεία, είναι νομίζω άδικη η κριτική που δέχθηκε η πρόταση του υπουργείου.
Θα πρέπει να προστεθεί ότι οι βασικές βελτιώσεις της λύσης του ΟΑΚ αφορούν κυρίως τον νομό Ρεθύμνης. Αναφέρομαι στην ευρεία νότια παράκαμψη Γεωργιούπολης και Επισκοπής, στη νότια παράκαμψη Πετρέ και Γερανίου μέχρι τη Ζουρίδα και την προτεινόμενη εναλλακτική για νότια παράκαμψη του Εσταυρωμένου μέχρι τη Σκαλέτα.
Παραθέτω την οριζοντιογραφία της πρότασης όσον αφορά το τμήμα εντός του νομού Ρεθύμνης (φωτο).
Πράγματι η προτεινόμενη λύση απομακρύνει τον αυτοκινητόδρομο από όλες τις τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές του νομού και αυτό δεν σχολιάστηκε από κανένα ίσως γιατί δεν έγινε αντιληπτό.
* Ο Άρης Χατζηδάκης είναι πολιτικός μηχανικός, μέλος Δ.Σ. του Ο.Α.Κ.