Πάγιο αίτημα των δήμων παραμένει η οικονομική ενίσχυση από το κράτος, ώστε να μπορέσουν οι δήμοι απρόσκοπτα να προχωρήσουν στην ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλίων τους με βάση τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές που θέτει η ισχύουσα νομοθεσία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το κόστος για τους δήμους προκειμένου να διενεργήσουν τους σχετικούς διαγωνισμούς είναι δυσβάστακτο και επανειλημμένως έχουν θέσει το θέμα στα αρμόδια υπουργεία διεκδικώντας να καλυφθεί μέρος της χρηματοδότησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον μητροπολιτικό δήμο του νομού Ρεθύμνου το κόστος για τους ναυαγοσώστες πέρυσι και φέτος ξεπερνά τις 600.000 ευρώ. Πέρυσι η οικονομική ενίσχυση που δόθηκε από το κράτος ήταν μόλις 140.000 ευρώ, ποσό το οποίο χαρακτηρίζεται αμελητέο.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, αναφερόμενος στο θέμα αυτό τόνισε: «Προς το παρόν το μόνο που είναι δεδομένο είναι το κόστος του ναυαγοσωστικού. Δεν έχει αλλάξει τίποτα. Γνωρίζω ότι υπάρχει μια αντιδικία μεταξύ του υπουργείου Εσωτερικών και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, θεωρώντας ότι οι προδιαγραφές είναι υπερδιογκωμένες και το κόστος που έχουμε δημιουργήσει είναι δυσανάλογο με το όποιο όφελος έχουμε. Αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει τίποτα, διότι χρειάζονται νομοθετικές παρεμβάσεις στο Προεδρικό Διάταγμα που δεν έχουν γίνει και δεν μπορούν να γίνουν τόσο γρήγορα όσο θα θέλαμε. Επίσης, δεν έχουν εξασφαλιστεί ούτε τα χρήματα εκείνα τα οποία θα πρέπει να δώσει το υπουργείο. Ο δήμος Ρεθύμνης από το θέμα της διαχείρισης των παραλιών κάποτε έκανε οικονομία περίπου 300.000 – 400.000 ευρώ, ανάλογα τη σεζόν, και φέτος μπαίνει μέσα 500.000 ευρώ. Σε αυτά δεν βάζουμε μέσα καν τα μηχανήματα που αγοράζουμε και το εργασιακό κόστος των ανθρώπων μας που δουλεύουν» σημείωσε και πρόσθεσε ότι: «Θεωρητικές δεσμεύσεις έχουμε ακούσει. Πρακτικές αποφάσεις χρηματοδοτήσεων δεν έχουμε δει. Θέλω να τονίσω ότι σε αυτό το θέμα έχουμε συμφωνία και αρωγό τον κ. Βορίδη και τον κ. Πέτσα. Θεωρούν άδικο αυτό που γίνεται με τους δήμους και ότι πρέπει να δοθεί μια λύση ή να αλλάξουν οι προδιαγραφές ή το κράτος να αναλάβει την ευθύνη να καλύψει τη διαφορά του κόστους. Σχετικά με τις εκπτώσεις του αιγιαλού, το γεγονός αυτό θα μειώσει λίγο τη ζημιά μας. Ούτως ή άλλως η σεζόν είναι ζημιογόνος για τον δήμο. Φέτος το κόστος του ναυαγοσωστικού θα είναι 611.000 ευρώ. Εγώ κάποτε το έκανα και με 80.000 ευρώ και άλλες φορές με 120.000 ευρώ. Το υπουργείο πέρυσι έδωσε 7.000.000 ευρώ για όλους τους δήμους, εμείς είχαμε πάρει 140.000 ευρώ. Ο κ. Πέτσας επεσήμανε στον κ. Σκυλακάκη ότι εάν επιμένετε στους ίδιους όρους πρέπει να αυξήσουμε τα χρήματα».
Σημειώνεται ότι οι όροι του διαγωνισμού για το ναυαγοσωστικό έργο του δήμου Ρεθύμνου είναι έτοιμοι και αναμένεται να τεθούν προς ψήφιση στην επόμενη συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής του δήμου, ώστε μέσα στον επόμενο μήνα να προκηρυχτεί ο διαγωνισμός. Το ποσό που έχει προβλεφθεί είναι αντίστοιχο με το περσινό και ξεπερνά τις 600.000 ευρώ προκειμένου να πληρούνται οι όροι και οι προδιαγραφές που θέτει η νομοθεσία.
Ο στόχος του δήμου είναι οι διαδικασίες του διαγωνισμού να προχωρήσουν με ταχείς ρυθμούς, ώστε οι ναυαγοσώστες να βρίσκονται στις θέσεις τους την 1η Ιουνίου. Η διάρκεια της σύμβασης είναι μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
Συνολικά οι ναυαγοσώστες είναι 19, τα σκάφη τέσσερα, ενώ προβλέπονται θέσεις και τεσσάρων εποπτών.
Τα σημεία που τοποθετούνται κάθε χρόνο οι ναυαγοσώστες είναι τα παρακάτω:
– Παραλία Επισκοπής (μήκος 1.000 μ.): Τρεις (3) ναυαγοσώστες.
– Παραλία Κουμπέ (μήκος 300 μ.): Ένας (1) ναυαγοσώστης.
– Παραλία Ρεθύμνου (μήκος 3.000 μ.): Οκτώ (8) ναυαγοσώστες Ανατολικά της Μαρίνας Ρεθύμνου έως και 90 μέτρα από το δυτικό όριο του ξενοδοχείου με την επωνυμία «Creta Palace».
– Παραλία Πλατανιά – Άδελε Ρεθύμνου (μήκος 2.000 μ.): Πέντε (5) ναυαγοσώστες, 70 μέτρα από το δυτικό όριο του ξενοδοχείου «Minos Mare» έως και 150 μ. από το ανατολικό όριο του ξενοδοχείου «Rithymna Beach Hotel».
– Παραλία Σφακάκι (μήκος 260 μ.): Ένας (1) ναυαγοσώστης, 100 μέτρα από το δυτικό όριο του ξενοδοχείου με την επωνυμία «Δαίδαλος» έως και 50 μέτρα από το ανατολικό όριο του ξενοδοχείου με την επωνυμία «Ekavi Beach».
– Παραλία Σκαλέτα (μήκος 380 μ.): Ένας (1) ναυαγοσώστης, από το δυτικό όριο των ξενοδοχείων της εταιρείας «Κρητικός Αστήρ» έως και το ανατολικό όριο αυτών.
Ενδέχεται να υπάρξουν τροποποιήσεις κάτι που θα φανεί μετά τη συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής.
Παράλληλα, σημειώνεται ότι η ΠΕΔ Κρήτης ζητά την αύξηση της απόδοσης εσόδων από τις μισθώσεις παραχώρησης αιγιαλού και παραλιών υπέρ των δήμων.
Συγκεκριμένα η ΠΕΔ Κρήτης σε ανακοίνωσή της με αφορμή την έκδοση της σχετικής ΚΥΑ, για την παραχώρηση αιγιαλού, τονίζει τη μεγάλη καθυστέρηση που εξεδόθη η εν λόγω ΚΥΑ, καθώς επίσης και τη μεγάλη οικονομική επιβάρυνση που προκαλεί στα οικονομικά των δήμων η διαχείριση του αιγιαλού, όπως έχει διαμορφωθεί το ισχύον νομικό πλαίσιο.
«Η απόδοση του μισθωτικού ανταλλάγματος από την παραχώρηση της χρήσης του αιγιαλού με 40% υπέρ του Δημοσίου, το οποίο δεν προσφέρει απολύτως τίποτα, και με το 60% υπέρ των οικείων ΟΤΑ, συνιστά κατάφωρη αδικία σε βάρος των δήμων, οι οποίοι επωμίζονται το υπέρογκο κόστος της καθημερινής καθαριότητας, ναυαγοσωστικής κάλυψης, προστασίας του περιβάλλοντος, αισθητικής αλλά και ποινικής ευθύνης συν όλο το διοικητικό κόστος για τη σύναψη των συμβολαίων», τονίζει η ΠΕΔ Κρήτης. Για το λόγο αυτό ζητά, «την αύξηση της απόδοσης εσόδων από τις μισθώσεις παραχώρησης αιγιαλού προς τους δήμους και την Κτηματική Υπηρεσία από την αναλογία 60-40 σε 80-20. Η ίδια αναλογία να ισχύσει για όλες τις συμβάσεις παραχώρησης ανεξαρτήτου του χρόνου κατάρτισής τους, καθώς και για τα επιβαλλόμενα πρόστιμα προς τρίτους».