Την εβδομάδα 6/2/23 έως 10/2/23 πραγματοποιήθηκε κινητικότητα του σχολείου μας στην πόλη Spijkennisse, προάστιο του Ρότερνταμ, στα πλαίσια διεθνικής συνάντησης του προγράμματος Erasmus+ “Listen to my story – European history on school radio” με σχολεία-εταίρους από Ολλανδία, Γερμανία, Πορτογαλία και Ελλάδα.
Οι μαθητές/τριες του σχολείου μας Ζερβουδάκη Νεφέλη, Καλλιτσουνάκη Νάντια, Καραγιαννάκης Μιχάλης, Καραντάθα Ιωάννα και Κωνσταντίνου Ζαχαρίας, συνοδευόμενοι από τις καθηγήτριές τους/συντονίστριες του προγράμματος κ. Φραγκιαδάκη Ειρήνη και κ. Χρονάκη Χριστίνα, είχαν την ευκαιρία να φιλοξενηθούν για μια εβδομάδα από τους Ολλανδούς συμμαθητές τους και να βιώσουν μαζί τους την καθημερινότητά τους τόσο στο σχολείο όσο και εκτός αυτού.
Την 1η μέρα έγινε υποδοχή στο σχολείο – εταίρο μας De Ring van Putten Spijkennisse (www.deringvanputten.nl) από την εκεί συντονίστρια του προγράμματος και τον Διευθυντή. Ακολούθησαν παιχνίδια γνωριμίας μεταξύ των συμμετεχόντων και περιήγηση στις εντυπωσιακές εγκαταστάσεις του σχολείου από τους ντόπιους μαθητές. Στη συνέχεια έγινε παρουσίαση από Ολλανδό καθηγητή ιστορίας των βασικών γεγονότων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου καθώς και των συνεπειών του για την Ολλανδία (βομβαρδισμός του Ρότερνταμ, αντίσταση μέσω του Radio Orange κλπ.), αλλά έγινε και αναφορά στο ρόλο της προπαγάνδας και του ραδιοφώνου στη διάδοσή της. Οι μαθητές κλήθηκαν επίσης να συμπληρώσουν σχετικό φύλλο εργασίας από κοινού σε διεθνικές ομάδες. Η μέρα έκλεισε με περιήγηση στο κέντρο του Spijkennisse, όπου οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι σε ομάδες, έπρεπε να λύσουν γρίφους σχετικούς με την ιστορία, τα αξιοθέατα, αλλά και την εντυπωσιακή δημοτική βιβλιοθήκη της περιοχής: https://www.mvrdv.nl/projects/126/book-mountain
Tη 2η μέρα πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στη Χάγη, πρωτεύουσα της χώρας αλλά και έδρα σημαντικών διεθνών κι ευρωπαϊκών οργανισμών, όπως το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, τα οποία είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε εξωτερικά κατά τη διάρκεια της περιήγησής μας στην πόλη. Επισκεφθήκαμε επίσης το θεματικό πάρκο madurodam με τις μινιατούρες σημαντικών Ολλανδικών έργων και κτιρίων, όπου οι μαθητές/τριες δοκίμασαν διάφορα διαδραστικά παιχνίδια συνδυάζοντας ψυχαγωγία και απόκτηση ιστορικών γνώσεων.
Το αποκορύφωμα της ημέρας ήταν βέβαια η τυχαία συνάντησή μας με τον Ολλανδό πρωθυπουργό έξω από το Κοινοβούλιο ,η συζήτηση μαζί του και η απαραίτητη αναμνηστική φωτογραφία!
Η 3η μέρα ξεκίνησε στο σχολείο με δύο παράλληλα εργαστήρια: στο ένα οι μαθητές/τριες συμμετείχαν σε διαγωνισμό ποίησης ενώ στο άλλο έμαθαν για την ιστορία την Ευρώπης μετά τη λήξη του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, τον χωρισμό της σε δύο ιδεολογικά «στρατόπεδα» και την ανέγερση του Τείχους του Βερολίνου.
Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Μουσείο της Αντίστασης, όπου μέσω μιας εγκατάστασης που συνδύαζε εκθέματα, βίντεο, ήχο και οθόνες αφής, μεταφέρθηκαν στο χώρο και το χρόνο και βίωσαν συναισθήματα συνυφασμένα με τον πόλεμο και την καταστροφή. Στην άλλη πτέρυγα του Μουσείου είχαν τη δυνατότητα να προβληματιστούν πάνω στις έννοιες της ελευθερίας, της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των διλημμάτων που τίθενται στα πλαίσια της ανεκτικότητας και της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών.
Την 4η μέρα πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Άμστερνταμ, όπου οι μαθητές/τριες εντυπωσιάστηκαν από την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της πόλης με τα χαρακτηριστικά κτίρια, τα κανάλια, τα γεφυράκια, αλλά και τα παντός είδους ποδήλατα/τροχήλατα που εμφανίζονταν από κάθε γωνιά! Ο σκοπός της επίσκεψής μας ήταν όμως το Μουσείο της Άννας Φρανκ, όπου είχε κρυφτεί μαζί με την οικογένειά της και μία ακόμα φιλική οικογένεια για 2 ολόκληρα χρόνια (1942-44) μέχρι τη σύλληψή τους από τη Gestapo και τη μεταφορά τους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης (Auschwitz και Bergen-Belsen), απ΄ όπου επέζησε μόνο ο πατέρας της. Χάρη σ’ αυτόν διασώθηκε το ημερολόγιό της, το οποίο μεταφράστηκε σε πάνω από 70 γλώσσες σε όλο τον κόσμο και αποτελεί μέχρι και σήμερα εκδοτικό φαινόμενο. Επιπλέον, οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν στο μουσείο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, μέσω του οποίου συνειδητοποίησαν τον παραλογισμό των διακρίσεων, του ρατσισμού και της ναζιστικής ιδεολογίας με αφορμή την προσωπική ιστορία της Άννας Φρανκ κι εκατομμυρίων άλλων ανθρώπων.
Η τελευταία μέρα ήταν αφιερωμένη σε δημιουργίες μαθητών: κολάζ με ηρωικές πράξεις ανθρώπων απ΄όλες τις γωνιές της Ευρώπης που αντιστάθηκαν στον πόλεμο και την καταπίεση, για να επιβεβαιώσουν ότι οι λαοί οφείλουν να στέλνουν παντού το πανανθρώπινο μήνυμα της ειρήνης και της συναδέλφωσης. Στο πνεύμα αυτό οι μαθητές/τριες δημιούργησαν κολάζ με χαρακτηριστικές φωτογραφίες από τις δραστηριότητες που έκαναν αλλά και τις φιλίες που δημιουργήθηκαν, ενώ παράλληλα ηχογράφησαν podcasts με τις εμπειρίες που βίωσαν, τις γνώσεις που αποκόμισαν και τις αναμνήσεις που δημιούργησαν από την εβδομάδα στην Ολλανδία και τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα Erasmus.
H μέρα έκλεισε με την τελετή αποχαιρετισμού, την απονομή βεβαιώσεων συμμετοχής και την ανταλλαγή δώρων αλλά και υποσχέσεων για μελλοντικές συνεργασίες. Η έκπληξη της ημέρας ήταν η βόλτα με καραβάκι στα κανάλια του Ρότερνταμ την ώρα που έδυε ο ήλιος, ώστε να μπορέσουμε να θαυμάσουμε το νυχτερινό πανόραμα της πόλης και του λιμανιού, με τα φώτα από τους ουρανοξύστες αλλά και τη γέφυρα του Έρασμου να δίνουν τον τόνο. Και πού αλλού θα μπορούσε κανείς να νιώσει καλύτερα το πνεύμα των προγραμμάτων Erasmus απ’ ό,τι στην πατρίδα του, το Ρότερνταμ;!
Από τη διεύθυνση του 2ου Γυμνασίου