16 °C Rethymno, GR
09/12/2022

ΑΥΞΗΜΕΝΟΣ Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΤΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΖΟΝ

Ικανοποίηση για την σημαντική αύξηση των διεθνών αφίξεων στην Κρήτη το 2022

• Η αύξηση των αφίξεων δεν είναι ανάλογη της κερδοφορίας επεσήμαναν οι τουριστικοί πράκτορες, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσής τους

Ως χρονιά ρεκόρ σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τις αφίξεις χαρακτηρίζεται το 2022 για την Κρήτη. Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνονται από τα αεροδρόμια του νησιού, σύμφωνα με τα οποία στο Ηράκλειο καταγράφεται αύξηση 5% και στα Χανιά η αύξηση ξεπερνά το 11%. Οι τουρίστες που επισκέφτηκαν το νησί ήταν σίγουρα περισσότεροι από το 2019, ωστόσο όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Ρεθύμνου, Στράτος Μπερέτης, οι αυξημένες αφίξεις δεν ισοδυναμούν με αυξημένες πληρότητες, καθώς την τελευταία διετία έχουν πολλαπλασιαστεί οι διαθέσιμες κλίνες λόγω της ανέγερσης νέων μεγάλων μονάδων αλλά και σπιτιών που διατίθενται για βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Από αριστερά ο κ. Γαλανάκης, γραμματέας του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων ο κ. Σκλαβουνάκης αντιπρόεδρος, ο κ. Μπερέτης πρόεδρος και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης Στράτος Μαγκουσάκης

Σε κάθε περίπτωση όμως ο απολογισμός χαρακτηρίζεται θετικός σε ό,τι αφορά τον αριθμό των επισκεπτών, όχι όμως και για την κερδοφορία των επιχειρήσεων, η οποία δεν είναι ανάλογη εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης και των ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες που εκτόξευσαν στα ύψη τα λειτουργικά κόστη.

Ο προγραμματισμός για την επόμενη τουριστική περίοδο είναι ήδη σε εξέλιξη και η ροη των κρατήσεων είναι ικανοποιητική με τον στόχο για τους επιχειρηματίες του κλάδου να είναι η διατήρηση των νούμερων του 2022 και η υπέρβασή τους. Τα πρώτα μηνύματα είναι θετικά τόσο από πλευράς κρατήσεων όσο και από τις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, που έχουν ξεκινήσει, αλλά και από τον προγραμματισμό των αεροπορικών εταιριών.

Ωστόσο, οι υποδομές αποτελούν ένα βασικό ζήτημα για τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο είτε αυτό αφορά πράκτορες, ξενοδόχους ή και τους ιδιοκτήτες – οδηγούς τουριστικών λεωφορείων.

Η φροντίδα, η καθαριότητα αλλά και ο σχεδιασμός δημιουργίας υποδομών, που θα αναδείξουν τη φυσική και πολιτιστική κληρονομιά του τόπου και την καταστήσουν επισκέψιμη, αλλά και οι σύγχρονες υποδομές για ένα ασφαλές οδικό δίκτυο τόσο στην εθνική οδό όσο και στην επαρχία αποτελούν πάγιο αίτημα για τον κλάδο.

Τα παραπάνω συζητήθηκαν το απόγευμα της Τετάρτης στη διάρκεια της γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Ρέθυμνου που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο «Brascos».

Σε σχετικές δηλώσεις του ο Στράτος Μπερέτης, πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Ρεθύμνου μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε:

«Σε σχέση με το 2019 που είχαμε τη χρονιά ρεκόρ, το 2022 πλέον θεωρείται σε διεθνείς αφίξεις το νέο ρεκόρ. Βέβαια η αύξηση στις αφίξεις δεν συνεπάγεται και αύξηση στις πληρότητες. Να θυμίσω ότι τα τελευταία δύο χρόνια οι κλίνες αυξήθηκαν πάρα πολύ. Μόνο στην Περιφέρεια Ρεθύμνου έχουν γίνει πάνω από πέντε καινούργια ξενοδοχεία την τελευταία διετία-τριετία. Φανταστείτε στον Αγ. Νικόλαο και όλα τα project που γίνονται στα Χανιά, συν την βραχυχρόνια μίσθωση και τις βίλες. Παρ’ όλα αυτά από τα μέσα Μάιου και μετά οι πληρότητες στα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου ήταν πολύ υψηλές, άνω του 85%, μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου. Βέβαια η κερδοφορία των επιχειρήσεων δεν ήταν ανάλογη. Ιδιαίτερα τα τουριστικά γραφεία που έχουν τουριστικά λεωφορεία και κάνουν και μεταφορά, δουλεύοντας με συμβόλαια του 2021, άρα με τιμές εκείνου του χρόνου γιατί δεν μπορούσαν να τα αλλάξουν, όλη την αύξηση του κόστους την απορρόφησαν τα ίδια τα τουριστικά γραφεία. Το ίδιο και τα τουριστικά γραφεία που εκμεταλλεύονται μικρές μονάδες, μικρά ξενοδοχεία, ή καταλύματα, βίλες που η κερδοφορία τους μειώθηκε κατά πολύ με την αύξηση της ενέργειας».

Όπως ανέφερε τα μηνύματα για τη νέα σεζόν είναι ενθαρρυντικά:

«Ο στόχος μας είναι να πιάσουμε αρχικά τα νούμερα του 2022 και ο απώτερος και ιδανικός στόχος να τα ξεπεράσουμε κατά ένα μικρό ποσοστό ή μεγάλο. Ο προγραμματισμός των πτήσεων αυτήν την στιγμή και των tour operator φαίνεται ότι είναι σε αυτήν την κατεύθυνση. Βλέποντας το Jet2 της Αγγλίας να έχει ανακοινώσει 500.000 θέσεις μόνο για Κρήτη, η TUI να παίρνει περισσότερες κλίνες, αλλά και το πρόγραμμα που κάνουν όλες οι low cost εταιρίες ιδιαίτερα στα Χανιά, με αύξηση στους προορισμούς, δείχνει ότι ο προγραμματισμός είναι σε αυτήν την κατεύθυνση της αύξησης», σημείωσε ο κ. Μπερέτης.

Αναφερόμενος στο θέμα των υποδομών ο κ. Μπερέτης τόνισε την ανάγκη σύστασης ενός φορέα διαχείρισης για το φαράγγι του Κουρταλιώτη και την παραλία του Πρέβελη, ώστε αυτές οι περιοχές με όρους ασφάλειας να αποτελούν πόλους έλξης για τους επισκέπτες: «Δεν υπάρχουν οι υποδομές και δεν κάνουν αυτό που πρέπει για να το αναδείξουν περισσότερο. Η πρότασή μας για το συγκεκριμένο μέρος Κουρταλιώτης και παραλία Πρέβελη είναι να γίνει ένας φορέας διαχείρισης στα πρότυπα της Σαμαριάς, που με ένα μικρό αντίτιμο ο τουρίστας να εισέρχεται στους χώρους αυτούς. Με τις απαραίτητες υποδομές θα μπορέσει να αναδειχτεί αυτό το μοναδικό τοπίο και μέρος, έτσι ώστε να είναι και ασφαλές για τον επισκέπτη αλλά να έχει και έσοδο ο δήμος και να υπάρχουν νέες θέσεις εργασίας».

 

Αναγκαία η λήψη μέτρων ενίσχυσης των τουριστικών λεωφορείων

Ο Στράτος Μαγκουσάκης από τον Σύνδεσμο Τουριστικών Λεωφορείων τόνισε πως η ενεργειακή κρίση και η τεράστια αύξηση στις τιμές των καυσίμων δεν άφησε περιθώρια κέρδους στον κλάδο, επισημαίνοντας την ανάγκη η κυβέρνηση να αντιληφθεί πως τουρισμός δεν είναι μόνο τα ξενοδοχεία, αλλά ένα μεγάλο μέρος του αφορά τα τουριστικά λεωφορεία. Χαρακτηριστικά, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο κ. Μαγκουσάκης, είπε:

«Αυτό που αντιμετωπίσαμε αυτό το καλοκαίρι, όπως και όλοι οι επιχειρηματίες, είναι η ενεργειακή κρίση. Παρόλη την αύξηση που υπήρχε φέτος στον τουρισμό, εν κατακλείδι το ταμείο που μας άφησε, μπορούμε να πούμε ότι είναι οριακά προς τα κάτω. Η τεράστια αύξηση του καυσίμου μας επηρέασε δραματικά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η κυβέρνηση άφησε τον κλάδο των τουριστικών μεταφορών εκτός κάδρου βοήθειας στο θέμα του κόστους των καύσιμων. Από τη μια είμαστε ευχαριστημένοι, καθώς έπειτα από 2,5 χρόνια κορονοϊού, είχαμε όλες μας τις προσδοκίες να δουλέψουμε φέτος, από την άλλη όμως δυστυχώς, η ενεργειακή κρίση μας άφησε ένα κακό αποτύπωμα, διότι πάρα πολλά χρήματα, χωρίς να πάρουμε καμία αύξηση, πήγαν στο κόστος καυσίμου.

Αυτό που ζητάμε από την πολιτεία είναι το αυτονόητο. Τα τουριστικά λεωφορεία αποτελούν έναν πυλώνα του τουρισμού. Σε όλες τις χώρες τις Ευρώπης όπου ευημερούν τα τουριστικά λεωφορεία ή οι επιβατικές μεταφορές ανθεί και ο τουρισμός. Εμείς αυτό που ζητάμε από την κυβέρνηση είναι να σκύψει το κεφάλι και να δώσει πραγματικές λύσεις στα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει το τουριστικό λεωφορείο. Το τουριστικό λεωφορείο είναι μια τεράστια επιχείρηση, ένας τεράστιος κλάδος και αυτό το λάθος που κάνουν όλες οι κυβερνήσεις είναι ότι όταν συζητάνε και παίρνουν μέτρα για τον τουρισμό έχουν στο μυαλό του μόνο το ξενοδοχειακό κομμάτι. Δεν είναι μόνο το ξενοδοχειακό κομμάτι. Φανταστείτε μόνο στην Κρήτη υπάρχουν 800 τουριστικά λεωφορεία, σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 6.500 τουριστικά λεωφορεία, οπότε μιλάμε για έναν τεράστιο κλάδο, οπότε πρέπει επιτέλους να μπει στο κάδρο σε ό,τι μέτρα στήριξης έχει στο μυαλό της να πάρει η κυβέρνηση και ο κλάδος του τουριστικού λεωφορείου».

 

Ανεπαρκείς οι υποδομές στο νησί

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Μαγκουσάκης και στο σοβαρό ζήτημα που αντιμετωπίζει το νησί με τις υποδομές του, οι οποίες χρήζουν συντήρησης, αποκατάστασης και εκσυγχρονισμού: «Δυστυχώς πάσχουμε από υποδομές. Οι υποδομές είναι ανεπαρκείς, είναι υποδομές που έγιναν πριν 40 χρόνια που υπήρχε το 1/5 των λεωφορείων. Φανταστείτε τώρα με όλη την βεβαρημένη κίνηση δεν υπάρχουν θέσεις στάθμευσης. Τα τουριστικά λεωφορεία αναγκάζονται και πληρώνουν πρόστιμα με έναν νόμο του κράτους που έχει βγει (νόμος 561), που υποχρεώνει τον οδηγό και τον ιδιοκτήτη του τουριστικού λεωφορείου να κάνει ανά 4 ώρες και 45 λεπτά παύση. Οι ιδιοκτήτες και οι οδηγοί, λοιπόν, πληρώνουν το πρόστιμο αυτό, ενώ το κράτος δεν έχει την υποδομή να κάνουμε την παύση. Οι υποδομές δεν μας παρέχουν τη δυνατότατα να κάνουμε παύση. Με τους ηλεκτρικούς ταχογράφους ελέγχει αν το λεωφορείο είναι σε κίνηση ή σε παύση. Οπότε μας πιάνει η παύση στον εθνικό, δεν υπάρχει μέρος να παρκάρουμε νόμιμα και υποχρεούμαστε να πληρώνουμε πρόστιμα που στην ουσία φταίει το κράτος.

Την ίδια στιγμή, οι τουρίστες που έρχονται είναι άκρως επικίνδυνοι, χωρίς βέβαια να φταίνε. Ο τουρίστας στην Ευρώπη έχει μάθει να ταξιδεύει με το GPS και νομίζει ότι ταξιδεύει με ασφάλεια. Εδώ όταν έρχεται αντικρίζει ένα μέρος τριτοκοσμικό σε σχέση με τις υποδομές που έχουμε» επεσήμανε χαρακτηριστικά.