Οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται, η κίνηση στα βενζινάδικα μειώνεται! Εδώ και καιρό, αναζητείται η κατάλληλη φόρμουλα για να ανακοπεί η εκτόξευση που φέρνει την κατρακύλα: Δρόμοι… αντίθετοι, συγχρόνως και παράλληλοι, που διασταυρώνονται διαρκώς κι οδηγούν σε αδιέξοδο τους πρατηριούχους και τους ιδιοκτήτες οχημάτων: Οι μεν σηκώνουν τα χέρια ψηλά, οι δε τα χειρόφρενα!
Αμφότεροι, αναμένουν καλύτερες μέρες, με την έλευση του Απρίλη, για την εφαρμογή στην πράξη των μέτρων ελάφρυνσης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση· σε συνδυασμό με την έναρξη της τουριστικής σεζόν, η χασούρα μπορεί να καλυφθεί εν μέρει, κι η αγορά (κι η τοπική οικονομία κατ’ επέκταση) ίσως μπορέσει ν’ ανασάνει…
Η ακρίβεια φέρνει… ακινησία
Η αμόλυβδη στο Ρέθυμνο, μέχρι και χθες κατά μέσο όρο, ξεκινούσε από τα 2,8 κι έφτανε στα 2,13 ευρώ το λίτρο. Το πετρέλαιο κίνησης, αντίστοιχα, κυμαινόταν από 2,7 έως 2,14 ευρώ. Με το κόστος μετακίνησης να καίει και να τσουρουφλίζει, αρκετά αυτοκίνητα παραμένουν κλειδωμένα στους χώρους στάθμευσής τους: Το κλειδί μπαίνει στη μίζα και η μηχανή παίρνει μπρος μόνο όταν κριθεί απολύτως απαραίτητο και σημαντικό.
«Οι αυξήσεις είναι καθημερινές. Περιμένουμε από την 1η του επόμενου μήνα να δούμε τι θα γίνει με τα νέα δεδομένα: Με τις επιδοτήσεις. Να δούμε πώς θα πάει» είπε στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Ηρακλής Ξυδάκης.
Το μεγάλο ζητούμενο είναι αν και πότε, η τιμή θα πέσει κάτω από τα 2 ευρώ. Θα είναι, το δίχως άλλο, ένα κομβικό σημείο για τη ροή των γεγονότων.
«Η κίνηση έχει μειωθεί αισθητά. Υπάρχει μία πολύ μεγάλη πτώση στα πρατήριά μας, πάνω από 30%» περιγράφει ο κ. Ξυδάκης. «Περιμένουμε να δούμε να ανοίξουν τα ξενοδοχεία, από 1η του μήνα μήπως κάπως ισοφαριστεί αυτό που χάνουμε από τους ντόπιους».
Μέτρα ελάφρυνσης και πλαφόν κατανάλωσης
Ζεστό χρήμα θα τρέξει, είναι όμως αρκετό για να ζεστάνει τις τσέπες επιχειρηματιών και καταναλωτών;
Ο πρόεδρος των βενζινοπωλών Ρεθύμνου αξιολογεί θετικά την επιδότηση που ανακοίνωσε η κυβέρνηση: «Πιστεύω ότι με κάποιο τρόπο μπορεί να βοηθήσει. Αλλά θα το δούμε στην πράξη. Εντάξει, δεν είναι πολύ μεγάλη: Είναι 60 ευρώ για τρεις μήνες, δηλαδή 20 ευρώ το μήνα. Κάτι όμως είναι κι αυτό από το τίποτα» σχολιάζει.
Την ίδια στιγμή, οι πρατηριούχοι φιλτράρουν κατά πόσο ευσταθούν οι φήμες που φτάνουν στους ίδιους, για πακέτο φοροελαφρύνσεων εν όψει, κάτι που θα φανεί συν τω χρόνω: «Ακούγεται ότι θα υπάρξει μείωσε του ΦΠΑ σε ορισμένα προϊόντα. Στ’ αφτιά μας έχει φτάσει ότι ίσως γίνει μείωση του ΦΠΑ και στα καύσιμα. Αλλά αυτό είναι στον αέρα, δεν είναι σίγουρο» υποστήριξε ο κ. Ξυδάκης.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η πτωτική τάση στην τιμή του πετρελαίου ανοίγει μία μικρή χαραμάδα αισιοδοξίας. «Για παράδοση Μάιου -Ιουνίου έχει πέσει στα 112 δολάριο το βαρέλι. Το σημερινό κλείσιμο είναι για παράδοση μετά από 90 ημέρες, δεν είναι άμεσα. Μεοσταθμικά βγάζει την τιμή στο διυλισμένο προϊόν το διυλιστήριο, γι’ αυτό βλέπετε τις αυξήσεις των τιμών» διευκρινίζει ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων.
Όπως συμβαίνει παντού, η γκρίνια και η αβεβαιότητα συνοδεύουν την καθημερινότητα των βενζινοπωλών, συναισθήματα τα οποία μοιράζονται και ταυτίζονται μ’ εκείνα των πελατών τους. «Σαν όλες τις επιχειρήσεις, το ίδιο κι εμείς, ζοριζόμαστε» λέει ο κ. Ξυδάκης, «Τη στιγμή που δεν υπάρχει κατανάλωση, δεν βλέπουμε κίνηση στα μαγαζιά μας. Τα έξοδα τρέχουν και τα έσοδα μειώνονται. Όσο να’ ναι υπάρχει μουρμούρα, ότι κάτι δεν πάει καλά. Από εκεί και πέρα δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο. Περιμένουμε να δούμε, τώρα που μπαίνει το καλοκαίρι, μήπως αλλάξει κάπως η κατάσταση και δούμε μία αύξηση στις καταναλώσεις στα μαγαζιά μας».
Ποιο είναι το… ταβάνι των εξόδων για τους οδηγούς; Ο πρόεδρος των πρατηριούχων απαντά: «Όσοι βάζουν βενζίνη, βάζουν πολύ λίγη. Ξοδεύουν λίγα χρήματα: 10-15 ευρώ το μάξιμουμ μόνο για να κάνουν τη δουλειά τους. Και μετά να κλειδώσουν και πάλι το αμάξι τους».