Του ΓΙΩΡΓΗ ΛΕΛΕΔΑΚΗ
Το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει να συζητείται σε θεσμικό επίπεδο πλέον, η μεταφορά του εμπορικού τμήματος του λιμανιού μας, σε κάποια άλλη θέση εκτός πόλης.
Όσοι τάσσονται υπέρ της μεταφοράς, επικαλούνται τα αντικειμενικά προβλήματα που δημιουργούν οι οχλούσες δραστηριότητες στην υπάρχουσα θέση. Είναι γεγονός ότι λόγω της ερμαφρόδιτης κατάστασης που επικρατεί στη λιμενολεκάνη, δημιουργούνται αρκετά λειτουργικά προβλήματα στην ευρύτερη περιοχή τα οποία υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής αρκετών κατοίκων της περιοχής.
Έχουν εξαντληθεί όμως τα περιθώρια βελτίωσης στην υπάρχουσα θέση; Υπάρχει κανονισμός φορτοεκφορτωσης; Εάν όχι ποιες εναλλακτικές λύσεις έχουν αναζητηθεί;
Είναι αλήθεια ότι το Λιμενικό Ταμείο έχει δηλώσει ότι εάν δεν είναι εφικτή η μεταφορά του λιμανιού εκτός πόλης, θα παραμείνει στην ίδια θέση. Το ζήτημα είναι με ποιες προϋποθέσεις. Η υπάρχουσα διαδικασία μας δημιουργεί ορισμένα ερωτήματα όπως:
– Α. Γιατί ο μελετητής δεν λαμβάνει υπόψη τις θέσεις των επιχειρήσεων που εξυπηρετούνται από το λιμάνι;
Η θέση ακρωτήριο Κόρακας δηλαδή λίγο μετά το Γεράνι, εντάσσεται σε μια περιοχή με τουριστική προοπτική, ενώ βρίσκεται προς την πλευρά της Σούδας.
– Β. Γιατί δεν υπάρχει μελέτη κυματισμού και βαθών;
Το ότι βρίσκεται η διαδικασία στο χωροταξικό στάδιο δεν μπορεί παρά μόνο ως αντίφαση να χαρακτηριστεί καθώς μάλιστα έχουν αρχίσει οι διαδικασίες για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.
– Γ. Έχει γίνει οικονομολογική μελέτη;
– Δ. Έχουν συγκεντρωθεί και αξιολογηθεί τα ωκεανογραφικά στοιχεία;
– Ε. Η μελέτη προβλέπει επίσης εγκατάσταση δεξαμενής δεκαπέντε χιλιάδων κυβικών μέτρων υγροποιημένου αερίου (LNG).
Το ερώτημα είναι φυσικά ποιος θα εκμεταλλεύεται εμπορικά αυτή την εγκατάσταση;
Επί πλέον ποια στρατηγική επιλογή υπάρχει για να στραφούμε προς μια τόσο ακριβή ενέργεια; Ποιες ανάγκες κατανάλωσης της Κρήτης το επιβάλλουν; Θα τσιμεντώνονται οι ακτές για να προσελκύονται σκάφη με τόσο μεγάλο ενεργειακό αποτύπωμα;
Περιμένουμε απαντήσεις.