Άνοδο των βάσεών τους καταγράφουν στην πλειοψηφία τους οι πανεπιστημιακές σχολές του ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος του νησιού σε σχέση με την περσινή χρονιά. Ειδικότερα, οι βάσεις ανέβηκαν σε 13 από τις 17 σχόλες με τη μεγαλύτερη άνοδο να καταγράφεται στο τμήμα Κοινωνιολογίας που φτάνει το 7,2%. Από τις τέσσερις σχολές που καταγράφηκε πτώση των βάσεων η μια αφορά στο Ρέθυμνο και είναι αυτή με τη μεγαλύτερη πτώση. Πρόκειται για το Οικονομικό τμήμα που η βάση υποχώρησε κατά 155 μόρια (1,4%) και ακολουθεί το τμήμα Χημείας, το τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και το τμήμα Βιολογίας.
Σε ό,τι αφορά τις σχόλες του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου άνοδο κατέγραψαν έξι από τις 11 σχολές με τη μεγαλύτερη να καταγράφεται στη νοσηλευτική 1375 μόρια περισσότερα από πέρυσι (αύξηση κατά 13,3%). Πτώση καταγράφεται σε πέντε τμήματα του ΕΛΜΕΠΑ με τη μεγαλύτερη -5.4% να αφορά το τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Ηρακλείου.
Σε ό,τι αφορά τις σχολές του Πολυτεχνείου Κρήτης με εξαίρεση το τμήμα Μηχανικής Παραγωγής και Διοίκησης που κατέγραψε μικρή πτώση κατά 60 μόρια οι υπόλοιπες τέσσερις σχολές κατέγραψαν άνοδο στις βάσεις τους.
Σε γενικές γραμμές οι διαφοροποιήσεις στις βάσεις είναι μικρές, όμως το ενδιαφέρον που μεταφράζεται σε ανησυχία σε κάποιες περιπτώσεις έχει να κάνει με τη μείωση των εισακτέων σε συγκεκριμένες σχολές, τις λεγόμενες καθηγητικές, κυρίως της πόλης του Ρεθύμνου. Μια μείωση που μπορεί να έχει πολλές εξηγήσεις και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως αναφέρει ο αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, Δια Βίου Μάθησης, Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας Γιώργος Κοσιώρης. Παράγοντες που έχουν να κάνουν με το αντικείμενο των σπουδών αλλά σίγουρα και με το κόστος ζωής, με το στεγαστικό ζήτημα των φοιτητών να αποτελεί ένα σημαντικό μειονέκτημα στην επιλογή των σχολών του ΑΕΙ του νησιού. Η τακτική που ακολουθείται από πολλούς ιδιοκτήτες ακίνητων τα τελευταία χρόνια να διαθέτουν τα σπίτια τους προς αξιοποίηση σε βραχυχρόνια μίσθωση για τουριστικούς σκοπούς, έχει συρρικνώσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τη διαθεσιμότητα, με αποτέλεσμα ότι σπίτια υπάρχουν να μισθώνονται σε τιμές απλησίαστες, χωρίς φυσικά στις περισσότερες περιπτώσεις να ανταποκρίνεται η τιμή με την ποιότητα.
Τα δεδομένα αυτά είναι παράγοντες που επηρεάζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την πορεία των βάσεων του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος του νησιού. Για τον λόγο αυτό χαρακτηρίζεται ζωτική η σημασία της υλοποίησης του μεγάλου έργου ΣΔΙΤ των φοιτητικών κατοικιών σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο, καθώς αναμένεται να συμβάλλει στην κάλυψη ουσιαστικών αναγκών της φοιτητικής κοινότητας, αλλά και προσέλκυσης νέων σπουδαστών. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στο Ρέθυμνο, όπου τα σπίτια είναι δυσεύρετα και κυρίως απλησίαστα λόγω τιμής για τους φοιτητές. Το θέμα αυτό έχει αναδειχτεί ως κυρίαρχο από πλευράς πανεπιστημίου με πιο πρόσφατη την έκκληση των πρυτάνεων των νησιώτικων περιοχών μεταξύ των οποίων και όλων των ΑΕΙ του νησιού για να δοθεί μια λύση.
Σε σχετικές δηλώσείς του στα «Ρ.Ν.» ο αντιπρύτανης Γ. Κοσιώρης, σχολιάζοντας την εικόνα των βάσεων για τα ΑΕΙ του νησιού τόνισε: «Στο Ρέθυμνο μπορεί σε κάποια τμήματα να ανέβηκαν οι βάσεις, αλλά το σημαντικότερο θέμα είναι το ποια άτομα μπαίνουν. Είναι κάτι το οποίο μας απασχολεί, να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερους φοιτητές, αλλά και καλύτερους φοιτητές. Άρα θα έλεγα εν γένει είμαστε περίπου όπως ήμασταν και πέρυσι. Φέτος στο τμήμα της Φιλολογίας ήταν λιγότεροι οι εισακτέοι, το οποίο επίσης μας απασχολεί. Η τελική πτώση του αριθμού των εισακτέων βεβαια, εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, γιατί μετά συμπληρώνονται οι θέσεις και από φοιτητές από άλλες κατηγορίες. Οπότε θα έλεγα ότι βλέπω μια πτώση στον αριθμό των εισακτέων στη Φιλολογία, όπως και στο τμήμα της Ιστορίας και της Αρχαιολογίας. Γενικά υπάρχει μια πτώση στους εισακτέους όσον αφορά τις καθηγητικές σχολές στο Ρέθυμνο. Δεν είναι μεγάλη η πτώση, αλλά είναι η σύγχρονη τάση της εποχής. Πρέπει να περιμένουμε τα επόμενα χρόνια να δούμε τι θα γίνει. Ο μικρότερος αριθμός εισακτέων δεν επηρεάζει κατ’ ανάγκη την ελάχιστη βάση εισαγωγής, αλλά παίζει και αυτό τον ρόλο του. Το ζητούμενο δεν είναι να παίρνεις φοιτητές που έχουν κάτω από 10.000 μόρια, Το ερώτημα ήταν ότι θα έπρεπε να παίρνουμε φοιτητές οι οποίοι θα βγουν αυριανοί φιλόλογοι και μπαίνουν με πολύ χαμηλές βάσεις, το οποίο δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα. Στην πορεία βεβαίως, κάποιος μπορεί να γίνει πολύ καλύτερος. Τα παιδιά εξελίσσονται. Δεν σημαίνει ότι ό,τι είσαι σαν υποψήφιος είσαι και ως απόφοιτος. Επομένως εν γένει οι βάσεις στη σχολή κοινωνικών επιστημών και τα παιδαγωγικά έχουν πάει εξαιρετικά καλά και υπάρχει μια πτώση, όχι στις βάσεις, αλλά στον αριθμό των παιδιών που θα σπουδάσουν. Το τελευταίο αφορά κυρίως τη Φιλοσοφική σχολή όσον αφορά το Ρέθυμνο. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και στο Ηράκλειο. Δεν είναι θέμα μόνο του πανεπιστημίου Κρήτης, είναι θέμα γενικότερο όλων των πανεπιστημίων. Υπάρχουν κενές θέσεις και στα άλλα ιδρύματα στις καθηγητικές σχολές, είναι η τάση της εποχής. Οι πιο πολλοί πηγαίνουν στα οικονομικά, σε υπολογιστές, παιδαγωγικά, ψυχολογία και κοινωνιολογία, αυτή είναι η σύγχρονη τάση. Η ιατρική και υψηλόβαθμες σχολές έχουν πάντα υψηλή».
Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο |
||||
Βάσεις (2023) | Βάσεις (2022) | Διαφορά (Μόρια) | Διαφορά | |
Γεωπονίας (Ηράκλειο) | 9.130 | 9.000 | 130 | 1,4% |
Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού (Ηράκλειο) | 8.840 | 9.088 | -248 | -2,7% |
Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Άγιος Νικόλαος) | 8.250 | 8.350 | -100 | -1,2% |
Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας (Σητεία) | 10.110 | 10.290 | -180 | -1,7% |
Ηλεκ/λόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπ/γιστών (Ηράκλειο) | 9.860 | 9.660 | 200 | 2,1% |
Ηλεκτρονικών Μηχανικών (Χανιά) | 9.370 | 9.172 | 198 | 2,2% |
Κοινωνικής Εργασίας (Ηράκλειο) | 13.850 | 12.900 | 950 | 7,4% |
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (Ηράκλειο) | 7.710 | 8.150 | -440 | -5,4% |
Μηχανολόγων Μηχανικών (Ηράκλειο) | 9.800 | 9.315 | 485 | 5,2% |
Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής (Ρέθυμνο) | 8.350 | 8.375 | -25 | -0,3% |
Νοσηλευτικής (Ηράκλειο) | 11.700 | 10.325 | 1.375 | 13,3%
|
Πανεπιστήμιο Κρήτης |
||||
Βάσεις (2023) | Βάσεις (2022) | Διαφορά(Μόρια) | Διαφορά | |
Βιολογίας (Ηράκλειο) | 16.678 | 16.768 | -90 | -0,5% |
Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών (Ηράκλειο) | 9.975 | 9.645 | 330 | 3,4% |
Επιστήμης Υπολογιστών (Ηράκλειο) | 16.047 | 15.617 | 430 | 2,8% |
Ιατρικής (Ηράκλειο) | 18.400 | 18.150 | 250 | 1,4% |
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Ρέθυμνο) | 9.425 | 9.125 | 300 | 3,3% |
Κοινωνιολογίας (Ρέθυμνο) | 10.840 | 10.110 | 730 | 7,2% |
Μαθηματικών και Εφ/μένων Μαθηματικών (Ηράκλειο) | 10.620 | 10.580 | 40 | 0,4% |
Εφ/σμένων Μαθηματικών(Ηράκλειο) | 10.800 | 10.860 | -60 | -0,6% |
Και (Ρέθυμνο) | 13.350 | 12.675 | 675 | 5,3% |
Παιδαγωγικό Προσχολικής Εκπαίδευσης (Ρέθυμνο) | 11.920 | 11.360 | 560 | 4,9% |
Πολιτικής Επιστήμης (Ρέθυμνο) | 9.425 | 9.075 | 350 | 3,9% |
Φιλολογίας (Ρέθυμνο) | 9.558 | 9.118 | 440 | 4,8% |
Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών (Ρέθυμνο) | 9.170 | 9.135 | 35 | 0,4% |
Φυσικής (Ηράκλειο) | 12.825 | 12.160 | 665 | 5,5% |
Χημείας (Ηράκλειο) | 15.690 | 15.874 | -184 | -1,2% |
Ψυχολογίας (Ρέθυμνο) | 16.770 | 15.905 | 865 | 5,4%
|
Πολυτεχνείο Κρήτης |
||||
Βάσεις (2023) | Βάσεις (2022) | Διαφορά (Μόρια) | Διαφορά | |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Χανιά) | 14.630 | 13.950 | 680 | 4,9% |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (Χανιά) | 14.785 | 14.077 | 708 | 5,0% |
Μηχανικών Ορυκτών Πόρων (Χανιά) | 9.815 | 9.280 | 535 | 5,8% |
Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης (Χανιά) | 12.130 | 12.190 | -60 | -0,5% |
Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος (Χανιά) | 12.975 | 12.475 | 500 | 4,0%
|
Συγχαρητήρια στους επιτυχόντες
Μετά την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση, αρχές και φορείς συγχαίρουν τους μαθητές που συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις.
- Ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης: «Συγχαίρουμε ιδιαίτερα όλες τις μαθήτριες και τους μαθητές που συμμετείχαν στις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις. Ανοίγει ένας νέος δρόμος στη ζωή τους. Η εκπλήρωση των ονείρων τους είναι ένα μακρύ και όμορφο προσωπικό ταξίδι, που μόλις ξεκινά.
Για τα παιδιά που δεν κατάφεραν να επιτύχουν το στόχο τους, ευχόμαστε καλή πορεία, καθώς η ζωή ανοίγεται διάπλατα μπροστά τους, γεμάτη προκλήσεις, ευκαιρίες και ενδιαφέρουσες επιλογές. Ιδιαίτερα, συγχαρητήρια αξίζουν στους γονείς των παιδιών αλλά και στους καθηγητές τους, για τη διαρκή στήριξη και καθοδήγηση που τους παρέχουν».
- Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνης, Μαρία Λιονή: «Μετά την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια, νέες και νέοι, που πέρασαν τη δοκιμασία των πανελληνίων εξετάσεων είδαν τη σκληρή δουλειά τους να επιβραβεύεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς τα αποτελέσματα τους εξασφαλίζουν την εισαγωγή τους σε σχολή της επιλογής τους, κάνοντας έτσι ένα όνειρο ζωής πραγματικότητα.
Εύχομαι στους νέους φοιτητές να απολαύσουν στο έπακρο το συναρπαστικό ταξίδι στη γνώση που ξεκινά από τον Σεπτέμβριο, το οποίο ας αποτελέσει την αρχή, μόνο, για μια ξεχωριστή πορεία με συνεχή πρόοδο και απώτερο σκοπό την προσωπική ανάπτυξη και την απόκτηση εφοδίων για την επαγγελματική τους αποκατάσταση».
- Ο δήμαρχος Ανωγείων Σωκράτης Κεφαλογιάννης, συγχαίρει τους επιτυχόντες του Σταυράκειο Λυκείου Ανωγείων, αλλά και ενθαρρύνει τα παιδιά που δεν τα κατάφεραν, αναφέροντας σε μήνυμα του:
«Θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια σε όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές του Γενικού Σταυράκειου Λυκείου Ανωγείων για την εισαγωγή τους στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Μια νέα περίοδος γεμάτη εμπειρίες και ευκαιρίες ξεκινά, όπου με τα κατάλληλα εφόδια που θα αξιοποιήσετε στις σπουδές σας θα σας ανοίξουν νέοι δρόμοι για να πραγματοποιήσετε τα όνειρά σας.
Ωστόσο, τα παιδιά που δεν τα κατάφεραν σε αυτήν την προσπάθεια, να μην το βάζουν κάτω γιατί η ζωή είναι ένας διαρκής αγώνας, ευκαιρίες θα υπάρξουν πολλές, σημασία έχει να έχουν πίστη στην καρδιά τους και αισιοδοξία.
Ακόμη, θα ήθελα να εκφράσω πολλά συγχαρητήρια στις καθηγήτριες και τους καθηγητές για τη στήριξη και τη βοήθειά τους σε αυτή την ιδιαίτερα απαιτητική, διαδρομή των παιδιών και στους γονείς για τη συμπαράστασή στον αγώνα όλων των παιδιών.
Καλή πρόοδο και να γίνεται φωτεινοί πρεσβευτές των αξιών και της Ιστορίας Ανωγείων».
- Ο πρόεδρος και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου Π.Ε.Δ. Κρήτης: «Σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που εξασφάλισαν με επιτυχία μια θέση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ο πρόεδρος και το διοικητικό συμβούλιο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης ευχόμαστε ολόψυχα καλή σταδιοδρομία και θερμά συγχαρητήρια.
Μετά από χρόνια αφοσιωμένης προσπάθειας είναι αξιέπαινο το γεγονός ότι οι μαθητές πέτυχαν ένα τόσο σημαντικό ορόσημο στο ακαδημαϊκό τους ταξίδι.
Αναγνωρίζοντας την τεράστια επιμονή και υπομονή που έδειξαν τόσο οι μαθητές όσο και οι καθηγητές, απέδειξαν την εντατική προετοιμασία και την ακλόνητη δέσμευσή τους στην εκπαίδευση.
Μια επιτυχία που αντικατοπτρίζει τις ατομικές δεξιότητες, αναδεικνύοντας παράλληλα την άριστη ποιότητα εκπαίδευσης που παρέχουν τα σχολεία μας.
Ενθαρρύνουμε τους μαθητές να αγκαλιάσουν αυτό το νέο κεφάλαιο στη ζωή τους, με ενθουσιασμό και αποφασιστικότητα, γνωρίζοντας ότι έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες και γνώσεις για να διαπρέψουν στους τομείς που έχουν επιλέξει.
Ακόμη, θα θέλαμε να εκφράσουμε τις εγκάρδιες ευχές μας και στους γονείς, των οποίων η ανεκτίμητη καθοδήγηση και υποστήριξη έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στα επιτεύγματα των μαθητών.
Τέλος, οι μαθητές που δεν πέτυχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα είναι σημαντικό να ξέρουν ότι υπάρχουν πολυάριθμοι δρόμοι στη ζωή τους, οι οποίοι θα τους προσφέρουν πολλές ευκαιρίες για να πραγματοποιήσουν τις φιλοδοξίες τους.
Συγχαρητήρια σε όλους!».