Αυξάνεται η κίνηση στα πρατήρια υγρών καυσίμων, αυξάνεται όμως και η τιμή της βενζίνης! Ο νόμος της αγοράς και της οικονομίας, όταν υπάρχει υψηλή ζήτηση κι όταν παρεμβάλλονται κι άλλοι εξωγενείς μεν – καταλυτικοί δε παράγοντες, αυτά τα αποτελέσματα επιφέρει.
Ελάχιστες ημέρες πριν από το Πάσχα, σε ρεπορτάζ των «Ρ.Ν.» είχε επισημανθεί η ανοδική τάση στην αμόλυβδη: στις 21 του Απρίλη η τιμή της, κατά μέσο όρο στα πρατήρια του νομού Ρεθύμνου ξεκινούσε απ’ τα 2,07-2,08 κι έφτανε έως το 2,13 ευρώ το λίτρο! Σήμερα, μερικές ημέρες αργότερα οι οδηγοί καλούνται να πληρώσουν έως και 10 λεπτά επιπλέον, όταν φτάσει η ώρα του ανεφοδιασμού.
Η επιδότηση που προσφέρει η κυβέρνηση, μέσω του fuel pass, είναι μία …ανάσα, αν και δεν έχει αποτυπωθεί ακόμα στην… πράξη, ήτοι στα ταμεία των πρατηριούχων. Οι αιτήσεις ξεπέρασαν το 1,5 εκατομμύριο, κατά δήλωση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη ενώ οι δικαιούχοι συνολικά είναι 3 εκατομμύρια. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι περίπου το 30% του συνολικού αριθμού, που έχει εγκριθεί αφορά κάρτες αντί για πίστωση σε iban.
Τα τριήμερα, του Πάσχα και της Πρωτομαγιάς, έδωσαν ισχυρή ώθηση στην κίνηση στους δρόμους (άρα) και στα βενζινάδικα. Όλα θυμίζουν κανονικότητα και εποχές προ covid, απ’ το – όχι και τόσο μακρινό – 2019, ελέω φυσικά και της παρουσίας των τουριστών, που (θα) γίνεται εντονότερη όσο θα περνάει και θα «ανοίγει» κι άλλο ο καιρός και η σεζόν.
Μποτιλιάρισμα και μουρμούρα
Ουρές αυτοκινήτων και κορναρίσματα, ήταν μία συνηθισμένη εικόνα στα πρατήρια το περασμένο Σαββατοκύριακο. Οι εκδρομείς, όπου «φύγει-φύγει», γέμιζαν (όσο μπορούσαν, στο μέτρο των οικονομικών τους δυνατοτήτων) το ρεζερβουάρ των οχημάτων τους, κι απ’ την άλλη οι ξένοι επισκέπτες του νομού έπρατταν αναλόγως, θέλοντας να εξερευνήσουν και να γνωρίσουν καλύτερα τις ομορφιές του τόπου.
«Έχει αυξηθεί η κίνηση. Έχει ανοίξει και πάει καλά η δουλειά» επιβεβαίωσε στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Ηρακλής Ξυδάκης. «Το τριήμερο της Πρωτομαγιάς, όπως και το Πάσχα, είχε κίνηση. Πήγαμε καλά. Επιστρέφουμε σε μία κανονικότητα σιγά-σιγά. Αλλά αυτό δεν οφείλεται στην επιδότηση που έχει πάρει ο κόσμος. Όλο αυτό φαίνεται σε εμάς επειδή έχει ανοίξει ο τουρισμός – τώρα το Πάσχα υπήρχε και εσωτερικός τουρισμός, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί η κίνηση».
Ο κ. Ξυδάκης ξεκαθαρίζει πως «το ποιοι έχουν πάρει επιδότηση, ποιοι έχουν χρησιμοποιήσει δεν το γνωρίζουμε, δεν φαίνεται σε εμάς στα μαγαζιά μας, διότι εμείς δεν έχουμε καμία επαφή με αυτό το πράγμα. Η επιδότηση μπαίνει κατευθείαν στους λογαριασμούς του κάθε δικαιούχου, οπότε δεν ξέρω πώς το χρησιμοποιεί ο καθένας».
Οι μουρμούρες είναι τους τελευταίους μήνες ένα μόνιμο κι εντεινόμενο… φαινόμενο στα πρατήρια. Οι βενζινοπώλες γίνονται αποδέκτες παραπόνων από τους καταναλωτές. Όπως έχει παρατηρήσει ο κ. Ξυδάκης, ο κόσμος «δεν λέει τίποτα για την επιδότηση – όποιοι δικαιούνται το επίδομα θα το πάρουν. Το μόνο παράπονο είναι ότι και αυτή την εβδομάδα (από την προηγούμενη ξεκίνησε) βλέπουν μία αυξητική τάση στα καύσιμα». Κι έγινε πιο σαφής: Η βενζίνη έπιασε τα 2,20 ευρώ το λίτρο, εξέλιξη που «φούντωσε» τη γκρίνια των οδηγών. Το πετρέλαιο κίνησης από την άλλη κατά μέσο όρο το βρίσκουμε από 1,87 και πάνω στον νομό.
Στο diesel, όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, η επιδότηση θα παραμείνει στα 12 λεπτά – συν το ΦΠΑ «πιάνει τα 18 (λεπτά). «Αλλά βλέπουμε ότι οι βενζίνες έχουν μία αυξητική τάση» υπογραμμίζει. Πού οφείλονται όμως αυτές οι διαδοχικές ανατιμήσεις; «Υπάρχει μία διεθνής αισχροκέρδεια – όπως συμβαίνει και με το ρεύμα συμβαίνει και με τα καύσιμα» είναι η άποψη που διατυπώνει ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης. Συγχρόνως, θα προσθέσει: «Έχει αυξηθεί η ζήτηση αυτόν τον καιρό και παράλληλα αυξάνεται και η τιμή. Όπως βλέπεται οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου 110 δολάρια το βαρέλι. Αλλά και πάλι δεν δικαιολογεί αυτή την αύξηση τόσο πολύ».
Αργεί η αποκλιμάκωση
Όλες και όλοι περιμένουν το πότε η βενζίνη θα πέσει κάτω από το φράγμα των 2 ευρώ. Για τους αναλυτές της αγοράς, η μέρα αυτή δεν είναι και πολύ κοντά, ειδικά όταν μαίνονται οι εχθροπραξίες στην Ουκρανία. Συν ότι η αποκλιμάκωση στις τιμές θέλει το λιγότερο ένα τρίμηνο για να φανεί και να παγιωθεί.
Ούτε ο κ. Ξυδάκης βλέπει να υπάρχει άμεσα καθοδική πορεία. «Θα αργήσει να έρθει η σταθεροποίηση, δυστυχώς. Θα δούμε πώς θα πάει μέσα στο καλοκαίρι» εκτιμά, εξηγώντας πως «Υπάρχουν πολλοί διεθνείς παράγοντες που συντελούν σε αυτό το πρόβλημα με τις αυξομειώσεις των τιμών. Ο βασικότερος είναι ο πόλεμος».