11 °C Rethymno, GR
28/01/2023

ΟΜΟΦΩΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΠΕ

Νέες προοπτικές ανάπτυξης από τη δημιουργία καταδυτικού πάρκου στο Ρέθυμνο

Εγκρίθηκε ομόφωνα χθες από το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Ρεθύμνου η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την χωροθέτηση Καταδυτικού Πάρκου στον δήμο Ρεθύμνου.

Δήμαρχος και δημοτικοί σύμβουλοι αλλά και ο πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Γερανίου, αναφέρθηκαν στη σημασία της επένδυσης αυτής, αλλά και στις προοπτικές που ανοίγονται για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στην περιοχή με την προσέκλυση επισκεπτών που ασχολούνται με τις καταδύσεις.

Παράλληλα, όπως ειπώθηκε το γεγονός ότι σε κοντινή ακτίνα και συγκεκριμένα στον δήμο Αποκόρωνα θα λειτουργήσει και άλλο καταδυτικό πάρκο αυξάνει σημαντικά την επισκεψιμότητα και στις δυο περιοχές.

Σύμφωνα με τη μελέτη το καταδυτικό πάρκο θα έχει συνολικό εμβαδό 196,5 στρ. Στον Πετρέ και πρόκειται να αναπτυχθεί σε τρία υπό-τμήματα. Εντός του Πάρκου πρόκειται να ποντισθούν τεχνητά ναυάγια και πιο συγκεκριμένα δυο αεροσκάφη και ένα πλοίο.

Όπως αναφέρεται στη μελέτη με βάση τα υφιστάμενα χαρακτηριστικά της θαλάσσιας έκτασης και τα μέσα που πρόκειται να ποντισθούν δημιουργούνται τρεις καταδυτικές διαδρομές.

Παράλληλα, όπως επισημαίνεται στη μελέτη ο Φορέας (δήμος Ρεθύμνου) και ο ανάδοχος του έργου δεσμεύονται αναφορικά με τα έργα δημιουργίας καταδυτικού πάρκου να συμβάλλουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής προστασίας του περιβάλλοντος και την εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων.

Πιο συγκεκριμένα δεσμεύονται για την:

  • παρακολούθηση των παραμέτρων, των στοιχείων και των δεικτών του περιβάλλοντος που παρακολουθούνται,
  • παρακολούθηση των μεθόδων, τον τόπο, τον χρόνο και τη συχνότητα καταγραφής
  • τα μέτρα διασφάλισης της ποιότητας και αξιοπιστίας των καταγραφών,
  • το χρονοδιάγραμμα ενημέρωσης του ΗΠΜ (Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο).

Επίσης, σύμφωνα με τη μελέτη στη φάση κατασκευής απαιτείται η συνεχής επίβλεψη των εργασιών, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα απόρριψης επικίνδυνων υλικών και γενικά απόρριψης αποβλήτων. Μετά το πέρας των εργασιών θα πρέπει να ελεγχθεί ο χώρος για απομεινάρια απορριμμάτων και επικίνδυνων υλικών. Επιπλέον, θα πρέπει να φωτοσημανθούν τα υπόψη έργα κατά τη διάρκεια εκτέλεσής τους (προσωρινή φωτοσήμανση), καθώς και μετά την αποπεράτωσή τους (οριστική φωτοσήμανση), σύμφωνα με τις υποδείξεις της Υπηρεσίας Φάρων, για την αποφυγή ατυχημάτων.

Παράλληλα, κατά τη φάση λειτουργίας θα πρέπει να παρακολουθείται η ποιότητα των υδάτων. Επίσης η μελέτη προβλέπει ότι θα πρέπει να πραγματοποιείται ετήσια παρακολούθηση και καταγραφή της θαλάσσιας βιοποικιλότητας και του οικοσυστήματος από εξειδικευμένους επιστήμονες.

Όπως ανέφερε στην εισήγηση ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς, η δημιουργία του καταδυτικού πάρκου αναμένεται να έχει σημαντικά οφέλη για την τοπική κοινωνία. Η ένταξη του καταδυτικού τουρισμού στο τουριστικό προϊόν αναμένεται να προσελκύσει πλήθος νέων επισκεπτών στην περιοχή, αυξάνοντας την ποιοτική τουριστική κίνηση, τόσο στο Δήμο Ρεθύμνου, όσο και στο σύνολο της νήσου της Κρήτης, τόνισε. Επιπλέον, η δημιουργία του έργου, πρόσθεσε, θα εντάξει την περιοχή στον παγκόσμιο χάρτη των καταδυτικών προορισμών.

Ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, αναφέρθηκε στη σημασία του έργου, το οποίο, όπως είπε, σε συνδυασμό με αυτό (το καταδυτικό) του Αποκόρωνα θα προσελκύσουν σημαντικό αριθμό επισκεπτών βάζοντας δυναμικά το Ρέθυμνο και την Κρήτη ολόκληρη στο χάρτη του καταδυτικού τουρισμού:

Μεταξύ άλλων ο κ. Μαρινάκης είπε: «Για να γίνει ένα καταδυτικό πάρκο απαιτείται πλειάδα μελετών εξονυχιστικών, αδειοδοτήσεων, εγκρίσεων. Η επιλογή δεν έγινε επειδή θέλαμε να δώσουμε ένα πλεονέκτημα στο Γεράνι. Προφανώς υπήρξε πολύ έντονο ενδιαφέρον από τον πρόεδρο Ανδρέα Κλαψινό και τον μακαρίτη Αποστόλη Αποστολάκη, ο οποίος είχε βάλει στόχο ζωής αυτό το έργο. Έχουμε και την υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού που θα μας δώσει να ποντίσουμε πλοία, τα οποία πλοία μόνο για να ποντιστούν -η επεξεργασία που επιδέχονται είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα. Μπορεί να κοστίσει ίσως και 1.000.000 για να απογυμνώσεις ένα πλοίο από όλα τα ρυπογόνα στοιχεία. Δεν θα σου επιτρέψουν να ποντίσεις χωρίς συγκεκριμένη διαδικασία απορρύπανσης. Είναι σημαντικό επίσης ότι η μια περιοχή (Αποκόρωνας) τροφοδοτεί την επισκεψιμότητα της άλλης (Ρέθυμνο). Κάνεις δεν πάει σε ένα καταδυτικό κέντρο. Όταν όμως σε κοντινή ζώνη, όπως Ρέθυμνο Αποκόρωνας το ενδιαφέρον είναι πολύ μεγάλο».

Και πρόσθεσε ότι «Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα πάρκα αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος. Δημιουργείται ένα οικοσύστημα προστατευμένο. Πρέπει να ξέρετε ότι όλο το οικοσύστημα έξω από την πόλη έως το Γεράνι θεωρείται η Κνωσσός της Παλαιοντολογίας. Έχουμε τροφοδοτήσει όλα τα μουσεία του κόσμου, (Κύπρος, Γερμανία, Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Ηρακλείου) με τέτοια ευρήματα».

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Θοδωρής Νίνος, ανέφερε:

«Είναι ένα έργο το οποίο το περιμένουμε και το αναμέναμε από την προηγούμενη περίοδο. Ο δήμος Αποκόρωνα ξεκίνησε μετά από εμάς. «Έτρεξε» με πιο γρήγορους ρυθμούς. Θεωρό ότι ενε θετικό ότι υπάρχει ένα πλέγμα -δυο καταδυτικά πάρκα. Παρά το ότι προσεγγίζει τα 196 στρέμματα θεωρείται πολύ μικρό καταδυτικό πάρκο και περιορισμένο όσον αφορά το χρόνο που απαιτείται από κάποιον να το επισκεφτεί. Άρα μόνο του το δικό μας καταδυτικό πάρκο δεν θα είχε τα αποτελέσματα που όλοι θέλουμε για την περιοχή. Παράλληλα, θέλω να παρατηρήσω ότι χωρίς χερσαίες εγκαταστάσεις κανένα πάρκο δεν μπορεί να λειτουργήσει. Θα πρέπει να αποφασίσουμε αν είναι οικονομικά προς το συμφέρον του δήμου να λειτουργήσει σε αυτήν την εγκατάσταση (στη δημοτική περιουσία) ή αν θα «κουμπώσουμε» σε μια ιδιωτική επιχείρηση που λειτουργεί στην περιοχή. Θα πρέπει να το σταθμίσουμε να δούμε πως θα λειτουργήσει. Σε πρώτη φάση φαίνεται πως θα το κατασκευάσουμε και θα λειτουργεί με την ιδιωτική παρακείμενη εγκατάσταση. Ο δήμος πρέπει να αποφασίσει αν θέλει να το δουλέψει ο ίδιος σαν επενδύσει ή να γίνει σύμβαση με ιδιωτική επιχείρηση που υπάρχει ή αν απευθυνθεί ευρύτερα και από μεριά του Αποκόρωνα αν υπάρχει ενδιαφέρον. Πρέπει να σημειώσουμε ότι αυτού του είδους οι επενδύσεις έχουν τεράστιο περιθώριο υπεραξίας. Θεωρώ ότι η περιβαλλοντική επιβάρυνση στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι από τις πιο «αθώες» ανθρώπινες παρεμβάσεις, που η υπεραξία που παράγουν είναι δυσανάλογη υπέρ του θετικού αποτελέσματος. Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής είναι έξι εβδομάδες, δηλαδή θεωρητικά σε 1.5 μήνα μπορεί να ‘ναι έτοιμο προς χρήση, προς λειτουργία. Εκτιμώντας και παρατηρώντας τις απαιτήσεις που θα δημιουργηθούν στην περιοχή από τουριστική ανάπτυξη, η μετατόπιση του ΒΟΑΚ νοτιότερα μόνο προς το συμφέρον και υπέρ αυτής της επένδυσης είναι, οπότε η παράταξή μας γνωμοδοτεί θετικά».

Ο επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο οι πολίτες μπροστά ένας δήμος για όλους», Θωμάς Κρεβετζάκης, μεταξύ άλλων ανέφερε: «Με την επένδυση αυτή δεν ερχόμαστε απλώς να διασυνδέσουμε δύο καταδυτικά κέντρα, ουσιαστικά έχουμε να διασυνδέσουμε και δυο παλαιοντολογικούς χώρους. Είναι και η προτεραιότητα που έχει πάρει ο δήμος Αποκόρωνα, που έχει να κάνει με υποθαλάσσιο σπήλαιο των ελεφάντων που θα έρθει να «συνομιλήσει» με την ανάδειξη του σπηλαίου Γερανίου. Οπότε η ευρύτερη περιοχή δήμου Ρεθύμνου σε συνδυασμό με τον Αποκόρωνα δείχνει να αποτελεί ένα συγκεκριμένο τόπο προσέλκυσης τουριστών υψηλών εισοδηματικών κριτηρίων ως επί το πλείστων και έρχεται να εξασφαλίσει μια ισορροπία στην τουριστική ανάπτυξη του δήμου μας. Το δυτικό Ρέθυμνο που υπολειπόταν σε υποδομές, πλέον με τις νέες ξενοδοχειακές μονάδες που ιδρύονται και της εξειδικευμένης τουριστικής ανάπτυξης από τα καταδυτικά πάρκα θα φέρει μια ισορροπία ανατολής – δύσης. Και το κομμάτι ανάδειξης του σπηλαίου του Γερανίου έρχεται να συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιοχής, οπότε ψηφίζουμε θετικά».

Θετική ήταν η ψήφος και του επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο Ενεργοί Πολίτες», Σταύρου Βουρβαχάκη, ο οποίος επεσήμανε τον όρο που περιλαμβάνεται στη μελέτη και αφορά στη συνεχή επίβλεψη εργασιών για να αποφεύγονται φαινόμενα απόρριψης επικινδύνων υλικών και αποβλήτων.

«Δεν έχουμε την εκτίμηση ότι δημιουργούνται σοβαροί περιβαλλοντικοί κίνδυνοι, αν ληφθούν υπόψη τα μέτρα και η πρόνοια της ΜΠΕ», τόνισε ο Μανούσος Μανουσογιάννης, επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, ο οποίος ψήφισε θετικά επισημαίνοντας τον προβληματισμό ότι «χρειάζεται όπως «ξεμπλοκάρονται» τέτοια έργα που υπηρετούν συγκεκριμένες στοχεύσεις, να «ξεμπλοκάρονται» και έργα για επείγουσες κοινωνικές ανάγκες».