Ο Αμπντουλχαμίτ αρχίζει τις κρουαζιέρες γεωτρήσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, χωρίς να έχουν ακόμα ανακοινωθεί τα σημεία ενδιαφέροντός του, τα οποία θέλει να ανακοινώσει μόνος του ο πρόεδρος Ερντογάν στις 9 Αυγούστου. Το «Αμπντουλχαμίτ Χάν» είναι το νεότερο, μεγαλύτερο και υπέρ σύγχρονο πλοίο που ρίχνει «στη μάχη των γεωτρήσεων» η Τουρκία ανεβάζοντας το πολιτικό θερμόμετρο στα ύψη στη Λευκωσία και την Αθήνα.
Τούρκοι αξιωματούχοι μεταξύ των οποίων και ο πολιτικός σύμβουλος κ. Καλίν επιμένουν ότι οι γεωτρήσεις του πλοίου θα «Είναι νόμιμες μέσα στα χωρικά ύδατα της Τουρκίας και σε περιοχές που έχουν αδειοδοτηθεί».
Το πλοίο αναμένεται να κινηθεί παράνομα μέσα στην κυπριακή ΑΟΖ, αλλά ενδεχομένως θα αποφύγει τις περιοχές στις οποίες ενεργούν μεγάλες διεθνείς εταιρείες όπως τα οικόπεδα 5,6,10 της κυπριακής ΑΟΖ.
Το πρόβλημα θα εμφανιστεί στην περίπτωση, που το τουρκικό πλοίο, το οποίο συνοδεύεται και από τουρκικό πολεμικό κινηθεί προς δυσμάς, ανάμεσα στην Κύπρο και την Ελλάδα και σε σημεία όπου ο Ερντογάν έχει κηρύξει τη «Γαλάζια Πατρίδα» του.
Στα δυτικά παράλια της Κύπρου, τα πράγματα είναι συγκεχυμένα, καθώς η Λευκωσία δεν έχει οριοθετήσει κυπριακή ΑΟΖ, αφού προηγουμένως θα πρέπει να λύσει τους «γρίφους» των ΑΟΖ Κύπρου – Ελλάδας – Τουρκίας, με την Άγκυρα να θέλει να παρεμβάλει και την ΑΟΖ των κατεχομένων. Ήδη η Άγκυρα προαναγγέλλει ότι «Έχει πάρει την επίσημη άδεια γεωτρήσεων» από το παράνομο τουρκοκυπριακό κράτος, πράγμα που σημαίνει ότι το ενδιαφέρον του Αμπντουλχαμίντ θα είναι στραμμένο δυτικά. Με τον κίνδυνο να ακολουθήσει τις ρότες του Ορούς Ρέις, του τουρκικού πλοίου σεισμικών ερευνών, το οποίο τον Αύγουστο 2020 ανέβασε κατακόρυφα την ένταση μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας , η οποία μειώθηκε μόνον όταν η Αθήνα περιορίστηκε στον 28ο μεσημβρινό και «άφησε ελεύθερο» το πεδίο της ελληνικής ΑΟΖ μεταξύ 28ου και 30ου μεσημβρινού, το οποίο βεβαίως «κατέλαβε αμέσως η Τουρκία…
Οι αποστάσεις μιλάνε μόνες τους:
Η απόσταση Κάρπαθος/Κύπρος είναι 240 νμ και η μέση γραμμή είναι 120 νμ εκατέρωθεν και βρίσκεται στον 30ο μεσημβρινό. Η απόσταση Ρόδος /Κύπρος είναι 220 νμ και η μέση γραμμή 110 νμ εκατέρωθεν που συμπίπτει με τον 30ο μεσημβρινό. Το Καστελόριζο θεωρείται προς ανατολάς ότι είναι παράκτιο της Τουρκίας. Η ΑΟΖ του προς ανατολάς εκτείνεται 40 νμ διότι συνορεύει με την ηπειρωτική Τουρκία. Η μέση γραμμή 20 νμ εκατέρωθεν συμπίπτει με τον 30ο μεσημβρινό.
Επιπροσθέτως, ο καθορισμός της μέσης γραμμής ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου από τον 26ο έως τον 28ο μεσημβρινό, χωρίς ελληνική διεκδίκησή-CLAIΜ από τον 28ο έως τον 30ο μεσημβρινό, αφήνει ακάλυπτη την περιοχή ανατολικά του 28ου μεσημβρινού και επιτρέπει την «τουρκοποίηση» της ελληνικής κυριαρχίας.
Υπενθυμίζεται ακόμα ότι η Ελλάδα ουδέποτε έχει αποστείλει επισήμως στον ΟΗΕ την ελληνική διεκδίκηση (claim) της ελληνικής ΑΟΖ που φτάνει μέχρι τον 30 μεσημβρινό, ενώ η Τουρκία έχει στείλει την τουρκολυβική Συμφωνία στον ΟΗΕ, ο οποίος την έχει αναρτήσει επισήμως στον επίσημο σχετικό πίνακα 104 από τον Ιανουάριο του 2021 και βρίσκεται σε ισχύ, χωρίς η Ελλάδα ακόμα και τώρα να έχει καταγγείλει επισήμως την τουρκολυβική ΑΟΖ, παρά μόνο φραστικά και για εσωτερική κατανάλωση…
Έτσι ο «Αμπντουλχαμίντ» ξυπνά δυσάρεστες μνήμες και επαναφέρει στο προσκήνιο όλες τις πρόχειρες και επικίνδυνες πρόσφατες «ρυθμίσεις» του 2020-21, που εγκλωβίζουν την Ελλάδα στον 28ο μεσημβρινό μα την επίσημη δέσμευση στη Βουλή ότι η Ελλάδα υπερασπίζει τα 6 νμ των χωρικών υδάτων της μόνον, χωρίς την ΑΟΖ.
Το πλέον επικίνδυνο σενάριο πλεύσης του τουρκικού γεωτρύπανου είναι να κινηθεί στο τμήμα της «τουρκικής ΑΟΖ» μέσα στην τουρκολυβική ΑΟΖ. Μια τέτοια ενδεχόμενη κίνηση μπορεί μόνον να ερμηνευτεί ως προσπάθεια του Ερντογάν για την έναρξη της οριστικής «διευθέτησης» των σχέσεων με την Ελλάδα, με οποιονδήποτε τρόπο…