Συγκρατημένη αισιοδοξία για τη χρηματοδότηση του έργου του υπόγειου πάρκινγκ από το νέο ΕΣΠΑ
Τον σχεδιασμό του δήμου Ρεθύμνου για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης παρουσίασε χθες στο δημοτικό συμβούλιο ο αντιδήμαρχος Κυκλοφοριακών Θεμάτων, Στέλιος Ξεζωνάκης, απαντώντας σε ερώτημα που έθεσε στην επιτροπή λογοδοσίας η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του δήμου, Ειρήνη Κουτσαλεδάκη.
Ο κ. Ξεζωνάκης τόνισε ότι η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος βασίζεται σε τρεις πυλώνες:
1. ο δήμος που ασκεί κυκλοφοριακή πολιτική και σχεδιασμό με κανονιστικές αποφάσεις,
2. η Διεύθυνση Τροχαίας που ασκεί την αστυνόμευση μέτρων,
3. οι επαγγελματίες οδηγοί και οι πολίτες χρήστες των κανονιστικών αποφάσεων που θα πρέπει, όπως είπε, να τις σέβονται.
Αναφερόμενος στο ζήτημα των περιφερειακών πάρκινγκ τόνισε ότι εδώ και χρόνια ο δήμος παρά την απουσία χρηματοδοτήσεων επιχειρεί να τα υλοποιήσει. Έχει, όπως είπε, αγοραστεί το οικόπεδο Φραγάκη στη δυτική πλευρά της πόλης που θα χρησιμοποιηθεί σαν περιφερειακός χώρος στάθμευσης «για να δώσει μια λύση με μια γραμμή αστικής συγκοινωνίας». Πρόσθεσε ότι είχε γίνει προσπάθεια στο παρελθόν μέσα από μελέτη οδικής ασφάλειας για εξαγορά χώρου στάθμευσης στη νότια πλευρά (Μασταμπά), η οποία δεν προχώρησε γιατί περικόπηκε το χρηματοδοτικό πρόγραμμα και ο δήμος, όπως είπε, αναζητά χώρο στάθμευσης στα ανατολικά του σημεία. «Αυτοί οι οργανωμένοι χώροι συνδυάζονται και λειτουργούν ταυτόχρονα με γραμμές αστικής συγκοινωνίας που επιτρέπουν στους πολίτες να παρκάρουν περιφερειακά και να μη χρησιμοποιούν Ι.Χ. εντός πόλεως».
Ο κ. Ξεζωνάκης αναφέρθηκε στην προμήθεια δύο ηλεκτρικών λεωφορείων. Τόνισε ότι μέρος του οικοπέδου Φραγάκη θα χρησιμοποιηθεί ως χώρος στάθμευσης για να μεταβαίνουν οι πολίτες με το λεωφορείο στο κέντρο, ενώ είπε ότι διερευνάται η διαδρομή με τρόπο τέτοιο ώστε η γραμμή να είναι ελκυστική στους πολίτες.
«Τα μέτρα θέλουν διαβούλευση με τους φορείς. Και επειδή στο παρελθόν απέτυχε η προσπάθεια με τα λεωφορεία, αυτή τη φορά θέλω να είμαστε πιο προσεχτικοί να το διαβουλευτούμε σωστά και να καταλήξουμε σε αστική γραμμή που θα εξυπηρετεί τους πολίτες και θα δώσει μια ανάσα». Σε δεύτερο χρόνο, πρόσθεσε, θα γίνει μια δεύτερη γραμμή Μασταμπάς – κέντρο.
Αναποτελεσματικό το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης
Αναποτελεσματικό είναι το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης, σύμφωνα με τον κ. Ξεζωνάκη, καθώς, όπως είπε, παρά τον πρωτοποριακό του χαρακτήρα η έλλειψη αστυνόμευσής του, οδηγεί ουσιαστικά στην υπολειτουργία του.
Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι: «Η ελεγχόμενη στάθμευση είναι ένα πρωτοποριακό σύστημα, που όμως δεν έχουμε την αποτελεσματικότητα που θα θέλαμε και ο λόγος δεν είναι το ίδιο το σύστημα, άλλα η πλημμελής αστυνόμευση που προκύπτει από έλλειψη δημοτικής αστυνομίας». Παρέθεσε στοιχεία της χθεσινής ημέρας, σύμφωνα με τα οποία το 75% των θέσεων ήταν κατειλημμένες, το 22% ελεύθερες και μόνο το 13% είχε πληρωθεί. «Το σύστημα δεν αστυνομεύεται, δεν είναι ευθύνη του δήμου ο πολίτης που δεν το σέβεται. Δεν γίνεται να έχουμε οποιαδήποτε βελτίωση αν δεν συναινέσουν οι τρεις πυλώνες: δήμος, αστυνομία και πολίτης».
Υποστήριξε ότι εξετάζεται η αύξηση τω θέσεων της ελεγχόμενης στάθμευσης, τονίζοντας ότι: «Περίπου 500 είναι οι θέσεις ελεγχόμενης. Οι 350 θέσεις αφορούν σε κάρτες ελεύθερης στάθμευσης σε ιδιοκτήτες εντός ζώνης και οι 150 που απομένουν δεν είναι αρκετές για να εξυπηρετούν τους επισκέπτες και τους πολίτες, άρα θέλουμε να ενισχυθούν οι θέσεις ελεγχόμενης ίσως προσθέτοντας θέσεις σε ορισμένα πάρκινγκ».
«Πληγή» οι φορτοεκφορτώσεις
Ανοιχτή πληγή αποτελούν και οι φορτοεκφορτώσεις, για τις οποίες, όπως εξήγησε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, γίνεται προσπάθεια χωροθέτησης θέσεων σε κάθε δρόμο για την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών, ενώ επανέλαβε το πρόβλημα της απουσίας αστυνόμευσης.
Σημείωσε ότι δεν έχει δοθεί το 2024 καμία θέση φορτοεκφόρτωσης σε επαγγελματία υποστηρίζοντας ότι οι θέσεις είναι δημόσιες και μπορεί να τις χρησιμοποιήσει οποιοσδήποτε επαγγελματίας, ενώ ανέφερε ότι έχει ζητήσει στοχευμένη αστυνόμευσή τους από την τροχαία.
Αναγκαία μια νέα κυκλοφοριακή μελέτη
Η τελευταία κυκλοφοριακή μελέτη στον δήμο Ρεθύμνου έγινε το 1998. Έκτοτε, όπως είπε ο κ. Ξεζωνάκης, έχουν αλλάξει πολλά: μεγάλα κομμάτια της πόλης έχουν αναπλαστεί, ο αριθμός Ι.Χ. και δίκυκλων έχει αυξηθεί: «Υπάρχει αλλαγή στα δεδομένα και πρέπει να δούμε το μέλλον. Η κυκλοφοριακή μελέτη μας δίδει δυνατότητα για συνολικές παρεμβάσεις συνολικά για όλη την πόλη, θα ‘ναι κάλος οδηγός για σωστές παρεμβάσεις. Έφτασε η ώρα μετά από 25 χρόνια. Η επέκταση του σχεδίου πόλης θα μας δώσει τη δυνατότητα να χωροθετήσουμε δημόσιους χώρους που θα αφορούν στάθμευση αυτοκινήτων για επισκέπτες και θα φέρει ανάσα στην πόλη.
Ένα μεγάλο έργο είναι η κατασκευή ανισόπεδου κόμβου στην περιοχή του Μασταμπά στην είσοδο της πόλης από τον νότο. Το έργο βρίσκεται στη φάση περιβαλλοντικής αδειοδότησης, θα δώσει πρόσβαση στην περιοχή του Τιμίου Σταυρού που έχουμε πολλά σχολεία και θα δημιουργήσει προϋποθέσεις, ώστε τα αυτοκίνητα να μην έρχονται στο κέντρο, να κρατήσουμε την κίνηση στα όρια της πόλης και λιγότερα Ι.Χ. να έρχονται στο κέντρο.
Έχουμε καταγράψει τα προβλήματα, έχουμε προβλέψει χρήματα για να γίνουν μελέτες σε κόμβους για να βελτιώσουμε την κατάσταση, όπως για παράδειγμα στον κόμβο στην συμβολή του περιφερειακού δρόμου με την οδό Ηγ. Γαβριήλ, αλλά και την είσοδο από το πάρκινγκ Τεσσάρων Μαρτύρων. Υπάρχουν πολλοί περιαστικοί οικισμοί, όπου οι πρόεδροι έχουν αιτήματα για κυκλοφοριακά θέματα, όπως για παράδειγμα το Ατσιπόπουλο που στερείται κάθε κυκλοφοριακής ρύθμισης και σχεδιασμού. Ένας τρίτος άξονας είναι η καθημερινότητα του τμήματος συγκοινωνιακών έργων.
Δεχθήκαμε σε ένα έτος, 400 αιτήσεις πολιτών για συγκοινωνιακά θέματα -από τις αιτήσεις για θέσεις ΑμεΑ, για θέσεις φορτοεκφορτώσεις, για τοποθέτηση εύκαμπτων κολωνακίων σε σημεία που εμπόδιζαν είσοδο σε γκαράζ, την ανάγκη για νέες πινακίδες Κ.Ο.Κ. όπου έχουμε 35-40 αιτήσεις τον μηνά, αριθμός αρκετά μεγάλος», είπε.
Τρεις κάμερες επιπλέον για τον έλεγχο του δακτυλίου
Για τον δακτύλιο, σύμφωνα με τον κ. Ξεζωνάκη, μετά από μια τετραετία, κρίνεται αναγκαίος ο επανέλεγχος των χρηστών του δακτυλίου: «Είναι μια επίπονη διαδικασία. Προσπαθούμε να εφαρμόσουμε την υπάρχουσα κανονιστική για να μπαίνουν μόνο όσοι πρέπει. Υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα με τις φορτοεκφορτώσεις και τις διανομές, πρέπει να βρούμε τρόπο να εφαρμόσουμε κανονιστική που δεν εφαρμόζεται. Υπάρχει κατάσταση ανοχής», είπε και ανακοίνωσε ότι θα τοποθετηθούν επιπλέον τρεις κάμερες για τον έλεγχο του μέτρου.
Έξυπνες διαβάσεις
Σε ό,τι αφορά τις έξυπνες διαβάσεις πεζών, σύμφωνα με τον κ. Ξεζωνάκη, το εξελιγμένο σύστημα με φωτεινή σήμανση θα λειτουργήσει στην οδό Κονδυλάκη στο ύψος του 13ου Δ.Σ. και πριν την είσοδο του 1ου ΓΕΛ. Παράλληλα, πρόσθεσε ότι ο δήμος έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον σε πρόσκληση του ΤΕΕ για έξυπνες διαβάσεις σε σχολεία, όπου έχει προτείνει συνολικά 24 συστήματα διαβάσεων εκ των οποίων τα 17 σε σχολεία εντός πόλεως και τα υπόλοιπα σε σχολεία εκτός πόλεως.
Συντήρηση οδικού δικτύου
Η συντήρηση του οδικού δικτύου τόσο σε ό,τι αφορά την οριζόντια σήμανση με τις διαγραμμίσεις πεζών και τις λωρίδες κυκλοφορίας όσο και κατακόρυφη σήμανση με τις πινακίδες Κ.Ο.Κ. είναι, σύμφωνα με τον κ. Ξεζωνάκη, σε προτεραιότητα, αφού ετησίως, όπως είπε, προβλέπεται σχετικό ποσό «στα πλαίσια των δυνατοτήτων με τεχνικά συνεργεία που είναι ολιγομελή».
Καταλήγοντας εμφανίστηκε ευχαριστημένος επισημαίνοντας ότι: «Έχουμε μπει σε έναν ρυθμό να παρακολουθούμε την καθημερινότητα, να κάνουμε συντηρήσεις κατά το δυνατόν περισσότερες και να προσπαθούμε να κάνουμε μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις που θα δημιουργούν προϋποθέσεις για το μέλλον. Δεν μπορούμε να δούμε άμεσα αποτελέσματα από τη μια μέρα στην άλλη» και πρόσθεσε ότι «δεν φτάνει μόνο η εργασία του δήμου αλλά θέλουμε συνεργασία Τροχαίας και πολιτών και παρατάξεων κι οποιουδήποτε φορέα είχε άποψη που να είναι τεκμηριωμένη με χρονοδιάγραμμα και να μπορεί να λειτουργήσει. Κάθε πρόταση από μένα είναι δεκτή, δουλεύουμε για να βελτιώσουμε τις συνθήκες».
Στο πρόγραμμα των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης αναφέρθηκε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Άγγελος Μαλάς και στον σχεδιασμό για την κυκλοφοριακή διασύνδεση των γειτονιών με διανοίξεις δρόμων, κόμβους και γέφυρες.
«Το υπόγειο πάρκινγκ είναι ένα εμβληματικό έργο που το περιμένουμε όλοι»
Εκτενής αναφορά έγινε από τον δήμαρχο Ρεθύμνης για το έργο κατασκευής του υπόγειου πάρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων. Ο Γ. Μαρινάκης ανέλυσε όλες τις ενέργειες που έγιναν από πλευράς του δήμου, επισημαίνοντας ότι προχώρησαν άλλα έργα που ήταν στην ίδια κατηγορία με το πάρκινγκ παρότι δεν είχαν κάνει δαπάνη ή και που κατατέθηκαν την τελευταία στιγμή.
«Δεν αισθάνομαι απολογούμενος, έχουμε διαχειριστεί δεκάδες εκατομμύρια έργα, δεν έχει χαθεί κανένα, να ξέρετε ότι στο πίσω μέρος διαχειριστών ευρωπαϊκών προγραμμάτων είναι καρφωμένο σαν κεντρί το ολιστικό πρόγραμμα του Ρεθύμνου. Εγώ επειδή είχα οσμιστεί από τον περασμένο Ιούνιο τι συνέβαινε είχα εγχειρίσει την επιστολή στον πρωθυπουργό για το πάρκιγνκ. Ουδείς σήκωσε το τηλέφωνο να μου πει τι συνέβη.
Μας έκαναν συμψηφισμό. Κάποια στιγμή είπαν ότι καλά είναι το Ρέθυμνο, ας πάρουν κι άλλοι.
Αυτό είναι κάτι που πληγώνει όλη τη Ρεθεμνιώτικη κοινωνία. Είναι ένα εμβληματικό έργο που το περιμένουμε όλοι. Θέλω να πω βέβαια για το κυκλοφοριακό θέμα που μιλάμε δεν είναι η λύση του αύριο. Είναι το πρόβλημα τριών χρόνων από την ημέρα που θα το πάρουμε μέχρι να τελειώσει. Γιατί όλο αυτό που γίνεται την Πέμπτη στη λαϊκή, θα γίνεται επί τρία χρόνια, πολλά μεσημέρια και πολλές ημέρες. Θέλει μια ειδική διαχείριση αυτό το θέμα.
Εάν δεν κυκλώσουμε την πόλη με αντίμετρα, αυτό το έργο θα γίνει ευλογία, αλλά όταν τελειώσει. Μέχρι να τελειώσει θα έχει την ίδια μουρμούρα που έχουν όλες οι αναπλάσεις και όλα τα άλλα έργα που κάνουμε στην πόλη και δεν έχουμε την υπομονή ενός δευτερολέπτου ή μερικών βδομάδων ή ακόμη και μηνών, αναλόγως την περίπτωση».
Αναφέρθηκε στη συνάντηση που πραγματοποίησε ο γενικός γραμματέας του δήμου με τον γενικό γραμματέα τομεακών προγραμμάτων Γ. Ζερβό, μετά από παρέμβαση του γραφείου του Γιάννη Κεφαλογιάννη.
«Αυτό που επιδιώκουμε σήμερα είναι να πάρουμε όλα τα λεφτά από ίδιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα», είπε, ενώ εξήγησε ότι εξακολουθεί να ισχύει το ποσό που πρέπει να βάλει ο δήμος από ιδίους πόρους, δηλαδή το 40%. Αυτό μεταφράζεται σε 6 εκ. ευρώ, χρήματα τα οποία, όπως είπε, θα διεκδικήσει ο δήμος Ρεθύμνου από δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
«Νομίζω το έργο έχει ευαισθητοποιήσει το γραφείο του πρωθυπουργού και του υπουργού», πρόσθεσε ο δήμαρχος, ενώ όπως είπε ο Γ.Γ. Γιώργος Ζερβός, έχει ήδη επικοινωνήσει με τον περιφερειάρχη -γιατί πρέπει να γίνει η ένταξη του έργου από την περιφέρεια. Ο κ. Αρναουτάκης, όπως είπε ο δήμαρχος, θα συντάξει επιστολή ότι αποδέχεται να μπει στο περιφερειακό πρόγραμμα το πάρκινγκ και κατέληξε λέγοντας ότι: «Δεν είμαι ούτε αισιόδοξος ούτε απαισιόδοξος».
Για ακατάσχετη γενικολογία κάνει λόγο η Ρ. Κουτσαλεδάκη
Για ακατάσχετη γενικολογία κάνει λόγο η Ρένα Κουτσαλεδάκη αναφερομένη στην επιτροπή λογοδοσίας:
«Επί μιάμιση ώρα η δημοτική αρχή επιδόθηκε σε μία ακατάσχετη γενικολογία χωρίς καν να είναι σε θέση να παρουσιάσει έναν στοιχειώδη σχεδιασμό για την απεμπλοκή του Ρεθύμνου από το κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλανίζει την πόλη.
Απέφυγε να εμφανίσει τα έγγραφα που αφορούν δήθεν ενέργειες του Δήμου ως προς την απένταξη του πάρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων.
Μπορεί πράγματι ο κ. Μαρινάκης να μην ευθύνεται για την αδυναμία πρόβλεψης της οικονομικής ασφυξίας της χώρας το 2010 όπως ανέφερε, σίγουρα όμως στην κυκλοφοριακή ασφυξία του Ρεθύμνου έχει βάλει με εμβληματικό μάλιστα τρόπο την δική του υπογραφή.
Επειδή λέτε συχνά κύριε Μαρινάκη ότι ο δήμος είναι το παιδί σας, οι αστοχίες σας και η έλλειψη βούλησης για το κυκλοφοριακό σχεδόν ενηλικιώθηκαν! Και σήμερα προκύπτει ότι εδώ και χρόνια δεν υπάρχει ούτε ένα υλοποιημένο μεγάλο έργο με στόχο την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, όπως δυο περιφερειακά δημοτικά πάρκινγκ, την ίδια στιγμή που όσα έργα έχουν γίνει σε επίπεδο ανάπλασης μείωναν και τις υφιστάμενες θέσεις στάθμευσης» και συνέχισε λέγοντας ότι: «Η σημερινή συζήτηση δεν μας ικανοποίησε. Η δημοτική αρχή για πολλά χρόνια κράτησε χαμηλά στην ατζέντα της κρίσιμα έργα, όπως ο περιφερειακός δρόμος και η απομάκρυνση του εμπορικού λιμένα από τον αστικό ιστό.
Ακριβώς για αυτό θα ζητήσουμε από τη νέα διοικούσα του ΤΕΕ να πραγματοποιήσουμε μια διευρυμένη σύσκεψη για το κυκλοφοριακό. Ελπίζουμε τουλάχιστον εκεί να έχουμε καλά νέα από τον κ. Ζερβό για το πάρκινγκ και να έχετε έστω και μια πρώτη αποτύπωση μιας δέσμης μέτρων για την αποσυμφόρηση της πόλης μας. Ακόμα και να τα βάλετε στο μπλέντερ τουλάχιστον να βγει αποτέλεσμα, γιατί αλλιώς κινδυνεύετε να οδηγηθείτε σε μια συνέχιση της γενικευμένης απραξίας που θα κάνει την κριτική για το «μεγάλο περίπατο της Αθήνας» να μοιάζει περίπατος σε σχέση με τη δική σας ολιγωρία. Κινδυνεύετε να μας κάνετε Παρίσι και όχι με την καλή έννοια αλλά με αυτή του αστείου, που θέλει τα οχήματα στη γαλλική πρωτεύουσα να είναι περισσότερες ώρες ακινητοποιημένα, λόγω της μόνιμης κυκλοφοριακής συμφόρησης, παρά κινούνται!
Το Ρέθυμνο χρειάζεται σήμερα, με την εμπλοκή όλων των αρμόδιων φορέων, να καταρτιστεί μακροχρόνιος στρατηγικός σχεδιασμός για τα επόμενα 5-10 χρόνια προκειμένου να υπάρξει επίλυση του κυκλοφοριακού ζητήματος», ανέφερε.
Οι προτάσεις του Μ. Μανουσογιάννη
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Μανούσος Μανουσογιάννης, ζήτησε να προχωρήσουν τα δωρεάν περιφερειακά πάρκινγκ της πόλης, επεσήμανε την ανάγκη εξασφάλισης κρατικής χρηματοδότησης για τον περιφερειακό δρόμο από Αμάρι έως Ατσιπόπουλο και αναφέρθηκε στην κατάργηση ελεγχόμενης στάθμευσης στους δρόμους του κέντρου και αντικατάστασή της με δωρεάν εναλλασσόμενη στάθμευση ανά μια έως δυο ώρες για να εξυπηρετούνται οι πολίτες και να επιβάλλονται πρόστιμα σε όσους παραβιάζουν το μέτρο.