Ζητά την κατανόηση των πολιτών και τονίζει ότι η ΔΕΥΑΡ όχι μόνο δεν αδιαφορεί, αλλά χωρίς να φείδεται ούτε του κόπου, αλλά ούτε και χρημάτων κάνει το καλύτερο δυνατόν
Εξηγήσεις για την πολύωρη διακοπή υδροδότησης που καταγράφηκε στην πόλη του Ρεθύμνου το πρωί της Δευτέρας και η οποία αποκαταστάθηκε πλήρως για το σύνολο των περιοχών αργά τη νύχτα της Τετάρτης, έδωσε χθες στη διάρκεια συνέντευξης τύπου ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργης Μαρινάκης, με τον αντιπρόεδρο Δημήτρη Λελεδάκη, τον εντεταλμένο δημοτικό σύμβουλο και μέλος του ΔΣ της ΔΕΥΑΡ Στέλιο Σπαντιδάκη, τον διευθυντή της επιχείρησης Γιώργο Παπαδάκη και τον εργολάβο Νίκο Μιχάλα.
Ο δήμαρχος ξεκίνησε λέγοντας: «Καταρχήν, κανείς δεν πρέπει να αισθάνεται ότι το σύστημα της ΔΕΥΑ, είτε αδιαφορεί, είτε μπορούσε να κάνει κάτι καλύτερο και δεν το κάνει κάθε φορά, χωρίς να φείδεται ούτε του κόπου, αλλά ούτε και χρημάτων».
Ευχαρίστησε όλους τους συνεργάτες του που όπως είπε ήταν επί του πεδίου από τη Δευτέρα το πρωί, μέχρι και τα μεσάνυχτα της Τετάρτης. «Έδειξαν ιδιαίτερη προσήλωση τόσο οι αιρετοί, ο κος Λελεδάκης με τον κ. Σπαντιδάκη, όσο και όλο το διοικητικό και τεχνικό σύστημα της ΔΕΥΑΡ, η κα Γεωργιάδου, οι μηχανικοί μας, ο διευθυντής κος Παπαδάκης. Επίσης, ο κος Μιχάλας με το συνεργείο του πραγματικά επί ολόκληρες δύο μέρες ξενύχτησε πάνω από το πρόβλημα και έκανε κάτι το οποίο δεν ήταν σύνηθες, εύκολο και κάτι που αναμένεται» ανέφερε.
Τι συνέβη με τη ζημιά
Ο δήμαρχος αναφέρθηκε αναλυτικά στη βλάβη, η οποία όπως είπε, αφορούσε στον σωλήνα ύδρευσης μήκους 24 χλμ. και συγκεκριμένα στο κομμάτι που είχε επισκευάσει η ΔΕΥΑΡ μετά τις φυσικές καταστροφές του 2018, ενώ έκανε λόγο για βλάβη που δεν μπορούσε να προβλεφτεί.
Απαντώντας σε σχέση με το ανταλλακτικό που δεν υπήρχε στις αποθήκες της ΔΕΥΑ, αλλά και πουθενά στην Κρήτη, ο δήμαρχος Ρεθύμνου και πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ είπε: «Επειδή έχουν λεχθεί διάφορα περί ανταλλακτικών, αυτή η συγκόλληση βάσει των παραδεδεγμένων στον κόσμο της επιστήμης και της τέχνης, ήταν ίσως το μοναδικό σημείο που θα μπορούσε να αστοχήσει σε όλο τον αγωγό. Σύμφωνα με τα μετρήσιμα δεδομένα, αυτός ο αγωγός είναι 24 χλμ. Σχεδόν όλος είναι μεταλλικός, πλην το κομμάτι που είναι του Πετρέ, δηλαδή μια απόσταση 100-150 μ. Είναι το σημείο που αστόχησε. Μέχρι τώρα όλες οι αστοχίες που έχουν γίνει βρίσκονται στον μεταλλικό αγωγό, όπου η αποκατάσταση γίνεται με έναν συγκεκριμένο τρόπο, διαρκεί αναλόγως το σημείο κάποιες ώρες, ιδιαίτερα ανταλλακτικά δεν χρειάζονται και θέλει μόνο παρουσία εξειδικευμένου συνεργείου που σπεύδει κάθε φορά και κάνει την αποκατάσταση, άλλοτε με πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες όπως έγινε πέρυσι ή μετά τις φυσικές καταστροφές του 2018 και άλλοτε πολύ ευκολότερα. Άρα, γιατί δεν είχε η ΔΕΥΑΡ αυτό το ανταλλακτικό; Εκ των υστέρων μπορεί να είμαστε όλοι προφήτες. Δεν το είχε και δεν το είχε προβλέψει, γιατί δεν τους βγαίνει μέσα από την καθημερινότητά τους ότι αυτό το σημείο αστοχεί. Από το 2018 μέχρι τώρα δεν είχε αστοχήσει ποτέ ο συγκεκριμένος αγωγός. Τώρα που αστόχησε προφανώς έχουμε και ανταλλακτικά και τον νου μας ότι είναι ένα σημείο που θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Τι κάναμε όμως; Μια και που δεν το είχαμε εμείς, το αναζητήσαμε σε όλη την Κρήτη, στο ελεύθερο εμπόριο και στις υπόλοιπες ΔΕΥΑ που και εκείνες έχουν αγωγούς μεγάλου διαμετρήματος. Δεν το είχε κανείς. Καταφέραμε και το βρήκαμε στην Αθήνα. Έγινε μια πολύ συντονισμένη προσπάθεια ώστε το ανταλλακτικό να φορτωθεί αμέσως και να φτάσει το πρωί με τη μεταφορική εταιρεία στο Ρέθυμνο. Στον ενδιάμεσο χρόνο για να μην χαθεί ούτε δευτερόλεπτο, ο κος Μιχάλας πήγε στα Χανιά και έφερε ξημερώματα το συγκολλητικό μηχάνημα, περίπου ενός τόνου βάρους, το οποίο εγκαταστήσαμε στον χώρο της ΔΕΥΑ. Εκεί έγινε η πρώτη συγκόλληση. Στη συνέχεια πήγε το συνεργείο, όπου με πάρα πολύ επίπονη προσπάθεια και μετά από πολλές ώρες – καθώς δεν είναι εύκολο υλικά τα οποία έχουν ήδη υποστεί τη φθορά του χρόνου, τις διαβρώσεις, που το σχήμα τους από κυκλικό έχει γίνει εν μέρει ελλειπτικό – να κάνεις όλη αυτήν την τεχνική δουλειά».
Ο δήμαρχος ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον εργολάβο κ. Μιχάλα για τον τρόπο που διαχειρίστηκε τη συγκεκριμένη υπόθεση, για την υπευθυνότητα και τον επαγγελματισμό του. «Καταφέραμε 19:15 το απόγεμα της Τρίτης να έχει ολοκληρωθεί η εργασία της δεύτερης συγκόλλησης, επιτόπου πλέον του αγωγού. Έπρεπε βάσει τον προδιαγραφών, για να κρυώσει το συγκολλητικό υλικό, να αναμένουμε δύο ώρες. Ακριβώς 21:15 μ.μ. ανοίξαμε τις βάνες για να μπορεί να έρθει το νερό, έχοντας πάντα κατά νου και με επιτόπια φροντίδα των υδρονομέων και των υπολοίπων υπευθύνων της ΔΕΥΑ, ώστε να μην δημιουργήσουμε απότομες πιέσεις και δημιουργήσουμε και σε άλλα σημεία του αγωγού ατυχήματα ή ακόμα και στο σημείο της συγκόλλησης. Καταφέραμε λοιπόν και φέραμε το νερό. Το νερό για να έρθει από τον Μουσέλα στη δεξαμενή του Γάλλου, χρειάζεται περίπου τρεις ώρες. Φυσικά, για να διοχετευτεί στο σύστημα και να αποκτήσει το σύστημα μια υποτυπώδη ισορροπία, ώστε να πάρουν νερό τα χαμηλότερα σημεία που εξυπηρετούνται, και αυτό θέλει τον χρόνο του.
Όλα πήγαιναν καλά μέχρι το πρωί που διαπιστώθηκε ότι μια φλάντζα είχε αστοχήσει. Ευτυχώς αυτή η ζημιά αντιμετωπίστηκε άμεσα, γιατί η υπηρεσία για αυτήν τη φλάντζα είχε φροντίσει να υπάρχει ανταλλακτικό. Αφού αδειάσαμε τον αγωγό, διότι φυσικά δεν μπορείς να κάνεις με γεμάτο αγωγό παρεμβάσεις, επιτόπια έγιναν όλες εκείνες οι προσπάθειες. Τελειώσαμε το μεσημέρι και μετά αρχίσαμε να δίνουμε νερό. Τα χαμηλά σημεία της πόλης πήραν αμέσως. Κάποια σημεία, όπως είναι το Πανόραμα, η περιοχή του Γάλλου και η Σαρακίνα, πήραν με πολύ μεγαλύτερη καθυστέρηση».
Εξήγησε ωστόσο ότι όταν η δεξαμενή πέφτει κάτω από το 1,60 μέτρα τότε αυτές οι περιοχές Πανόραμα και Γάλλου υποφέρουν. «Όταν είναι ομαλή η ροή και η δεξαμενή είναι στα 3 – 3,5 – 4 μέτρα και μέχρι να κατεβεί στο 1,60 μέτρο δεν έχουν πρόβλημα οι περιοχές αυτές. Όταν κατέβει κάτω από το 1,60 – 1,55 τότε πιθανολογείται ότι θα έχουν αδυναμία να έχουν νερό εάν δεν έχουν πιεστικά».
Απαιτούνται ατομικές πρόνοιες
Όπως είπε ο δήμαρχος σε κατοικίες που βρίσκονται σε κάποια υψηλά σημεία χρειάζεται ατομική πρόνοια: «Επειδή είμαι ένας από τους παθόντες, πρέπει να πάρουμε και ατομικές πρόνοιες. Δεν μπορεί να μην έχεις ένα πιεστικό όταν είναι δεδομένο ότι οι πιέσεις θα είναι όλο και λιγότερες. Πρέπει και εμείς να κάνουμε αυτό που μας αναλογεί».
Ο σχεδιασμός της ΔΕΥΑΡ –Η κατασκευή δεξαμενής στα Πευκάκια θα αποτελέσει ένα δίκτυο ασφάλειας του συστήματος
Ο Γ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στον σχεδιασμό της ΔΕΥΑΡ, τονίζοντας ότι το Φράγμα Ποταμών «Είναι η ελπίδα του Ρεθύμνου, όχι μόνο στο μέλλον, αλλά και σήμερα καθώς παρέχει τη δυνατότητα να μην διψάμε».
Όπως εξήγησε ο δήμαρχος, μέσω των διυλιστηρίων που υπάρχουν σήμερα υδροδοτούνται τα Καστελλάκια και τα Περβόλια από το φράγμα των Ποταμών και από τα πηγάδια. Σχεδιάζεται να γίνουν ακόμα δύο αγωγοί είπε, ώστε από το νερό του φράγματος των Ποταμών να τροφοδοτείται και το δυτικό Ρέθυμνο. Αυτό όμως προϋποθέτει να έχει γίνει το διυλιστήριο στο Γιαννούδι, ώστε να υπάρχει μια σύνδεση του Πλατανιά με τη νέα δεξαμενή για την οποία ο δήμος έχει παραχωρήσει χώρο στον ΟΑΚ για να κάνει, στην περιοχή στα Πευκάκια, που θα αποτελέσει ένα δίκτυο ασφαλείας του συστήματος υδροδότησης της πόλης, όπως έγραφαν και χθες τα «Ρ.Ν.».
«Πρέπει να είμαστε απολύτως ρεαλιστές. Για να μην διψάει το δυτικό Ρέθυμνο που έχει πρόβλημα, θα πρέπει να γίνει σύνδεση του νερού με το Φράγμα Ποταμών. Για να γίνει αυτό χρειάζονται δύο αγωγοί, έναν από τον Πλατανιά στα Πευκάκια και έναν από τα Πευκάκια στη δεξαμενή του Γάλλου, έτσι ώστε να υπάρχει δίδυμο σύστημα τροφοδότησης της περιοχής. Μέχρι να γίνουν αυτά τότε δεν μπορεί να λυθεί το θέμα. Γι’ αυτό έχουμε βάλει στην πρόνοια του ολιστικού προγράμματος κάποια «ευαίσθητα» σημεία του μεγάλου αγωγού που μας δείχνουν που είναι επαναλαμβανόμενες αστοχίες ή τα κρίσιμα σημεία, να κάνουμε παρεμβάσεις. Η ολική αντικατάσταση είναι κάτι που ξεπερνάει τα 50 εκ. ευρώ» είπε και συνέχισε λέγοντας ότι «Έτσι δεν θα υπάρχει θέμα βάσει των συγκοινωνούντων δοχείων να μην παίρνουν κάποιες περιοχές νερό ή να χρειάζονται αντλήσεις. Από εκεί η σκέψη μας είναι με άλλο αγωγό να φτάσουμε και να τροφοδοτήσουμε και τη δεξαμενή του Γάλλου, ώστε να υπάρχει ένα δίκτυο ασφάλειας και για αυτήν τη δυτική περιοχή. Αυτό θέλει φυσικά χρόνο» και πρόσθεσε ότι σε ό,τι αφορά στη χρηματοδότηση του μεγάλου ολιστικού προγράμματος διαχείρισης νερού της ΔΕΥΑΡ ύψους 50 εκ. ευρώ, αναμένεται η υπογραφή τους από το κράτος.
Λυπάμαι και ζητώ την κατανόηση των πολιτών
Ο δήμαρχος ζήτησε την κατανόηση των πολιτών, τονίζοντας ότι: «Μέσα σε αυτήν την όλη ταλαιπωρία, για την οποία λυπάμαι, πραγματικά ζητάω την κατανόηση των Ρεθεμνιωτών. Ζητάω την κατανόηση, όχι με την έννοια ότι έχουμε κάνει κάτι λάθος, αλλά με την έννοια ότι όλοι δεν είναι υποχρεωμένοι να ξέρουν αυτά που ίσως εμείς δεν τους είπαμε εγκαίρως».
Απαντώντας σε πολίτες που όπως είπε των ρώτησαν για τα εκατομμύρια της ΔΕΥΑ είπε: «Κάποιος μου έγραψε «τα εκατομμύρια της ΔΕΥΑ τι τα κάνω;». Η ΔΕΥΑΡ αυτήν τη στιγμή χρωστάει μόνο στη ΔΕΗ πάνω από 10 εκ. ευρώ. Κάνουμε έναν μεγάλο αγώνα για να μπορέσουμε και τις ΔΕΥΑ να κρατήσουμε όρθιες και να πάρουμε τα χρήματα για να καλύψουμε αυτό το ενεργειακό κόστος και να μην το μετακυλήσουμε στους πολίτες μας. Η κατάσταση των ΔΕΥΑ σε όλη την Ελλάδα, αλλά και ιδιαίτερα του Ρεθύμνου, είναι οριακή. Δεν υπάρχουν διαθέσιμα εκατομμύρια τα οποία δεν τα επενδύουμε. Επειδή δεν υπάρχουν, εφευρίσκουμε κάθε φορά και επινοούμε τρόπους να βρίσκουμε χρηματοδοτικά εργαλεία από όλη την Ευρώπη και κάνουμε όλα τα έργα με χρήματα προγραμμάτων. Τα χρήματα που ξοδεύει η ΔΕΥΑ από ίδιους πόρους είναι αυτά που μπορεί».
Συμπλήρωσε επίσης ότι και για το θέμα των αναγκών της καθημερινότητας έχουν γίνει τρεις διαγωνισμοί και υπάρχουν τρεις ανάδοχοι, ένας για το δυτικό Ρέθυμνο, δηλαδή Φωκά και Λάππα, ένας για το Ρέθυμνο και ένας για την περιοχή του Αρκαδίου, παράλληλα με τα συνεργεία της υπηρεσίας. «Όταν λοιπόν οι ζημιές είναι δύο, τρεις, τέσσερις, τις παλεύουμε ταυτοχρόνως. Όταν όμως οι ζημιές είναι επτά, οχτώ ή δεκαπέντε, αντιλαμβάνεστε ότι βάζουμε μια προτεραιότητα. Πολλές φορές δεν έχει ο κόσμος άδικο να διαμαρτύρεται ότι βλέπει το νερό να τρέχει. Εκείνη τη στιγμή που βλέπει το νερό να τρέχει και το οποίο είναι στενάχωρο και λυπηρό σαν γεγονός, κάπου αλλού είναι τα συνεργεία μας νυχθημερόν και δουλεύουν. Δεν είναι ότι υπάρχει αδιαφορία» είπε, τονίζοντας ότι: «Η ΔΕΥΑΡ φροντίζει οι πολίτες μας να έχουν ένα από τα χαμηλότερα τιμολόγια βάσει των δεδομένων συνθηκών. Το ενεργειακό κόστος της ΔΕΥΑ έχει τριπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια με μετρήσιμους αριθμούς, και εκεί είναι η προσπάθεια που κάνουμε, να μπορέσουμε να την εξυγιάνουμε με χρήματα που δικαιούμαστε να λάβουμε από την πολιτεία και πραγματικά να βελτιώσουμε όλες τις επιδόσεις της σε όλα τα σημεία. Σήμερα είμαστε εδώ για να πούμε στον κόσμο ότι κατανοούμε πλήρως την ταλαιπωρία του, την έχουμε υποστεί και εμείς και σε μεγαλύτερο βαθμό γιατί στεναχωριόμαστε όταν οι πολίτες μας νιώθουν είτε ότι είναι απροστάτευτοι, είτε ότι ταλαιπωρούνται, είτε το οτιδήποτε».
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε και στο ζήτημα της ποιότητας του νερού, τονίζοντας ότι: «Η ΔΕΥΑΡ φροντίζει και για την ασφάλεια της ποιότητας του νερού. Οτιδήποτε άλλο λέγεται ή μπορεί ο καθένας να αμφισβητήσει, είναι ανακριβές. Η ΔΕΥΑ πιστοποιεί την ποιότητα του νερού με ειδικά εργαστήρια. Η ίδια διαθέτει ένα από τα ελάχιστα πιστοποιημένα εργαστήρια ποιότητας νερού που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα. Έχουμε όμως συνεργασία και με εξωτερικό εργαστήριο, το οποίο είναι υψηλής επιστημονικής ακρίβειας. Μέσα από το σύστημα που δίνουμε τη δυνατότητα να ξέρει ο καθένας τι συμβαίνει σε κάθε πηγή, μπορώ να σας πω ότι κάναμε το καλύτερο δυνατό. Δεν φειδόμεθα ούτε κόπου, ούτε χρόνου, ούτε χρημάτων. Αλλά πρέπει να καταλάβετε ότι η ΔΕΥΑ έχει πεπερασμένες δυνατότητες. Δεν είναι ΝΑΣΑ.
Η αντικατάσταση του συνόλου του δικτύου προϋποθέτει πενταπλασιασμό των τιμολογίων
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για την αντικατάσταση του πεπαλαιωμένου δικτύου ύδρευσης, ο κ. Μαρινάκης ήταν σαφής και ξεκάθαρος ότι κάτι τέτοιο προϋποθέτει πενταπλασιασμό των τιμολογίων της ΔΕΥΑΡ. «Μπορούμε να κάνουμε έναν πενταπλασιασμό των τελών της ΔΕΥΑ, να μαζέψουμε 50 εκ. να αλλάξουμε όλα τα δίκτυα. Είναι πάρα πολύ απλό» είπε και εξήγησε ότι: «Τα υλικά έχουν ηλικία, άρα έχουν και φθορές. Όποιος θέλει να κάνουμε ολική αντικατάσταση θα πρέπει να σκάψουμε όλη την πόλη, να την κάνουμε βομβαρδισμένο τοπίο, να βρούμε και 50 εκ. που χρειάζεται και να τα βάλουμε. Οι ΔΕΥΑ είναι ανταποδοτικές επιχειρήσεις και δεν παίρνουν χρήματα από πουθενά. Βρίσκουμε προγράμματα και δεν είναι τόσο εύκολο που λέει ο καθένας».
Απαντώντας σχετικά με την ελλιπή ενημέρωση ο κ. Μαρινάκης εξήγησε ότι, η ζημιά ήταν πρωτοφανής και η ΔΕΥΑΡ δεν μπορούσε να προβλέψει τον χρόνο αποκατάστασής της για αυτό και δεν ενημέρωσε σχετικά, είπε ωστόσο ότι ήταν παράλειψη το γεγονός ότι δεν εκδόθηκε παρά μόνο μια ανακοίνωση.
Απαντώντας σε ερώτημα των πολιτών που του μεταφέρθηκε από τα «Ρ.Ν.», σε σχέση με τη δυνατότητα παροχής εμφιαλωμένων νερών με επιβάρυνση της ΔΕΥΑΡ, στους πολίτες, όταν υπάρχουν σοβαρές βλάβες που αφήνουν για περισσότερο από 24 ώρες χωρίς νερό τα σπίτια ο κ. Μαρινάκης είπε: «Δεν είμαστε σε κατάσταση πολέμου ή σε κατάσταση λιμού και καταποντισμού. Ήταν μια τεχνική βλάβη που όλο το σύστημα ήταν αγκυλωμένο πάνω στο να σώσει μια κατάσταση. Πρέπει και ο πολίτης να αναλαμβάνει τις πρόνοιές του. Να τα πάμε που τα εμφιαλωμένα νερά; Να κάνει τι με το εμφιαλωμένο νερό ο πολίτης; Να πλυθεί; Να κάνει ντουζ; Να κάνει τουαλέτα; Ξέρουμε ότι είναι ατελέσφορα αυτά τα μέσα».
Ενώ για την αξιοποίηση των βυτίων ο αντιπρόεδρος της ΔΕΥΑΡ Δ. Λελεδάκης είπε: «Να πάμε με 20 κυβικά που βάζει ένα βυτίο σε μια δεξαμενή των χιλιάδων τόνων; Να κάνει τι;».