Ο Στέλιος Γωνιωτάκης, η Ειρήνη Δημητρακάκη και η Μαρία Καλλέργη, μαθητές της Β’ Λυκείου, βρέθηκαν στην Αθήνα και πέτυχαν πανελλαδική διάκριση
Τη δεύτερη θέση στο γνωστικό αντικείμενο της βιολογίας κατέκτησαν τρεις μαθητές του 2ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου στην Ολυμπιάδα Πειραμάτων Φυσικών Επιστημών στην τελική φάση του διαγωνισμού που πραγματοποιήθηκε στις 26 Ιανουαρίου στην Αθήνα, στον οποίο συμμετείχαν συνολικά πάνω 40 σχολεία από όλη την Ελλάδα.
Η τριμελής ομάδα του 2ου ΓΕΛ Ρεθύμνου, αποτελούμενη από τους Στέλιο Γωνιωτάκη, Ειρήνη Δημητρακάκη και Μαρία Καλλέργη, απέδειξε την αξία της στον διαγωνισμό, στον οποίο οι μαθητές κλήθηκαν να εκτελέσουν εργαστηριακά πειράματα στη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία, να καταγράψουν μετρήσεις και να βγάλουν επιστημονικά συμπεράσματα.
Το προηγούμενο χρονικό διάστημα οι μαθητές προετοιμάστηκαν για τον διαγωνισμό υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους, τη χημικό Ελένη Καπελώνη, τη διευθύντρια του σχολείου και βιολόγο Αλεξάνδρα Ντρουμπογιάννη, τον φυσικό Βασίλη Σαββοργινάκη και τον βιολόγο Σοφοκλή Τζωρτζάκη.
Η προετοιμασία των παιδιών συντονίστηκε από το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Ρεθύμνου, με τη συμβολή του υπευθύνου Κωνσταντίνου Χαλκιαδάκη.
Όπως ανέφερε ο κ. Χαλκιαδάκης μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο διαγωνισμός ξεκίνησε με τοπικούς προκριματικούς διαγωνισμούς σε κάθε νομό της χώρας, όπου υπάρχουν ΕΚΦΕ. Στο Ρέθυμνο συμμετείχαν έξι σχολεία και το 2ο ΓΕΛ Ρεθύμνου κατέκτησε την πρώτη θέση στον νομό, εξασφαλίζοντας την πρόκριση στον εθνικό τελικό που διεξήχθη ταυτόχρονα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και πέτυχε τη δεύτερη θέση στο μάθημα της βιολογίας.
Σύμφωνα με τον κ. Χαλκιαδάκη, ο διαγωνισμός εστιάζει στην πειραματική προσέγγιση των φυσικών επιστημών, δίνοντας στους μαθητές την ευκαιρία και τη χαρά κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους να αναπτύξουν εργαστηριακές δεξιότητες, όπως ο σωστός χειρισμός μικροσκοπίων, οργάνων μέτρησης και χημικών αντιδραστηρίων, δεξιότητες που σπάνια εξασκούνται στο σχολικό πρόγραμμα.
«Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με την πρακτική πλευρά των φυσικών επιστημών»
Μια εξαιρετική εμπειρία για τους μαθητές ήταν η συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, ανέφερε στα «Ρ.Ν.» η υπεύθυνη για την προετοιμασία τους στη Χημεία Ελένη Καπελώνη, καθώς τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν χρήσιμες και πρακτικές δεξιότητες στα μαθήματα που έχουν συνηθίσει να διδάσκονται σε θεωρικό πλαίσιο: «Η εμπειρία ήταν εξαιρετική για τα παιδιά, καθώς ήρθαν σε επαφή με την πρακτική πλευρά των φυσικών επιστημών. Μέσα από τη διαδικασία της προετοιμασίας τους δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουν εργαστηριακά τα μαθήματα, κάτι που δυστυχώς δεν μπορούμε μέσα στο σχολείο να το κάνουμε. Τους δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθούν εργαστηριακά με τα μαθήματα αυτά και θεωρώ ότι είναι πολύ μεγάλο πλεονέκτημα. Μακάρι να μπορούσαν όλα τα παιδιά να δουν εργαστηριακά τη φυσική, τη χημεία και τη βιολογία».
Όπως η ίδια τόνισε ήταν μια ευκαιρία επίσης οι μαθητές να γνωρίσουν διαφορετικές νοοτροπίες και να ανταλλάξουν απόψεις με τους υπόλοιπους διαγωνιζόμενους.
«Κερδισμένοι» είναι όλοι οι μαθητές με τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό, ανεξαρτήτως διάκρισης, τόνισε ο κ. Χαλκιαδάκης, επισημαίνοντας ότι «Όσα παιδιά πήγαν απέκτησαν μια πολύ πλούσια εμπειρία. Ανεξάρτητα από τη διάκριση, οι μαθητές είναι οι κερδισμένοι. Αποκόμισαν μια εμπειρία που τους φέρνει πιο κοντά στην πραγματική επιστήμη και την έρευνα. Επιπλέον, οι διαγωνισμοί αυτοί βοηθούν στην προβολή της χώρας μας στον ευρωπαϊκό επιστημονικό χώρο».
Το πρώτο σχολείο που διακρίθηκε στη γενική κατάταξη και θα πάει στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό είναι το Πρότυπο Λύκειο Ηρακλείου. Σημαντική επιτυχία σημείωσε και το Πρότυπο Λύκειο Χανίων, κατακτώντας την τέταρτη θέση.
Σε δευτερεύουσα θέση το πείραμα στην εκπαίδευση λόγω της απουσίας του από το αναλυτικό πρόγραμμα
Παρά το μεγάλο ενδιαφέρον που έχουν οι φυσικές επιστήμες, το ενδιαφέρον των μαθητών είναι μειωμένο τα τελευταία χρόνια, τόνισε ο κ. Χαλκιαδάκης, κάτι που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην προετοιμασία των μαθητών για τις πανελλήνιες εξετάσεις που εστιάζουν στην επίλυση μαθηματικοποιημένων ασκήσεων: «Το ενδιαφέρον για τις φυσικές επιστήμες στους μαθητές θα έλεγα ότι έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια. Τη χαρά του πειράματος τα παιδιά δεν τη ζουν εύκολα στο σχολείο, καθώς τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων είναι καθαρά τεχνικής δυσκολίας στην πραγματικότητα, που αυτή ζητάει μαθηματικές ικανότητες περισσότερο, παρά κατανόηση της φυσικής. Τα παιδιά εστιάζουν στις πανελλαδικές, οι οποίες ασχολούνται με την επίλυση μαθηματικοποιημένων ασκήσεων. Το πείραμα είναι σε πολύ δευτερεύουσα θέση».
Την ανάγκη να συμπεριληφθούν τα εργαστήρια στο αναλυτικό πρόγραμμα επεσήμανε η κ. Καπελώνη: «Τα εργαστήρια θα έπρεπε να ήταν μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμα στα μαθήματά μας. Θα έπρεπε να είχαμε μια βοήθεια σε αυτό. Η προετοιμασία των παιδιών ήταν από τον ελεύθερο χρόνο των καθηγητών. Εφόσον όμως έχουν όρεξη οι μαθητές, εμείς μπορούμε να προσφέρουμε ό,τι θέλουν»
Η κ. Καπελώνη επισήμανε επίσης ότι η έλλειψη πόρων και αναλωσίμων για τα εργαστήρια αποτελεί σοβαρό πρόβλημα και δυσκολεύει τους εκπαιδευτικούς στη διαδικασία της μάθησης.
Τα έξοδα μεταφοράς και διαμονής των παιδιών για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό καλύφθηκαν εξ ολοκλήρου από τις οικογένειές τους.