Πρόσφατα τέλειωσαν για μια ακόμη χρονιά οι πανελλήνιες εξετάσεις των μαθητών. Μεγάλη μερίδα μαθητών προσέρχεται πάντα σ’ αυτές με υπερβολικό άγχος, παρά τη σωστή προετοιμασία που έχει κάνει πριν, με αποτέλεσμα να μην έχει τις επιθυμητές επιδόσεις, για την εισαγωγή της στη σχολή που επιθυμεί.
Τι σχέση μπορεί να έχουν οι πανελλήνιες εξετάσεις με τον αθλητισμό; Μα έτσι ακριβώς γίνεται και στον αθλητισμό! Την κρίσιμη ώρα του αγώνα, η ψυχολογία είναι πολλές φορές περισσότερο σημαντική από την άρτια τεχνική και την καλή προετοιμασία. Είναι ακριβώς αυτή που μπορεί να διαμορφώσει το τελικό αποτέλεσμα οδηγώντας τον αθλητή στη νίκη ή την ήττα.
Ο αθλητισμός και η γνώση – μάθηση είναι τεράστια κεφάλαια από τη στιγμή που πρωτοεμφανίστηκε ο άνθρωπος στη γη, μέχρι τις μέρες μας και θα συνεχίσουν να είναι και στο μέλλον. Αιτία και αφορμή στην αρχαιότητα, ήταν η ανάγκη του ανθρώπου να επιβιώσει στις πιο αντίξοες συνθήκες. Οι καιρικές συνθήκες, τα άγρια ζώα, οι άλλοι άνθρωποι σαν αντίπαλοι γύρω του, ήταν τα βασικά αίτια που ο προϊστορικός άνθρωπος αλλά και στη συνέχεια ο homo sapiens, έπρεπε να είναι όσο καλύτερα γινόταν προετοιμασμένος, σωματικά, διανοητικά και ψυχικά, για να αντιμετωπίσει τις ιδιάζουσες συνθήκες και να μπορέσει να βγει νικητής στον αγώνα του για την επιβίωση.
Είναι αξιοσημείωτο ότι σε διάφορες μετρήσεις που έχουν γίνει ανά τον κόσμο για τον αθλητισμό, διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές οι οποίοι ασχολούνται με οποιαδήποτε μορφή αθλητισμού, είναι πολύ πιο χαλαροί στις εξετάσεις και αποδίδουν πολύ καλύτερα από εκείνους οι οποίοι δεν ασχολούνται με τον αθλητισμό. Αυτό συμβαίνει, γιατί έχουν μάθει μέσα από τον αθλητισμό να προσαρμόζονται ανάλογα στις υπάρχουσες συνθήκες, να ελέγχουν καλύτερα το άγχος τους και να διαχειρίζονται το χρόνο που τους διατίθεται προς όφελος τους, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Δεν είναι τυχαίο ότι στα περισσότερα πανεπιστήμια του κόσμου, ο αθλητισμός είναι από τα σημαντικότερες δραστηριότητες των πανεπιστημίων. Τα πανεπιστήμια χορηγούν επιπλέον παροχές και υποτροφίες στους φοιτητές αθλητές, δαπανώντας μεγάλα ποσά γι’ αυτό το σκοπό. Γι’ αυτό άλλωστε τις τελευταίες δεκαετίες οι περισσότεροι Έλληνες πρωταθλητές προτιμούν για τις σπουδές τους τα ξένα πανεπιστήμια, κυρίως των ΗΠΑ.
Πολλαπλές μετρήσεις που έχουν γίνει στις ΗΠΑ και αλλού, έχουν δείξει ότι οι μαθητές που ασχολούνται με τον αθλητισμό, έχουν καλύτερες επιδόσεις από εκείνους οι οποίοι δεν ασχολούνται. Άλλες μετρήσεις έχουν δείξει ότι ακόμη και οι μαθητές οι οποίοι δεν ασχολούνται με τον αθλητισμό, αν το πρωί πριν το σχολείο ή πριν τις εξετάσεις κάνουν για 15-20 λεπτά ήπιου ρυθμού γυμναστική, αποδίδουν πολύ καλύτερα στη συνέχεια στα μαθήματα τους. Αυτό συμβαίνει διότι το μυϊκό σύστημα του ανθρώπου ενεργοποιείται νωρίτερα και ο εγκέφαλος οξυγονώνεται κατάλληλα, ώστε να αποδώσει άμεσα, χωρίς να περιμένει τη διαδικασία «προεργασίας – ζεστάματος», άρα και χαμένου χρόνου εξετάσεων – εργασίας. Δεν είναι τυχαίο ότι στην Ιαπωνία, από τη δεκαετία του 60 σε όλα τα μεγάλα εργοστάσια, είχε καθιερωθεί, για όλους τους εργαζόμενους κάθε πρωί, υποχρεωτικά ομαδική γυμναστική, για περίπου 15 με 20 λεπτά, με στόχο να αποδίδουν καλύτερα στην εργασία τους, κάτι που οπωσδήποτε επετεύχθηκε σαν στόχος.
Υποθέτω πως όλοι μας έχουμε δει σε έργα του Χόλυγουντ όσους απασχολούνται σε μεγάλες εταιρείες, να έχουν καθημερινά πάντα στο πρόγραμμα τους το γυμναστήριο! Πέρα από την εμφάνιση που επιβάλλεται για πολλαπλούς λόγους, γίνεται ακριβώς για όσα ανέφερα παραπάνω. Για να μπορούν να αποδίδουν καλύτερα στη δουλειά τους.
Αλλά δεν είναι μόνο τα παραπάνω. Το παιδί που ασχολείται με τον αθλητισμό, έχει ανυπολόγιστα και πολλαπλά οφέλη. Πέρα από τη βελτίωση της φυσικής του κατάστασης και την αρμονική ανάπτυξη του σώματος του, μαθαίνει στην ομαδικότητα, κοινωνικοποιείται, αποκτά σχέσεις και δυνατές φιλίες που διαρκούν σε όλη του τη ζωή. Κάνει μόνο του διάγνωση των δυνατών του σημείων, τα οποία εκμεταλλεύεται ανάλογα. Τονώνει την αυτοπεποίθηση του. Καταπολεμά τους φόβους και τους δισταγμούς του και αποκτά τόλμη. Μαθαίνει στην απόλυτη αυτοσυγκέντρωση σ’ αυτό που κάνει. Μαθαίνει να ορίζει αποκλειστικά εκείνο τους στόχους που θα το ικανοποιούν και όχι οτιδήποτε άλλο που θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες και θα αρέσει στους άλλους. Μαθαίνει για εκείνες τις δύσκολες στιγμές της ζωής που θέλει να τα παρατήσει, αλλά δεν το κάνει, ακόμη και αν είναι απογοητευμένο και κουρασμένο. Να είναι πειθαρχημένο. Να αξιοποιεί το χρόνο του στο έπακρο. Να υπερασπίζεται τον εαυτό του. Μαθαίνει να συνεργάζεται με τους άλλους. Να βάζει και να πετυχαίνει τους στόχους του. Μαθαίνει ότι η επιτυχία δεν χαρίζεται, αλλά κερδίζεται με κόπο και προσπάθεια. Αλλά το κυριότερο ίσως είναι, ότι μαθαίνει να διαχειρίζεται σωστά τις ήττες του και μέσα από αυτές να βελτιώνεται διαρκώς.
Εύλογα μπορεί να ρωτήσει κάποιος, ποιο είναι το καλύτερο άθλημα για να ασχοληθεί κάποιο παιδί. Η απάντηση είναι «όλα»! Με οποιοδήποτε άθλημα και να ασχοληθεί ένα παιδί θα είναι σίγουρα κερδισμένο. Στις μικρές ηλικίες καλό είναι να δοκιμάσει μερικά διαφορετικά αθλήματα, χωρίς ιδιαίτερη γονική πίεση και στη συνέχεια, φυσιολογικά μόνο του, θα διαλέξει εκείνο που του αρέσει περισσότερο, για να ασχοληθεί αποκλειστικά μ’ αυτό.
Έχοντας αρκετή εμπειρία στον αθλητισμό, για πάνω από πέντε δεκαετίες, προτρέπω και συνιστώ στους γονείς να το επιχειρήσουν για το παιδί τους και να είναι σίγουροι ότι δεν θα χάσουν σε καμία περίπτωση. Σε καλοκαίρι βρισκόμαστε, τα αθλήματα που προσφέρονται στην πόλη μας είναι αρκετά και περιμένουν τα παιδιά σας για άθληση. Γονείς τολμήστε το!