Οι προτάσεις που υποβάλει η Κομισιόν προς το συμβούλιο σε κρίσιμες καταστάσεις δίνουν αφορμή για σκέψεις υποσκέλισης της ουσίας των ιδρυτικών Συνθηκών της ΕΕ1. Το σοβαρό αυτό θέμα δεν μπορεί να χρεωθεί σε άλλον, παρά στην πρόεδρο του οργάνου αυτού κυρία φον ντερ Λάϊεν. Αφορμή για τη διαπίστωση αυτή είναι οι προτάσεις της Κομισιόν για ενίσχυση του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της ΕΕ για την αντιμετώπιση των πλέον επειγουσών προκλήσεων. Με φόντο τα όσα διαδραματίζονται στην νέα και σοβαρότατη κρίσι Ισραήλ-Παλαιστίνης, πρέπει να δούμε με προσοχή τον πόλεμο στην Ουκρανία, το μεταναστευτικό και η πλατφόρμα πρώτων υλών και τεχνολογίας, συνιστούν ψήγματα μη ορθής εφαρμογής των Συνθηκών.
Δε στέγνωσε ακόμη το μελάνι από το προχθεσινό μου άρθρο για το πώς από λάθος (;) σταμάτησε η χρηματοδότηση προς την Παλαιστίνη και αμέσως διορθώθηκε το θέμα από την πλέον καλολαδωμένη γραφειοκρατική ελίτ των Βρυξελλών. Δε στέγνωσε το μελάνι, επίσης, από την ταπείνωση της ευρωπαϊκής διπλωματίας να παρακολουθεί αμήχανη το Ιράν να φιλοξενεί τις ειρηνευτικές συνομιλίες Αρμενίας-Αζερμπαϊτζάν «χωρίς δυτικές χώρες»! Λες και λίγα έχουν κάνει οι Ευρωπαίοι για τις δυο αυτές χώρες.
Η πρόεδρος της Κομισιόν είναι Γερμανίδα και αυτό παραπέμπει στο ότι εκτελεί ουσιαστικά, πολιτική που επιβάλλεται από τη χώρα αυτή και συνεπικουρείται και από τη Γαλλία στα πλαίσια του γαλλογερμανικού άξονα.
Αυτό όμως σημαίνει ότι δεν εξυπηρετείται η εφαρμογή των συνθηκών, αλλά η άσκηση, ως επί το πλείστον, της πολιτικής εθνικού και όχι ευρωπαϊκού χαρακτήρα, κυρίως από το βασικό χρηματοδότη του προϋπολογισμού της ΕΕ, που είναι η Γερμανία, η οποία τραβά υποχρεωτικά και τη Γαλλία ως βασικού χρηματοδότη και αυτή του κοινοτικού προϋπολογισμού. Η υποχρεωτική ακολουθία από τη Γαλλία ορίζεται ως η λειτουργική άσκηση του άξονα Παρισιού – Βερολίνου.
Τα πράγματα δεν έπρεπε να είναι προς την κατεύθυνση αυτή. Τα κράτη μέλη έχουν συνευρεθεί μέσω των Συνθηκών που έχουν υπογράψει για την άσκηση κοινών πολιτικών ευημερίας και ανάπτυξης και την αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων με όλους του συνορεύοντες λαούς.
Το ότι η χρηματοδότηση του κοινοτικού προϋπολογισμού γίνεται από τους πλούσιους εθνικούς προϋπολογισμούς ορισμένων κρατών μελών και ότι οι αδύναμοι προϋπολογισμοί «επωφελούνται» γίνεται στα πλαίσια του κοινοτικού κεκτημένου, απαράβατης αρχής της λειτουργίας της ΕΕ. Για το λόγο αυτόν διατυπώνουμε τις αντιρρήσεις μας στο παρόν σημείωμα.
Έτσι, οι προτάσεις που υπέβαλε η Κομισιόν και χειροκροτεί και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στοχεύουν προς τις ακόλουθες κατευθύνσεις τη ενδιάμεση αναθεώρηση του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της ΕΕ:
- Δημιουργία νέας διευκόλυνσης για την Ουκρανία, 50 δισ. ευρώ, που θα καλύψει τις άμεσες ανάγκες της χώρας καθώς και θα στηρίξει την ανάκαμψη και τον μακροπρόθεσμο εκσυγχρονισμό της.
- Ενίσχυση του προϋπολογισμού της ΕΕ με 15 δισ. ευρώ σχετικά με τη μετανάστευση, αντιμετώπιση εξωτερικών προκλήσεων, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, και οικοδόμηση εταιρικών σχέσεων με χώρες εκτός ΕΕ.
- Καθιέρωση μιας πλατφόρμας στρατηγικών τεχνολογιών για την Ευρώπη (Strategic Technologies for Europe Platform – STEP) για την προώθηση της μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικότητας της ΕΕ σε κρίσιμες τεχνολογίες, όπως η υγεία, οι πρώτες ύλες και το Διάστημα. Η πρόταση της Επιτροπής προβλέπει τη χρήση κεφαλαίων στο πλαίσιο υφιστάμενων προγραμμάτων και συμπλήρωση 10 δισεκατομμυρίων ευρώ για συγκεκριμένα προγράμματα.
- Δημιουργία νέου μέσου πάνω από τα τρέχοντα δημοσιονομικά ανώτατα όρια για την κάλυψη υψηλότερου κόστους δανεισμού στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκαμψης της ΕΕ2.
Από τα τέσσερα αυτά σημεία τα πρώτο που είναι και το βασικό σε επίπεδο ποσών είναι ξεκάθαρα εκτός συνθηκών και άρα η Κομισιόν υπερβαίνει τον ρόλο της. Το δεύτερο το θυμήθηκαν τώρα με την άγρια μετανάστευση από τους Ουκρανούς που τρέχουν να σωθούν και μάλιστα συντεταγμένα. Δεν είδαμε όμως την Κομισιόν προτείνει για τους παράνομους μετανάστες που έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα, τη χορήγηση ποσών στις χώρες πρώτης εισόδου, και όπως εξελίσσονται τα πράγματα και τελικού προορισμού. Αφού οι πλούσιες δυνάμεις της Δύσης έχουν καθυποτάξει τους περισσότερους λαούς της Αφρικής και Μέση Ανατολής με την αποικιοκρατία από τις εποχές του άκρατου και αχαλίνωτου κατακτητικού παρελθόντος, τώρα καλούνται να αντιμετωπίσουν αυτές τους παράνομους μετανάστες, όχι με τα κονδύλια που δίνουν στην Τουρκία, η οποία εργαλειοποιεί πλήρως το ζήτημα αυτό.
Το τρίτο σημείο δημιουργεί μια ασυνέχεια αφού είναι γνωστό ότι οι πρώτες ύλες βρίσκονται εκτός Ευρώπης και ο μόνος λόγος ύπαρξης των προτάσεων αναθεώρησης του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της ΕΕ είναι η δημιουργία μέσου για τα δημοσιονομικά όρια (σημείο 4). Ας αφήσουμε ότι και για το σημείο αυτό η αιτία δημιουργίας του υψηλού κόστους χρηματοδότησης που οφείλεται στην άνευ προηγουμένου άνοδο των επιτοκίων, ελέγχεται η εφαρμογή των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, που οδήγησαν επιπλέον σε φτωχοποίηση σημαντικών μεριδίων του πληθυσμού της ΕΕ, εκτός βέβαια, από τις τρομερές συνέπειες που είχαν τα μέτρα αυτά κατά των φτωχών λαών της Αφρικής.
Καλύτερα ας ακούσουν την κραυγή αγωνίας που εξέπεμψε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο τέλος Σεπτεμβρίου 20233, που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την αύξηση του κόστους ζωής, και πως θα προχωρήσουν σε παροχή περαιτέρω βοήθειας στους απόρους στο ευρύτερο πλαίσιο της αυξανόμενης επικράτησης της επισφάλειας στην Ευρώπη. (και όπως λέγεται οι ευρωβουλευτές αναμένεται να ζητήσουν αυξημένη δράση για τη στήριξη των οργανώσεων που παρέχουν βοήθεια και τρόφιμα στους απόρους της Ευρώπης).
Να σημειωθεί ότι τουλάχιστον ένας στους τρεις ανθρώπους στην ΕΕ αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες και όπως έχουμε αναφέρει σε προηγούμενα σημειώματά μας 95 εκατ. Ευρωπαίων πολιτών θεωρούνται ότι βρίσκονται μέσα στα όρια της φτώχειας!
Αυτό σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι εξαρτώνται από τις οργανώσεις που παρέχουν στήριξη και τροφή. Ας προσέξουν οι προτείνοντες της Κομισιόν την ικανότητα εξασφάλισης ενός κατάλληλου γεύματος, για τους ευρω-πληθυσμούς που είναι μέρος των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης και ας μη λησμονούν ότι κανείς δεν τους διόρισε αυτόματα φύλακες των αμφίβολων δημοκρατιών γειτόνων ή παραπέρα τρίτων χωρών.
1https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/el/ip_23_3345
2Σύμφωνα με ανακοίνωση του Ευρωκοινοβουλίου4/10/23 https://www.europarl.europa.eu/news/el/headlines/eu-affairs/20230928STO06014/anatheorisi-makroprothesmou-proupologismou-tis-ee-giati-to-ek-thelei-veltioseis
3https://www.europarl.europa.eu/news/el/agenda/briefing/2023-10-02/12/to-koinovoulio-krouei-ton-kodona-tou-kindunou-gia-tin-auxisi-tou-kostous-zois