Την ώρα που συνεχίζονται οι διαμαρτυρίες των κατοίκων για την ταλαιπωρία που υφίστανται από την πολύμηνη εκτέλεση του έργου βιοκλιματικής ανάπλασης της οδού Κολοκοτρώνη, χθες το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε νέα δίμηνη παράταση στον ανάδοχο.
Το έργο το οποίο χρηματοδοτείται από το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)», στο πλαίσιο του ΕΠ «Κρήτη 2014-2020» και η σύμβασή του υπογράφτηκε τον Νοέμβριο του 2022 με συνολικό προϋπολογισμό 919.000 ευρώ. Πρόκειται για ένα έργο του οποίου η υλοποίηση καθυστέρησε σημαντικά σύμφωνα με τον δήμο, καθώς της ανάπλασης έπρεπε να προηγηθούν εργασίες υπογειοποίησης των καλωδίων της ΔΕΗ, εργασίες της ΔΕΥΑΡ και του ΟΤΕ. Οι εργασίες εδώ και ενάμιση χρόνο έχουν προκαλέσει τεράστια ταλαιπωρία στους κατοίκους της Καλλιθέας που επανειλημμένως έχουν εκφράσει την αγωνία αλλά κυρίως την αγανάκτησή τους από την κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών.
Σημειώνεται ότι η τελευταία παράταση είχε δοθεί τον περασμένο Δεκέμβρη και έληγε στις 16 Μαρτίου. Χθες στο Δημοτικό Συμβούλιο όπως ανέφερε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων ο ανάδοχος αιτήθηκε νέα δίμηνη παράταση, τονίζοντας ότι οι λόγοι του είναι αιτιολογημένοι καθώς έχουν να κάνουν με σημαντική καθυστέρηση στα έργα υπογειοποίησης που γίνονται από τον ΔΕΔΔΗΕ.
«Νομίζω ότι η παράταση αυτή δεν θα επηρεάσει τη λειτουργία της περιοχής, καθώς το έργο έχει δοθεί σε λειτουργία. Μας απασχολεί το κομμάτι των παρατάσεων» είπε σημειώνοντας ότι: «Η τεχνική υπηρεσία και με δικές μας παροτρύνσεις, έχει γίνει αυστηρότερη σε ό,τι αφορά τους χρόνους. Όμως υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες. Δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι κάθε εργολάβος είναι ανεξέλεγκτος. Υπάρχουν έργα που δεν έρχονται ποτέ στο Δημοτικό Συμβούλιο για να δώσουμε παράταση γιατί την έχουμε απορρίψει. Είναι αντίξοες οι συνθήκες κατασκευαστικά με τις προμήθειες. Είχαμε πρόβλημα τους προηγούμενες μήνες με τις πληρωμές. Είναι ανυπέρβλητος ο οικονομικός παράγοντας όταν θέλουμε να ολοκληρώσουμε ένα έργο» κατέληξε ο κ. Μαλάς.
Η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Ρένα Κουτσαλεδάκη υπερψήφισε την παράταση, σημειώνοντας την ταλαιπωρία που υφίστανται οι κάτοικοι: «Η περιοχή έχει ταλαιπωρηθεί εδώ και ένα χρόνο από την εκτέλεση των εργασιών που έχουν επιπτώσεις με διακοπές νερού, με περικοπές θέσεων στάθμευσης, με διαμόρφωση στενών δρόμων. Θα πρέπει η ταλαιπωρία των κατοίκων να πάψει. Ψηφίζουμε για να τελειώσει το έργο».
Από τη πλευρά του ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης ψήφισε παρών, σημειώνοντας την ανάγκη ο δήμος να επιστρατεύσει εργαλεία όπως η ποινική ρήτρα ώστε να περιοριστούν οι καθυστερήσεις στα υπό εκτέλεση έργα. Μεταξύ άλλων είπε: «Πρέπει να ενεργοποιήσουμε όλα τα εργαλεία για τους χρόνους εκτέλεσης των έργων, για τον έλεγχο εργολάβων, για την επιβολή ποινικής ρήτρας σε περιπτώσεις αδικαιολόγητης καθυστέρησης. Πάμε πάντα στο άκρο: Να τον διώξουμε τον εκάστοτε ανάδοχο, που κανένας δεν θα το πει γιατί πάει πίσω το έργο. Υπάρχουν όμως και ενδιάμεσα μέτρα. Πρέπει να δώσουμε μια λύση και με τον ΟΤΕ και με το ΔΕΔΔΗΕ. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι δεν είναι ξέφραγο αμπέλι. Σίγουρα όμως πρέπει να βρούμε λύση. Δεν είμαι ειδικός. Πρέπει όμως όλοι να μπουν σε ένα πρόγραμμα. Δεν μπορούμε στον κοινόχρηστο χώρο σε μια γειτονιά να υπάρχει τόσο μεγάλο πρόβλημα. Θα ψηφίσω παρών. Δεν είναι όμως θέμα μας η ψήφος, πρέπει να επανεξετάσουμε πως δεν θα ταλαιπωρούμε τον κόσμο».
«Οι καθυστερήσεις στο έργο της Κολοκοτρώνη δεν αφορούσαν στον εργολάβο αλλά τις εργασίες υπογειοποίησεις»
Αναφερόμενος στην οδό Κολοκοτρώνη ο δήμαρχος είπε ότι υπάρχει σχεδιασμός ανάλογης μελέτης και για την Καποδιστρίου ωστόσο αν υπάρχουν διαφωνίες τότε μπορεί και να μην προχωρήσει, όμως θα ’ναι πλέον φανερές οι διαφορές στις δύο παρακείμενες οδούς.
Ειδικότερα ο Γ. Μαρινάκης είπε: «Όταν εγκαθίστασαι σε μια πυκνοκατοικημένη γειτονιά με τόση ένταση κατοικίας και τόση ένταση νομιμοποιημένης αυθαιρεσίας, που έχουν καταργήσει όλες τις θέσεις πάρκινγκ και όλες τις πυλωτές οι περισσότεροι, φωνάζουν εκείνοι που νομίζουν ότι είναι υποχρεωμένος ο δήμος να τους παρκάρει τα αυτοκίνητα. Όχι ο ο δήμος είναι υποχρεωμένος να επιτρέπει την ασφαλή διέλευση ανθρώπων από γειτονιές και τα παιδιά να μπορούν να πηγαίνουν στο σχολείο από το πεζοδρόμιο. Έγινε ότι έγινε στην Κολοκοτρώνη. Έχουμε τώρα για την οδό Καποδιστρίου μια ανάλογη μελέτη. Δεν τη θέλουμε; Να μην την κάνουμε. Όμως να ξέρετε ότι θα είναι από τη μια η Ευρώπη και από την άλλη Υποσαχάρια Αφρική. Αυτή είναι η διάφορα ποιότητας ζωής σε μια γειτονιά που έχει βιοκλιματική ανάπλαση σε σχέση με αυτή που έμεινε με το πρόβλημα, με το παράνομο παρκάρισμα και τα καβαλικεμένα ΙΧ. Δεν απολογούνται οι αρχές αν οι κάτοικοι αγοράζουν τρία αυτοκίνητα και δεν έχουν που να παρκάρουν. Δεν υπάρχουν μόνο πολίτες που διαμαρτύρονται. Πρέπει να ξέρετε ότι υπάρχουν και άνθρωποι που νιώθουν ευγνωμοσύνη για τον τρόπο που αναπτύσσεται η πόλη. Αν πρέπει να δούμε διορθώσεις, να τις δούμε για την άλλη οδό της γειτονιάς χωρίς να απομακρυνθούμε από φιλοσοφία μελέτης» και κατέληξε λέγοντας ότι: «Όταν συμπλέκονται πέντε διαφορετικά συνεργεία στον ίδιο χώρο και μάλιστα τίθενται θέματα ασφάλειας εργαζομένων δεν μπορείς να βάλεις να δουλεύει ο εργολάβος της ΔΕΗ με τον εργολάβο της ανάπλαση και αυτόν της ΔΕΥΑΡ. Πήρα πολιτική ευθύνη στην οδό Κονδυλάκη να μην κάνω υπογειοποίηση, στη νότια είσοδο της πόλης με αυτές τις καθυστερήσεις που καταγράφονται».
Στην παρέμβασή του ο δήμαρχος Ρεθύμνου αναφέρθηκε στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργολάβοι τα οποία σαφώς έχουν επιπτώσεις στα έργα, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Μακάρι να μπορούσαμε να διαλέγουμε τους εργολάβους. Δεν μπορούμε και δυστυχώς δεν είναι οι πολλοί καλοί. Οι λίγοι είναι καλοί. Μακάρι να μπορούσα να διάλεγα και θα έπαιρνα την πολιτική ευθύνη της επιλογής. Οι εργολάβοι δεν έχουν δύναμη. Περιμένουν να εισπράξουν για να βάλουν ένα ευρώ στο έργο. Περιμένουν πρώτα να πληρωθούν. Είναι τραγικό και θεωρώ ότι μετά τον θάνατο του εμποράκου θα ‘χουμε τον θάνατο του εργολαβάκου».
Παράλληλα όπως πρόσθεσε ο δήμος με την τεχνική του υπηρεσία προχωρούν σε περικοπές λογαριασμών σε μη συνεπείς ανάδοχους, διαδικασίες για τις οποίες όπως είπε δεν πανηγυρίζει: «Κάνουμε περικοπή λογαριασμών. Η υπηρεσία μας είναι σε συνεχή μάχη και κάνει περικοπή όπου δει ότι το έργο δεν είναι όπως πρέπει και όσο πρέπει. Αλλά δεν βγαίνουμε να το πανηγυρίζουμε. Και μαλώνουμε για αυτό και δεχόμαστε και πιέσεις. Και προσπαθούμε να ισορροπήσουμε στην κόψη του ξυραφιού. Στον συγκεκριμένο εργολάβο του απαγορέψαμε να αρχίσει άλλο έργο στην καρδιά της πόλης μέχρι να ολοκληρώσει τα προηγούμενα. Εκεί είναι ηθελημένη από εμάς καθυστέρηση. Έχουμε έλλειψη εργατικού δυναμικού, δεν υπάρχουν εξειδικευμένοι εργάτες».
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Άγγελος Μαλάς επεσήμανε πως για το συγκριμένο έργο της Κολοκοτρώνη, η καθυστέρηση δεν αφορούσε τον ανάδοχο, αλλά τις εργασίες υπογειοποίησης που έπρεπε να προηγηθούν. Μεταξύ άλλων είπε: «Με την ολοκλήρωσή του, παραδίδουμε ένα έργο βιοκλιματικό, αποδίδουμε ελεύθερο χώρο, προσβασιμότητα και όλες τις αναγκαίες υποδομές σε μια γειτονιά για να ανασάνει. Προφανώς υπάρχει ταλαιπωρία. Οφείλω να αναγνωρίσω ότι σε όλα τα έργα υπάρχει ταλαιπωρία. Στο συγκεκριμένο ήταν πολύ μικρότερη από αυτήν που θα αναλογούσε σε άλλα έργα. Γιατί θα πρέπει να αποδίδουμε μια δικαιοσύνη πότε ένας εργολάβος πάει γρήγορα, πότε αργά και πότε υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες. Στο συγκεκριμένο έργο υπήρχαν ζητήματα που δεν αφορούσαν τον δικό μας εργολάβο. Η υπογειοποίηση δικτύων που αφορά τον ηλεκτρισμό γίνεται αποκλειστικά από τον πάροχο που διαχειρίζεται τα δίκτυα, ο οποίος θέλει προκαταβολή 50% και αν δεν υπογράψει τη σύμβαση δεν ξεκινά το έργο. Υπάρχει ένας εργολάβος στην Ελλάδα, ένας υπεργολάβος στην Κρήτη και κάνει όλα τα έργα, χωρίς να έχει το δικαίωμα να αναθέσει σε άλλον. Αυτό από μόνο του είναι τεράστια καθυστέρηση και ευθύνη σε ένα έργο που πρέπει να τρέξουν ταυτόχρονα δίκτυα νερού και ηλεκτρισμού».
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο προβλέπει – μεταξύ άλλων – οργάνωση των πεζοδρομίων, των διαβάσεων και της σήμανσης σύμφωνα με τις προδιαγραφές της νομοθεσίας για την προσβασιμότητα και την ασφάλεια των πεζών. Διευθέτηση κίνησης οχημάτων και βιοκλιματική αναβάθμιση της περιοχής με την οργάνωση και ενίσχυση φύτευσης όπου είναι γεωμετρικά εφικτό σε συνδυασμό και με τη χρήση νέων ψυχρών υλικών. Εγκατάσταση στον δημόσιο χώρο του απαραίτητου αστικού εξοπλισμού που θα ενισχύσει και θα υποστηρίξει τη χρήση του. Αναβάθμιση του δημοτικού φωτισμού σε όλο το μήκος του άξονα των οδών με κατάλληλα φωτιστικά εξοικονόμησης ενέργειας. Χρήση υλικών κατασκευής κατάλληλων με τον χαρακτήρα της περιοχής αλλά και σε συνάφεια με τα υφιστάμενα υλικά των πρόσφατων αναπλάσεων με στόχο την ομοιογενή εικόνα του δημόσιου χώρου.
Το πλάτος οδοστρώματος διαμορφώνεται στα 3,50 m. και οργανώνεται η παρόδια στάθμευση πλάτους 2,20 m. και από τις δύο πλευρές του δρόμου. Οπότε σχεδιάζονται 66 θέσεις στάθμευσής οχημάτων, 43 μοτοποδηλάτων και 40 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων σε ποδηλατοστάσια. Επίσης περιλαμβάνονται τρεις θέσεις φορτοεκφόρτωσης κοντά σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα και τρεις θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.
Τα πεζοδρόμια διαπλατύνονται σε μεγάλο βαθμό. Από 1.190 m2 συνολική επιφάνεια πεζοδρομίου, η οποία υπήρχε αρχικά, τα νέα πεζοδρόμια έχουν επιφάνεια 2.720 m2, δηλαδή η αύξηση είναι σε ποσοστό 125%.
Παράλληλα τα πεζοδρόμια επανασχεδιάζονται με μέσω πλάτος 3,75 m., ομότιμα κατανεμημένο στις δυο πλευρές του κάθε δρόμου με ιδιαίτερη προσοχή να κατοχυρώνεται και στα πιο δυσμενή σημεία ζώνη ελεύθερης όδευσης με ελάχιστη διάσταση το 1,55 m. Οι ράμπες προσαρμογής με το οδόστρωμα έχουν κλίση έως 8% και διαμορφώνονται κατάλληλα.
Όπου το πλάτος του πεζοδρομίου επιτρέπει διαμορφώνονται μικροί χώροι πρασίνου με χαμηλή φύτευση.
Το πεζοδρόμιο μπροστά από το πλατειάκι διαπλατύνεται και διαμορφώνονται κτιστοί καθιστικοί κύβοι και παιχνίδια με χρώμα στο δάπεδο. Πρόκειται για πάρκο γειτονιάς (pocket park), δηλαδή πάρκο που εξυπηρετεί τους κατοίκους της περιοχής και σε μικρή επιφάνεια περιλαμβάνει πολλές χρήσεις και κατασκευές.