Υποτονικό παραμένει το κλίμα στην τοπική αγορά με τον τελευταίο ενάμιση μήνα να χαρακτηρίζεται «νεκρός» από τους εμπόρους, αφού η κίνηση ήταν περιορισμένη και το ενδιαφέρον ελάχιστο. Οι υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούσαν είχαν ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει διάθεση για ψώνια με δεδομένο ότι τα καταστήματα πλέον διαθέτουν χειμερινές συλλογές και οι καταναλωτές δεν έχουν ακόμα μπει σε χειμερινή διάθεση.
Την ίδια στιγμή αυτές τις ημέρες η αγορά του Ρεθύμνου, όπως και όλες οι αγορές αντίστοιχων μικρών πόλεων, καλείται να ανταγωνιστεί τις προσφορές και τις εκπτώσεις των ηλεκτρονικών καταστημάτων, που εδώ και αρκετές ημέρες έχουν μπει σε ρυθμούς «Black Friday». Η λεγόμενη «Μαύρη Παρασκευή» είναι 24 του τρέχοντος μήνα -μιας και έχει καθιερωθεί να «εορτάζεται» την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου- ωστόσο πολλές αλυσίδες και καταστήματα έχουν ήδη ξεκινήσει, από τις αρχές κιόλας του Νοέμβρη τις προσφορές ευελπιστώντας στην αύξηση του τζίρου τους.
Το λιανεμπόριο βρίσκεται ήδη σε ρυθμούς «Μαύρης Παρασκευής», ενώ αρκετά καταστήματα της πόλης συμμετέχουν στη δράση, σε μια προσπάθεια ενίσχυσης των εσόδων τους εκτιμώντας ότι με προσφορές θα μπορέσουν να προσελκύσουν καταναλωτές διαθέτοντας σε χαμηλές τιμές κάποια από τα εμπορεύματά τους.
Σύμφωνα με την πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, Αθηνά Τσικιντίκου: «Η αγορά βρίσκεται σε ρυθμούς black Friday, καθώς διαδικτυακά οι προσφορές έχουν ξεκινήσει από τις αρχές του μήνα και πλέον αυτή την εβδομάδα έχουν μπει στο «παιγνίδι» και τα δικά μας καταστήματα με ετικέτες για black Friday, προσφέροντας χαμηλές τιμές στα χειμερινά εμπορεύματα.
Αυτήν την περίοδο ο καταναλωτής θα βρει χαμηλότερες τιμές και προσφορές. Αν μη τι άλλο στα τοπικά καταστήματα ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να ελέγξει την τιμή πριν από την black Friday και την τιμή με την έκπτωση της black Friday. Υπάρχει μια εμπιστοσύνη στα φυσικά καταστήματα και αυτό είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα έναντι των ηλεκτρονικών αγορών και βεβαίως υπάρχουν είδη ένδυσης και υπόδησης για όλα τα πορτοφόλια» είπε.
Όπως πρόσθεσε η κ. Τσικιντίκου: «Το τελευταίο διάστημα η αγορά ήταν «παγωμένη» λόγω της καλοκαιρίας με αποτέλεσμα να χάσουμε τον Οκτώβριο, καθώς ναι μεν είχαμε περισσότερης διάρκειας τουρισμό και ήταν στους δρόμους οι τουρίστες, αλλά όσον αφορά στα καταστήματα που είχαν εφοδιαστεί με χειμερινά ρούχα, σε αυτά οι πωλήσεις τους ήταν πολύ χαμηλές γιατί ο καιρός δεν προκαλούσε τους καταναλωτές».
Πάντως οι έμποροι του Ρεθύμνου στρέφουν τις ελπίδες τους στην περίοδο των εορτών. Ήδη ετοιμάζονται σιγά σιγά στολίζοντας τις βιτρίνες των καταστημάτων τους στα χρώματα των Χριστουγέννων σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν ένα χαρμόσυνο κλίμα στην αγορά, ελκυστικό για τους καταναλωτές τόσο για να κάνουν τις αγορές τους όσο και για να αλλάξει η ψυχολογία τους. Είναι σχεδόν βέβαιο άλλωστε ότι την περίοδο εκείνη θα υπάρξει τόνωση της κίνησης και του τζίρου: «Ξεκινήσαμε δειλά δειλά το στολισμό την περασμένη βδομάδα για να αλλάξουμε λίγο το κλίμα. Ζητήσαμε από τον δήμο να στολίσουν έστω την εμπορική αγορά έτσι ώστε να αλλάξει το κλίμα και για την ψυχολογία του εμπόρου, που είναι μέσα στο μαγαζί του, αλλά και για τον καταναλωτή που κατεβαίνει να κάνει τη βόλτα του. Κάποια καταστήματα που συμμετέχουν στην black Friday δεν μπαίνουν στη διαδικασία να στολίσουν βιτρίνα Χριστουγεννιάτικη ακόμα. Οπότε από την επόμενη βδομάδα θα δούμε περισσότερα στολισμένα καταστήματα. Την επόμενη εβδομάδα θεωρώ ότι τα περισσότερα καταστήματα είναι έτοιμα για να κάνουν Χριστουγεννιάτικη βιτρίνα».
Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Οικονομικά συμφέρουσες, αλλά ταυτόχρονα έξυπνες και ασφαλείς αγορές θα πρέπει να είναι ο στόχος των καταναλωτών την Black Friday, που πέφτει στις 24 Νοεμβρίου και στην Cyber Monday που ακολουθεί στις 27 Νοεμβρίου.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας δίνουν συμβουλές σε όσους σκοπεύουν να κάνουν αγορές τις συγκεκριμένες μέρες και οι οποίες έχουν ως εξής:
– Προσέχουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων: Κάποιες φορές, πίσω από μία πολύ χαμηλή τιμή κρύβεται ένας αρκετά μεγάλος χρόνος αναμονής για την παράδοση, που μπορεί να μην ικανοποιεί πάντοτε τις άμεσες ανάγκες μας.
– Επιβεβαιώνουμε την ορθότητα και εντιμότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής: Ενίοτε, συμβαίνει οι εκπτώσεις να είναι πλασματικές και να μας ξεγελούν. Εντοπίζουμε και συμβουλευόμαστε εργαλεία που είναι διαθέσιμα online και μας δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων που μας ενδιαφέρουν. Επίσης, σημειώνουμε τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή τυχόν εκπτώσεων, ώστε να μπορούμε εύκολα να τις συγκρίνουμε εκ των υστέρων και να γνωρίζουμε έτσι εάν πράγματι υφίσταται και ποιο είναι το αληθινό οικονομικό μας όφελος.
Προτιμούμε τη διεκπεραίωση της πληρωμής με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που μας δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική. Αποφεύγουμε την ολοσχερή εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.
– Όταν αγοράζουμε εξ αποστάσεως, βεβαιωνόμαστε ότι στην ιστοσελίδα του εμπόρου αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης). Για ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, αναζητούμε εάν παρέχονται επιπλέον ταυτοποιητικά στοιχεία, όπως αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο και ΑΦΜ.
– Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων συνυπολογίζουμε τυχόν έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής μας επιβάρυνσης.
– Υποβάλλουμε το συντομότερο μετά την παραλαβή ενός προϊόντος και, πάντως, εντός της νόμιμης προθεσμίας των τριών ημερών προς την ταχυδρομική επιχείρηση που πραγματοποίησε την επίδοση με τις επιφυλάξεις μας για τυχόν εμφανείς φθορές, δεδομένου ότι μπορεί να προκλήθηκαν κατά τη μεταφορά και να δικαιούμαστε αποζημίωση. Επικοινωνούμε, οπωσδήποτε, και με το κατάστημα πώλησης το συντομότερο, προκειμένου να διερευνήσουμε την πιθανότητα ένα προϊόν να έφερε εξ αρχής (πριν από τη μεταφορά) φθορές ή ζημιές.
– Ενημερωνόμαστε για την πολιτική ακύρωσης συναλλαγών και επιστροφών προϊόντων που εφαρμόζουν τα καταστήματα, με τα οποία συναλλασσόμαστε. Γνωρίζουμε καλά ότι τα δικαιώματα της υπαναχώρησης στις εξ αποστάσεως αγορές, καθώς επίσης της δωρεάν διόρθωσης ή αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων αποτελούν θεσπισμένα δικαιώματα των καταναλωτών, που εξασφαλίζονται από τον νόμο, και δεν παρασυρόμαστε από εσφαλμένους και παραπλανητικούς ισχυρισμούς των πωλητών ότι δήθεν αποτελούν προνομιακές -μοναδικές και πρόσθετες- παροχές.
– Προβληματιζόμαστε έντονα με τιμές που είναι υπερβολικά χαμηλές, ιδίως όταν το εύρος τους βρίσκεται αρκετά μακριά από τον συνήθη ανταγωνισμό για τα αντίστοιχα προϊόντα ή όταν πρόκειται για διαφημιστικές καταχωρήσεις προϊόντων αποκλειστικά σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος εξαπάτησης.
– Εάν αγοράζουμε διαδικτυακά από τρίτες (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης) χώρες, δεδομένου ότι η Black Friday είναι ένα διεθνές εκπτωτικό γεγονός, γνωρίζουμε καλά από πριν ότι τα εισαγόμενα προϊόντα επισείουν έξοδα εκτελωνισμού, τα οποία ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια της αρχικής τιμής και να την επιβαρύνουν σημαντικά.
– Δείχνουμε ιδιαίτερη προτίμηση σε καταστήματα που αναλαμβάνουν οικειοθελώς δέσμευση να επιλύσουν φιλικά μία καταναλωτική διαφορά μέσω του θεσμού της εξωδικαστικής επίλυσης (π.χ. μέσω του Συνηγόρου του Καταναλωτή), καθώς με αυτόν τον τρόπο τα δικαιώματα των καταναλωτών αποκτούν μεγαλύτερη αξία και εξασφαλίζονται ακόμα περισσότερο.
Πάνω απ’ όλα, τονίζει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, δεν οδηγούμαστε σε βεβιασμένες ή παρορμητικές αποφάσεις μόνο και μόνο επειδή αυτή την περίοδο οι τιμές είναι χαμηλές, αγνοώντας τις πραγματικές μας ανάγκες και οικονομικές δυνατότητες. Με καλό ψάξιμο, αληθινές ευκαιρίες και χαμηλές τιμές υπάρχουν και μπορούν να εντοπιστούν σε διάφορα προϊόντα όλο τον χρόνο.