Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου,καταδικάζει το περιστατικό βίας που σημειώθηκε προ ολίγων ημερών στην αυλή του 1ου ΕΠΑΛ,συγχαίρει τους εκπαιδευτικούς που με την υπεύθυνη στάση που επέδειξαν απέτρεψαν τα χειρότερα, σημειώνει ωστόσο την ανάγκη προβληματισμού και ενεργοποίησης των αρχών του τόπου αλλά κυρίως επισημαίνει τις διαχρονικές κυβερνητικές ευθύνες για την πολιτική που ακολουθείται στην παιδεία και ειδικότερα στην Επαγγεματική Εκπαίδευση,πολιτική που άμεσα πρέπει να αλλάξει,ενώ τονίζει ότι:«Τα ΕΠΑΛ δεν είναι «χώρος παραγωγής εγκληματιών», όπως διακινείται σε διάφορα μέσα ενημέρωσης».
Ειδικότερα,σε ανακοίνωση -παρέμβαση που υπογράφει το Δ.Σ.της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου,αναφέρονται τα εξής:
«Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου καταδικάζει με τον πιο απόλυτο και κατηγορηματικό τρόπο το περιστατικό βίας που έλαβε χώρα στο προαύλιο του 1ου ΕΠΑΛ Ρεθύμνου την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου. Τέτοιες συμπεριφορές είναι ξένες προς τα ανθρώπινα ιδεώδη, τις παιδαγωγικές αρχές και το επίπεδο του πολιτισμού που υποτίθεται πως έχουμε κατακτήσει.
Εκείνο που τρομάζει περισσότερο είναι η οργάνωση που φαίνεται ότι προηγήθηκε για να φτάσουμε στο εν λόγω περιστατικό, καθώς τα στοιχεία και οι μαρτυρίες καθιστούν σαφές ότι δεν επρόκειτο για μία εν βρασμώ συμπλοκή μεταξύ μαθητών. Η συγκεκριμένη πτυχή πρέπει να προβληματίσει και να ενεργοποιήσει τις αρχές του τόπου, ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα.
Η ΕΛΜΕΡ συμπαρίσταται και συγχαίρει τον σύλλογο διδασκόντων του 1ου ΕΠΑΛ και των άλλων εμπλεκομένων σχολείων για την υπεύθυνη στάση που τήρησαν και την καθοριστική συμβολή τους στο να αποφευχθούν τα χειρότερα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι συνάδελφος εκπαιδευτικός κατέληξε στο νοσοκομείο στην προσπάθειά του να προστατεύσει τον μαθητή που δέχτηκε επίθεση.
Εδώ οφείλουμε κι εμείς με τη σειρά μας να επισημάνουμε πως το συγκεκριμένο ΕΠΑΛ περιλαμβάνει έναν πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών, δυσανάλογο με τις δυνατότητές του και ούτως ή άλλως παιδαγωγικά ακατάλληλο. Στο 1ο ΕΠΑΛ των 700 μαθητών, όπως και σε πολλά άλλα σχολεία, είναι πρακτικά αδύνατον να ελέγξει κάποιος ποιος βρίσκεται μέσα στο σχολείο ανά πάσα στιγμή. Μεγάλη μερίδα των καθηγητών είναι αναπληρωτές, εργαστήρια στις περισσότερες ειδικότητες επί της ουσίας δεν υπάρχουν, οι αθλητικοί χώροι περιορίζονται σε ένα φιλέ του βόλεϊ στη μέση του σχολείου. Γενικά το τελευταίο διάστημα η κατάσταση στα σχολεία γενικά έχει δυσκολέψει πάρα πολύ. Η εγκληματική πολιτική της Κυβέρνησης την περίοδο έξαρσης της πανδημίας με τον ουσιαστικά επί δύο χρόνια εγκλεισμό των μαθητών και τα προβλήματα των οικογενειών, κυρίως των πιο χαμηλών οικονομικά στρωμάτων, δημιούργησαν μία εκρηκτική κατάσταση. Χρόνια οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές με τους αντίστοιχους συλλόγους και σωματεία φωνάζουμε για την ανάγκη να λυθεί το ζήτημα της επαγγελματικής σχολικής στέγης εισπράττοντας μόνο υποσχέσεις και …χρονοδιαγράμματα.
Είμαστε λοιπόν υποχρεωμένοι να θυμίσουμε πως αναλογούν ευθύνες στις κυβερνήσεις διαχρονικά για την πολιτική που έχουν ακολουθήσει συνολικά στην Παιδεία και ειδικότερα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Στο Ρέθυμνο το 1ο ΕΠΑΛ λειτουργεί ως αποθετήριο μαθητών, αφού ούτε τομείς στο ΕΠΑΛ Γαράζου ανοίγουν, ενώ καταργήθηκε τομέας στο Ενιαίο Ειδικό Γυμνάσιο-Λύκειο και πήγαν και εκείνα τα παιδιά στο 1ο ΕΠΑΛ. Πιστεύουμε επίσης ότι η ΔΔΕ Ρεθύμνου και οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου πρέπει να συνταχθούν μαζί μας απέναντι στο Υπουργείο στη διεκδίκηση για ίσες ευκαιρίες μόρφωσης για όλα τα παιδιά και να στηρίξουν τον σύλλογο διδασκόντων αντί να παίρνουν αποστάσεις.
Ως παιδαγωγοί είμαστε κοντά σε ΟΛΑ τα παιδιά, ειδικά σε εκείνα που πέφτουν θύματα βίας σωματικής και λεκτικής, όπως και σε εκείνα που υφίστανται τη βία του φανατισμού και της παραπλάνησης από ενήλικες. Πρότυπα για τους νέους δεν μπορούν να είναι το «νταηλίκι» και η αγελαία συμπεριφορά, αλλά ο σεβασμός στον άλλον και στον εαυτό μας.
Τέλος, πρέπει να καταστεί ξεκάθαρο ότι εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με τα «κακά ΕΠΑΛ», όχι μόνο γιατί η συμπλοκή δεν αφορούσε μόνο μαθητές του ΕΠΑΛ, αλλά γιατί το πρόβλημα του κοινωνικού μίσους είναι γενικότερο, έχει οικονομικό υπόβαθρο (ας σκεφτούμε πόσο πολλαπλασιάστηκαν αυτά τα φαινόμενα από τα Μνημόνια και μετά) και δεν γεννιέται στα ΕΠΑΛ ή εν γένει στα σχολεία.Τα ΕΠΑΛ δεν είναι «χώρος παραγωγής εγκληματιών», όπως διακινείται σε διάφορα μέσα ενημέρωσης· είναι όμως χώρος αναπαραγωγής των ταξικών ανισοτήτων, όπως άλλωστε και όλο το εκπαιδευτικό σύστημα. Χωρίς να έχουμε αυταπάτες ότι μπορούμε να εξαλείψουμε αυτές τις ανισότητες, οι καθηγητές που είχαμε ή έχουμε την τύχη να θητεύουμε στα ΕΠΑΛ δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας προκειμένου να συμβάλουμε στην ανάπτυξη της προσωπικότητας αυτών των παιδιών, να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμηση τους και να τους καλλιεργήσουμε την ικανότητα να κρίνουν και να παίρνουν αποφάσεις για το μέλλον τους.
Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου θα συνεργαστεί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και θα πάρει πρωτοβουλίες σε παιδαγωγική κατεύθυνση, ώστε να συμβάλλει στην εξασφάλιση της ηρεμίας και της ασφάλειας στις σχολικές μονάδες και στην απομόνωση κάθε απόπειρας διχασμών και διαχωρισμών ανάμεσα στους μαθητές με ενέργειες που πρόκειται να ανακοινωθούν και να δρομολογηθούν το αμέσως επόμενο διάστημα».