Σε τρία διαφορετικά μέτωπα, σε Παλέ, Σωματά και ενδιάμεσα τμήματα εκτελούνται οι εργασίες στον Αγιοβασιλειώτικο δρόμο προκειμένου το πρώτο τμήμα του Νότιου Οδικού Άξονα (ΝΟΑΚ) από τους Αρμένους μέχρι και την Παλέ να ολοκληρωθεί στο επόμενο πεντάμηνο. Ο ανάδοχος ζήτησε και έλαβε την εξάμηνη προθεσμία που δόθηκε από την πολιτεία, λόγω των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος εξαιτίας των ανατιμήσεων των οικοδομικών υλικών και το τελευταίο διάστημα έχει ενισχύσει τους ρυθμούς εκτέλεσης του έργου προκειμένου να ανταποκριθεί και να είναι συνεπής με τη νέα προθεσμία που του έχει δοθεί.
Αυτό ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η προϊσταμένη της διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνου Ελένη Ρανουτσάκη, επισημαίνοντας ότι υπάρχει καλή συνεργασία με τον ανάδοχο προκειμένου να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις στο έργο και το έργο να παραδοθεί στις αρχές του 2023 προς χρήση στους πολίτες του Ρεθύμνου.
Η Περιφέρεια Κρήτης δίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στο έργο αυτό, με μοναδικό γνώμονα την αρτιότητα του έργου και κυρίως την ασφάλεια του αυτοκινητόδρομου.
Σημειώνεται ότι το οδικό έργο Αρμένοι – Παλέ αποτελεί το πρώτο τμήμα του νότιου οδικού άξονα Κρήτης που έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ συνολικού ύψους 14,8 εκατομμύρια ευρώ.
Το έργο χωρίζεται σε δύο τμήματα:
Στο τμήμα Α (παράκαμψη Αρμένων) προβλέπεται η κατασκευή οδού περί τα 3,8 χλμ. με νέα χάραξη. Η αρχή του τμήματος ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού, λίγο πριν τη συμβολή της οδού προς τον οικισμό Σωματά και το τέλος λίγο πριν το Κ.Τ.Ε.Ο. Στο τμήμα αυτό προβλέπεται, επίσης, η αποκατάσταση του θιγόμενου αγροτικού δικτύου, καθώς και δύο τετρασκελείς ισόπεδοι κόμβοι.
Στο τμήμα αυτό εκκρεμούν οι περισσότερες εργασίες που πρέπει να γίνουν ακόμα, ενώ στο τμήμα Β, προβλέπεται η βελτίωση/αναβάθμιση της υπάρχουσας επαρχιακής οδού για μήκος περί τα 2,8 χλμ. περίπου. Η αρχή του τμήματος Β ορίζεται επί της υφιστάμενης επαρχιακής οδού 300 μέτρα πριν τη δεύτερη συμβολή προς τον οικισμό Αμπελάκι και το τέλος λίγο πριν τον κόμβο της Παλέ.
Το έργο αναμένεται να λύσει τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα.
Σε προτεραιότητα για χρηματοδότηση το οδικό τμήμα Σπήλι – Ακούμια
Ο επόμενος στόχος της Περιφέρειας Κρήτης είναι να εντάξει στο ΕΣΠΑ ή σε άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο το οδικό τμήμα Σπήλι – Άγιος Δημήτριος, το οποίο δεν αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου (Αρμένοι -Παλέ), έχει κριθεί ωστόσο ως το πλέον δύσκολο τμήμα του ΝΟΑΚ που χρήζει άμεσης βελτίωσης και παρέμβασης και για αυτό και προκρίνεται προς ένταξη σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης.
Σημειώνεται ότι ώριμα μελετητικά και έτοιμα προς δημοπράτηση εφόσον υπάρξουν χρηματοδοτικά εργαλεία είναι στο σύνολό τους τα τρία τμήματα του ΝΟΑΚ που υπολείπονται για να ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας.
Ειδικότερα, πρόκειται για:
1ο Τμήμα: Παλέ – Σπήλι μήκους 8,30 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 29.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
2ο Τμήμα: Σπήλι – Ακούμια μήκους 8.50 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
3ο Τμήμα: Ακούμια – Άγιος Δημήτριος μήκους 8.90 χιλιομέτρων με συνολικό προϋπολογισμό 22.000.000 ευρώ. (Με απαλλοτριώσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας).
Ο προϋπολογισμός συνολικά των τριών αυτών τμημάτων ανέρχεται σε 70 εκ. ευρώ και θα αναζητηθεί η χρηματοδότηση τους είτε από το νέο ΕΣΠΑ ή άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Παράλληλα, μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί το 40% των μελετών του υποστηρικτικού δικτύου του ΝΟΑΚ δηλαδή σε σύνολο 102 χλμ. έχουν μελετηθεί τα 42.
Ειδικότερα η Περιφέρεια Κρήτης χρηματοδοτεί τις μελέτες οι οποίες είναι σε εξέλιξη που αφορούν στο υποστηρικτικό δίκτυο, δηλαδή τα οδικά τμήματα που θα συνδέουν τα χωριά και τις κοινότητες του δήμου Αγίου Βασιλείου με τον νότιο οδικό άξονα Κρήτης και συγκεκριμένα τμήμα Ροδάκινο – Σελλιά – Λευκώγεια – Ακούμια – Αγία Γαλήνη. Η συνολική εγκεκριμένη χρηματοδότηση της μελέτης ανέρχεται στο ποσό των 3.404.000€.
Η βελτίωση του υποστηρικτικού (του Ν.Ο.Α.Κ.) τοπικού δικτύου που αξιοποιώντας – κατά το δυνατό – το υφιστάμενο παραλιακό τοπικό δίκτυο της περιοχής, ενοποιεί μέσω της κυκλοφοριακής σύνδεσης τους βασικούς πόλους τουριστικής Ανάπτυξης της περιοχής (Αγία Γαλήνη, Ροδακινόκαμπο, Τριόπετρα, Αγία Παρασκευή, Κεραμέ, Πρέβελη, Δαμνόνι, Πλακιά, Σελλιά, Ροδάκινο) και αποσυμφορεί τον Ν.Ο.Α.Κ. από μετακινήσεις τοπικής κλίμακας ή πρόσβασης σε τουριστικούς και λοιπούς πόλους της περιοχής.