Κλειδί η γνώση και η ενημέρωση των ανθρώπων του τουρισμού για τις προοπτικές των νέων τεχνολογιών
Η ψηφιακή εποχή απαιτεί τη χρήση σύγχρονων εργαλείων digital marketing και τεχνητής νοημοσύνης, προκειμένου οι επιχειρήσεις να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους στην παγκόσμια αγορά
Όρος επιβίωσης πρέπει να θεωρείται ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η υιοθέτηση πρακτικών εφαρμογών νέων τεχνολογικών εργαλείων digital marketing και τεχνητής νοημοσύνης από τις τουριστικές επιχειρήσεις. Η υψηλή ανταγωνιστικότητα της αγοράς, το χάσμα που έχει διαπιστωθεί ανάμεσα στις μικρές και τις μεγάλες επιχειρήσεις, όσον αφορά τη χρήση νέων τεχνολογιών και τα μεγάλα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν οι επιχειρηματίες από την εφαρμογή αποτελεσματικών, καινοτόμων στρατηγικών διαφήμισης, εξωστρέφειας και συνεργασιών στα ψηφιακά μέσα καλούν τους ντόπιους τουριστικούς πράκτορες να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και να εναρμονιστούν με τις απαιτήσεις της αγοράς.
Σύμφωνα με έρευνα της Eurostat, χαμηλότερα από τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους βρίσκεται η Ελλάδα, όσον αφορά τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν εργαλεία digital marketing και τεχνητής νοημοσύνης, με την απόκλιση να μην είναι μεγάλη, αλλά να εφιστά την προσοχή στους ντόπιους επιχειρηματίες. Συγκεκριμένα, όπως επισημάνθηκε μεταξύ άλλων κατά διάρκεια της εκδήλωσης που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ρεθύμνης με τίτλο: «Η Δύναμη του ψηφιακού μάρκετινγκ και της τεχνητής νοημοσύνης στον τουρισμό», αφιερωμένη στις νέες τεχνολογίες και τις προκλήσεις του τουριστικού κλάδου στο Επιμελητήριο Ρεθύμνου, το απόγευμα της Πέμπτης, το 9,8% των μικρών ελληνικών επιχειρήσεων χρησιμοποιούν digital marketing, την ώρα που οι ευρωπαϊκοί μέσοι όροι κυμαίνονται στο 11.2%.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, στην οποία παρευρέθηκε πλήθος επιχειρηματιών, τουριστικών πρακτόρων, ξενοδόχων και φορέων, αναπτύχθηκαν θεματικές ενότητες σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον τουρισμό, τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις του ψηφιακού μάρκετινγκ και τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στη διαμόρφωση του τουριστικού τοπίου. Επιπλέον, αναδείχθηκαν οι τουριστικές, φοροτεχνικές και χρηματοδοτικές εξελίξεις για το 2025, αναλύοντας πρακτικά και ζητήματα που αφορούν τον τουριστικό κλάδο. Την εκδήλωση προλόγισε και συντόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γιάννης Γαλανάκης, ενώ χαιρέτισαν ο αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας Μιχάλης Βάμβουκας, ο εντεταλμένος σύμβουλος για τον Τουρισμό Κωνσταντίνος Γασπαράκης και ο πρόεδρος των Ξενοδόχων Μανόλης Τσακαλάκης.
«Χρειαζόμαστε πολλά βήματα για να ισοφαρίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο»
Αρκετά πίσω σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού θεωρεί ότι βρίσκονται οι επιχειρήσεις του Ρεθύμνου, ο Γιάννης Γαλανάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ρεθύμνης, εκτιμώντας ότι η έλλειψη δράσεων ενημέρωσης σε τοπικό επίπεδο συμβάλλει στο να μην έχουν οι επιχειρηματίες στον τουρισμό τις απαραίτητες γνώσεις για να εντάξουν τα τεχνολογικά εργαλεία στις επιχειρήσεις τους. Όπως τόνισε, δεν υπάρχει επίσημο παρατηρητήριο, οπότε δεν καταγράφεται κάποια επίσημη εικόνα για τις τοπικές επιχειρήσεις, αλλά «Χρειαζόμαστε πολλά βήματα, για να ισοφαρίσουμε τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 11,21%, 21% στις μεσαίες και 42% στις μεγάλες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ψηφιακές εφαρμογές, ενώ στην Ελλάδα είναι 9,8%, έχοντας σημειώσει άνοδο βέβαια σε σχέση με το 23′ που ήταν 7,2%». Σύμφωνα με τον κ. Γαλανάκη, «Ακολουθούμε την πεπατημένη» στον τουρισμό, με τις επιχειρήσεις να συνεχίζουν με την ίδια συνταγή επιτυχίας, η οποία όμως χρειάζεται να τροποποιηθεί για να μην καταστεί εκτός των αναγκών της αγοράς. Αναφορικά με το γιατί οι επιχειρηματίες διστάζουν, ο κ. Γαλανάκης ανέφερε ότι υπάρχει έλλειψη απαραίτητων γνώσεων, αλλά παράλληλα, ο προσανατολισμός των επενδύσεων κινείται σε διαφορετικές κατευθύνσεις, όπως σε συνεργασίες με μεγάλες πλατφόρμες και διαφημιστικές καμπάνιες. Όπως τόνισε, «Μπορεί να έχεις social media, αλλά δεν τα διαχειρίζεσαι», περιγράφοντας την ευρύτερη τάση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στον τουριστικό κλάδο.
«Όποιος κλάδος δεν εκσυγχρονίζεται, εξαφανίζεται»
Ως έναν κλάδο που ασχολείται με την τεχνολογία εδώ και 35 χρόνια χαρακτήρισε το ελληνικό τουριστικό επιχειρείν ο Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων, σημειώνοντας ότι οι εργαζόμενοι στο χώρο του τουρισμού ήταν ανέκαθεν εκπαιδευμένοι, καταρτισμένοι και εξοικειωμένοι με την διαχείριση αυτών των εργαλείων. «Αυτό που πρέπει να προσέξουμε και μας ανησυχεί πάρα πολύ είναι κατά πόσον θα αντιληφθούμε εμείς οι ίδιοι τα πλεονεκτήματα αυτής της δραστηριότητας, να τα αξιοποιήσουμε, διότι ό,τι δεν αξιοποιείται καταντάει επικίνδυνο και ανταγωνιστικό και προς τους ίδιους μας. Άρα θέλουμε να είμαστε up to date», σημείωσε ο κ. Τσιλίδης, κρίνοντας ότι υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που «υιοθετούν νέες τεχνολογίες σε μεγάλο βαθμό», καθώς «Όποιος κλάδος δεν εκσυγχρονίζεται, εξαφανίζεται. Εμείς μεταφέρουμε αυτό που έχουμε σε προσαρμογή και σχέση με τη νέα τεχνολογία για να μην έχουμε κενά στην εξέλιξή μας. Αν εσύ δεν είσαι ικανός να προσφέρεις αυτό που θέλει η αγορά και να πείσεις ότι αυτό είναι το τέλειο, το ιδανικό, χάνεις». Τέλος, σχολιάζοντας τον προβληματισμό των επιχειρηματιών για τα ενδεχόμενα επιπρόσθετα κόστη αυτών των νέων τεχνολογιών, ανέφερε «Όλα τα κόστη σε οτιδήποτε παράγεται καταλήγει στον καταναλωτή, είναι μία δαπάνη η οποία συμπεριλαμβάνεται στην τελική τιμή πώλησης των υπηρεσιών σου».
«Η αύξηση της αναγνωρισιμότητας ενισχύει κρατήσεις και πωλήσεις»
Μία προσπάθεια να επεξηγήσει με απλό τρόπο τη σημασία του ψηφιακού μάρκετινγκ για μία επιχείρηση έκανε ο Χρήστος Κατσαραγάκης. Συνιδρυτής της «Lodgika» και διευθύνων σύμβουλος στην εταιρεία «Travelotopos», κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του στην εκδήλωση, τόνισε ότι πρόκειται για «Ένα κομμάτι που όλες οι επιχειρήσεις θα έπρεπε να εντάξουν στις υπηρεσίες τους». Σύμφωνα με τον κ. Κατσαραγάκη, «Υπάρχουν πράγματα που μπορεί να βρει και δωρεάν, αλλά και που είναι προσβάσιμα σε όλους, όπως είναι τα google analytics, τα google ads, που ίσως απαιτούν μία μεγαλύτερη γνώση. Αν όμως κάποιος ξεκινήσει να τα επεξεργάζεται, μπορεί πολύ εύκολα να μπει στο νόημα. Τα εργαλεία αυτά είναι πολύ σημαντικά γιατί μας δίνουν κάποια βασικά εφόδια για να κάνουμε καλύτερα τη δουλειά μας, να αυτοματοποιήσουν κάποια συστήματα, τα οποία ενδεχομένως, ακόμα και τώρα, πολλές επιχειρήσεις λειτουργούν με χαρτί και μολύβι ή excel, οπότε να περάσουμε στην επόμενη ημέρα. Ταυτόχρονα μας προβάλλουν έξω στην παγκόσμια αγορά και μπορούμε έτσι να ανταγωνιστούμε και να συναγωνιστούμε άλλες επιχειρήσεις εκτός Ελλάδας». Όπως σημείωσε, άλλες επιχειρήσεις έχουν αναπτυχθεί περισσότερο σε αυτό το κομμάτι και άλλες λιγότερο, με τις δεύτερες να καλούνται ίσως να βάλουν το χέρι στην τσέπη, «αλλά και πάλι δεν μιλάμε για υπέρογκα κόστη, αλλά για κόστη πολύ μικρά, τα οποία μπορεί κάποιος να τα προσαρμόσει πολύ εύκολα, ανάλογα και με τα έσοδά του», συμπλήρωσε.
Υψηλής ποιότητας λογαριασμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μία σωστή ιστοσελίδα, και άλλες πρακτικές που έχουν να κάνουν με τη διαχείριση της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας και των πληρωμένων διαφημίσεων περιλαμβάνονται στα πιο βασικά εργαλεία του ψηφιακού μάρκετινγκ, τα οποία οι επιχειρήσεις καλούνται να εντάξουν στις υπηρεσίες τους, σύμφωνα με τον Ιωσήφ Κατσαραγάκη, συνιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της «Lodgika», αναφέροντας ότι «Αυτά είναι τα πιο γενικά, μετά μπορούμε να μπούμε σε βαθύτερα μέσα και να ανακαλύψουμε και άλλα πιο μικρά εργαλεία». Παράλληλα, ο κ. Κατσαραγάκης σημείωσε: «Θεωρώ ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το digital marketing ως εργαλείο. Αυτές που δεν το χρησιμοποιούν έχουν ένα μειονέκτημα. Πλέον είναι πολύ κοινό και πολύ σύνηθες να χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις, από το πιο απλό που είναι τα social media, μέχρι το SEO», συμπληρώνοντας επίσης ότι παρότι το ψηφιακό μάρκετινγκ θεωρείται ένα καινούργιο εργαλείο, αυτό δεν ισχύει. «Η ψηφιακή εξέλιξη στις μέρες μας τρέχει με μεγάλες ταχύτητες, οπότε το να ακολουθείς και να παρακολουθείς τα καινούργια εργαλεία είναι πάρα πολύ σημαντικό για την εξέλιξη των επιχειρήσεων». Όπως τόνισε, το ψηφιακό μάρκετινγκ βοηθάει τις επιχειρήσεις να αυξήσουν τις προβολές και την αναγνωρισιμότητά τους, γεγονός που μετέπειτα μεταφράζεται στις κρατήσεις και τις πωλήσεις.
Ξεναγοί, ψηφιακή κάρτα εργασίας και myDATA
Τέλος, σε μία σειρά από ανοικτά φοροτεχνικά, εργασιακά θέματα που υπάρχουν και διεκδικούν οι φορείς του τουρισμού από το υπουργείο αναφέρθηκε ο Ηλίας Φουστέρης, φοροτεχνικός της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων όπως είναι η ασφάλιση των ξεναγών με την ανάρτηση των στοιχείων από τις συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας στο ΕΡΓΑΝΗ και η εφαρμογή του μέτρου της ψηφιακής κάρτας εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις, ενός μέτρου για το οποίο, όπως τόνισε υπάρχουν ερωτηματικά για το «αν και πότε θα εφαρμοστεί στον τουρισμό και με τι προϋποθέσεις. Υπάρχουν προβλήματα και πρέπει να υπάρξει μέριμνα. Στόχος μας είναι να μην εφαρμοστεί μέσα στην υψηλή σεζόν, δηλαδή να εφαρμοστεί από Σεπτέμβρη στα τουριστικά γραφεία». Επιπλέον θίχτηκε το ζήτημα του φόρου διαμονής, που πληρώνεται αποκλειστικά από τον επισκέπτη στο τέλος της διαμονής του στα τουριστικά καταλύματα και υπάρχει ένα αίτημα, προκειμένου να εκδίδεται προς το τουριστικό γραφείο, ενώ μεγάλο θέμα αποτελεί πλέον σύμφωνα με τον κ. Φουστέρη η ηλεκτρονική πλατφόρμα δεδομένων myDATA, που τίθεται σε ισχύ από φέτος. «Υπάρχει πολύ δουλειά, δεν είναι οι επιχειρήσεις πολύ επικερδείς. Έχουμε τουρισμό, δυστυχώς όπως καταμετράται, ενώ κάθε χρόνο έρχονται περισσότεροι τουρίστες στη χώρα, αφήνουν όλο και λιγότερα λεφτά», σημείωσε ο κ. Φουστέρης, κάνοντας ειδική μνεία και στο χρόνιο πρόβλημα έλλειψης διαθέσιμων, κατάλληλων εργατικών χεριών για να στελεχωθούν οι επιχειρήσεις του τουρισμού.