Τα ψώνια από τα τοπικά καταστήματα δεν αποτελούν προτεραιότητα για τους επισκέπτες οι οποίοι ξοδεύουν τα χρήματά τους σε εστίαση και διασκέδαση, λένε οι έμποροι
Σε χαμηλά επίπεδα φαίνεται να κινείται η αγορά του Ρεθύμνου, η οποία ένα μήνα μετά το Πάσχα -περίοδο που σημειώθηκε μια ανάκαμψη, όπως πολλοί έμποροι ανέφεραν στα «Ρ.Ν.» σημειώνει αυτή τη στιγμή μια «κοιλιά» παρότι ο κόσμος είναι περισσότερος.
Κάποιοι παρατηρούν πως για τους επισκέπτες της πόλης τα ψώνια δεν αποτελούν προτεραιότητα, αλλά ο κόσμος δίνει έμφαση στα εστιατόρια και τα καφέ, ενώ από τα καταστήματα φαίνεται ότι προβάδισμα έχουν εκείνα που έχουν μια μακρά παρουσία στον κλάδο, οπότε και έχουν έναν πυρήνα πιστών επαναλαμβανόμενων πελατών οι οποίοι θα τους προτιμήσουν έναντι άλλων.
«Κόσμο έχει. Απλώς οι τουρίστες δεν καταναλώνουν αυτά που θα περιμέναμε να καταναλώσουν. Τα λεφτά τα ξοδεύουν για να φάνε και αν περισσέψει τίποτα θα ψωνίσουν κανένα σουβενίρ. Δεν έχει ξεκινήσει βέβαια ακόμα η σεζόν. Έκανε μια μεγάλη κοιλιά μετά το Πάσχα ο Μάιος. Τώρα λένε ότι τον Ιούνιο θα είναι καλύτερος ο μήνας», ανέφερε ο Γιώργος Πολιουδάκης, αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, μέλος του ΔΣ του Επιμελητηρίου Ρεθύμνου και μέλος του ΔΣ του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου.
Τα λεγόμενα του κ. Πολιουδάκη επιβεβαίωσε και ο κ. Γιάννης Σπαντιδάκης, έμπορος, δραστηριοποιούμενος στην οδό Σουλίου, ένα από τα πιο πολυσύχναστα σοκάκια της παλιάς πόλης κατά τη θερινή περίοδο, ο οποίος τόνισε ότι: «Ο μόνος τομέας που δουλεύει αυτή τη στιγμή είναι της εστίασης: εστιατόρια και καφέ. Αλλά πάλι το budget είναι μειωμένο», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ για τον κλάδο του σημείωσε: «Η αγορά είναι 20% κάτω minimum σε σχέση με πέρυσι. Μπαίνουν μέσα στο μαγαζί και δεν αγοράζουν τίποτα ή θα αγοράσουν το φθηνότερο και πάλι με έκπτωση. Τώρα, σε σχέση με το Πάσχα είχε μια κοιλιά ο Μάιος. Ήταν επόμενο από κει και πέρα δεν αλλάζει κάτι. Η ποιότητα είναι χάλια».
Πάντως, με μια βόλτα στην αγορά διαπιστώνεται πράγματι ότι οι εμπορικοί δρόμοι και τα σοκάκια έχουν αυξημένη κίνηση, οι επισκέπτες κοιτάζουν με ενδιαφέρον, παρατηρούν και χαζεύουν, κάνουν μια έρευνα αγοράς ίσως, ιδίως αν πρόκειται για τις πρώτες μέρες των διακοπών τους, όμως όπως σημείωσαν πολλοί καταστηματάρχες που μας μίλησαν δεν φαίνεται να υπάρχει διάθεση για κατανάλωση. Κυρίως επιλέγουν τα οικονομικά αντικείμενα, όπως αναμνηστικά δώρα (μαγνητάκια και μπρελόκ), ενώ η Αθηνά Τσικιντίκου, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, στάθηκε ιδιαίτερα στα καιρικά φαινόμενα των τελευταίων ημερών τα οποία επηρέασαν συγκεκριμένα την αγορά ειδών θαλάσσης όπου και παρατηρήθηκε μια μείωση. Από την άλλη, την παρατηρούμενη μειωμένη αγοραστική δύναμη του κοινού η ίδια την απέδωσε και στο ηλιακό φάσμα των υφιστάμενου κοινού δηλώνοντας πως όταν θα έρθουν νεότερες ηλικίες στην πόλη ίσως να είναι πιο πρόθυμες στο να προχωρήσουν σε αγορές: «Αν έρθουν και ηλικίες από 35-40 θεωρώ τα μαγαζιά θα έχουν μια καλύτερη απόδοση στα ταμία τους».
Παράλληλα, στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και καταστήματα με πιο ιδιαίτερο-παραδοσιακό εμπόρευμα όπως είναι αυτό της κ. Ευαγγελίας Κοτσιφάκη. Η ίδια έμπορος από το 1975 όπως μας είπε και δραστηριοποιούμενη στον χώρο των κεντητών, υφαντών και ειδών προικός, παρατηρεί πως η αγορά της Κρήτης έχει όλων των ειδών τα βαλάντια, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Έχει πάντα και καλό κόσμο έχει και μέτριους. Η Κρήτη χρόνια τώρα υποδέχεται όλα τα βαλάντια που σημαίνει ότι υπάρχουν που ενδιαφέρονται πολύ, που ψωνίζουν πολύ καλά και υπάρχουν και εκείνοι που θέλουν να ψωνίσουν αλλά οι δυνατότητές τους δεν τους το επιτρέπουν οπότε είναι μέτρια η αγοραστική τους δύναμη και υπάρχουν και άλλοι οι οποίοι λαχταρούν αλλά δεν τα καταφέρνουν. Τώρα για φέτος, είναι μέχρι την ώρα μια κατάσταση μέτρια προς το καλό. Το βλέπω κι από την προσέλευσή τους. Από την αγοραστική τους δύναμη. Και βασικότερα σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό βέβαια δεν είναι μπούσουλας για όλο το εμπόριο. Μπορεί ένα είδος να ευδοκιμεί περισσότερο και άλλο λιγότερο», τόνισε η κ. Κοτσιφάκη.
Η ίδια μάλιστα τόνισε ότι σε σχέση με το Πάσχα η αγορά «Έχει μια μικρή κάμψη παρότι έχει περισσότερο κόσμο τώρα. Κάποιες μέρες είναι λιγότερο ενδιαφέρουσες από τις άλλες», τόνισε ενώ δεν παρέλειψε να σημειώσει πως ανεξάρτητα με το αν οι πελάτες προχωρήσουν σε αγορά ή όχι εκδηλώνουν ενδιαφέρον πάντα για την ιστορία των υφαντών και των κεντημάτων: «Μπαίνουν όλες οι ηλικίες στο μαγαζί. Ενώ θα περίμενε να μπαίνει κανείς μόνο μέση ηλικία και πάνω, μπαίνουν όλες οι ηλικίες. Το φάσμα των πελατών είναι ευρύ. Ενδιαφέρονται επίσης για την ιστορία του υφαντού. Τους εξηγώ πάντα και έχω να προσθέσω ότι πρέπει να είμαστε πολιτισμένοι με όλων των ειδών τους τουρίστες που μπαίνουν στα μαγαζιά μας. Ψωνίσουν δεν ψωνίσουν».
Ακόμη, ο κ. Μπάμπης πωλητής σε κατάστημα – εργαστήριο παραδοσιακών μαχαιριών και κομπολογιών στην οδό Αρκαδίου, τονίζει ότι οι τουρίστες επίσης εκδηλώνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την ιστορία των προϊόντων, τους προσελκύει το μαγαζί και η παραδοσιακή ταυτότητά του, ρωτάνε, όμως «Το ενδιαφέρον είναι πιο χαμηλά σε σχέση με πέρυσι. Οι ξένοι επισκέπτες ενδιαφέρονται πιο πολύ να μάθουν της ιστορία του μαχαιριού, τι είναι το κομπολόι αλλά από κει και πέρα είναι φειδωλοί. Υπάρχει μια μικρή κίνηση αλλά όχι αυτό που περιμέναμε γενικά», κατέληξε.