Μετά από ένα διάστημα μεγάλης ταλαιπωρίας για τους κατοίκους, επιχειρηματίες και διερχόμενους οδηγούς, λόγω της διακοπής κυκλοφορίας στην πολυσύχναστη οδό Σαλαμίνος-Μελισσηνού, στην καρδιά του ιστορικού κέντρου, στο πλαίσιο εκτέλεσης του έργου βιοκλιματικής ανάπλασης, ο δρόμος έχει δοθεί πλέον σε κυκλοφορία σε μια προσπάθεια να μην υπάρχει όχληση και επιβάρυνση εν μέσω της τουριστικής περιόδου.
Το έργο ωστόσο δεν έχει σταματήσει, όπως διαβεβαιώνει ο δήμαρχος Ρεθύμνου, αλλά οι εργασίες έχουν «μετατοπιστεί» στο κομμάτι των πεζοδρομίων, όπου ο εργολάβος αναμένει τα υλικά που έχει παραγγείλει για να προχωρήσει το έργο.
Σε κάθε περίπτωση, όπως διευκρίνισε ο δήμαρχος, το έργο προχωρά κανονικά και θα συνεχίσει να εκτελείται καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, χωρίς όπως πρόσθεσε να δημιουργεί όχληση στους περιοίκους, ενώ διαβεβαίωσε πως αυτό θα ολοκληρωθεί εντός των προβλεπόμενων από τη σύμβαση χρονοδιαγραμμάτων, δηλαδή στο τέλος του χρόνου.
«Το δύσκολο κομμάτι επί του κεντρικού οδοστρώματος έχει τελειώσει. Ένα κομμάτι του δρόμου παραμένει σε εκκρεμότητα στο ύψος του ξενοδοχείου «Φορτέτζα».
Το έργο συνεχίζεται κανονικά. Δεν έχει σταματήσει. Δόθηκε σε κυκλοφορία ο δρόμος και τώρα περιμένουμε την προμήθεια του υλικού με το οποίο θα γίνουν οι πλακοστρώσεις των πεζοδρομίων, καθώς και τα φωτιστικά. Ο δρόμος είναι λειτουργικός και έτσι θα παραμείνει όλη την καλοκαιρινή περίοδο. Μέχρι 31/12 το έργο θα έχει τελειώσει» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Μαρινάκης.
Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο έργο, αποτελεί υποέργο της Πράξης «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Δήμου Ρεθύμνης» (Open Mall), έχει προϋπολογισμό 1.114.870,63€ και χρηματοδοτείται από το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)».
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο με το οποίο επιδιώκεται η αισθητική αναβάθμιση και η διασφάλιση της λειτουργικότητας της περιοχής, η ενίσχυση της εμπορικής δραστηριότητας και η ποιοτική βελτίωση της καθημερινότητας των περιοίκων και των επισκεπτών.
Στις εργασίες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η κατασκευή νέων, σύγχρονων πεζοδρομίων ευρωπαϊκών προδιαγραφών με όδευση τυφλών, η νέα χάραξη οδοστρώματος κυκλοφορίας οχημάτων, η δημιουργία διαβάσεων πεζών, η τοποθέτηση νέων φωτιστικών σωμάτων, η αναπροσαρμογή φρεατίων υποδοχής ομβρίων στις νέες χαράξεις του δρόμου – πεζοδρομίων, η φύτευση δέντρων, η κατασκευή νέων καθιστικών κ.ά.
Οδός Μελισσηνού
- Τα μεγέθη της περιοχής ανάπλασης σύμφωνα με τη μελέτη είναι τα ακόλουθα:
- Πεζοδρόμια 1.290 τ.μ.
- Δρόμος: 2.270 τ.μ.
Συνολικά η περιοχή ανέρχεται στα 3.560 τ.μ.
Η μελέτη ανάπλασης της οδού Ι. Μελλισηνού προτείνει μεταξύ άλλων:
– Την αποξήλωση των υφιστάμενων υλικών επίστρωσης του δρόμου και των πεζοδρομίων (άσφαλτος και τσιμέντο).
– Την καθαίρεση μεμονωμένων στοιχείων όπως μεταλλικά κολωνάκια, πινακίδες, υφιστάμενα φωτιστικά, ιστοί της ΔΕΗ/ΟΤΕ. Από αυτά συστήνεται η επαναχρησιμοποίηση αυτών που είναι δυνατό σε αντίστοιχες κατασκευές.
– Νέα χάραξη οδοστρώματος κυκλοφορίας οχημάτων πλάτους 3,50 μ., ώστε να μπορεί να αναπτύξει ένα πυροσβεστικό όχημα τους πυλώνες σταθεροποίησης του οχήματος για τυχόν περιστατικό κατάσβεσης. Το πλάτος είναι σταθερό και η χάραξη όσο το δυνατόν πιο ομαλή.
– Εκσκαφές για τη θεμελίωση των πέτρινων κρασπέδων από γρανίτη στα νέα πεζοδρόμια.
– Κατάλληλες επιχωματώσεις κάτω από τα πεζοδρόμια – δρόμο, ώστε να έχουμε τις επιθυμητές τελικές υψομετρικές στάθμες κινδύνου για άτομα με μειωμένη όραση.
– Τα φωτιστικά σώματα τοποθετούνται περίπου ανά 15 μ. κυρίως στο βόρειο πεζοδρόμιο και όπου το πλάτος δεν επαρκεί τοποθετούνται αντικριστά στο νότιο.
– Από το Ο.Τ. 181 μέχρι και το δυτικό όριο της περιοχής μελέτης δεν έχει γίνει υπογειοποίηση του δικτύου της Δ.Ε.Η. και του Ο.Τ.Ε. με αποτέλεσμα στα πεζοδρόμια να υπάρχουν έξι κολώνες της Δ.Ε.Η. με εναέρια καλώδια και τρεις κολώνες του Ο.Τ.Ε. Η μελέτη προτείνει την υπογειοποίηση των δύο αυτών δικτύων όπως έχει ήδη γίνει στο υπόλοιπο ανατολικό τμήμα της Μελισσηνού και στην προέκτασή της την οδό Σαλαμίνος.
– Στα νέα δέντρα προτείνονται σχάρες προστασίας τετράγωνες από ελατό (σφαιροειδή) χυτοσίδηρο 900×900ΜΜ Φ450.
– Κατασκευή νέων απλών καθιστικών χωρίς πλάτη από μεταλλικό σκελετό και δοκίδες φυσικής ξυλείας που βιδώνονται στο δάπεδο.
– Επίσης προτείνονται κάδοι μικροαπορριμμάτων από χάλυβα, αναρτώμενοι στον φωτιστικό ιστό, ώστε να αποφεύγεται η διάτρηση των πλακών του πεζοδρομίου και σε επιπλέοντα σημεία πέρα από τα απαραίτητα.
Η μελέτη ανάπλασης της Σαλαμίνος
Το αντικείμενο της μελέτης αφορά την ανάπλαση της συλλεκτήριας οδού Σαλαμίνος από την αρχή του δρόμου στη συμβολή με την οδό Αρκαδίου, μέχρι την Καθολική Εκκλησία, όπου ο δρόμος μετονομάζεται σε Ι. Μελισσηνού, στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου. Τα μεγέθη της περιοχής ανάπλασης είναι τα ακόλουθα:
- Πεζοδρόμια επιφάνειας 450 τ.μ.
- Δρόμος μονής κυκλοφορίας επιφάνειας 650 τ.μ.
Συνολικά η περιοχή ανέρχεται στα 1.100 τ.μ.
Η μελέτη ανάπλασης της οδού Σαλαμίνος προβλέπει μεταξύ άλλων:
– Την αποξήλωση των υφιστάμενων υλικών επίστρωσης του δρόμου και των πεζοδρομίων (άσφαλτος και τσιμέντο.
– Την καθαίρεση μεμονωμένων στοιχείων όπως μεταλλικά κολωνάκια, πινακίδες, υφιστάμενα φωτιστικά, ιστοί της ΔΕΗ/ΟΤΕ. Από αυτά συστήνεται η επαναχρησιμοποίηση αυτών που είναι δυνατό σε αντίστοιχες κατασκευές.
– Νέα χάραξη οδοστρώματος κυκλοφορίας οχημάτων πλάτους 3,50 μ., ώστε να μπορεί να αναπτύξει ένα πυροσβεστικό όχημα τους πυλώνες σταθεροποίησης του οχήματος για τυχόν περιστατικό κατάσβεσης. Το πλάτος είναι σταθερό και η χάραξη όσο το δυνατόν πιο ομαλή.
– Εκσκαφές για τη θεμελίωση των πέτρινων κρασπέδων από γρανίτη στα νέα πεζοδρόμια.
– Κατάλληλες επιχωματώσεις κάτω από τα πεζοδρόμια-δρόμο, ώστε να έχουμε τις επιθυμητές τελικές υψομετρικές στάθμες.
– Δημιουργούνται διαβάσεις πεζών ανά 55 περίπου μέτρα και ορίζονται με κυβολίθους από λευκό μάρμαρο διαστ. 10x10x5 εκ.
– Τα φωτιστικά σώματα τοποθετούνται περίπου ανά 15 μ. κυρίως στο βόρειο πεζοδρόμιο και όπου το πλάτος δεν επαρκεί τοποθετούνται αντικριστά στο νότιο. Επιλέγεται τηλεσκοπικός ιστός, παραδοσιακού τύπου, υπέργειου ύψους 3,365 μ. από χάλυβα με βάση έδρασης και αγκύρια με ακροκιβώτιο (και φωτιστικό σώμα κορυφής ιστού, παραδοσιακού τύπου στεγανό με λαμπτήρες LED 50W.
– Στα νέα δέντρα προτείνονται σχάρες προστασίας τετράγωνες από ελατό (σφαιροειδή) χυτοσίδηρο 900×900ΜΜ Φ450.
– Κατασκευή νέων απλών καθιστικών χωρίς πλάτη από μεταλλικό σκελετό και δοκίδες φυσικής ξυλείας που βιδώνονται στο δάπεδο.
– Επίσης προτείνονται κάδοι μικροαπορριμμάτων από χάλυβα, αναρτώμενοι στον φωτιστικό ιστό, ώστε να αποφεύγεται η διάτρηση των πλακών του πεζοδρομίου και σε επιπλέοντα σημεία πέρα από τα απαραίτητα.