Από 17 Ιανουαρίου αποσύρονται από την αγορά τα σταθερά (μπλε) τιμολόγια ρεύματος με διάρκεια μικρότερη από 12 μήνες, όπως ενημέρωσε με χθεσινή ηλεκτρονική επιστολή της η Ρυθμιστική Αρχή (ΡΑΑΕΥ) τις εταιρείες προμήθειας. Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως από τη συγκεκριμένη ημερομηνία οι εταιρείες θα σταματήσουν να διαθέτουν σε νέους πελάτες 6μηνα ή 8μηνα προϊόντα σταθερής χρέωσης.
Στην ίδια επιστολή, η ΡΑΕΕΥ σημειώνει πως θα συνεχίσουν να υπάρχουν μεταβατικά τα υφιστάμενα μπλε τιμολόγια με διάρκεια μικρότερη από 12μηνο. Επομένως, όσοι καταναλωτές έχουν συμβληθεί σε ένα τέτοιο προϊόν θα παραμείνουν σε αυτό μέχρι τη διάρκεια λήξης της σύμβασης. Όπως είναι φυσικό, τα προϊόντα αυτά θα πάψουν να δίνουν το παρών στο χαρτοφυλάκιο των παρόχων, μόλις λήξει και η τελευταία σύμβαση καταναλωτή που είναι ήδη εγγεγραμμένος σε αυτά.
Όπως έγραψε πρώτο το Insider, η απόσυρση των «μίνι» σταθερών τιμολογίων γίνεται στο πλαίσιο ευρωπαϊκής Οδηγίας, την οποία πρέπει να ενσωματώσει η Ελλάδα (όπως και τα υπόλοιπα κράτη-μέλη) μέχρι τις 17 Ιανουαρίου 2025. Σκοπός της Οδηγίας είναι να υπάρξουν παρεμβάσεις στις ευρωπαϊκές λιανικές αγορές, ώστε να υπάρξουν οι λιγότεροι δυνατοί κραδασμοί για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, στην περίπτωση μίας επόμενης ενεργειακής κρίσης.
Η φόρμουλα για «μίνι» σταθερά
Σε αυτό το πλαίσιο, καθιστά μεταξύ άλλων υποχρεωτική την προσφορά από τους προμηθευτές ρεύματος σταθερών τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας στους τελικούς καταναλωτές. Παράλληλα, προβλέπει πως τα τιμολόγια αυτά σταθερής χρέωσης θα πρέπει να έχουν διάρκεια τουλάχιστον 1 έτους.
Επομένως, πλέον στην κατηγορία των σταθερών τιμολογίων θα πρέπει να υπάγονται μόνο οι συμβάσεις με διάρκεια τουλάχιστον ενός έτους. Ως αποτέλεσμα, οποιοδήποτε προϊόν με «κλειδωμένη» τιμή για μικρότερο διάστημα, δεν θα μπορεί να προωθείται πλέον σαν σταθερό τιμολόγιο, να έχει μπλε «χρώμα» και να περιλαμβάνει ρήτρα πρόωρης αποχώρησης.
Στην πράξη, αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπει απαγορευτικό στο να κυκλοφορούν προϊόντα με «κλειδωμένη» τιμή π.χ. για ένα 6μηνο. Ωστόσο, τα συγκεκριμένα προϊόντα θα καταχωρίζονται πλέον στα μεικτά τιμολόγια, δεν θα μπορούν να διαφημίζονται σαν σταθερά και θα κωδικοποιούνται με κίτρινο «χρώμα».
Επίσης, δεν θα συνοδεύονται από οικονομικό «πέναλτι», στην περίπτωση που ο καταναλωτής θέλει να αποχωρήσει από τα συγκεκριμένα τιμολόγια νωρίτερα από την περίοδο λήξης της μη κυμαινόμενης χρέωσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ευρωπαϊκή οδηγία κινείται στο πνεύμα της αρχικής θέσης της ΡΑΑΕΥ, σύμφωνα με την οποία ένα σταθερό προϊόν θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 12μηνο.
«Χρώμα» και στα τιμολόγια αερίου
Με την ίδια ηλεκτρονική επιστολή, η ΡΑΑΕΥ ενημερώνει τους προμηθευτές πως από την 1η Ιανουαρίου ξεκινά η εφαρμογή του «χρωματικού κώδικα» και στα τιμολόγια αερίου. Όπως είχε αποκαλύψει το Insider, η σχετική παρέμβαση είχε βρεθεί στο επίκεντρο σύσκεψης με τους παρόχους της Ρυθμιστικής Αρχής στις αρχές Οκτωβρίου.
Θα ακολουθεί ανάλογη χρωματική σήμανση με την ηλεκτρική ενέργεια, καθώς ο «κώδικας» αυτός εφαρμόζεται από τις αρχές του έτους στο ρεύμα, με συνέπεια να έχουν εξοικειωθεί σε μεγάλο βαθμό οι καταναλωτές. Επομένως, τα τιμολόγια σταθερής χρέωσης θα έχουν μπλε «χρώμα», όπως και στον ηλεκτρισμό. Επίσης, όπως και στον ηλεκτρισμό, τα μπλε τιμολόγια δεν θα μπορούν να έχουν διάρκεια μικρότερη από 12 μήνες.
Από την άλλη πλευρά, θα αποκτήσουν κίτρινο «χρώμα» τα τιμολόγια κυμαινόμενης χρέωσης, τα οποία δηλαδή έχουν τιμή η οποία μεταβάλλεται κάθε μήνα. Όπως είναι φυσικό, δεν θα υπάρξει «πράσινο» τιμολόγιο αερίου – αφού το συγκεκριμένο «χρώμα» αντιστοιχεί αποκλειστικά στο ειδικό προϊόν ρεύματος που θέσπισε το ΥΠΕΝ. Το ίδιο ισχύει και για το πορτοκαλί «χρώμα» – που προβλέπεται για τα δυναμικά τιμολόγια ρεύματος.
Αν και δρομολογείται η εγκατάσταση έξυπνων μετρητών και στις παροχές αερίου, λόγω της περιοδικότητας με την οποία μεταβάλλεται το χονδρεμπορικό κόστος του καυσίμου, δεν έχει νόημα η εφαρμογή διαφορετικών χρεώσεων σε διαφορετικές ζώνες του 24ωρου – όπως ισχύει στο ρεύμα, κυρίως λόγω της στοχαστικής παραγωγής των ΑΠΕ.
Το «χρώμα» κάθε προϊόντος θα αποτυπώνεται στο έντυπο προσφοράς του σε νέους καταναλωτές (δηλαδή το έντυπο προσυμβατικής ενημέρωσης), αλλά και στους λογαριασμούς που εκδίδονται στους καταναλωτών που έχουν συμβληθεί σε αυτό. Στόχος της ΡΑΑΕΥ είναι και σε αυτή την περίπτωση να δοθεί η δυνατότητα στους καταναλωτές να αποκτούν εύκολα μία πρώτη εικόνα για την κατηγορία στην οποία ανήκει κάθε προϊόν προμήθειας φυσικού αερίου, δηλαδή αν η χρέωση του μεταβάλλεται ή όχι και με ποιον τρόπο.
Πηγή: insider.gr