Στο Βερολίνο βρέθηκαν, από τις 20 έως τις 27 Ιουνίου 2022, πέντε καθηγητές/τριες από το 5ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου-«Αρσάνιο Γυμνάσιο» για επιμορφωτικούς σκοπούς, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ KA1 με τίτλο: «ETEA: Empowering Teachers for Inclusion».
Οι γενικοί στόχοι του σεμιναρίου ήταν η βελτίωση των δεξιοτήτων στη διαχείριση της διαπολιτισμικής ικανότητας για μαθητές και καθηγητές, καθώς και η κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του γερμανικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ο ειδικός στόχος ήταν να διασφαλίσει ότι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι ανοιχτά σε ευρύ κοινό – ανεξάρτητα από τις ατομικές ικανότητες, το εθνικό και κοινωνικό υπόβαθρο, το φύλο ή την ηλικία των μαθητών, ενώ το κύριο αντικείμενό του ήταν η ένταξη των μεταναστών ή/και προσφύγων μαθητών στη μαθησιακή και κοινωνική διαδικασία.
Για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος το σχολείο συνεργάστηκε με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κατάρτισης για την Απασχόληση (ECTE – European Center in Training for Employment). Ο φορέας υποδοχής και εκπαίδευσης στην Γερμανία ήταν το ίδρυμα LDI UG-Learning and Development Institute.
Η επιμόρφωση υλοποιήθηκε:
1)Στο ίδρυμα LDI Berlin, όπου υπήρξε μια εισαγωγική ενημέρωση για το εκπαιδευτικό σύστημα στη Γερμανία,
2)Σε δύο καλλιτεχνικά σχολεία -το «Kunstschule – Βerlin» (ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για εφήβους και νέους) και το «Kunstschule prib» (κυρίως για παιδιά και εφήβους), που προσφέρουν προσεγγίσεις στη συμπεριληπτική κουλτούρα μάθησης αναζητώντας τα δυνατά σημεία του κάθε ατόμου,
3) Στο σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «Alexander Puschkin Gesamtschule», όπου μετά την ενημέρωση για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στη Γερμανία και τον τρόπο λειτουργίας του συγκεκριμένου σχολείου, ακολούθησε δημιουργική συζήτηση υπό μορφή εργαστηρίου με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς σχετικά με την ενσωμάτωση των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία,
4) Στο Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας της Γερμανίας στο Βερολίνο, όπου υπήρξε ενημέρωση για την εκπαιδευτική πολιτική που εφαρμόζεται και ειδικότερα αυτήν που αφορά το Βερολίνο, καθώς και για τις πρακτικές που εφαρμόζουν σχετικά με την ενεργή συμμετοχή και την ένταξη μαθητών στην τάξη,
5) Στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία για την Εκπαίδευση του Πολίτη, μία ομοσπονδιακή δημόσια αρχή, που παρέχει εκπαίδευση για την ιθαγένεια και πληροφορίες για πολιτικά ζητήματα,
6) Στο στέκι μεταναστών και προσφύγων Loulou (Τόπο συνάντησης παλιών και νέων γειτόνων).
Οι εκπαιδευτικοί, χάρη στις διαδραστικές συνεδρίες που είχαν με εκπαιδευτικούς από ιδιωτικά, δημόσια σχολεία και διοικητικές αρχές, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν συμπεριληπτικές προσεγγίσεις για την προώθηση της ανεκτικότητας και της διαφορετικότητας, να διευρύνουν τις πρακτικές/μεθόδους ένταξης μαθητών με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο, κυρίως των μεταναστών ή/και προσφύγων, στη μαθησιακή και κοινωνική διαδικασία. Απέκτησαν σημαντικά εργαλεία προσέγγισης των μαθητών/τριών που θα συμπεριληφθούν στην τάξη και βελτίωσαν τις διδακτικές τους δεξιότητες προκειμένου να τους παρακινούν για ενεργή συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Στον ελεύθερό τους χρόνο είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα το Βερολίνο, την ιστορία του και τον πολιτισμό του. Ξεναγήθηκαν στα αξιοθέατα του Βερολίνου, όπως στην Πύλη του Βρανδεμβούργου, στο τμήμα του τείχους που έχει διασωθεί με τα ενδιαφέροντα γκράφιτι, στο Γερμανικό Κοινοβούλιο, στο Νησί των Μουσείων με το περίφημο μουσείο της Περγάμου και το εντυπωσιακό Panorama, στον χώρο των Πανεπιστημίων, σε εβραϊκό σχολείο και χώρους ολοκαυτώματος κ.ά. Τέλος, επισκέφτηκαν την γειτονική πόλη Potsdam, γνωστή για τα μοναδικά πολιτιστικά τοπία της, ειδικότερα τα πάρκα και το περίφημο ανάκτορο «Σανσουσί» (Sanssouci), που έκτισε ο Φρειδερίκος ο Μέγας, και που έχει ανακηρυχθεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO.
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί: Καφτάνη Αικατερίνη, Καρφάκης Ιωάννης, Κυπραίος Νικόλαος-Θεοφάνης, Παπατριανταφύλλου Ειρήνη και Χρονάκη Χριστίνα.