Τις αντιδράσεις της για το διεθνές απολυτήριο εκφράζει με ανακοίνωσή της η ΕΛΜΕΡ τονίζοντας ότι το νέο λύκειο που θεμελιώνεται πάνω στο διεθνές απολυτήριο απειλεί τη δημόσια εκπαίδευση.
Χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση που υπογράφουν ο πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ, Χρήστος Σουρουλής και ο γενικός γραμματείς, Νίκος Προεστάκης, αναφέρεται: «Την πιλοτική εφαρμογή του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate- IB) ανακοίνωσε ο υπουργός παιδείας και αποκάλυψε ότι συναντήθηκε με τον Γενικό Διευθυντή του IΒ Olli- PekkaHeinonen και στελέχη του οργανισμού στη Γενεύη. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο κ. Πιερρακάκης, το πρόγραμμα θα ξεκινήσει πιλοτικά τον Σεπτέμβριο του 2026 σε πέντε Πρότυπα Λύκεια της χώρας, με στόχο να επεκταθεί και στα 21 Πρότυπα Λύκεια που λειτουργούν στην Ελλάδα.
Το Διεθνές Απολυτήριο και οι ντίλερς της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Το I.B. είναι ένα διετές πρόγραμμα και απευθύνεται σε μαθητές της Β’ και της Γ’ Λυκείου. Οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να πάρουν 6 μαθήματα. Τρία σε υψηλό επίπεδο (highlevel) και τρία σε βασικό επίπεδο (standardlevel). Πέρα από τη Γλώσσα-Λογοτεχνία και τα Αγγλικά, οι μαθητές πρέπει να επιλέξουν μαθήματα από 4 ομάδες μαθημάτων, οι οποίες περιλαμβάνουν Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Μαθηματικά, Πειραματικές Επιστήμες (Βιολογία, Χημεία, Φυσική κτλ) και τέλος την ενότητα Τέχνες και Πολιτισμός.. Καλούνται επίσης να εκπονήσουν ένα Εκτεταμένο Δοκίμιο (ExtendedEssay), να έχουν εξαιρετική γνώση της αγγλικής γλώσσας και να συμμετέχουν σε ένα πρόγραμμα Creativity – Action – Service (CAS) που περιλαμβάνει «συμμετοχή σε δράσεις της Μαθητικής Κοινότητας, συμμετοχή σε περιβαλλοντικές δραστηριότητες, στο ChristmasBazaar, εθελοντική βοήθεια σε ηλικιωμένους, άτομα με ειδικές ανάγκες».
Το Ι. Β. διευθύνεται από έναν ιδιωτικό οργανισμό αναγνωρισμένο από το συμβούλιο της Ευρώπης και ο συγκεκριμένος τίτλος σπουδών παρέχεται στα πιο ακριβά ιδιωτικά λύκεια της Ελλάδας και υπόσχεται την άμεση εγγραφή των κατόχων του στα καλύτερα διεθνώς πανεπιστήμια. Σύμφωνα με τον Υπουργό οι κάτοχοί του θα έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν και μία θέση στα μη κρατικά ΑΕΙ, χωρίς να δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις και χωρίς την προϋπόθεση να πιάσουν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής των ελληνικών ΑΕΙ. Η ύπαρξη του σχετίζεται συνεπώς με τη δράση συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων διεθνώς τόσο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όσο και στην τριτοβάθμια, καθώς διευκολύνει την κινητικότητα των φοιτητών στο εσωτερικό της διεθνούς πανεπιστημιακής αγοράς. Το International Baccalaureate εργαλείο κατηγοριοποίησης και υποβάθμισης των σχολείων.
Με την εισαγωγή του I.B. στο Δημόσιο Σχολείο:
• Θεσμοθετείται για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες η είσοδος στα δημόσια πανεπιστήμια με κριτήρια πέρα από τις πανελλαδικές εξετάσεις. Και ποιοι ωφελούνται; Οι σχολάρχες των ιδιωτικών σχολείων των οποίων οι μαθητές θα αποκτούν πρόσβαση στα δημόσια πανεπιστήμια μέσω του ΔΑ, παρακάμπτοντας τις πανελλαδικές εξετάσεις. Είναι προφανές ότι αυτή η κίνηση αποτελεί ένα ακόμα τεράστιο δώρο στα ιδιωτικά σχολεία και τους επιχειρηματίες της εκπαίδευσης και μας εξηγεί γιατί τον τελευταίο καιρό funds και μεγάλοι όμιλοι, που διαχειρίζονται δις ευρώ κι έχουν μεγάλη γνώση της αγοράς, τοποθετούν τα χρήματά τους στην Ελλάδα προβαίνοντας σε επιθετικές εξαγορές ιδιωτικών σχολείων που παρέχουν προγράμματα ΔΑ.
• Ανοίγει ο δρόμος για διαφοροποιημένα προγράμματα σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που θα μεγαλώσουν ακόμα περισσότερο τις κοινωνικές ανισότητες. Τα σχολεία που θα προσφέρουν ΔΑ – αρχικά τα «πρότυπα» σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη – θα λειτουργήσουν ως μοχλός πίεσης για τη διάδοση αυτών των προγραμμάτων και σε άλλες περιοχές, δημιουργώντας ένα εκπαιδευτικό τοπίο δύο ταχυτήτων. Στην πραγματικότητα το διπλό σχολικό δίκτυο (ΓΕΛ -ΕΠΑΛ) θα γίνει τριπλό, αφού θα υπάρξουν και τα σχολεία «αριστείας» για λίγους που θα οδηγούν στο IB και τα σχολεία για τους πολλούς, που θα συνεχίσουν να περνούν από τη δοκιμασία των πανελλαδικών. Η διαφοροποίηση των σχολείων, η κατηγοριοποίησή τους, αλλά και η υποβάθμιση των περισσότερων από αυτά, είναι κεντρικός στόχος της πολιτικής της κυβέρνησης.
• Το I.B. δημιουργεί τις προϋποθέσεις να διαμορφωθεί ένα ελιτίστικο λύκειο για λίγους, εσωτερικά διαφοροποιημένο ανάμεσα σε αυτούς που θα παίρνουν απλή πιστοποίηση και αυτούς που θα πηγαίνουν για το εθνικό απολυτήριο. Με την εξέταση στα 16 και με το συγκεκριμένο πρόγραμμα μαθημάτων τα οποίο συνδέεται με το συμβολικό και οικονομικό κεφάλαιο των κυρίαρχων κοινωνικών ομάδων επιδιώκεται να αυξηθεί ο αριθμός των παιδιών που θα στραφεί στις πιο υποβαθμισμένες μορφές τεχνικής εκπαίδευσης και τελικά στην απλήρωτη εργασία των ποικίλων μαθητειών. Άλλωστε η αλλαγή της ροής του μαθητικού πληθυσμού από το Γενικό Λύκειο προς την επαγγελματική εκπαίδευση και την κατάρτιση είναι ξεκάθαρα διακηρυγμένος στόχος της κυβέρνησης αλλά και υπερεθνικών οργανισμών (ΟΟΣΑ).
Το νέο λύκειο που θεμελιώνεται πάνω στο Διεθνές απολυτήριο απειλεί τη δημόσια εκπαίδευση και διαλύει τα μορφωτικά δικαιώματα της νεολαίας, ειδικότερα των πιο αδύναμων στρωμάτων της κοινωνίας. Επομένως η αντίσταση δεν είναι μόνο υπόθεση των εκπαιδευτικών και του μαθητικού κινήματος αλλά όλης της κοινωνίας. Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου θα απευθυνθεί στα σωματεία, στους συλλόγους γονέων, στους επιστημονικούς φορείς και την πανεπιστημιακή κοινότητα για να πούμε όχι στη διάλυση της Δημόσιας Παιδείας».