Διοργανώνεται και φέτος, για τρίτη συνεχή χρονιά, ο Κύκλος Ομιλιών για το ευρύ κοινό «Το Πανεπιστήμιο στην Κοινωνία». Συνδιοργανωτές είναι η Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, τα ενταγμένα στο Κ.Ε.ΜΕ. (Κέντρο Ερευνών & Μελετών) εργαστήριά της, η Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου και ο Δήμος Ρεθύμνης.
Τη φετινή χρονιά θα πραγματοποιηθούν τέσσερις εκδηλώσεις με γενική θεματική «Εκπαίδευση και δεξιότητες στην ψηφιακή εποχή», σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου και τα σχολεία.
Η πρώτη εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 23 Οκτωβρίου, ώρα 18:30, στο Σπίτι του Πολιτισμού, στο Ρέθυμνο, με θέμα «Δυνατότητες και προκλήσεις της εκπαίδευσης στην ψηφιακή εποχή».
Ομιλητές:
- Κυριακοπούλου Ανθή, Βοηθός έργου, Τμήμα Ε.Ε.Κ. και Δεξιοτήτων, Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (CEDEFOP).
- Σπαντιδάκης Γιάννης, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κρήτης.
- Συντονισμός- Σχολιασμός: Μαραγκάκης Μανούσος, Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου.
Περίληψη ομιλίας κ. Κυριακοπούλου
Στο πλαίσιο της ομιλίας θα παρουσιαστούν ζητήματα που αφορούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό που συντελείται επί του παρόντος στην εκπαίδευση, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Θα καταδειχθεί πώς το ευρωπαϊκό πλαίσιο πολιτικής και το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (Cedefop) μπορούν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση των προκλήσεων αλλά και στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρουσιάζει η ψηφιακή εποχή. Πρόσφατες έρευνες του Cedefop πραγματεύονται τις ανάγκες αναβάθμισης των ψηφιακών δεξιοτήτων, το ψηφιακό χάσμα μεταξύ πληθυσμιακών ομάδων καθώς και τις ανισότητες ευκαιριών ψηφιακής εκπαίδευσης μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρέχοντας στοιχεία για το καινούριο τοπίο που διαμορφώνεται αναφορικά με τις ψηφιακές δεξιότητες. Λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη το πλαίσιο που έχει συνθέσει η πρόσφατη κρίση λόγω της πανδημίας Covid-19 και η αύξηση των προσφυγικών ροών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, η ομιλία θα παρέχει τη βάση για τη συζήτηση ερωτημάτων, όπως:
- Τι είναι η ψηφιακή κοινωνία;
- Πώς επηρεάζονται τα εκπαιδευτικά συστήματα και η αγορά εργασίας στις σύγχρονες ευρωπαϊκές κοινωνίες;
- Ποιες είναι οι ανάγκες σε ψηφιακές δεξιότητες και τι συνεπάγεται η ανεπάρκεια ψηφιακών δεξιοτήτων;
- Ποιοι απειλούνται από ψηφιακό αποκλεισμό και πώς μπορεί να επιτευχθεί ψηφιακή συμπερίληψη και ευημερία στην εκπαίδευση;
Η ομιλία θα παρέχει το έναυσμα για περαιτέρω συζήτηση σε θέματα ψηφιακών δεξιοτήτων.
Περίληψη ομιλίας κ. Σπαντιδάκη
Στη μακρά πορεία της ιστορίας της, η γραφή συνεχώς μετασχηματίζεται: από τον πάπυρο, την περγαμηνή και το κονδύλι, στο μελανοδοχείο, την πένα, το τυπογραφείο, τη γραφομηχανή και τελικά στα ψηφιακά/ηλεκτρονικά μέσα. Σήμερα, περνάμε από τη γραφή στην εικόνα και στο πολυτροπικό κείμενο. Oι εξελίξεις είναι ραγδαίες και τα ερωτήματα που ανακύπτουν πολλά: Πώς επιδρούν τα ψηφιακά μέσα στις γνωστικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των χρηστών της γλώσσας; Οι αλλαγές είναι προάγγελοι περαιτέρω προόδου ή δυσοίωνα σημεία; Μπορούμε να διαχειριστούμε τις αλλαγές; Κι αν ναι, πώς;
Σκοπός της εισήγησης είναι η απάντηση στα προαναφερθέντα ερωτήματα, τα οποία είναι βαρύνουσας σημασίας, ειδικά υπό το πρίσμα μιας εκπαίδευσης που επιδιώκει τη διαμόρφωση σκεπτόμενων ανθρώπων που θα μπορούν να προσλαμβάνουν κριτικά τις πληροφορίες, να παράγουν τον δικό τους λόγο και να υψώνουν τη δική τους «φωνή». Η εισήγηση δομείται σε τρεις ενότητες:
- Επίδραση της ψηφιακής εποχής στις γλωσσικές δεξιότητες και ιδιαίτερα στην κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου.
- Τα ψηφιακά μέσα ως υποστηρικτικά εργαλεία για την ενίσχυση δεξιοτήτων κατανόησης και γραπτού λόγου.
- Δεξιότητες ως προαπαιτούμενα για την ορθή αξιοποίηση και χρήση αυτών των μέσων.
Βιογραφικά ομιλητών
Η Ανθή Κυριακοπούλου εργάζεται ως βοηθός έργου στο Τμήμα ΕΕΚ και Δεξιοτήτων του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (Cedefop). Συμμετέχει σε έργα και δραστηριότητες του οργανισμού με θεματική εστίαση στην επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών ΕΕΚ (Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) και στη συμπερίληψη στην εκπαίδευση. Είναι διαχειρίστρια των διαδραστικών εργαλείων που έχει αναπτύξει το Cedefop για την αντιμετώπιση της πρόωρης εγκατάλειψης της ΕΕΚ και την ενδυνάμωση των νέων εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης (NEETs). Είναι διδάκτωρ υπολογιστικής γλωσσολογίας και στο παρελθόν συμμετείχε σε ερευνητικά προγράμματα επεξεργασίας φυσικής γλώσσας. Είναι επίσης κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων στην εκπαίδευση ενηλίκων και στις επιστήμες της επικοινωνίας. Έχει εργαστεί σε διάφορες χώρες και επαγγελματικά περιβάλλοντα, συμπεριλαμβανομένων διεθνών οργανισμών, ακαδημαϊκής κοινότητας και ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Ο Ιωάννης Ι. Σπαντιδάκης είναι Καθηγητής «Μάθησης και Διδασκαλίας του Γραπτού Λόγου με έμφαση στη Γραπτή Έκφραση», στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Διατελεί χρέη Κοσμήτορα στην Σχολή Επιστημών Αγωγής. Έχει διατελέσει Πρόεδρος ΠΤΔΕ και Σύμβουλος Ιδρύματος στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Επίσης, έχει εργαστεί ως Καθηγητής Σύμβουλος στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ).
Η επιστημονική και ερευνητική του δραστηριότητα επικεντρώνεται στα γνωστικά αντικείμενα: Ψυχοπαιδαγωγική του γραπτού λόγου, Διάγνωση – Αντιμετώπιση και Αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών του γραπτού λόγου, Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση μαθησιακών περιβαλλόντων γραπτού λόγου με έμφαση στις ΤΠΕ, Μόρφωση και Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, Κριτικός γραμματισμός, Οπτικός γραμματισμός, Επιστημονικός γραμματισμός, Σχολικός γραμματισμός Ψηφιακός γραμματισμός, Πολυγραμματισμοί, Πολυτροπικότητα, Ανάπτυξη και καλλιέργεια μεταγνωσιακών δεξιοτήτων ανάγνωσης και συγγραφής κειμένων, Σχεδιασμός διαδικτυακών και ψηφιακών κοινωνιογνωσιακών περιβαλλόντων μάθησης γραπτού λόγου.
Έχει διδάξει και διδάσκει μαθήματα σε μεταπτυχιακά προγράμματα πολλών Ελληνικών Πανεπιστημίων. Έχει σημαντικό συγγραφικό έργο. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή και πανελλήνια συνέδρια, ημερίδες και διημερίδες. Υπήρξε κριτής σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και συντονιστής της διεύθυνσης σύνταξης του περιοδικού «Επιστήμες της Αγωγής». Είναι μέλος επιστημονικών οργανώσεων, επιστημονικών εταιρειών και επιστημονικών ομάδων σε ερευνητικά προγράμματα.